ZOZNAM VOZIDIEL 2002 Acura RSX Type-S |
V prvom rade však treba upozorniť na fakt, že Forza 2 je určená pre neskutočne široké spektrum hráčov, pričom každá skupina si tu nájde to svoje. Doposiaľ totiž panoval trochu alibistický názor, že skutočný simulátor musí byť pre bežnú verejnosť nehrateľný. Jedným z najhlavnejších dôvodov bol fakt, že realizmus musí byť ťažko zvládnuteľný, náročný a jednoducho ste museli trénovať nie hodiny, ale dni na dokonalé a precízne zžitie sa so strojom. Chvalabohu je tento názor konečne zadupaný do zeme. Ozývalo sa totiž viacero hlasov, prečo by jazda s povedzme Porsche mala byť náročnejšia než v Škodovke? Čím sa odlišuje, keď najrýchlejšie žihadlá navyše obsahujú tú najmodernejšiu techniku, ktorá riadenie ešte viac uľahčuje! Zvládnuť vozidlo je, povedzme si to úprimne, pomerne jednoduché, no prebojovať sa s ním k vrcholu, dokonale si vychutnávať jazdu pri citlivom zachádzaní už chce kumšt. Práve preto je Forza 2 určená pre každého a každý sa s ňou bude plnohodnotne zabávať. Je to jednoducho neodškriepiteľný fakt a vychádzať v ústrety každému je vec, ktorú treba jednoznačne oceniť.
Poďme sa však vrhnúť na samotnú trať, nech zbytočne netvrdneme v depe. V pomerne chudobnom úvodnom menu dostávate na výber medzi dvojicou Arkáda a Kariéra. Vlastne nič viac ani nepotrebujete, pretože pod arkádovým pretekaním nečakajte žiadne šampionáty ani navštevovanie jednotlivých eventov podľa dostupnosti, ale okamžite vstúpite po výbere vozidla na danú úlohu alebo ak chcete pretek. Či už ide o časovku, či tradičnú exhibíciu, na jednej vybranej trati dostanete za pódiové umiestnenie odmenu do vašej garáže. Plnenie týchto úloh však slúži len na precvičenie si tratí, základných vlastností alebo tréning. To najdôležitejšie, najhrateľnejšie a bezprostredne najvyužívanejšie sa však odohráva v Kariére. Na začiatku si musíte vybrať váš obľúbený región (Európa, Japonsko, Amerika), ktorý vám určí prvý výber automobilov zo zvoleného regiónu. A ako už býva zvykom, prvé voľby nemajú príliš veľa položiek a vozidlá, ktoré sú dostupné, stretávame dennodenne na cestách. Rozdelenie aut do 10 tried má zmysel, o čom si však povieme až pri rozoberaní úprav automobilov. Celkovo si do garáže môžete dať až 310 tátošov, čo je už pekná kôpka (zoznam vidíte), navyše sa každé z nich správa tak trochu inak, vylepšujete ho iným spôsobom a nemusí vám padnuť do noty. Komplexné spracovanie dát o vozidlách je vodou na mlyn pre fanúšikov rýchlych kolies, ktorí sa môžu kafrať aj v tých najmenších vlastnostiach a nastaveniach, no výrazne chýbal trochu obšírnejší popis jednotlivých vozidiel. Keď sme už pri tých číslach, za spomenutie stojí aj počet tratí. Je ich síce 47, ale prostredí je len tucet a novými sa tak stávajú len určité úseky. Pri navrhovaných tratiach to však úplne stačí, pretože vývojári sa rozhodli zmapovať každé miestečko do tých najmenších detailov. Svedčí o tom množstvo videomateriálu či fotografií, podľa ktorých modelovanie tratí prebiehalo. Skrátka sú to maličké detaily, ale v konečnom dôsledku vám táto fádnosť tratí vadiť vôbec nebude, nezačnete rozmýšľať nad tým, že by to chcelo o niečo viac. Sú to však všetko len okruhy, preteky z miesta A do bodu B tu nenájdete.
V režime Kariéry máte vždy na výber z niekoľkých eventov (udalostí) rozdelené podľa tried. Na začiatku máte otvorené dvere len do úplne nováčikovského prostredia, kde výkon vozidiel nie je vôbec vysoký a nedosahujete závratné rýchlosti. Každý event sa skladá z troch tratí, pričom k úspešnému splneniu potrebujete získať minimálne bronzovú priečku. Možností je more a otvorenie nového eventu záleží na danom type vozidla vo vašej garáži a skúsenostiach, ktoré ste získali pretekaním. Máme tu teda mierne RPG faktory, pričom sa zvyšuje nielen vaša úroveň ako pretekára, ale bodíky po zvládnutých pretekoch získava aj vozidlo, s ktorým ste trhali asfalt. Za výhry získavate kredity, ktoré slúžia buď na zakúpenie nových vozidiel (väčšinu však povyhrávate, takže do virtuálnej peňaženky zalovíte len v nutných prípadoch) alebo na samotné vylepšenia tátošov. A tých je mnoho-premnoho, pričom musíte brať ohľad na to, že vôbec nejde o čačkanie typu Need for Speed, ale plnohodnotné a nutné úpravy, ktoré vám uľahčia postup k poháru za prvé miesto. Nielenže nie vždy máte kredity na to, čo by ste práve chceli, pretože veľké úpravy aj veľa stoja, ale – a to hlavne – nepotrebujete mať všetky vlastnosti vozidla na maximálnych hodnotách, pretože to ešte nezaručuje výhru. Neposedné autá potrebujete predsa skrotiť a pomalé poriadne nakopnúť. Na čo vám totiž bude úžasne rýchle vozidlo, keď brzdná dráha je niekoľkonásobne vyššia než u konkurentoch a vozidlo na tratí nedrží? Nie je to o skupovaní všetkých súčiastok, ktoré sú v menu „úplne vľavo“. Voľba vhodných komponentov výrazne ovplyvní konečné poradie a treba sa zamyslieť, do čoho vlastne musíte investovať.
Pri úpravách ešte hodnú chvíľu zostaneme. Prečo? Sú sakramentsky komplexné. O princípoch sme si už základy povedali, no pre úplnosť musíme zabrúsiť aj do telemetrie. Detailného nastavenia telemetrie. Môžete si nastavovať neskutočné maličkosti, ktoré ak sú vám neznáme, s kľudným svedomím prehliadate a chýbať vám to pri hraní nebude. Skutoční fanúšikovia však vo virtuálnej garáži strávia neskutočne mnoho času, budú sa baviť pri voľbe toho najvhodnejšieho modelu pre danú trať. Len vás to musí baviť a potrebný je čas na precízne otestovanie každej zmeny. Tú síce vidíte aj graficky, no samotná skúsenosť a pocítenie zmien je na nezaplatenie. Nakupovanie súčiastok je teda dôležitým prvkom v hre, ktorému sa musíte venovať a sledovať v čom zaostávate. Stačí sa pozrieť len na jeden príklad. Máte silné vozidlo, ktorého otáčky siahajú do nebeských výšin. Tomuto musíte podriadiť nielen vhodné držanie na trati či kúpiť kvalitné brzdy, ale aj zvoliť vhodné pneumatiky. A to nie je len, že tieto barumky sú fajn, pretože stoja najviac či široké kolesá teraz letia. Práve pneumatiky totiž boli spracovávané vývojárskym tímom tri mesiace, aby ich vplyv na jazdu bol maximálny. Pri dlhších pretekoch nesmiete jazdiť bezohľadne – ale o tom by vám mohol rozprávať Kimi, všakže. Zahrievanie gúm nie je spracované pre celú pneumatiku všeobecne, ale postupuje od vonkajška smerom k dnu. Je rozdiel trhať rekordy trate so zahriatymi gumami a po výjazde z depa. To nie je posledný faktor, ale spomínať všetko, by bolo úplne zbytočné. Vizuálna stránka tuningu v podobe spojlerov a nárazníkov tu je tiež, no s pomerne chabou ponukou. Graficky cítiaci sa však zabavia znamenite, pretože polepiť si vozidlo vlastnými výtvormi je vec neskutočne príťažlivá, pretože váš automobil bude skutočne len váš a pri online súbojoch nemusíte naraziť na kópie. A to sa cení. Dokonca je možné umiestňovať jednotlivé tapety a grafické prvky vo viacerých vrstvách. Pre niekoho záležitosť na niekoľko minút, iný zas bude skúšať všetko možné kľudne i celý deň.
Faktorov, ktoré ovplyvňujú jazdu je neskutočne mnoho, o pneumatikách a ich pôsobení už reč bola, treba však brať do úvahy aj iné vlastnosti. Pre niekoho diletantské vymenovanie, avšak pri každom kole v danej zákrute viete, kde robíte chybu, kde by ste mohli ešte trochu pridať, kde máte rezervy. Výkon motora totiž nie je všetko, vhodné odhadnutie otáčok a následný moment, kedy dupnete na plyn rozhoduje preteky. To, že vás v autoškole učili jemne pridať plyn v polovici zákruty môžete využívať v skutočnosti, ale Forza 2 na to ide úplne inak, pretože keď vám zahučí pod nohou 500 koní, je to predsa len rozdiel. Na výkon má vplyv poškodenie jednotlivých súčastí vozidla, náklon kolies (program počíta s nezávislým zavesením jednotlivých kolies, čo možno počas hry ani veľmi nevnímate, ale ono to skutočne funguje a v opakovaných záberoch vás to uchváti), zotrvačné a odpudivé sily, hmotnosť vozidla (+objem paliva)... Nikoho neprekvapí, že data o jednotlivých zmesiach pneumatík získavali vývojári priamo od výrobcov a pozorne všetko testovali. Presvedčivá fyzika ovládania sa nedá poprieť, hoci by ste sa snažili akokoľvek. Ako amatér si môžete zapnúť mnoho virtuálnych pomocníkov, ktorých rozoberáme v hodnotení náročnosti. Model poškodenia je neskutočnou výhodou oproti „konkurenčnému“ Gran Turismo. Tam, kde japonskí tvorcovia zaostávajú, Forza predvádza už od začiatku. Vizuálne stvárnenie síce nedosahuje úroveň FlatOutu alebo MotorStormu (nech máme zastúpenie všetkých platforiem), avšak vplyv na jazdu to rozhodne má. Strety s ostatnými jazdcami sú na dennom poriadku a nevyhnete sa im. Každá chybička je penalizovaná pridaním trestného času, ktorý sa započíta do výsledného času na jedno kolo. Poviete si, banalita, lenže súperi vám nič nedarujú a navyše si svoje rekordy môžete uploadnuť na server, kde sa môžete porovnávať s ostatnými virtuálnymi jazdcami. Ľahké na ovládanie, ťažšie na zvládnutie. Poškodenie vozidla má svoju váhu a verte, že stačí jeden silnejší náraz a udržať si akúkoľvek pozíciu je nepredstaviteľný problém. Niektoré stupne nejdú zaradiť, akcelerácia je minimálna, kolesá odmietajú poslušnosť, aerodynamika je na výlete. Jazda ako má byť.
Tých slov je už však príliš mnoho a ešte sme sa nedostali k samotnému hodnoteniu. Ďalšie odhaľovanie noviniek preto necháme na vás a radšej sa vrhneme na chválenie, chválenie a dokonca sa nájde i nejaká tá kritika, no nejedná sa o nič znechucujúce. Recenzia v pozitívnom duchu? Forza 2 je totiž bomba – a to hovoríme ešte pred samotným hodnotením.
GRAFIKA 9 / 10
Grafika mohla byť o niečo lepšia. Ak je tento výrok v kontraste s výsledným hodnotením, ešte chvíľu s upaľovaním autora recenzie počkajte. Dôvodov, prečo nedostala grafika maximum je niekoľko: opakované záznamy, obmedzený foťák, počasie a niekedy okolité prostredie. Pôjdeme však úplne od začiatku. Grafika JE ÚŽASNÁ, detailná, prepracovaná, modely vozidiel berú dych, odrazy prostredia na kapote nemajú chybu, cítite sa ako naozaj na trati. To všetko súhlasí, ale veď to vidíte sami na okolitých obrázkoch. Pri jazde so zapadajúcim slnkom vnímate trať úplne inak ako za jasného svetla, no chýba tomu počasie. Ideálne podmienky vyhovujú, dokonca si na klimatické zmeny nepomyslíte, kým si na ne náhodou nespomeniete. Skutočne sme i my na dážď alebo dokonca sneh úplne zabudli, až pokým na okno (v skutočnosti) nezačal bubnovať dážď. Maličkosť, ale niečo grafickému spracovaniu vytknúť musíme. Prejdeme ďalej. Pri opakovaných záznamoch zistíte, že chýba poriadna televízna kamera, ktorá by snímala auto s lukratívnych pohľadov, robila prelety nad vozidlom, detailne zaberala vozidlo z asfaltu... a navyše je na určitých úsekoch vždy rovnaká kamera. Akoby vývojári staticky nadefinovali, že tu bude teraz taký pohľad a tu zase taký. Kochať sa vlastnou jazdou preto nie je až tak zábavné, navyše sa striedajú akoby obyčajné zábery. Pri hraní môžete svoju pozíciu na trati cvaknúť, no prečo sa pred kamarátmi môžete prezentovať len päticou obrázkov, ostáva nepochopiteľné. A na záver dráždenia hada bosou nohou je trochu subjektívne hodnotenie niektorých úsekov tratí, ktoré nepôsobia príliš prirodzene. New York pôsobí ako päsť na oko. Mestské prostredie do štýlu hry nezapadá.
Inak je grafické spracovanie bombastické. Pri vysokých rýchlostiach a plnom sústredení sa na jazdu bez chýb ju až tak vnímať nebudete, no skúsili sme presedlať z Forzy 2 staršie závodné hry a rozdiel bolo okamžite cítiť. Podmanivý prvok reálneho spracovania môže začať (subjektívne) škrípať, asfalt sa vám môže zdať príliš umelý, ale to všetko nemusíte vôbec vnímať, pretože ste si nevyšli na prechádzku. Vo vysokých rýchlostiach nedochádza k žiadnemu spomaleniu hry, ani pri plnom počte pretekárov. Pôvodne totiž malo na trati zvádzať súboje až tucet jazdcov, no pre plynulosť bol počet jazdcov osekaný na osmičku. Hru neprzní nereálny bloom efekt, zato rôzne časticové efekty, dynamické tiene, odrazy, vyhladzovania a neskutočná dohľadnosť sú na dennom poriadku. Je radosť sa na pretek pozerať. Pomaly sa začína z virtuálneho pretekania vytrácať pocit, že stále hráte hru, že stále vidíte rozdiely medzi televíznym prenosom a virtuálnom zábavou. Druhou Forzou to padá. Keď sa vydáte na pomalé prechádzanie tratí, všimnete si i trojrozmerných skandujúcich divákov alebo prepracované stromy, krásnu trávu... samé maličkosti, ktoré dvíhajú hodnotenie skutočne vysoko. Dokážete si predstaviť obrázky v pohybe? Tú krásu? To jednoducho musíte vidieť a okamžite si vás grafika získa. Lenže sú tu aj vyššie spomínané problémy, a preto budeme trucovať a protestne stiahneme jeden bod.
INTERFACE 9 / 10
Takmer dokonalé. Množstvo režimov nastavenia na gamepade, možnosť využitia volantu. Jednoduché a uživateľsky príjemné. Neohrabané menu sú minulosťou, všetko by sa predsa na jednu obrazovku nezmestilo. Čo by mohlo hodnotenie strhnúť, je absencia výhľadu z kokpitu. Všeobecne je pohľadov málo, pretože dvakrát vejete za autom, raz ste priviazaní na nárazníku a potom na prednom skle. Možno bude niekomu chýbať kokpit pre realistickejší dojem. Inak je však jazda s Forzou 2 neskutočne užívateľsky príjemná, rýchlo si zvyknete na jednoduchosť a odozvu závisiacu na vašom vozidle. Nie je to o zápasení s ovládaním či ukrytými prvkami v menu. Zvládne to nováčik a profesionál nebude mať žiadne výrazné pripomienky.
HRATEĽNOSŤ 10 / 10
Forza Motorsport 2 momentálne nemá vážnu konkurenciu. Hrá sa vynikajúco, ponúka mnoho dní, týždňov až mesiacov zábavy a na každú trať sa tešíte. Stačí si priznať chyby, ktoré robíte vy ako jazdec, pretože hra vám každé zaváhanie okamžite otrieska o hlavu, no napriek tomu sa budete nesmierne baviť. Nie je to arkádové posunovanie angličákov po koberci v štýle Need for Speed. Už pri poškodení vnímate každú vibráciu, viete sa zžiť s vozidlom a s láskou opakujete ten istý závod dovtedy, pokým ho neprejdete na jednotku. Tomu sa hovorí atmosféra, ponorenie do víru pretekania. Nestáva sa totiž často, aby bol titul nielen hrateľný, ale dokázal i vhodným spôsobom zvoliť kompromis medzi zábavou a realitou. Forza 2 je simulátor, hrať ho však môže každý. Všetko to, čo bolo spomenuté v opisnej časti by sa dalo pohodlne nakopírovať na toto miesto. Každá maličkosť má svoj význam a odtrhnutie sa od rozbehnutého preteku je nemožné. Vylepšovaním auta zvyšujete tzv. Performance Index, takže z bežného Audi dostanete doslova trhač asfaltu a môžete s ním súperiť i s Ferrari. Ten nádherný pocit, že ste si svojho štvorkolesového miláčika od malička vychovali a preniesli medzi elitu, je na nezaplatenie. Trpké sklamanie z hrateľnosti alebo pocit nudy jednoducho neexistuje. Forzu 2 bola testovaná dva týždne (a bude ešte niekoľko dlhých mesiacov). Každý deň. Ráno vstať, pri káve a raňajkách si zatrénovať na polhodinku, ktorá sa vždy pretiahla na niekoľko hodín. Večerná trať na dobrú noc? Ktorú teraz myslíte? Tu siedmu alebo dvadsiatu? Možno to znie ako príliš pritiahnuté za vlasy, ale Forza 2 vie pretekársku dušu dokonale pohltiť, opantať rozdielnymi vozidlami, priebehom závodu, takmer nekonečnými možnosťami. To už dokázala aj konkurencia, len práve Forza 2 to robí ešte o triedu lepšie. Viete, možno sa s podobnými slovami stretnete o niekoľko mesiacov či rokov pri ďalšom hrateľnom tátošovi, no momentálne Forza 2 nemá žiadneho schopného soka po svojom boku. Zo žiadnej platformy. Zistíte to však sami, keď si dáte napríklad dlhé preteky, pri ktorých nestačí niekoľko minút sústredenia, ale krúžite dlhú dobu, organizujete si zastávky v boxoch a testujete vlastné schopnosti. Slová sú zbytočné.
MULTIPLAYER
K multiplayeru sa zrejme ešte podrobnejšie vrátime v inom článku, predsa len už samotný singleplayer ponúka toľko možností, ktoré bolo nutné otestovať – a koniec je stále v nedohľadne. Ale vedzte, že súboje proti živým hráčom majú (ako vždy) niečo do seba. Navyše nejde len o „jednu jazdu“, podpora hráčov je doplnená objemným množstvom rôznych rebríčkov, možnosťou sledovania rekordov na tratiach s vašim časom. Ak chcete, nemusíte váhať a stiahnete si ghost car iného jazdca a uvidíte, kde akým spôsobom vyberal zákrutu. Multiplayer vo forme ako ho predvádza Forza 2 vytvára neskutočné možnosti pre komunitu hráčov, kde sa môžu porovnávať, pretekať, zlepšovať. Jednoducho MP len tak ľahko neskončí v prepadlisku dejín.
ZVUKY 10 / 10
Čo si myslíte, venovali by sa niektorí tvorcovia nahrávaniu zvukov každého vozidla, jeho rozdielnosti pri iných otáčkach? Poskytli by im niektoré automobilky vozidlá, aby si mohli nahrať zvuk pri náraze a vlastne tak rozmlátili auto? Aby sme vám to uľahčili: vývojárom Forzy 2 sa to podarilo a ozvučenie je nadmieru realistické, čo potvrdzujú slová mnohých hráčov, ktorí porovnávali svoje skutočné skúsenosti s virtuálnym prevedením. A málokedy sa nezhodovali. To, že prechody z rôznych povrchoch vnímate inak, škrípanie pneumatík na asfalte akoby ste počuli za oknom, sa spomínať ani neoplatí. Berieme to ako samozrejmosť. Nič viac ku šťastiu nepotrebujeme.
HUDBA 8 / 10
Hudba znie len v menu, veď počas preteku sa musí jazdec sústrediť na trať a nie vrieskať si „Spomaľ, máš privysokú rýchlosť“, takže tam body strhávať nebudeme. A že sú to pecky ako poleno, ktoré rozpumpujú adrenalín v krvi! Vyššie však ísť nemôžeme, keďže kvôli hudbe v menu si hru kupovať nebudete.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 10 / 10
Herná doba? Chcete to v dňoch? Túto otázku máme tým pádom automaticky vybavenú. Zoznam vozidiel tu straší v texte recenzie ako samostatný box. Tak čomu sa venovať? Najprv si vezmeme na paškál protivníkov. Trestať ich však rozhodne nebudeme. Nič vám nedarujú, reagujú na vaše pôsobenie a podľa vlastnej povahy sa zariadia a vyhodnotia situáciu ako najlepšie vedia. Ustráchaný jazdec nepôjde do súboja plech na plech nikdy a radšej vám prenechá výhodnejšiu pozíciu, no čím vyššie do čela sa dostanete, tým začne stúpať i agresivita a nečakajte, že vám protivník blikne, aby ste ho mohli pohodlne predbehnúť. Navyše pôsobia ľudsky. Čim to? Robia chyby, zvádzajú súboje i medzi sebou, dokážu trpezlivo jazdiť za vami, hoci to nemusí byť v ideálnej stope a vyčkávať na príležitosť. Je zábavné sledovať preteky len tak, pretože 8 jazdcov s umelou inteligenciou niekedy nedokážete rozoznať od tých skutočných. Mnohé teda záleží na vašom šoférskom ume a skúsenostiach. Ak však nepatríte medzi hráčov, ktorí zaspávajú s volantom pod vankúšom a ráno si nedoprajete dúšok čerstvého motorového oleja, vhod vám prídu pomocníci. Máme tu tradičnú ideálnu stopu, ktorú si môžete zapnúť iba v momentoch, kedy musíte brzdiť a inak vás neruší. Trakčná kontrola, stabilizácia, ABS, automatická prevodovka. Všetko vám môže len a len pomôcť a na výber je i voľba poškodenia či umelá inteligencia ostatných jazdcov. Aby však nováčikovia neboli zbytočne uprednostňovaní vo finančných odmenách (v počte získaných kreditov), ste pri vypnutých asistentoch alebo výbere väčšej realistickosti ohodnotení kreditmi navyše. Nejde o žiadne drobné, ktoré by nezohrávali žiadnu úlohu. V tomto hodnotení sa nedá Forze 2 nič podstatné vytknúť.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,5 / 10
Ak máte radi pretekanie, ak máte radi kvalitné hry, ak máte radi hry... a ak máte Xbox 360, musíte mať i Xbox 360. Otrepané? A vyskúšali ste si už Forza Motorsport 2? Priznáme sa, nečakali sme nič prekvapujúce, len niečo nad osmičku, jednoducho hru, ktorá síce je výborná, ale dieru do sveta nespraví. Forza 2 to dokázala a s prehľadom, takže ako inak ohodnotiť momentálne najlepšiu pretekársku hru naprieč všetkými platformami? Zbytočná otázka. A len taký bonus na záver: hra vychádza u nás v českom jazyku, takže je prístupná skutočne pre každého.