Kriedový obor z púšte Gobi

V Číne našli pozostatky dosiaľ najväčšieho známeho dinosaura z evolučnej skupiny, ktorej príslušníci pripomínali vtáky. Žil na konci druhohôr.

Verná umelecká rekonštrukcia páru gigantoraptorov v ich typickom prírodnom prostredí. Popri mohutnom zobáku sú pozoruhodné anomálne dlhé operené horné koncatiny s pazúrmi. V popredí je pár ovela menších, ale dosial najväcších známych vtákom podobných oper(Zdroj: ILUSTRÁCIE: ZHAO CHUANG A XING LIDA/IVPP; XING XU; ZHANG WENDING)

Tvor predstavuje nový druh i rod. Bádatelia ho pomenovali Gigantoraptor erlianensis. Rodová prvá časť mena udáva, že ide o obrieho dinosaura, pripomínajúceho dravé vtáky. V druhovej časti mena sa odráža miesto nálezu v Erlianskej panve.

Kostra sa, žiaľ, nezachovala úplná. To, čo objavitelia zozbierali, umožňuje spoľahlivo zrekonštruovať podobu gigantoraptora. Dlhý bol približne 8 metrov, v bokoch vysoký 3,5 metra. Odhadovaná telesná hmotnosť je 1400 kilogramov, čím Gigantoraptor výrazne prekonával najväčších iných príslušníkov svojej skupiny, vybavených zobákmi - oviraptorosaurov. Títo príbuzní totiž iba vzácne vážili viac ako 40 kilogramov.

Tento exkluzívny dinosaurus žil na konci kriedy. Ide o posledný útvar druhohôr, trvajúci od obdobia pred 144 miliónmi rokov do doby pred 65 miliónmi rokov. Najpresnejšie datovanie nálezovej vrstvy z púšte Gobi, ktorá patrí do geologickej formácie Iren Dabasu, je 70 miliónov rokov. Unikátne kosti pochádzajú z púštnej lokality v Autonómnej oblasti Vnútorné Mongolsko.

Smrť v mladosti

Skúmanie vnútra kostí ukázalo, že tvor bol v čase smrti napriek úctyhodným rozmerom tela mladý, ani nie jedenásťročný. Podľa vrstiev kostného tkaniva však takto narástol mimoriadne rýchlo, konkrétne za sedem rokov. Značne rýchlejším tempom, než aké sa podarilo zistiť pri iných veľkých dravých theropodných (dvojnohých) dinosauroch, ako boli napríklad rody Albertosaurus a Gorgosaurus zo skupiny tyrannosaurov (rýchly rast je znakom väčšiny obrovských dinosaurov.)

Hoci jedenásť rokov pri tomto dinosaurovi zodpovedalo skorej dospelosti, jeho rast by takmer určite pokračoval. Otázku typických či maximálnych rozmerov dospelých jedincov tohto druhu tak môžu vyriešiť až ďalšie podobné nálezy. Azda čoskoro prídu.

Už teraz však možno povedať, že staršie dospelé gigantoraptory museli byť ešte väčšie. Podľa objaviteľov dokonca výrazne väčšie a tým aj hmotnejšie.

Záhady na pokračovanie

Objav gigantoraptora vyvoláva celý rad otázok. Dobre zapadajú do nedávneho konštatovania popredných paleontológov, že výskum dinosaurov sa nerozbieha iba v Číne, ale je na začiatku globálne. Hoci kosti dinosaurov vedci nachádzajú a analyzujú už vyše poldruha storočia, najnovšie zhodnotenie konštatovalo, že stále poznáme azda iba 10 či 20 percent dinosaurov.

Gigantoraptor má niektoré anatomické podrobnosti, ktoré dosiaľ neboli zistené pri nijakom dinosaurovi. Podľa zatriedenia patrí k základným oviraptorosaurom. Pravda však je, že ich typické operené ukážky, ako rody Caudiperyx a Protarchaeopteryx, mávali iba niekoľko kilogramov, čiže hmotnostný rozdiel tu je zhruba 300-násobný!

Gigantoraptor sa tiež prekvapivo líši od menších oviraptorosaurov mnohými vtáčími znakmi, ktoré malé oviraptorosaury nemajú. To odporuje doterajšiemu predpokladu, založenému na skúmaní mnohých iných vtákom podobných dinosaurích skupín: že podobnosť s vtákmi sa mala zvýrazňovať so zmenšovaním telesných rozmerov.

Tak či onak, gigantoraptory vymreli s ostatnými veľkými dinosaurami na konci kriedy a tým aj druhohôr. Z treťohôr Južnej Ameriky sú známe kosti podobne veľkých dravých nelietavých vtákov, to však už bola úplne iná, nezávisle vyvinutá línia.

Novoobjavené kosti gigantoraptora opísal v najnovšom čísle časopisu Nature, ktorá vyšlo práve dnes, Sing Su (Xing Xu) so štvoricou kolegov z Ústavu paleontológie stavovcov a paleoantropológie (IVPP) Čínskej akadémie vied v Pekingu.

1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 15 369