Webové trendy pre sezónu 2007

Nielen módne domy, ale aj webové stránky poznajú pojmy ako „trendy“ a „šik“. Rozmach technológií spôsobil, že internet dnes vyzerá celkom inak ako kedysi. Momentálne letia oranžová, modrá a zelená, oblé rohy a veľké ikonky.

Webový dizajn z roku 2007 – oblé hrany, obrovské ikonky.(Zdroj: allpaymedia.com)

Čo majú na prvý pohľad spoločné stránka firmy Apple, videoserver YouTube a sociálna sieť LinkedIn? Všetky používajú jednoduchý dizajn vo svetlých, energických farbách, veľké písmo, oblé rohy a pri obráz­koch efekt odrazu na vodnej hladine. Pojem „Web 2.0“, označujúci novú éru vo vývoji internetu, ovplyvnil vzhľad stránok na celom svete. Na rozdiel od tých z roku 2000, sú vzdušné, prehľadné a veselé.

Jednoduchosť nadovšetko
Britský webdizajnér Ben Hunt na serveri www.web­designfromscratch.com ľuďom z celého sveta radí, ako svoje webové stránky preobliecť do moderného šatu. Základom je podľa neho jednoduchosť. „Neznamená to hneď, že by všetky weby mali byť minimalistické, na dosiahnutie cieľa by sme však mali použiť tak málo prvkov ako je len možné,“ tvrdí.

Kým dizajnéri prvej generácie webu často radi používali na stránkach tri a viac stĺpcov, aby do nich mohli vtesnať čo najviac textu, moderné dizajny majú len dva stĺpce s jednoduchým textovým posolstvom. Písmo je veľké, dominujú krátke, ľahko čitateľné vety.

Veselé farby
Súčasné stránky sú oveľa veselšie ako mnohé z tých, ktoré sa tvorili okolo roku 2000. „Trendy“ farbami sú všetky sýte odtiene modrej, zelenej, oranžovej a červenej, s nimi potom zároveň aj ich svetlé varianty. Tmavé farby skoro vymizli.

V logu i v ostatných prvkoch na stránke sa využíva efekt tieňa, ktorý sa vytvára pri odraze predmetu od vodnej hladiny, a priehľadnosť. Rohy tlačidiel a boxov musia byť za každých okolností oblé.

Nevyhnutnosťou je rýchla navigácia po jednotlivých sekciách. Jednou z noviniek je takzvané „tagovanie“ obsahu - doplnenie o najvýstižnejšie kľúčové slová. Autor ako súčasť navigácie zobrazuje za sebou v rámčeku (v takzvanom tag cloude – oblaku tagov) najpopulárnejšie kľúčové slová. Čím je slovo navštevovanejšie, tým väčším písmom je vypísané. Čitateľ sa tak veľmi rýchlo zorientuje, ktorú sekciu webu by mal navštíviť.


Medzi obľúbené prvky no­vých dizajnov patria krúžky a hviezdičky priamo nalepené na logu stránky, jeho slogane či navigácii. Najčastejšie obsahujú slová ako „FREE“ (zadarmo), „BETA“ (v testovacej prevádzke), či „BEST“ (najlepšie).

Iba módny výstrelok?
Sú dnešné dizajny iba módnym výstrelkom, alebo predznamenávajú, ako bude internet vyzerať aj o pár rokov? Slovenský webdizajnér Michal Gardian (pracuje externe aj pre sme.sk) nové trendy skôr víta. Stránky sú podľa neho teraz viac hravé a príjemné na použitie. „Osobne to považujem za dobrý trend a verím, že z toho zostane čo najviac.“

Na zmeny aj vo vlastnej práci ho vraj podnietila zmena mentality zákazníkov. „Čoraz viac z nich vie, čo chcieť od webu, a nastáva obrovský ústup od požiadavky ‘ego dizajnov‘.“

Tie podľa neho znamenali, že čím bol web pohyblivejší, tým sa klientom viac páčil. „Dnešní klienti žiadajú stále striedmejší dizajn, vedia, čo je webový marketing, vedia, ako web začleniť do potrieb svojej firmy či súkromných aktivít,“ hovorí.

Nová éra web 2.0 dizajnov má však aj svojich kritikov. Jakob Nielsen, jeden z prvých odborníkov na použiteľnosť webo­vých stránok nedávno v rozhovore pre BBC povedal, že sa web 2.0 dizajnov obáva. „Je tu riziko, že sa vrátime do dotcomovskej éry, keď niektoré stránky vyzerali skvele, no boli takmer nepoužiteľné,“ povedal.

Ako rozoznáte „web 2.0“

Málo textu a veľké ovládacie prvky.

oblé tieňované tlačidlá.

veselá sýta modrá, oranžová, zelená alebo červená farba.

oblak kľúčových slov, tagov.

jednoslovný slogan „nalepený“ na logo či hlavičku.


Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Talent - vzdelanie - úspech
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  3. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  4. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  5. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  6. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  7. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  9. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  10. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 25 894
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 234
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 083
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 132
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 725
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 516
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 111
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 055
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 570
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slováci prehrali s USA aj druhýkrát a na olympiáde končia

Slovenskí hokejisti dostali päť gólov.

DOMOV

Poradenská firma u Maďariča mohla zneužívať dôverné informácie

Poradenská spoločnosť Centire mala o eurofondovej výzve pre kreatívny priemysel na ministerstve kultúry informácie vždy ako prvá.

DOMOV

Dobré ráno: Česká ČSSD? Fico im rozprával o bordeli a prostitútkach

Českí sociálni demokrati zmenili šéfa.

KOMENTÁRE

Prepáčte, ploty ani zverochody nebudú, počkať musia aj výtlky

Málo sa sťažujú zdravotníci a hasiči, ktorí ten bodrel musia chodiť odpratávať?

Neprehliadnite tiež

Vedci ukázali, ako fungujú fake news (a kto bude ich obeťou)

Veda ukazuje, prečo falošné správy fungujú, ako falošné správy fungujú a na koho najefektívnejšie fungujú.

Spreje, čističe či lepidlá spôsobujú rovnaké znečistenie ako výfuky áut

Nová štúdia upozorňuje, že vplyv chemikálií v domácnosti sa veľmi podceňuje.

Test: Honor 9 Lite je pekný smartfón za málo peňazí

Aj keď nie je dokonalý, je jedným z najlepších smartfónov, ktoré vás finančne nezruinujú.