Heavenly Sword má tie najlepšie predpoklady stať sa najlepšou hrou pre Playstation 3. Nech sa na to pozrieme z akejkoľvek strany, na skutočný trhák pre túto konzolu od Sony stále čakáme. MotorStorm síce nebol zlý, avšak blata nám do tváre vhodil menej, než by sa patrilo. Resistance: Fall of Man mohlo trochu viac zapracovať na atmosfére a takto by sme mohli pokračovať ešte niekoľko minút. Lenže ten správny čas ešte len príde. A príde s červenovlasou krásavicou Nariko, ktorá sa vydáva do boja v štýle God of War v nádhernom, dych vyrážajúcom spracovaní. Môžeme si predstaviť lepšiu kombináciu? My sme pred vydaním dnešného dema hrali preview verziu celej druhej epizódy (z celkových šesť) a môžeme vám povedať, že momentálne zrejme neexistuje titul pre PS3, ktorý by zosadil z trónu najočakávanejších hier práve Heavenly Sword.
Poďme však poporiadku. Keďže sa hranie začínalo až druhou epizódou, čo nás trochu prekvapilo, musíme si príbeh tradične zopakovať. Nariko umiera, čo je smutný fakt, ale práve to jej vženie do rúk silu postaviť sa despotickému vládcovi, pričom dúfa vo vykúpenie. Aby bola cesta správne okorenená, zamiešajú sa do toho rodinné problémy (únos otca) a istotne neprídeme ani o iné čiastkové osobné nezrovnalosti, ktoré nám zahrajú správnym spôsobom na strunu atmosféry. Rozprávanie je tvorené úžasnými animovanými sekvenciami, v ktorých vynikajú hlavne tváre hrdinov. V prípade Nariko to nie je len tvár, ale skutočne sporo navrhnuté oblečenie, pričom látkou sa výrazne šetrilo. Na druhú stranu sa vôbec nenahneváme a radi si pozrieme nohy (iba nohy a pozerá sa do očí, páni) našej krásky. Vráťme sa však k tváram. Tie sa neskutočne podobajú na reálne predlohy a sú do
najmenších detailov i vymodelované a animované. Jedinou chybičkou krásy stojace v dokonalosti tak stále zostávajú vlasy, ale nemôžeme žiadať od vývojárov, aby sa patlali s každým jedným vlasom. Pri hraní to vôbec nevadí, pretože kúzlo tkvie niekde úplne inde. Môžete byť prekvapený, že sme začali grafickým spracovaním, ale práve to je to, čo vám pri hraní okamžite vyrazí dych a nenechá na pochybách až do úplného záveru. Druhá epizóda bola checkpointami rozdelená na viacero submisií, pričom po úspešnom splnení ste si mohli zvoliť v prehľadnom menu pokračovanie od posledného uloženého miesta. Trochu zamrzí dosť dlhé nahrávanie (nielen úrovne, ale aj samotnej hry na úplnom začiatku - dávame to však na vrub novinárskej verzii), takže sa pekných pár chvíľ načakáte pri pozeraní na loading, avšak výsledok stojí za to.
Predstaviť si putovanie vo vysočinách do chrámu, ktorý je obkolesený skalnatými masívmi, tu a tam zazriete zeleň v podobe dokonale zvládnutých stromov. Všetko sa to deje vo výškach, takže sme sa hneď na začiatku spustili ako Tony Hawk po lanách. Koncept interaktívnych miest je prevzatý z God of War, takže pri zaujímavých momentoch sa musíte sústrediť a vo vhodný okamih stlačiť zobrazené tlačidlo. Niekedy ide o jeden zo symbolov PS, inokedy určujete smer ďalšieho skoku Nariko analógovým ovládačom. Je to však intuitívne a v mnohých prípadoch po úspešnom zdolaní všetkých nástrah býva táto interaktívna sekvencia zakončená efektným dopadom, čo v prípade výskytu nepriateľa v blízkosti znamená jeho potupnú smrť. A pre vás nesmiernu zábavu. Vráťme sa však k spracovaniu. Nádherne žijúci svet získava mnoho vďaka detailným textúram, ktoré pri hre svetla a tieňov ožívajú ešte viac. Keď na obrazovke uvidíte ostré slnko, ktoré všetko osvieti, skutočne začne všetko žiariť. Väzenie vyzerá pochmúrne a hladno, vodopády až romanticky sladko, obrovská hradná brána si získa váš rešpekt, ale do kolónky dokonalé môžeme zaradiť aj animácie pohybov hlavnej hrdinky.
Nariko nielenže vyzerá sexi (v niektorých prípadoch sa nevyhneme ani platonickým láskam), ale jej ladné pohyby nie je problém zamilovať si. Heavenly Sword je hra bojová, akčná, neustále sa v nej seká, rúbe, skáče, tne do živého. A Heavenly Sword je práve o tom, pričom na seba nadväzujúce pohyby pri rôznych kombináciách úderov pôsobia neskutočne prirodzene a nemáte žiadny pocit z umelého alebo neprirodzeného zobrazenia. Niekedy to pripomína až balet alebo bojové filmy z Japonska či Hongkongu, kde hrdinovia taktiež lietali vzduchom a predvádzali až neskutočné pohyby. Keďže má však Nariko ostré čepele, nemusí sa spoliehať na svoje nežné ruky, ale rýpe sa vo vnútornostiach protivníkov. Tých je na scéne vždy dostatok, takže nemusíte mať strach, že by ste si poskakovanie a bránenie neužili. Dotierať budú vždy a dokonca sa nám zdalo, že sa konečne naučili útočiť aj neférovo zozadu pri nechránenom búšení iného vojaka. Áno, znechutene sme si odpľuli do kúta a pokývali hlavou nad virtuálnymi džentlmenmi, ale v rámci hry to berieme ako správnu výzvu. Nemáte okolo seba kruh, z ktorého na vás útočia nepriatelia po jednom, maximálne vo dvojici pri sebe. Tu robia výpady zo všetkých strán a snažia sa zachrániť si život a bojovať.
Navyše často k ich úspešnému vyradeniu z bojov ich musíte ešte doraziť na zemi, a to pri viacerých kandidátoch na smrť nie je nič jednoduché. Nechýbajú ani momenty, v ktorých po stlačení príslušného tlačidla predvediete špeciálny útok, väčšinou končiaci zlomením väzov a v rámci plynulosti hry to vôbec neškodí. Nepriatelia teda nie sú žiadne orezávatka, čo zistíte pri niektorých typoch. Útočiť môžete len v jeden správny moment, inak vám nepomôžu ani špeciálne reťaze (inšpirácia Kratosom je jasná, avšak vôbec nám to nevadí), len zbytočne búšite do plných. Kapitolou samou o sebe sú bossovia, strážcovia úrovní. Treba počítať s rôznymi druhmi. Ten, ktorý útočí nablízko, s vami vytvorí skutočne prekrásny súboj a hoci ide len o bitku jedného na jednu, to "len" by sme mohli s kľudným svedomím vymazať. Niekoľko minút trvajúci adrenalínom nabitý súboj vás drží neustále v napätí a nemôžete poľaviť ani chvíľu, inak sa vám to môže stať osudné. Máme podobnú skúsenosť, kedy sme približne s 1/5 života vypustili záver, veď súper mal „milimeter“ života, no roztočil taký (treba podotknúť, že nádherný) kolotoč úderov, ktorým sme sa nebránili, že nám zostali len oči pre plač a v rukách zúrivo zvierajúci ovládač.
K ovládaniu bojov netreba veľký komentár, niekoľko tlačidiel na útok, špecialitu a akciu, pričom kombinácia a vhodné stláčanie všetkých otvorí po naučení sa nových komb netušené možnosti všetkým priaznivcom podobných hier. Dokonca ste žiadny podobný titul nemuseli hrať. Napríklad God of War i keď to by bol hriech, s ktorým sa na verejnosti radšej nepriznávajte. Okamžite vám prirodzené ovládanie prejde do rúk a nebudete s ním mať problém, či ste nováčik alebo skúsený hráč od narodenia. Zo začiatku sa učíte jednoduché údery, pričom lepšie urobíte, ak od chaotického stláčanie začnete využívať skromné kombinácie. Výhodou je, že danú sekvenciu úderov nemusíte dokončiť na prvom protivníkovi, ale sa ladnými skokmi môžete medzi prítomnými prepínať analógovou páčkou. Vyzerá to zložito, ale v praxi vonkoncom nestláčate tlačidlá ako zmyslov zbavení, ale premyslene volíte medzi možnosťami. Blokovanie a obrana je zvládnutá neskutočne intuitívne, hoci niektorým úderom sa jednoducho nedokážete ubrániť. Hrateľnosť tohto divadla si domyslí každý sám.
Na záver ešte spomenieme niekoľko skutočne jednoduchých logických hádaniek, ktoré sa zakladali na otvorení dverí, pričom tlačidlo sa nachádzalo na neprístupnom mieste. V tomto prípade prichádza na scénu využívania hádzania štítov v tvare disku. Hrali ste niekedy frisbee? Verím, že áno, pretože princíp je podobný. Záleží však na tom ako hodíte štít, pretože pri nesprávnej rotácii ho neusmerníte na správne miesto. A čo je najlepšie, po hodení ovládate štít nakláňaním Sixaxisu, pričom čas je samozrejme spomalený a manévrovanie vám ľahko prejde do ruky. Je to zábavný a originálny prvok, ktorý (pevne veríme) bude v hre využívaný i v iných prípadoch.
Trochu nás zarazili niektoré nedotiahnuté prvky. Síce poteší možnosť rozhliadania sa do strán (vľavo i vpravo, pričom sa obraz otočí tak, že nevidíte svoju postavu a kocháte sa úžasným prostredím), avšak v posledných úrovniach nám v jednom prípade kamera zblbla tak, že sme i bez využívania tejto funkcie nič poriadne nevideli. Uznávame, že ide o ojedinelý prípad, ale frustrácia z natočenia kamery nútila nájsť si vhodné miesto, kde budete niečo aj vidieť. Pri viacerých protivníkoch sa viackrát stane, že taktiež netušíte, kde presne sa v tom huriavku presne nachádzate a len sa dohadujete, kde asi ste, ktorým smerom máte smerovať výpady, aby ste sa z tohto problému dostali. A do tretice – niekedy nesedeli titulky s hovoreným slovom, pričom text bol výrazne spomalený. Chyba, ktorá sa do konečnej verzie určite nedostane, ale na toľko chválenia sme si museli nájsť aspoň štipku prskania síry. Spomínané nepríjemnosti však hranie neznechucujú v takej miere, že by sme mali v nadšení poľaviť. V prvom rade išlo o novinársku verziu, v ktorej sú podobné veci bežné a v rade druhom tu zostáva ešte niekoľko týždňov na ladenie a vychytávanie chýb.
Hovoriť ďalej o Heavenly Sword je zbytočné – stačí, ak si stiahnete demo a vyskúšate si ho na vlastnej koži, prípadne si pozrite videá. Základ už určite poznáte a je vám zrejmé, že tentoraz sa konečne blíži poriadna pecka na Playstation 3, ktorá sa dokonca objaví o niekoľko týždňov. Termín vydania u nás je stanovený na 12.9.2007 a dúfame, že sa už nebude posúvať. Chytľavosť Heavenly Sword rozhodne nechýba a čo je príjemné, rovnako ako God of War, aj krásna Nariko nemá problém udržať hráča pri obrazovke i pri viacerých nepodarených pokusoch. A práve na to my vsádzame: hrateľnosť je prvoradá, hra musí byť zábavná, no v prípade Heavenly Sword je vynikajúca atmosféra doplnená o úžasné spracovanie a jednoduché ovládanie.