VEDCI NAŠLI ZMES ENZÝMOV, KTORÁ PREMIEŇA ŠKROBOVÝ SIRUP NA VODÍK A OXID UHLIČITÝ

Vodíková technológia na dohľad?

Sú auta odsúdené na pohon klasickými nedostatkovými palivami? Podľa jedného z výskumov by to tak nemuselo byť: stačí škrob, voda a zmes enzýmov.

Perspektívne palivo do áut?(Zdroj: ČTK/AP)

Sú auta odsúdené na pohon klasickými nedostatkovými palivami? Podľa jedného zo zaujímavých výskumov by to tak vôbec nemuselo byť: stačí škrob, voda a zmes enzýmov.

Ako informoval britský New Scientist, v relatívne krátkom čase by mohli autá jazdiť na zmes škrobu a vody. Vyzerá to na prvý pohľad veľmi zvláštne. Vedci však už našli zmes enzýmov, ktorá premieňa škrobový sirup na vodík a oxid uhličitý. Vodík potom môže slúžiť ako náplň do palivových článkov v elektromobile, alebo aj v klasickom spaľovacom motore. Táto technológia rieši tri hlavné doterajšie prekážky, ktoré stoja v ceste vodíkovej ekonomike: bezpečnú (a časom aj lacnú) výrobu, bezpečné uskladnenie paliva a jeho rýchlu dopravu na potrebné miesto.

Trinásť enzýmov

Nová metóda je založená na využití zmesi trinástich enzýmov. V prírode niektoré z nich nájdeme v rastlinách, iné v baktériách a ďalšie v zajacoch, nikdy sa však spolu nestretnú v jednom organizme. „Ak sa k zmesi, vytvorenej z týchto enzýmov, pridá voda a škrob, enzýmy využijú energiu uloženú v škrobe a rozkladajú vodu na oxid uhličitý a vodík,“ povedal Percival Zhang z Virginia Tech v USA.

Oxid uhličitý sa potom od vodíka oddelí membránou a vráti sa do atmosféry. Neznamená to prírastok tohto skleníkového plynu v atmosfére, lebo nepochádza z fosílnych palív, ale z biomasy - dreva a rastlín. Z hľadiska bilancie oxidu uhličitého teda ide o neutrálny proces.

Moderná alchýmia

Vodík sa uplatní pri pohone palivových článkov a elektromobilov. Možno ho použiť aj v klasickom spaľovacom motore, hoci Zhang tento postup neuprednostňuje, pretože je energeticky menej efektívny.

„Väčšina automobilových spoločností už dnes do vývoja vodíkových automobilov nejaké peniaze investuje,“ hovorí Kylie Vincentová z Oxfordskej univerzity vo Veľkej Británii. „Priamočiara, jednoduchá a lacná stratégia tohto typu je dôležitá na širšie využívanie vodíkovej technológie.“

Zhang plánuje využiť nový postup v prototype auta v priebehu troch rokov. Hovorí, že dokáže vyrobiť štyri kilogramy vodíka v cene 8 dolárov. Toto množstvo by stačilo takmer na 500 kilometrov. Príprava chemických ekvivalentov prírodných enzýmov je však zatiaľ drahá. Dôležité bude nájsť lacnejší postup ich výroby a dokázať, aby účinkovali pri vyššej teplote. Zatiaľ zmes funguje pri 30 °C. Zhang však verí, že pripraví taký kokteil enzýmov, ktorý bude produkovať vodík až do teploty sto stupňov. To už by bol ozaj významný krok k používaniu zmesi v autách.

Škrob v motore

Snom tohto vedeckého tímu je, že jedného dňa si spotrebiteľ kúpi zmes škrobu v supermarkete, nasype ju do motora a naštartuje. „Plánujeme použiť celulózu z rastlín, ako napríklad odštiepky z dreva alebo poľnohospodársky odpad,“ hovorí Zhang. Enzýmy by vyrábali vodík v aute až počas jazdy.

Jeden z problémov brzdiaci použitie vodíka je jeho bezpečné uloženie. Zhangov spôsob uskladňovania vodíka je jednoduchý, bezpečný a pružný v distribúcii. Nie je rozhodne nebezpečnejší ako klasické motorové palivá, je absolútne bezpečný pri plnení do motora. Okrem toho uskladnenie klasického vodíka si zväčša vyžaduje prítomnosť ťažkých kovov. Aj tie Zhangov spôsob vylučuje.

Kylie Vincentová je podľa New Scientist Zhangovou myšlienkou priam nadšená. Hovorí, že jeho technológia nemusí byť ideálnym konečným riešením. Ako pri všetkých biopalivách, aj tu je potrebná biomasa, a preto treba využívať poľnohospodársku pôdu na produkciu škrobu. V krátkodobom meradle by to však mohol byť dobrý počiatočný krok pri používaní vodíka.

„Ak bude dosť peňazí na výskum, v priebehu troch až piatich rokov bude možné túto technológiu použiť trebárs do batérií mobilov alebo prenosných počítačov,“ hovorí Zhang. „V priebehu ďalších 3-5 rokov už budú na trhu prvé autá. Ak teda všetko pôjde dobre, mohli by sme prvé auto jazdiace na škrob vidieť o osem až desať rokov.“

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open.

KOMENTÁRE

Stavebné sporenie sa môže zapojiť do kampane „me too“

Nájsť čosi zneužívanejšie vo svete než tento produkt na Slovensku nenájdete.

AUTO

Nehody komplikujú dopravu v Bratislave, na D1 sa zrazilo 5 áut

Zápchy sú aj na diaľničnom obchvate.

Neprehliadnite tiež

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

TECH_FM

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

NASA testuje jadrový reaktor pre astronautov na Marse

Prvotné testy kompaktného reaktora v americkej Nevade boli úspešné.

Legendárna hra Age of Empires sa vráti v modernom prevedení vo februári

Hru museli v mnohých smeroch prepracovať, aby fungovala na moderných počítačoch.

LG V30 je skoro dokonalý smartfón pre milovníkov multimédií

Špičkový výkon, skvelý fotoaparát a množstvo ďalších superlatív. Aký je nový smartfón od LG v skutočnosti?

Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 256
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 981
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 383
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 281
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 410
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 404
  7. Kam do tepla v januári? 2 331
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 019
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 968
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 189