Colin McRae DiRT - viac než zmena názvu

Nový Colin prináša do zabehnutých kolají série, okrem nového názvu, viacero výrazných zmien. Neobmedzuje sa už iba na rally, ale ponúka množstvo nových súťaží a s nimi spojené nové typy vozidiel. Všetko zaobaľuje do nádherného a poriadne náročného next-ge

Séria Colin McRae Rally (ako znel názov predchádzajúcich dielov) sa po dlhé roky držala zabehnutého a treba povedať, že aj fungujúceho konceptu. Išlo o arkádové závody rally, ktoré kládli dôraz na hrateľnosť, prístupnosť pre široké publikum a v neposlednom rade na špičkovú grafickú stránku hry. Postupom času séria trochu strácala na lesku, nové diely toho neprinášali mnoho nového. Jednoducho to bolo stále to isté, iba v novej grafike. Kvalita série tak pomaly začala upadať. Aj preto asi Codemasters siahli u nového Colina k výraznejším zmenám a z pôvodne čisto rally hry vytvorili komplexnejšie off-road závody. Pod napovedajúcim názvom DiRT sa teda skrývajú okruhové off-road závody s buginami, závody do vrchu, rallycross, crossover, rally raid a samozrejme klasické rally. S rozšírením ponuky módov hry sa logicky rozšíril aj výber vozidiel. Nie je tu síce toľko rôznych druhov ako v TOCA Race Driver 3, ale určite je z čoho vyberať. Zoznam začína 4x4 off-road špeciálmi (Chevrolet Silverado, Toyota Tundra,...), pokračuje buginami podobnými tým z PS3 titulu Motorstorm, všetkými druhmi rally vozov, to znamená s pohonom predných, zadných alebo všetkých kolies, a končí nákladnými vozmi. Odomknutých je na začiatku iba pár aút, ostatné je treba vybojovať v kariére. Tá je zložená z pyramídy závodov rôznych druhov. S narastajúcim počtom vašich víťazstiev kráčate po shodíkoch pyramídy vyššie a vyššie a popri tom získavate za zarobené peniažky nové autá a odomykáte nové závody. Za pódiové umiestnenia sa získavajú jednak body potrebné pre ďalší postup a taktiež peniaze na nákupy a opravy. Každý pretek je možné absolvovať na štyroch stupňoch obtiažnosti, od ktorej sa potom odvíja výška peňažnej odmeny. Pre postup na vyššie poschodie pyramídy netreba absolvovať všetky podujatia na stupni nižšom, vždy je treba získať iba určitý počet bodov. To dáva hráčovi možnosť voľby z rôznych typov závodov, môže si teda vybrať iba tie, ktoré ho bavia. Alebo ak vám určitý typ nesedí a máte s ním problémy (ako ja s rally), môžete ho jednoducho vynechať a jazdiť ostané druhy závodov.

GRAFIKA 10 / 10
Tak ako v intre to bohužiaľ počas hrania nevyzerá, grafika je však na špičkovej úrovni a nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že sa jedná o najkrajšiu závodnú hru na PC. Vlastný Neon engine, ktorý hru poháňa toho zvláda naozaj veľa. Výborné je hlavne nasvietenie celej scény, vďaka čomu pôsobí vysoko realisticky. Čo realističnosti ale príliš nepridáva je všadeprítomný bloom efekt. Každá časť na obrazovke žiari a niekedy to scénu príliš presvecuje. Ďalšou päsťou na oko je lesk na cestách, a to nielen na asfaltkách (mimochodom, tie sú takmer na celých úsekoch naozaj mokré), ale aj cestách lesných, čo už mi pripadalo trochu podivnejšie. Okrem tohto však toho nie je mnoho čo vytýkať. Na ultra detailoch vyzerá auto fotorealisticky, motion blur pri väčších rýchlostiach odvádza svoju prácu perfektne a okolie trate je tiež na veľmi slušnej úrovni. Tráva je poriadne hustá, občas sa objaví nejaký plot z drevenných kolíkov, samozrejme zničiteľný, ale čo ma prekvapilo bolo ohýbanie zvodidiel. Neviem, prečo to v žiadnej predchádzajúcej hre nebolo (a doteraz mi to vlastne ani nechýbalo), ale nárazy teraz vyzerajú oveľa uveriteľnejšie. Rozbije sa nielen auto, ale sa po zrážke aj ohnú na danom mieste zvodidlá, všade lieta sklo a particle efektami sa nešetrí.

Jednoducho radosť pohľadieť. Poteší aj ohýbanie vegetácie pri neopatrnom prejazde popri nej, resp. priamo cez ňu. Kríky a stromčeky sa po kontakte s vozidlom pekne ohýbajú.
Na to, aby ste si túto parádu užili v hrateľnom framerate, budete však potrebovať poriadne kúsky železa. Doporučoval by som niektorú z osmičkovej rady GeForce, inak bude vaša grafická karta iba dychčať od únavy ako tá moja. Grafika je však okulahodiaca aj na nižších detailoch, dokonca na rozlíšení 800x600 so zapnutým antialisingom (tu je konkrétne použitý multisampling) vyzerá hra ešte stále k svetu. Na vyšších rozlíšeniach je to však o niečom úplne inom. Hrať niečo takéto na plné detaily je jednoducho zážitok sám o sebe.

INTERFACE 7 / 10
Dostávame sa k tej naproblematickejšej stránke hry, a tou je ovládanie. Najprv som si myslel, že sa auto na trati absolútne nedá skrotiť a že niekto v Codemasters urobil v ovládaní poriadny prešlap. Auto lietalo po trati ako si zachcelo a cítil som sa ako keď za volant zasadne 3 ročné dieťa. Ako sa ale neskôr ukáže, nedopadlo ovládanie až tak zle, je treba si naň jednoducho zvyknúť, čo ale práve jednoduché nebude a mohlo by to viacerých hráčov odradiť už na úplnom začiatku. S volantom ide všetko jednoduchšie, zvládnuť sa to nakoniec dá aj na klávesnici. Aj tak je ale rally najťažšou disciplínou spomedzi všetkých druhov závodov, práve preto, že najviac závisí na presnom ovládaní auta. Trafiť sa do zákruty na rýchlosti akú hlási spolujazdec je niekedy takmer nemožné. Chce to veľa cviku. Pritom ovládanie nie je určite realistické, jedná sa iba o taký zvláštny druh arkády.

Čo sa týka užívateľského rozhrania, séria vždy vynikala štýlovým a svojským prístupom k tvorbe menu, a inak tomu nie je ani pri novom Colinovi. Ponuka menu je trojrozmerná a všetko “listovanie” v nej prebieha v priestore. Na mňa určite zapôsobilo veľmi kladne. Zatiaľ som nič podobné v hre nevidel. Aj keď neobsahuje nejaké úžasné nápady na zľahčenie orientácie alebo lepšiu prístupnosť, je normálne použiteľné, má svoje klady aj zápory. Čerešničkou na torte je ešte zobrazovanie rôznych štatistík (priemerné umiestnenie, priemerná rýchlosť, počet odomknutých aút, najdlhší skok, nájdlhší úsek bez nehody,...) počas loadovania závodu, čo výrazne skráti nudné čakanie.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Vďaka dobrému systému kariéry je hrateľnosť veľmi svižná a vy jazdíte jedny preteky za druhými, pričom si vždy môžete vybrať, na čo máte práve chuť. Keď sa tak po dvoch hodinkách zastavíte, máte pocit akoby ubehlo pár minút. Plynulosti prechodu kariérov napomáha aj možnosť zvoliť si vždy obtiažnosť daného závodu, takže by sa vám nemalo stávať, že sa nebudete vedieť pohnúť na vyšší stupeň pyramídy. Peňazí je taktiež dosť, odpadá tak nutnosť opakovane absolvovať závody iba kvôli finančnej odmene, čo bol dosť nepríjemý neduh napr. pri Xpand Rally. Niektoré vozy dostanete aj za odmenu, čiže aj takto sa dá ušetriť. Preteky v kariére pozostávajú väčšinou z pár kôl (na začiatku 1-3), postupne sa však počet kôl zvyšuje a napr. rally obsahuje viacej rýchlostných skúšok, medzi ktorými je možno (a často aj nutno) opraviť auto alebo pomeniť nastavenie.

Ako najzábavnejšie mi prišli Crossover podujatia, špeciálne závody v rally, kedy dvaja jazdci súperia bok po boku, každý na svojej časti trati. Tie sa v polovici závodu prekrížia, čím si jazdci vlastne vymenia pozície. Obtiažnosťou síce patria k tomu ťažšiemu, ale nie je to nič nezvládnuteľného.
Na druhé miesto by som zaradil CORR (Championship Off Road Racing). Jazdí sa s 4x4 špeciálmi, väčšinou na viacero kôl na kratších off-road okruhoch, s 5 protivníkmi. Závody občas pripomínajú deštrukčné derby alebo Flatout. Nikto nikomu nič nedaruje a plechy lietajú vzduchom. Trate majú svoje širšie aj užšie miesta, kde sa to melie najviac. Kľudne môžete využiť špinavé taktiky vytláčania a blokovania, tresty vám tu nehrozia, čo vlastne platí aj pre ostatné závody. Jediný postih, ktorým môžete byť “odmenený”, je reset za nedovolené skrátenie si trate. Nie je vždy jasné, kde je hranica pravidiel, niekedy sa podarí prejazd skratkou aj bez tejto újmy.
Na stupnici zábavnosti nasledujú Rally Raid závody. Jedná sa o dlhšie trate zasdené do púštneho prostredia s menším počtom kôl. Jazdíte tu proti viacerým protivníkom a zmestiť sa niekedy na trať býva docela problém. Najmä ak jazdíte s nákladiakmi. O to väčšia je to potom zábava.
Závody do vrchu (Hill Climb) sú podobné rýchlostným skúškam rally, jazdí sa však, prekvapivo, výhradne do kopca. Z aút sa v tomto móde využívajú všetky rally vozy, aj keď zajazdiť si takúto trať s nákladiakom by tiež malo svoje kúzlo.
Nakoniec Rally. Aj keď by sa malo jednať o primárny mód jazdenia v Colinovi a hráči si asi takúto hru kvôli nemu kupujú, nemyslím, že je práve tým najzábavnejším. Možno mi rally iba nesadlo, ale oveľa viac som si užíval ostatné druhy závodenia. Istý podiel má na tom aj obtiažnosť, ktorá je oproti iným podujatiam vyššia. To, čo jazdíte na okruhových závodoch, vám rozhodne na rally stačiť nebude. Osobne som tieto typy závodov v kariére vynechával. Komu by však šlo hlavne o túto časť hry, doporučujem zahrať si mód hry Championship. Ten v sebe obnáša všetko to, na čo sme boli zvyknutí z minulých dielov.

MULTIPLAYER 3 / 10
To čo je v novom Colinovi pod položkou multiplayer by som tak ani nenazýval. Jedná sa iba o akúsi nahrážku hry proti ostatným hráčom, pričom na trati sa s nimi nikdy nestretnete, porovnávajú sa iba časy. Je to dosť nepochopiteľné, keďže okruhové off-road závody by mohli byť so živími hráčmi celkom dobrou zábavou. Nájdete tu iba typy podujatí, pri ktorých ste na trati sám, čo sa do multiplayeru naozaj hodí. Niekto tu niečo nestihol do termínu dorobiť.

ZVUKY 7 / 10

Sample zvuku motorov patria medzi to horšie, čo sa v závodných hrách nachádza. Ostatné zvuky však nie sú na zlej úrovni. Také nárazy a búračky znejú celkom k svetu, kvílenie motorov však dobrý dojem rýchlo pokazí. Nehovoriac o tom, že skoro všetky vozy znejú rovnako, čo by sa v takýchto tituloch nemalo stávať. Predsa len Renault Clio a Mitsubishi Lancer znejú trochu odlišne.

HUDBA 8 / 10
Hudba sa na rozdiel od zvukov vydarila. Hlavná zvučka v menu je chytlavá a zapáčila sa na prvé počutie. Hudba znie iba v menu, alebo ešte pri replayoch, to je však úplne normálne. Jedná sa o elektroniku, väčšinou tanečného charakteru.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
AI súperov nijak neoslní, ani výrazne nesklame, jednoducho je priemerná. Občas sa vás snažia vytlačiť, ale nijakú výraznú spoluprácu som nepostrehol. Na nižších úrovniach obtiažností jazdia pomaly, hlavne v ostrých zákrutách spomaľujú až príliš, pričom vy ich prefrčíte efektným šmykom. Od zvolenej obtiažnosti, ktorá sa nevolí na začiatku hry, ale pre každý jednotlivý závod, závisí ešte miera poškodenia a skutočnosť, či je možné auto počas závodov úplne zničiť. Niekedy postačí jeden nepríjemne umiestnený strom a vaša púť sa rýchlo končí. Ako som už spomínal, rally patrí medzi to najťažšie, čo hra ponúka. Ostatné disciplíny sa dajú zvládnuť na strednej obtiažnosti bez väčšej námahy. K tomu prispieva aj fakt, že závody stačí dokončiť iba na pódiovom umiestnení.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,0 / 10
Nový Colin má svoje svetlé aj temné stránky. Grafika patrí medzi to najlepšie, čo je na PC k dispozícii, s hrateľnosťou to však už také ružové nie je. Svoju úlohu ale splní – zabaví na pomerne dlhú dobu, a čo je dôležité, baviť sa dá naplno, teda ak zvládnete trochu nepoddajné ovládanie. Nejedná sa však o žiaden prelomový titul, keby niekto čakal niečo v tomto zmysle.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 851
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 061
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 477
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 933
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 538
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 537
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 523
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 332
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 299
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 164

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Včeláriky robia všetko pre rodinu. Mladé vtáčatá chodia kŕmiť aj tetky a ujovia

Živia sa hmyzom, často práve včelami. To však nie je veľmi pochuti včelárom, ktorí tieto vtáky bezhlavo kynožia.

Vypustili prvý satelit, ktorý vyrobili pomocou 3D tlačiarne

Satelity by mali byť vo vesmíre približne päť až šesť mesiacov.

Toto sú najlepšie čínske smartfóny (leto 2017)

Xiaomi, Vernee, Oukitel alebo Ulefone? Poradíme vám, ako sa nestratiť vo svete čínskych smartfónov.

Na dne morí sa hromadia plasty, môže za to aj zvláštne zviera

Vršovky nie sú vinníci, sú obeťami plastov.