Colin McRae DiRT - na plný plyn

Predstavovať Colina McRae hráčom, fandiacim štvorkolesovým tátošom je vec nadmieru zbytočná a pre nich osobne i otravná zároveň. Akonáhle totiž dorazí nový Colin, je všetko vopred jasné a bez veľkých slov sa dá prehlásiť, že virtuálni jazdci si to znovu u

žijú.

Keď sa Colin McRae úzkoprso zaoberal výhradne rely pretekami, dokázali sme prvé diely zniesť, no postupom času a každoročným vydávaním nového (aspoň tak bol propagovaný) dielu, nás prechádzala chuť do plnohodnotného ponorenia sa do sedadiel. Nie, že by sme sa nedočkali kvalitného preteku, len to jednoducho bolo na jedno kopyto. Zopár zmien, o zlomok lepšie grafické spracovanie a inak akoby uťal.

Lež dobre si to uvedomovali aj v Codemasters, kde si dokázali povedať, že týmto smerom cesta nevedie a ešte pred osudnou zákrutou zo slepej uličky vycúvali. Zobrali si niekoľko dlhých mesiacov dovolenky a ako tak premýšľali, čím by sa mohli inšpirovať, oči im zamierali na pomerne dávneho konkurenta, Rallisport Challenge. Isteže, išlo o primárne konzolový projekt, pomerne prehliadaný, ale rozhodne toho ponúkal mnoho. A hlavne mnoho zábavného. Aby charakterizácie nebolo dosť, stačí sa pozrieť o pár centimetrov vedľa na zablatený MotorStorm (PS3) a všetci si uvedomíme, ktorýmže to smerom sa bude séria uberať. Pekne prasácky zašpineným.

Keďže nedávno vyšla hrateľná demoverzia, mohli sme sa aktívne oprieť i o samotné dojmy z hrania. Ako už istotne viete, tentoraz si závodná séria so známym menom v názve rozhodla ukrojiť trochu hrubší krajec chleba, no zároveň ho poriadna namazala. Z oboch strán. Okrem rely časoviek totiž budeme mať k dispozícii aj iné druhy vozidiel, ktoré sa budú od špeciálov diametrálne odlišovať.

Celkovo dostaneme na výber 46 rôznych automobilov. O licencie strach mať nemusíme, tie boli vždy súčasťou hier od Codemasters, tentoraz však do garáže nenarvneme len rely krásky, ale nájdeme si miesto i na rôzne buginy, pick-upy, nákladné vozidlá alebo dokonca nádhery asfaltu ako napríklad Audi TT. Je zrejmé, že po úzkej cestičke by nemotorný nákladiak veľa zábavných chvíľ neponúkal, a preto sa pretekania člení i na rôznorodé druhy závodov. Prašné cesty sú ako stvorené pre buginy a podobné žihadlá, ktoré sú svojou obrovskou akceleráciou stavané na podobné voľné priestranstvá. Siahodlho si to nemusíte predstavovať, skutočne je najlepší príklad už spomínaný MotorStorm. Okrem tradičného rely si však užijeme i tlačenicu v anglickej prírode vo forme rely-crossu. Niekoľko pretekárov odštartuje a na minimálne širokých cestičkách (o niečo rozmernejších, než na tradičnom rely) sa budete láskať plechmi s ostatnými vodičmi. Agresívny štýl sa zas nápadne podobá na pomaly prichádzajúce Sega Rally.

Je vidno, že Codemasters sa primárne zamerali na off-road rozšírenie, no príjemným spestrením bude určite aj klasické zápolenie v kalifornskom Rocky Mountain, kde sa budú konať preteky do vrchu. A na to sa skutočne tešíme, pretože pri tomto výbere sa ťažko budete môcť spoliehať na automatickú prevodovku a pekne šťaviť káru vo vysokých otáčkach. Nesmierna výzva, ale to každý, kto si niečo (aspoň trochu podobné) sám skúsil, veľmi dobre vie.
Široký okruh výberu treba nejakým spôsobom zatriediť do organizovaného celku. V našom prípade to predstavuje rozdelenie kariéry do známeho otvárania nových tratí / automobilov / módov / bonusov po zvládnutí danej skúšky. Takmer geometrickým radom, veď keby sme mali každú novinku, z celkového počtu 66 kusov, otvárať siahodlho, asi by nám zasvietila červená kontrolka ohlasujúca prázdnu nádrž. K dispozícii tak na začiatku nebudeme mať takmer nič, ale snaživým napredovaním sa nám otvoria všade dvere.

Štýl pretekania v Colinovi bol vždy na pomedzí medzi arkádovým humbukom typu Need for Speed a strhujúcou realitou v znamení Richard Burns Rally. A treba podotknúť, že vždy to bolo to správne medzi, ktorému mohlo konkurovať jedine konzolové WRC.

Zákruty ste málokedy vybrali jednoduchým šmykom, na brzdu sa dupalo zásadne pred zákrutou a nie priamo v nej (tradičná kratochvíľa tuningových pretekov)... množstvo príkladov by sa určite našlo, ale nikdy to nebolo až tak vážne, aby ste rýchlostnú skúšku museli poznať do nájazdovej rýchlosti do najposlednejšej zákruty. Colina si jednoducho užil úplne každý a bolo jedno, či za volantom sedí panic alebo skúsení pojedači ojazdených pneumatík. Okrem používania jednoduchých úprav v garáži tentoraz dostanú svoju porciu i graficky cítiaci medzi nami a jednotlivé vozidlá nájdete v rôznych farebných kombináciách. V deme však vlastné psie kusy s výzorom robiť možné nebolo.

A ako je na tom Colin McRae DiRT? Ak ste nemali možnosť stiahnuť si hrateľnú demoverziu alebo vám poprípade nešla spustiť kvôli pomerne šialeným HW požiadavkám, máme pre vás dobrú správu. Colin sa vracia a je správne dirty. Rozumej hrateľný, zábavný, pohlcujúci.

A graficky neskutočne príťažlivý. V deme boli na výber tri možnosti. Okrem jednej rýchlostnej skúšky za volantom Mitsubishi Lancer Evo IX, sme si mohli vyskúšať i dve ďalšie voľby. Rely však predstavuje klasiku, preto sme sa odpichli od tohto módu. Cesty sú podstatne užšie, takže držanie ideálnej stopy sa stáva alfou a omegou hrania. Už to nie je o tom, že sa to dajako vyrovná, maximálne tak stratíte niekoľko desatín sekúnd, ktoré dobehnete agresívnou jazdou. Na to zabudnite – teda ak si lúzersky nevyberiete najľahšiu obtiažnosť. Kto nejde v správnych koľajách, dopadne ako my po prvých 10 sekundách. V prvej ostrejšej zákrute sme sa vybrali do miestneho lesíku na hríby, opreli vozidlo o najbližší strom a čučali na hlásenie o maximálne poškodenom vozidle. Konečne. Konečne po nepríčetnom náraze svieti červeným stop-ka a musíte si na každý výlet do prírody či hľadanie výmoľov alebo kamienkov popri ceste, dávať neskutočný pozor. Nie držanie plynu, ale pridávanie na správnych úsekoch a brzdenie. Je to o stupienok reálnejšie, čo predstavuje dlhší čas strávený trénovaním, no podotkneme, že výzva to je riadna.

Druhým výpadom na slastné ego pretekára bolo klasické jazdenie po okruhu na dve kolá s jedným súperom, samotným Colinom. Každý pretekár má vlastný úsek, ktorý si po jednom kole prestriedate.

Kto pretne cieľovú pásku ako prvý... skončí ako prvý, žiadne uplácanie ani prosíkanie nepomôže. Štýl pretekania sa od rely výrazne líši. Máme tu síce úzke koridory, ktoré sú často obohnané (rozboriteľnými) zábranami, avšak rýchlosti dosahujete výrazne vyššie. Občas si to žíhate po asfalte, inokedy po prašnej ceste, no väčšinou máte smrť v očiach, lebo rýchlosť je skutočne vysoká. Aby nebol tento mód príliš obtiažny, akoby v niektorých momentoch došlo k zľaveniu s fyzikálnych zákonov pri zatáčaní, avšak to bol možno len náš subjektívny dojem. Kratšie trate, no boje o každú stotinu sekundy. Na záver sme si nechali buginy – jednoznačne najlepšiu zábavu, ktorú PC demo ponúka. Predstavte si zablatenú a kľukatú trať, ktoré vám môžu pripomínať motokrosové zveriny, dajte do pozadia výškové prevýšenie a máte tu preteky bugín. Ľahké a akcelerujúce buginy vyžadujú úplne iný prístup a hoci ich úplné zničenie vyžaduje riadnu snahu, nie je pretek ničím jednoduchým. Na štartovom poli totiž nestoja amatéri. Nedajú sa až tak ľahko vytlačiť a ak sa vám to podarí, s veľkou ochotou vám to vrátia. Nevinné strkanice majú hlavne krátko po štarte pred prvou zákrutou dôležitú váhu.
Tu sa rozhodne, či môžete zamýšľať na popredné pozície, pretože vzniknutý chaos sa vám môže stať osudným. Aj keď sa zdajú buginy pomerne ovládateľné, nie je tomu tak. Vo vysokých rýchlostiach ide o riadne potvory a každá zmena smeru vám môže spôsobiť niekoľko nechcených kotrmelcov vo vzduchu. Ale paráda.

Práve posledne menovaný mód sme testovali najviac a konečne sa zapracovalo i na interaktívnom prostredí okolo trate. Konečne totiž niekoho napadlo, že aj betónové kvádre majú svoju porciu energie, ktorú po náraze bez pohnutia absorbujú. Napálite to od nich, nezostanú na mieste, ale sa aspoň čiastočne posunú. Samotné grafické spracovanie bude istotne hodnotené v superlatívoch.

Áno, takto dajako vyzerá next-gen spracovanie na konzoliach, ale daň za úchvatnú potechu pre oči je drastická. Investovať sa oplatí hlavne do grafickej karty (256 MB je minimum, počítajte s podporou shaderov tretej generácie) a bez 1 GB RAMky ani neklikajte na spúšťací súbor. Frekvencia procesora je dôležitá, no povedzme si úprimne – pod 2 GHz zrejme nik nepôjde, ledaže by hral v najnižšom rozlíšení pri minimálnych detailoch. Tým sa stráca čaro grafického spracovania. Ozvučenie dosahuje tradične vysoké hodnoty, no občas sa nám zdalo, akoby vypadával zvuk motora. Nechýba niekoľko pohľadov, efektný replay, dokonale estetické menu – tým v Codemasters vždy dokázali nadchnúť. Podpora multiplayeru patrí medzi stálice žánru a svoje časy budete môcť na danej rýchlostnej skúške okamžite porovnávať až so stovkou ostatných (živých) jazdcov.

Šiesty diel Colina vyzerá ako kráľovský návrat, ktorý nakope všetkým pretekom svetlomety a ešte si na odpadnutých pukliciach zatancuje oslavný tanec. Vyzerá to neskutočne nádherne, no pre nás je najdôležitejším prvkom správne vybalansovanie hrateľnosti medzi arkádu a simulátor. Klobúk dolu, páni v Codemasters. Navyše sa o distribúciu u nás postará CD Projekt, takže sa v júni dočkáme štvorkolesových orgií.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

O útok sa pokúsili v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

OBJEKTÍV

Vedci pripojili kamery na tučniaky a urobili úžasné zábery

Na videu prvýkrát zachytili volania tučniakov mimo súše.

Zlatá rybka potrebuje alkohol, prežije v ľade bez kyslíku

Väčšina stavovcov umrie bez kyslíku do niekoľkých minút.

Umelá inteligencia začala stavať virtuálne mestá

Neurónová sieť buduje realitu z naučených obrázkov.

Po selfies majú prísť bothies, uvidíte seba aj okolie

Čo skrývajú mobily, ak nimi snímate seba? Ukáže to nový typ fotografií a videí.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  10. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 524
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 612
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 970
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 662
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 569
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 404
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 316
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 301
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 153