Colin McRae DiRT - na plný plyn

Predstavovať Colina McRae hráčom, fandiacim štvorkolesovým tátošom je vec nadmieru zbytočná a pre nich osobne i otravná zároveň. Akonáhle totiž dorazí nový Colin, je všetko vopred jasné a bez veľkých slov sa dá prehlásiť, že virtuálni jazdci si to znovu u

žijú.

Keď sa Colin McRae úzkoprso zaoberal výhradne rely pretekami, dokázali sme prvé diely zniesť, no postupom času a každoročným vydávaním nového (aspoň tak bol propagovaný) dielu, nás prechádzala chuť do plnohodnotného ponorenia sa do sedadiel. Nie, že by sme sa nedočkali kvalitného preteku, len to jednoducho bolo na jedno kopyto. Zopár zmien, o zlomok lepšie grafické spracovanie a inak akoby uťal.

Lež dobre si to uvedomovali aj v Codemasters, kde si dokázali povedať, že týmto smerom cesta nevedie a ešte pred osudnou zákrutou zo slepej uličky vycúvali. Zobrali si niekoľko dlhých mesiacov dovolenky a ako tak premýšľali, čím by sa mohli inšpirovať, oči im zamierali na pomerne dávneho konkurenta, Rallisport Challenge. Isteže, išlo o primárne konzolový projekt, pomerne prehliadaný, ale rozhodne toho ponúkal mnoho. A hlavne mnoho zábavného. Aby charakterizácie nebolo dosť, stačí sa pozrieť o pár centimetrov vedľa na zablatený MotorStorm (PS3) a všetci si uvedomíme, ktorýmže to smerom sa bude séria uberať. Pekne prasácky zašpineným.

Keďže nedávno vyšla hrateľná demoverzia, mohli sme sa aktívne oprieť i o samotné dojmy z hrania. Ako už istotne viete, tentoraz si závodná séria so známym menom v názve rozhodla ukrojiť trochu hrubší krajec chleba, no zároveň ho poriadna namazala. Z oboch strán. Okrem rely časoviek totiž budeme mať k dispozícii aj iné druhy vozidiel, ktoré sa budú od špeciálov diametrálne odlišovať.

Celkovo dostaneme na výber 46 rôznych automobilov. O licencie strach mať nemusíme, tie boli vždy súčasťou hier od Codemasters, tentoraz však do garáže nenarvneme len rely krásky, ale nájdeme si miesto i na rôzne buginy, pick-upy, nákladné vozidlá alebo dokonca nádhery asfaltu ako napríklad Audi TT. Je zrejmé, že po úzkej cestičke by nemotorný nákladiak veľa zábavných chvíľ neponúkal, a preto sa pretekania člení i na rôznorodé druhy závodov. Prašné cesty sú ako stvorené pre buginy a podobné žihadlá, ktoré sú svojou obrovskou akceleráciou stavané na podobné voľné priestranstvá. Siahodlho si to nemusíte predstavovať, skutočne je najlepší príklad už spomínaný MotorStorm. Okrem tradičného rely si však užijeme i tlačenicu v anglickej prírode vo forme rely-crossu. Niekoľko pretekárov odštartuje a na minimálne širokých cestičkách (o niečo rozmernejších, než na tradičnom rely) sa budete láskať plechmi s ostatnými vodičmi. Agresívny štýl sa zas nápadne podobá na pomaly prichádzajúce Sega Rally.

Je vidno, že Codemasters sa primárne zamerali na off-road rozšírenie, no príjemným spestrením bude určite aj klasické zápolenie v kalifornskom Rocky Mountain, kde sa budú konať preteky do vrchu. A na to sa skutočne tešíme, pretože pri tomto výbere sa ťažko budete môcť spoliehať na automatickú prevodovku a pekne šťaviť káru vo vysokých otáčkach. Nesmierna výzva, ale to každý, kto si niečo (aspoň trochu podobné) sám skúsil, veľmi dobre vie.
Široký okruh výberu treba nejakým spôsobom zatriediť do organizovaného celku. V našom prípade to predstavuje rozdelenie kariéry do známeho otvárania nových tratí / automobilov / módov / bonusov po zvládnutí danej skúšky. Takmer geometrickým radom, veď keby sme mali každú novinku, z celkového počtu 66 kusov, otvárať siahodlho, asi by nám zasvietila červená kontrolka ohlasujúca prázdnu nádrž. K dispozícii tak na začiatku nebudeme mať takmer nič, ale snaživým napredovaním sa nám otvoria všade dvere.

Štýl pretekania v Colinovi bol vždy na pomedzí medzi arkádovým humbukom typu Need for Speed a strhujúcou realitou v znamení Richard Burns Rally. A treba podotknúť, že vždy to bolo to správne medzi, ktorému mohlo konkurovať jedine konzolové WRC.

Zákruty ste málokedy vybrali jednoduchým šmykom, na brzdu sa dupalo zásadne pred zákrutou a nie priamo v nej (tradičná kratochvíľa tuningových pretekov)... množstvo príkladov by sa určite našlo, ale nikdy to nebolo až tak vážne, aby ste rýchlostnú skúšku museli poznať do nájazdovej rýchlosti do najposlednejšej zákruty. Colina si jednoducho užil úplne každý a bolo jedno, či za volantom sedí panic alebo skúsení pojedači ojazdených pneumatík. Okrem používania jednoduchých úprav v garáži tentoraz dostanú svoju porciu i graficky cítiaci medzi nami a jednotlivé vozidlá nájdete v rôznych farebných kombináciách. V deme však vlastné psie kusy s výzorom robiť možné nebolo.

A ako je na tom Colin McRae DiRT? Ak ste nemali možnosť stiahnuť si hrateľnú demoverziu alebo vám poprípade nešla spustiť kvôli pomerne šialeným HW požiadavkám, máme pre vás dobrú správu. Colin sa vracia a je správne dirty. Rozumej hrateľný, zábavný, pohlcujúci.

A graficky neskutočne príťažlivý. V deme boli na výber tri možnosti. Okrem jednej rýchlostnej skúšky za volantom Mitsubishi Lancer Evo IX, sme si mohli vyskúšať i dve ďalšie voľby. Rely však predstavuje klasiku, preto sme sa odpichli od tohto módu. Cesty sú podstatne užšie, takže držanie ideálnej stopy sa stáva alfou a omegou hrania. Už to nie je o tom, že sa to dajako vyrovná, maximálne tak stratíte niekoľko desatín sekúnd, ktoré dobehnete agresívnou jazdou. Na to zabudnite – teda ak si lúzersky nevyberiete najľahšiu obtiažnosť. Kto nejde v správnych koľajách, dopadne ako my po prvých 10 sekundách. V prvej ostrejšej zákrute sme sa vybrali do miestneho lesíku na hríby, opreli vozidlo o najbližší strom a čučali na hlásenie o maximálne poškodenom vozidle. Konečne. Konečne po nepríčetnom náraze svieti červeným stop-ka a musíte si na každý výlet do prírody či hľadanie výmoľov alebo kamienkov popri ceste, dávať neskutočný pozor. Nie držanie plynu, ale pridávanie na správnych úsekoch a brzdenie. Je to o stupienok reálnejšie, čo predstavuje dlhší čas strávený trénovaním, no podotkneme, že výzva to je riadna.

Druhým výpadom na slastné ego pretekára bolo klasické jazdenie po okruhu na dve kolá s jedným súperom, samotným Colinom. Každý pretekár má vlastný úsek, ktorý si po jednom kole prestriedate.

Kto pretne cieľovú pásku ako prvý... skončí ako prvý, žiadne uplácanie ani prosíkanie nepomôže. Štýl pretekania sa od rely výrazne líši. Máme tu síce úzke koridory, ktoré sú často obohnané (rozboriteľnými) zábranami, avšak rýchlosti dosahujete výrazne vyššie. Občas si to žíhate po asfalte, inokedy po prašnej ceste, no väčšinou máte smrť v očiach, lebo rýchlosť je skutočne vysoká. Aby nebol tento mód príliš obtiažny, akoby v niektorých momentoch došlo k zľaveniu s fyzikálnych zákonov pri zatáčaní, avšak to bol možno len náš subjektívny dojem. Kratšie trate, no boje o každú stotinu sekundy. Na záver sme si nechali buginy – jednoznačne najlepšiu zábavu, ktorú PC demo ponúka. Predstavte si zablatenú a kľukatú trať, ktoré vám môžu pripomínať motokrosové zveriny, dajte do pozadia výškové prevýšenie a máte tu preteky bugín. Ľahké a akcelerujúce buginy vyžadujú úplne iný prístup a hoci ich úplné zničenie vyžaduje riadnu snahu, nie je pretek ničím jednoduchým. Na štartovom poli totiž nestoja amatéri. Nedajú sa až tak ľahko vytlačiť a ak sa vám to podarí, s veľkou ochotou vám to vrátia. Nevinné strkanice majú hlavne krátko po štarte pred prvou zákrutou dôležitú váhu.
Tu sa rozhodne, či môžete zamýšľať na popredné pozície, pretože vzniknutý chaos sa vám môže stať osudným. Aj keď sa zdajú buginy pomerne ovládateľné, nie je tomu tak. Vo vysokých rýchlostiach ide o riadne potvory a každá zmena smeru vám môže spôsobiť niekoľko nechcených kotrmelcov vo vzduchu. Ale paráda.

Práve posledne menovaný mód sme testovali najviac a konečne sa zapracovalo i na interaktívnom prostredí okolo trate. Konečne totiž niekoho napadlo, že aj betónové kvádre majú svoju porciu energie, ktorú po náraze bez pohnutia absorbujú. Napálite to od nich, nezostanú na mieste, ale sa aspoň čiastočne posunú. Samotné grafické spracovanie bude istotne hodnotené v superlatívoch.

Áno, takto dajako vyzerá next-gen spracovanie na konzoliach, ale daň za úchvatnú potechu pre oči je drastická. Investovať sa oplatí hlavne do grafickej karty (256 MB je minimum, počítajte s podporou shaderov tretej generácie) a bez 1 GB RAMky ani neklikajte na spúšťací súbor. Frekvencia procesora je dôležitá, no povedzme si úprimne – pod 2 GHz zrejme nik nepôjde, ledaže by hral v najnižšom rozlíšení pri minimálnych detailoch. Tým sa stráca čaro grafického spracovania. Ozvučenie dosahuje tradične vysoké hodnoty, no občas sa nám zdalo, akoby vypadával zvuk motora. Nechýba niekoľko pohľadov, efektný replay, dokonale estetické menu – tým v Codemasters vždy dokázali nadchnúť. Podpora multiplayeru patrí medzi stálice žánru a svoje časy budete môcť na danej rýchlostnej skúške okamžite porovnávať až so stovkou ostatných (živých) jazdcov.

Šiesty diel Colina vyzerá ako kráľovský návrat, ktorý nakope všetkým pretekom svetlomety a ešte si na odpadnutých pukliciach zatancuje oslavný tanec. Vyzerá to neskutočne nádherne, no pre nás je najdôležitejším prvkom správne vybalansovanie hrateľnosti medzi arkádu a simulátor. Klobúk dolu, páni v Codemasters. Navyše sa o distribúciu u nás postará CD Projekt, takže sa v júni dočkáme štvorkolesových orgií.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Klimatológovia: Hurikány spôsobili tento rok najdrahšie škody v histórii

Čo hovoria odborníci na tohtoročnú rekordnú sezónu hurikánov.

Google začal linkovať adresy a telefónne čísla

Ak často prepisujete v mobile kontaktné údaje, už to nebudete musieť opakovať.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 255
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 096
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 839
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 825
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 499
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 493
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 452
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 958