lal dokonca šéf najväčšieho konkurenta, európskeho Airbusu, čo nebýva v týchto sférach zvykom.
Čím zaujal principiálne nový typ Boeingu s názvom Dreamliner, ktorý skompletizovali v najväčšej výrobnej hale na svete v Everette nedaleko Seaatlu, ktorá je zapísaná v Guinnessovej knihe rekordov? Najmä použitými kompozitnými materiálmi. Hliník odišiel zo scény a kraľuje uhlík. Preto je stredne veľké dvojmotorové lietadlo asi o pätinu ľahšie ako stroje z rovnakej triedy, čo v absolútnom objeme znamená približne desať ton. Spolu s novými motormi a lepšou aerodynamikou to prinesie úsporu pohonných látok okolo 20 percent a, samozrejme, menej emisií oxidu uhličitého. Pretože letecká doprava patrí k hlavným producentom tohto skleníkového plynu, Boeing má v rukách tromf, ktorý od čias začatia vývoja Dreamlineru získal na sile.
Ľahšie, pevnejšie a tuhšie kompozity určite privítajú aj pasažieri; Boeing 787 má okrem futuristického interiéru a širších sedadiel aj väčšie okná a poskytuje krajší výhľad. Vzduch na palube môže byť vlhkejší, než sme zvyknutí, lebo kompozity nehrdzavejú. Pravda, majú jednu nevýhodu: sú mnohovrstevné a tak sa ich prípadné poškodenie nemusí zvonka prejaviť. Ich kondíciu počas celej životnosti lietadla postrážia snímače, ktoré prípadnú prasklinu ohlásia do centrálneho počítača.
Leteckí dopravcovia si budú môcť vybrať z dvoch motorov novej generácie: Trent 1000 (Rolls-Royce) a GENX (General Electric). Ide o dva rôzne motory, štandardizované uchytenie a napojenie ich však v prípade potreby umožní vymeniť do 24 hodín.
(ač)