Predseda Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj nevyhovel odvolaniu Slovak Telekomu proti miliónovej pokute za to, že spoločnosť odmietla zákazníkovi preniesť si svoje telefónne číslo k alternatívnemu operátorovi. Rozhodnutie nadobudne právoplatnosť v deň doručenia. „Verím, že uložená pokuta je jasným signálom pre tých, ktorí by chceli porušovať zákon, brániť rozvoju konkurencie a odrádzať užívateľov od uplatňovania ich práv“, povedal Máčaj.
"Slovak Telekom rešpektuje právoplatné rozhodnutie a v súčasnosti analyzuje ďalšie právne kroky. Prenositeľnosť čísel plne funguje. Svedčí o tom nielen fakt, že dnes je prenesených niekoľko desiatok tisíc čísel, ale aj rozhodnutie Európskej komisie o zastavení priestupkového konania proti SR kvôli údajnému neumožneniu prenosu čísel," povedala SME.sk Jana Burdová zo Slovak Telekomu.
Na výšku pokuty mali podľa úradu vplyv aj dôsledky pre užívateľov, ktorí napriek ich legitímnemu a vážnemu záujmu boli nútení zotrvať v zmluvnom vzťahu so Slovak Telekomom napriek tomu, že urobili všetky kroky potrebné k preneseniu čísla tak, ako ich ustanovuje zákon o elektronických komunikáciách a opatrenie úradu. Maximálna výška pokuty je 3 milióny korún.
"Spoločnosť Slovak Telekom porušila zákon tak, že v rozpore s opatrením úradu neposkytla do piatich pracovných dní prijímajúcemu podniku v písomnej alebo elektronickej forme podstatné údaje na prenesenie čísla podľa podmienok opatrenia a ani mu neoznámila odmietnutie prenesenia čísla z dôvodov uvedených v opatrení. Tým znemožnila prenesenie čísla," píše sa v rozhodnutí úradu.
Poľahčujúcou okolnosťou pre Slovak Telekom nebol ani fakt, že spoločnosť je technicky či administratívne pripravená zabezpečiť prenesenie čísla. Podnik totiž v konečnom dôsledku telefónne číslo nepreniesol.
Úrad ďalej tvrdí, že Slovak Telekom pri neprenesení telefónneho čísla vedome porušil zákon a opatrenie úradu. Opiera sa o to, že dôvody, pre ktoré číslo nepreniesol, má aj vo všeobecných podmienkach. Zákon však presne vymedzuje dôvody, pre ktoré možno prenos čísla odmietnuť, no dôvody Slovak Telekomu medzi nimi nie sú.
Čo hovorí zákon:§ 48 ods. 1 zákona „Podnik poskytujúci verejnú telefónnu službu vrátane mobilných služieb musí zabezpečiť, aby si každý užívateľ, ktorý o to požiada, mohol ponechať svoje telefónne číslo nezávisle od podniku poskytujúceho službu v prípade
a) geografických čísel v rámci geograficky určenej číslovacej oblasti vymedzenej úradom na špecifickom mieste pripojenia účastníka a
b) negeografických čísel na ktoromkoľvek mieste.“
(2) Na prenositeľnosť čísla medzi pevnými a mobilnými verejnými sieťami sa odsek 1 nevzťahuje.
§ 71 ods. 3 písm. f) zákona o elektronických komunikáciách „Úrad uloží pokutu do 3 000 000 Sk alebo ich ekvivalent v EUR tomu, kto ... nezabezpečil, aby si každý užívateľ, ktorý o to požiada, mohol ponechať svoje telefónne číslo nezávisle od podniku poskytujúceho službu v určených prípadoch (§ 48 ods. 1).“
§ 71 ods. 6 zákona „Pri ukladaní pokuty úrad prihliadne najmä na povahu, závažnosť, spôsob, trvanie a dôsledky porušenia povinnosti.“
Zdroj: TÚ SR