Mobilný operátor Orange začal po rokoch odmietania uvádzať ceny svojich služieb s daňou z pridanej hodnoty (DPH). Na zmenu v uvádzaní cien nás upozornil pozorný čitateľ. Orange, podobne ako T-Mobile a Slovak Telekom, dlhé roky uvádzal ceny bez DPH bez ohľadu na to, či išlo o firemného klienta alebo o súkromnú osobu. Pre firemných klientov mohlo mať uvádzanie cien bez DPH zmysel a na to sa operátori odvolávali. Bežný klient však musí stále platiť cenu s DPH, ktorá je o 19 percent vyššia, ako tá v cenníku. Poplatky v reklamných šotoch, na letákoch, v cenníkoch a aj spostredkovávané predajcami boli teda klamlivé. Bežný klient totiž na faktúre nezaplatil napríklad 299 korún, ale 356 korún. Operátori sa teda snažili opticky znížiť cenu služieb. Jedným z argumentov bolo teda aj to, že by mali konkurenčnú nevýhodu, keďže by boli ich ceny opticky vyššie. Slovak Telekom už pred časom začal uvádzať aj cenu s DPH aj bez DPH. Klienti teda dostali celú informáciu. Tretí mobilný operátor O2, ktorý vstúpil na trh vo februári, uvádza vo svojich cenníkoch len ceny s DPH. Jediným operátorom, ktorý zatiaľ stále neuvádza konečné ceny, tak ostáva T-Mobile - dcérska spoločnosť Slovak Telekomu. Orange sa rozhodol ísť rovnakou cestou ako Slovak Telekom a uvádza v cenníku aj cenu s DPH aj cenu bez DPH. Dôvodom pre konanie Orangeu je novela zákona o ochrane spotrebiteľa 250/2007, ktorá vstúpi do platnosti 1. júla 2007. Podľa informácií od čitateľa by mali predajcovia informovať prednostne o cenách s DPH, prípadne uviesť obe ceny. Je teda zrejme len otázkou pár dní, kedy začne ceny s DPH uvádzať aj T-Mobile. Pred niekoľkými dňami sme pripravili rozhovor s predsedom Telekomunikačného úradu Branislavom Máčajom. Jednou z otázok bol aj jeho pohľad na uvádzanie cien bez DPH. Keďže sa situácia zmenila ešte pred uverejnením celého rozhovoru, prinášame Vám jeho názor na vec. Ako sa pozeráte na zverejňovanie cien bez DPH, čo robia v súčasnosti dvaja mobilní operátori na Slovensku?
„Uverejňovanie cien v cenníkoch mobilných operátorov bez DPH nepovažujem za právny problém. Myslím si však, že by bolo voči zákazníkovi korektné, aby bol informovaný úplne. Teda aby boli v cenníkoch ceny vrátane DPH. Jednou z možností pre mobilných operátorov je, aby sa dohodli medzi sebou, že od istého dátumu prejdú všetci na zverejňovanie cien s DPH."
Môže úrad nejakým spôsobom apelovať na operátorov?
„Telekomunikačný úrad nemá oprávnenie zasiahnuť do toho, ako budú zverejnené ceny. Môžeme však využiť autoritu úradu na to, aby sme motivovali operátorov na zverejňovanie cien s DPH."