Sociálne siete: pohlaďte si ego

Sociálne siete ešte nespôsobili revolúciu v komunikácii medzi ľuďmi. Niektorým aktívnym používateľom však už teraz dokážu pohladiť ich internetové ego. Prečo ľudia na internete zbierajú kontakty na ľudí podobne ako známky?

Hlavne nezaniknúť v dave. Sociálne siete umožňujú ľuďom aj pestovanie pocitu vlastnej výnimočnosti.(Zdroj: REUTERS)

Koľko ľudí máte v kontaktoch na Linkedin, Facebooku alebo Unisteri? Dvadsať, päťdesiat? Obchodník Ron Bates z USA tvrdí, že cez internet pozná 35-tisíc ľudí. „Som najviac prepojená osoba na svete,“ napísal o sebe dávnejšie v rozhovore pre Linkedin weblog. Shally Steckerl na internete vyhľadáva talentovaných programátorov – medzi svojimi známymi eviduje 12 000 ľudí. Marc Friedman z Dallasu sa chváli tým, že na internete dosiaľ komunikoval s viac ako 20 000 ľuďmi.

Aktívni používatelia sociálnej siete Linkedin majú na adrese mylink500.com stránku s rebríčkom, ktorý informuje o úspechoch jednotlivých používateľov v hľadaní kontaktov cez internet. Visí tu aj informácia o proteste proti rozhodnutiu Linkedin neuvádzať v profiloch používateľov informácie o presnom počte ich kontaktov, ak ich je viac než päťsto. „Je to útok na tých z nás, ktorí s hrdosťou rozvíjame svoje siete,“ sťažujú sa protestujúci.

Kto sú tieto osoby a prečo trávia väčšinu času pridávaním tisícok ľudí do svojej virtuálnej siete – najčastejšie tých, s ktorými sa nikdy nevideli a ani o nich nič nevedia?

Zbierame ľudí ako známky
Eric Mariacher s viac ako dvadsaťtisíc kontaktmi tvrdí, že ešte nevie, na čo mu bude taká veľká masa ľudí. „Moje motto je: buduj svoju sociálnu sieť skôr, než ju budeš naozaj potrebovať.“ Eric prijíma každé pozvanie – aj od neznámych ľudí, hoci pravidlá sociálnych sietí často trvajú na tom, aby sa dvaja prepojení používatelia aj reálne poznali. „Každý človek je pre mňa zaujímavý – minimálne kvôli ľuďom, ku ktorým sa cez neho dostanem. Zbieram ľudí ako známky, ale hneď ako ma niektorá moja známka potrebuje, odpoviem jej tak rýchlo, ako je to možné. A ona sa zrazu stane skutočnou osobou,“ povedal pre SME. S ľuďmi vraj komunikuje iba hodinu denne.

Psychológ Branislav Tichý hovorí, že podobné správanie môže mať u ľudí viacero príčin. „Či už je to fakt, že sa veľkým množstvom známych môžete pochváliť, alebo oportunisticky tým, že ,možno sa mi raz zídu'.“ V oboch prípadoch však ide primárne o uspokojovanie vlastného pocitu dôležitosti, prípadne nadradenosti nad ostatnými - nad tými, ktorí majú menej „kontaktov“ .

Slováci siete nevyužívajú
Na Slovensku je počet ľudí zapojených do sociálnych sietí nižší ako v zahraničí. Aj na americkom Linkedin.com sú však už tisícky Slovákov - len v zozname používateľov zo Slovenska, ktorí sa prihlásili za posledné dva týždne, stránka eviduje viac ako 500 mien.

Denník SME oslovil niekoľkých z nich, väčšina však uviedla, že službu v skutočnosti používajú len sporaticky. „Organizovanie kontaktov a vyhľadávanie osôb je pre mňa zatiaľ primárna stránka na Linkedin,“ tvrdí Ján Vajda, ktorý však, dúfa však, že sa to neskôr zmení. Programátor Imrich Jalšovský na Linkedin chodí málokedy – napríklad, keď ho niekto označí ako známeho. „Niekedy si pozerám, ako sa sieť rozrastá, pozriem sa na zoznam spolužiakov z univerzity, či tam niekoho nepoznám,“ hovorí.

Alexander Wirdzek, ktorý pracuje na marketingu pre mobilného operátora, hovorí, že Linkedin je pre užitočný najmä ako nástroj sledovania noviniek v profesionálnom živote jeho priateľov a zná­mych. Raz už však dostal cez stránku aj zaujímavú pracovnú ponuku. Nakoniec ju však neprijal.

Hojne využívaná na Slovensku je aj študentská sieť Unister.sk, rozšírila sa najmä vďaka tomu, že členom vypláca odmeny za získavanie nových kontaktov.

Sociálne siete a vznik kást
Sociologička Elena Gallová Kríglerová si myslí, že v budúcnosti môžu sociálne siete narásť na význame aj u nás – medzi tými, ktorí do sietí zapojení sú, môže dokonca dôjsť k vzniku „elitárskych“ zoskupení. „Ľudia, ktorí nemajú možnosť alebo digitálnu gramotnosť nadväzovať kontakty cez web, môžu byť z procesu tvorby takýchto elít úplne vylúčení,“ tvrdí.

Na vznik „internetových kást“ medzi americkými tínedžermi nedávno poukázala aj štúdia Kalifornskej univerzity. Deti, ktoré používajú na komunikovanie medzi sebou Facebook.com sú z bohatších rodín a častejšie pokračujú v štúdiu aj na vysokej škole. Študenti, ktorí používajú MySpace, radšej po skončení strednej školy nastúpia do zamestnania.

„Sociálne siete významne súvisia s lokalitou, odkiaľ používatelia pochádzajú, rasy či náboženstva – toto sú zároveň výrazné faktory, ktoré ovplyvňujú rozdelenie ľudí na základe ich životného štýlu, a preto aj na základe kást,“ povedala pre BBC autorka výskumu Danah Boydová.

Väčšina amerických detí spojených na stránke Facebook.com sa cíti úspešnými, na Myspace.com sa nachádzajú skôr čierne ovce kolektívov. „Rozdelenie, ktoré sa deje na internete, je len ďalším zo spôsobov, ako technológie odzrkadľujú naše sociálne hodnoty,“ myslí si Boydová. Ako tvrdí, deti presne vedia, prečo si vybrali tú sieť, v ktorej sú a majú veľmi vyhranený názor na ostatné internetové sociálne siete.

Sociálne siete

Ide o internetové stránky, na ktorých po registrácii získate možnosť kontaktu s ostatnými členmi komunity. Môžete pridávať informácie o sebe, diskutovať, nadväzovať známosti. Najznámejšie siete sú Linkedin.com, Facebook.com  a MySpace.com, na Slovensku unister.sk a mojiznami.sk.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 12 448
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 512
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 543
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 049
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 1 547
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 429
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 177
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 014
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 603
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 590

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chceli ju dať zabiť: Polícia mi oznámila, že za mňa vypísali 20 miliónov korún

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

KOMENTÁRE

Kto bude v Česku vládnuť alebo ako skrotiť Babiša

Babiš a Fiala nesiahajú Ficovi a Bugárovi ani po členky.

Neprehliadnite tiež

Prelomový objav. Vyrobili nový lacný materiál, ktorý zrýchli elektroniku

Z tekutého kovu vytvorili vedci 2D materiál tenký niekoľko atómov.

Žiarlivosť môže skutočne bolieť. Prvýkrát ju videli v mozgu

Komplikovanú zmes emócií vedci videli v mozgu monogamných primátov.

Britská televízia vyberie program podľa umelej inteligencie

Rozsiahly projekt má pomôcť v modernizácii vysielania BBC.