SME

Boeing 787 zníži emisie o pätinu

Premiéra nového Boeingu 787 bola 7. júla. Ide naozaj o pozoruhodný lietací stroj a súčasne prvú významnú inováciu Boeingu od roku 1995. Hovorí sa dokonca o revolúcii v leteckej doprave. Objednávky naň sa začali len tak hrnúť a americkému výrobcovi blahože

lal dokonca šéf najväčšieho konkurenta, európskeho Airbusu, čo nebýva v týchto sférach zvykom.

Čím zaujal principiálne nový typ Boeingu s názvom Dreamliner, ktorý skompletizovali v najväčšej výrobnej hale na svete v Everette nedaleko Seaatlu, ktorá je zapísaná v Guinnessovej knihe rekordov? Najmä použitými kompozitnými materiálmi. Hliník odišiel zo scény a kraľuje uhlík. Preto je stredne veľké dvojmotorové lietadlo asi o pätinu ľahšie ako stroje z rovnakej triedy, čo v absolútnom objeme znamená približne desať ton. Spolu s novými motormi a lepšou aerodynamikou to prinesie úsporu pohonných látok okolo 20 percent a, samozrejme, menej emisií oxidu uhličitého. Pretože letecká doprava patrí k hlavným producentom tohto skleníkového plynu, Boeing má v rukách tromf, ktorý od čias začatia vývoja Dreamlineru získal na sile.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ľahšie, pevnejšie a tuhšie kompozity určite privítajú aj pasažieri; Boeing 787 má okrem futuristického interiéru a širších sedadiel aj väčšie okná a poskytuje krajší výhľad. Vzduch na palube môže byť vlhkejší, než sme zvyknutí, lebo kompozity nehrdzavejú. Pravda, majú jednu nevýhodu: sú mnohovrstevné a tak sa ich prípadné poškodenie nemusí zvonka prejaviť. Ich kondíciu počas celej životnosti lietadla postrážia snímače, ktoré prípadnú prasklinu ohlásia do centrálneho počítača.

Leteckí dopravcovia si budú môcť vybrať z dvoch motorov novej generácie: Trent 1000 (Rolls-Royce) a GENX (General Electric). Ide o dva rôzne motory, štandardizované uchytenie a napojenie ich však v prípade potreby umožní vymeniť do 24 hodín.

(ač)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 964
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 835
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 906
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 870
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 3 133
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 464
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 598
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 466
SkryťZatvoriť reklamu