stúpiť, ak sa chcem dostať zo stanice na futbalový štadión?“ a dostali by ste na ne vždy podrobné a presné odpovede.
Vyhľadávač, ktorý by na ne dokázal dostatočne inteligentne odpovedať v slovenčine alebo angličtine, zatiaľ neexistuje. V jednej krajine na svete sa však ľudia pri vyhľadávaní na internete pýtajú práve takto a Google pre nich predstavuje len zlú paródiu na skutočný vyhľadávač. Tou krajinou je Južná Kórea a portál, ktorý tu ovláda 77 percent trhu, sa volá Naver.com.
Osobné vyhľadávanie
Kým úspech Google je založený na zložitých matematických argoritmoch určujúcich, ktoré stránky pri vyhľadaní zobraziť, Naver na vec ide z opačného konca. Na jednotlivé otázky neodpovedajú počítače, ale iní ľudia.
Keď Naver.com v roku 1999 na internete začínal, jeho inžinieri rovnako ako kolegovia z ostatných vyhľadávačov zistili, že na webe je príliš málo textov v kórejčine na to, aby vyhľadávač dával zmysluplné odpovede a mohol byť komerčne úspešný. Začal preto zamestnávať dobrovoľníkov, ktorí ručne spracúvali odpovede na všetky otázky surfistov a zasielali im ich.
Prečo chce Severná Kórea jadrovú bombu? Ako môže tínedžer zapôsobiť na svoju učiteľku, ktorá sa mu páči? Aj na takéto otázky možno od kórejského vyhľadávača získať odpovede. Za úspechom Naver.com tak stojí podľa denníka New York Times využitie „prirodzenej inklinácie Kórejčanov pomáhať jeden druhému“. V súčasnosti sú už v databáze vyhľadávača odpovede na 70 miliónov rôznych otázok v kórejčine a denne pribúdajú tisícky ďalších. Väčšinu pripravujú náhodní surfisti, ktorých jednoducho baví spracúvať odpovede na otázky, ktoré bežne na webe nemožno nájsť. Odmenou im je len dobrý pocit, že niekomu inému pomohli.
Google kapituloval
Systém „ľudských odpovedí“ po Naver.com rýchlo zopakovali aj ostatné miestne portály, svetových gigantov však dokonale zaskočil. Cez Yahoo.com tak dnes vyhľadávajú len štyri percentá Kórejčanov a cez Google mizivých 1,7 percenta.
Kórea sa tak stala tento rok prvou krajinou, kde Google „stratil nervy“ a ustúpil od svojej zásady, že titulná stránka má byť extrémne jednoduchá a obsahovať len niekoľko najdôležitejších odkazov. Na Google.co.kr sa zjavili nielen dva nové riadky grafických odkazov na rôzne služby, ale dokonca animované ikonky, ktoré sa pri dotyku myšou začnú veselo pohybovať. Niečo také by bolo pre Google v iných krajinách nemysliteľné. Južná Kórea tak zostáva možno posledným pripomenutím, že ani moc Google nie je neohraničená a že firmu je aj vo vyhľadávaní stále možné s využitím lepšej znalosti miestneho prostredia poraziť.
Autor: tb