SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Reklama na webe vás sleduje

Na webe sa presadzuje nový druh reklamy – sleduje surfistu medzi stránkami a ak si napríklad pri autách všíma aj ochranu detských pasažierov, na ďalšej stránke ponúkne reklamu na detské plienky.

Aj ak ste na internete v anonymite, stránky dokážu uhádnuť, čo máte radi a čo najčastejšie nakupujete.Aj ak ste na internete v anonymite, stránky dokážu uhádnuť, čo máte radi a čo najčastejšie nakupujete. (Zdroj: REUTERS)

Technológie na monitorovanie a interpretovanie vášho pohybu na webe a predpovedanie, čo budete robiť ďalej, sa začali objavovať už začiatkom tohto storočia, ale v súčasnosti ich popularita dramaticky rastie a stávajú sa novou zlatou baňou pre americké webové servery a inzerentov.

Cielenie reklamy podľa vášho správania (behavioral targeting) je založené na myšlienke, že ak je inzerent schopný sledovať vás aj pri prechode medzi rôznymi webovými stránkami a zaznamenávať, na čo sa pozeráte, vybuduje si obrázok o vašich záujmoch a ponúkne vám v správnom čase reklamu presne na ten produkt, ktorý by ste si chceli kúpiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Investície do takéhoto typu cielenej reklamy sa budúci rok v USA podľa odhadov zdvojnásobia na viac ako jednu miliardu dolárov. Podľa obchodníkov to však poteší aj surfistov, ktorí by v ideálnom svete narážali len na reklamy, ktoré ich osobne zaujímajú, a vďaka tomu mali prístup k službám, informáciám a zábave zadarmo. „Kým vidím len relevantné reklamy a kým nemusím za nič platiť, som štastný človek,“ hovorí šéf pre cielenie reklamy vo firme Revenue Science Bill Gossman.

Ako to funguje
Predajcovia už dnes vedia, že človek porovnávajúci si ponuku automobilov na webe sa zrejme zaujíma o kúpu auta. Cielenie reklamy podľa správania dokáže túto informáciu ešte spresniť: zaujíma sa o model, do ktorého sa zmestí celá rodina? Prezeral si informácie o hybridných autách, čo by mohlo naznačovať, že mu záleží na životnom prostredí? Klikol si aj na informácie o bezpečnosti miesta pre dieťa?

Skryť Vypnúť reklamu

Z týchto údajov možno získať dostatočne presnú predstavu o človeku nielen na určenie, či ho bude zaujímať skôr Volvo alebo Honda, ale aj na to, aby mu stránka ponúkla reklamu na biologicky odbúrateľné detské plienky.

„Ideálom je stav, keď poznajú všetky vaše preferencie a to, čo vás motivuje,“ hovorí Rileyová. „Všetko je skutočne personalizované. Ak sme teraz pri webe 2.0, web 3.0 nastane, ak celá vaša osobnosť je online.“

Kto vybuduje databázu z takýchto informácií o zvykoch ľudí a ich záujmoch, môže vytvoriť webové publikum zostavené z konkrétnych jednotlivcov. Žijú na rôznych miestach, ale všetci preferujú ekologické produkty alebo míňajú viac peňazí na topánky než na klobúky.

Ochrana súkromia
Pre ochranu súkromia firmy zaoberajúce sa takýmto cielením reklamy nespájajú dáta o správaní sa zákazníkov s ich skutočnými menami alebo adresami. „Netušíme, kto je konkrátna osoba a ani nás to nezaujíma,“ hovorí Gossman. „Jediné, čo ľudí z marketingu zaujíma, je: Aký je jej zámer?“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa futurológa Adama Green­fielda je nebezpečenstvom tejto technológie najmä jej možnosť prepojiť získané dáta s ďalšími informáciami: napríklad s polohou daného človeka získanou z jeho mobilného telefónu alebo s realizovanými komerčnými transakciami.

Zlatý vek reklamy?
„Toto bude zlatý vek reklamy,“ myslí si prezident oddelenia DRIVEpm v marketingovej spoločnosti aQuantitative Scott Howe. „Dôležitá je najmä schopnosť doručiť posolstvo vo viacerých časticach a rozprávať tak príbeh. Reklama bude opäť zábavná. Bude mať podobu seriálov.“

Podľa Howa môže byť cielenie reklamy podľa správania rovnako užitočné pre definovanie, komu sa reklama zobrazovať nemá. V jednej kampani na softvérový produkt sa napríklad výrobca zameral na zákazníkov, ktorí si už program vložili do nákupného košíka, ale nakoniec si ho nekúpili. Myšlienka bola, že už prejavili prvý záujem a potrebovali už len trochu postrčiť na dokončenie zákazky.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bola to však najmenej efektívna kampaň zo všetkých. Ukázalo sa, že títo ľudia softvér nakoniec nekúpili, pretože nebol kompatibilný s ich systémom,“ hovorí Howe. Predajca potom použil rovnaký reklamný systém na to, aby, naopak, takýchto ľudí zo svojej kampane úplne vylúčil.

Skúste niečo také urobiť v televízii.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Počet úmrtí stúpol o 57, PCR testy odhalili 573 nakazených (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Ilustračné foto.
Petra Vlhová počas 1. kola v slovinskej Kranjskej Gore.
Daniel Lipšic.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Zmazanie Trumpa je začiatok novej éry sociálnych sietí

Prehľad technologických správ.

Podcast Klik.
Podcast Tech_FM

Ukázali, ako by sa dala získavať energia z čiernej diery

Podcast o novinkách z vedy.

Samsung ukázal nové smartfóny, všetky s podporou 5G

Namiesto veľkých zmien prišla evolúcia.

V Indonézii objavili najstaršiu jaskynnú maľbu

Vek maľby prasaťa sa odhaduje minimálne na 45 500 rokov.

Jaskynná maľba prasaťa celebského na Sulawesi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 903
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 047
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 259
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 614
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 404
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 553
  7. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 348
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 338
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 227
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 175