Reklama na webe vás sleduje

Na webe sa presadzuje nový druh reklamy – sleduje surfistu medzi stránkami a ak si napríklad pri autách všíma aj ochranu detských pasažierov, na ďalšej stránke ponúkne reklamu na detské plienky.

Aj ak ste na internete v anonymite, stránky dokážu uhádnuť, čo máte radi a čo najčastejšie nakupujete.(Zdroj: REUTERS)

Technológie na monitorovanie a interpretovanie vášho pohybu na webe a predpovedanie, čo budete robiť ďalej, sa začali objavovať už začiatkom tohto storočia, ale v súčasnosti ich popularita dramaticky rastie a stávajú sa novou zlatou baňou pre americké webové servery a inzerentov.

Cielenie reklamy podľa vášho správania (behavioral targeting) je založené na myšlienke, že ak je inzerent schopný sledovať vás aj pri prechode medzi rôznymi webovými stránkami a zaznamenávať, na čo sa pozeráte, vybuduje si obrázok o vašich záujmoch a ponúkne vám v správnom čase reklamu presne na ten produkt, ktorý by ste si chceli kúpiť.

Investície do takéhoto typu cielenej reklamy sa budúci rok v USA podľa odhadov zdvojnásobia na viac ako jednu miliardu dolárov. Podľa obchodníkov to však poteší aj surfistov, ktorí by v ideálnom svete narážali len na reklamy, ktoré ich osobne zaujímajú, a vďaka tomu mali prístup k službám, informáciám a zábave zadarmo. „Kým vidím len relevantné reklamy a kým nemusím za nič platiť, som štastný človek,“ hovorí šéf pre cielenie reklamy vo firme Revenue Science Bill Gossman.

Ako to funguje
Predajcovia už dnes vedia, že človek porovnávajúci si ponuku automobilov na webe sa zrejme zaujíma o kúpu auta. Cielenie reklamy podľa správania dokáže túto informáciu ešte spresniť: zaujíma sa o model, do ktorého sa zmestí celá rodina? Prezeral si informácie o hybridných autách, čo by mohlo naznačovať, že mu záleží na životnom prostredí? Klikol si aj na informácie o bezpečnosti miesta pre dieťa?

Z týchto údajov možno získať dostatočne presnú predstavu o človeku nielen na určenie, či ho bude zaujímať skôr Volvo alebo Honda, ale aj na to, aby mu stránka ponúkla reklamu na biologicky odbúrateľné detské plienky.

„Ideálom je stav, keď poznajú všetky vaše preferencie a to, čo vás motivuje,“ hovorí Rileyová. „Všetko je skutočne personalizované. Ak sme teraz pri webe 2.0, web 3.0 nastane, ak celá vaša osobnosť je online.“

Kto vybuduje databázu z takýchto informácií o zvykoch ľudí a ich záujmoch, môže vytvoriť webové publikum zostavené z konkrétnych jednotlivcov. Žijú na rôznych miestach, ale všetci preferujú ekologické produkty alebo míňajú viac peňazí na topánky než na klobúky.

Ochrana súkromia
Pre ochranu súkromia firmy zaoberajúce sa takýmto cielením reklamy nespájajú dáta o správaní sa zákazníkov s ich skutočnými menami alebo adresami. „Netušíme, kto je konkrátna osoba a ani nás to nezaujíma,“ hovorí Gossman. „Jediné, čo ľudí z marketingu zaujíma, je: Aký je jej zámer?“

Podľa futurológa Adama Green­fielda je nebezpečenstvom tejto technológie najmä jej možnosť prepojiť získané dáta s ďalšími informáciami: napríklad s polohou daného človeka získanou z jeho mobilného telefónu alebo s realizovanými komerčnými transakciami.

Zlatý vek reklamy?
„Toto bude zlatý vek reklamy,“ myslí si prezident oddelenia DRIVEpm v marketingovej spoločnosti aQuantitative Scott Howe. „Dôležitá je najmä schopnosť doručiť posolstvo vo viacerých časticach a rozprávať tak príbeh. Reklama bude opäť zábavná. Bude mať podobu seriálov.“

Podľa Howa môže byť cielenie reklamy podľa správania rovnako užitočné pre definovanie, komu sa reklama zobrazovať nemá. V jednej kampani na softvérový produkt sa napríklad výrobca zameral na zákazníkov, ktorí si už program vložili do nákupného košíka, ale nakoniec si ho nekúpili. Myšlienka bola, že už prejavili prvý záujem a potrebovali už len trochu postrčiť na dokončenie zákazky.

„Bola to však najmenej efektívna kampaň zo všetkých. Ukázalo sa, že títo ľudia softvér nakoniec nekúpili, pretože nebol kompatibilný s ich systémom,“ hovorí Howe. Predajca potom použil rovnaký reklamný systém na to, aby, naopak, takýchto ľudí zo svojej kampane úplne vylúčil.

Skúste niečo také urobiť v televízii.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie, má už 248 obetí

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

Neprehliadnite tiež

Bezdrôtové nabíjanie už funguje aj bez podložiek a stojanov

S mobilom môžete pracovať aj pri nabíjaní. Stačí ak si s ním sadnete k stolu.

Čo sa stane, ak by sa antarktické sopky pod ľadom prebudili

Jedna z nich v budúcnosti vybuchne. Nevieme len, kedy.

Prečo vám obrazovka mobilu škodí a ako zmierniť únavu očí

Modré svetlo zhoršuje spánok, videnie a spája sa aj so vznikom rakoviny.

Chobotnice si vybudovali vlastné mesto a správaním prekvapili vedcov

Biológovia objavili neďaleko východného pobrežia Austrálie chobotničie mesto, ktoré pomenovali Oktlantída.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 233
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 208
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 906
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 540
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 614
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 593
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 401
  8. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 218
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 154
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 141