Webové trendy pre sezónu 2007

Nielen módne domy, ale aj webové stránky poznajú pojmy ako „trendy“ a „šik“. Rozmach technológií spôsobil, že internet dnes vyzerá celkom inak ako kedysi. Momentálne letia oranžová, modrá a zelená, oblé rohy a veľké ikonky.

Webový dizajn z roku 2007 – oblé hrany, obrovské ikonky.(Zdroj: allpaymedia.com)

Čo majú na prvý pohľad spoločné stránka firmy Apple, videoserver YouTube a sociálna sieť LinkedIn? Všetky používajú jednoduchý dizajn vo svetlých, energických farbách, veľké písmo, oblé rohy a pri obráz­koch efekt odrazu na vodnej hladine. Pojem „Web 2.0“, označujúci novú éru vo vývoji internetu, ovplyvnil vzhľad stránok na celom svete. Na rozdiel od tých z roku 2000, sú vzdušné, prehľadné a veselé.

Jednoduchosť nadovšetko
Britský webdizajnér Ben Hunt na serveri www.web­designfromscratch.com ľuďom z celého sveta radí, ako svoje webové stránky preobliecť do moderného šatu. Základom je podľa neho jednoduchosť. „Neznamená to hneď, že by všetky weby mali byť minimalistické, na dosiahnutie cieľa by sme však mali použiť tak málo prvkov ako je len možné,“ tvrdí.

Kým dizajnéri prvej generácie webu často radi používali na stránkach tri a viac stĺpcov, aby do nich mohli vtesnať čo najviac textu, moderné dizajny majú len dva stĺpce s jednoduchým textovým posolstvom. Písmo je veľké, dominujú krátke, ľahko čitateľné vety.

Veselé farby
Súčasné stránky sú oveľa veselšie ako mnohé z tých, ktoré sa tvorili okolo roku 2000. „Trendy“ farbami sú všetky sýte odtiene modrej, zelenej, oranžovej a červenej, s nimi potom zároveň aj ich svetlé varianty. Tmavé farby skoro vymizli.

V logu i v ostatných prvkoch na stránke sa využíva efekt tieňa, ktorý sa vytvára pri odraze predmetu od vodnej hladiny, a priehľadnosť. Rohy tlačidiel a boxov musia byť za každých okolností oblé.

Nevyhnutnosťou je rýchla navigácia po jednotlivých sekciách. Jednou z noviniek je takzvané „tagovanie“ obsahu - doplnenie o najvýstižnejšie kľúčové slová. Autor ako súčasť navigácie zobrazuje za sebou v rámčeku (v takzvanom tag cloude – oblaku tagov) najpopulárnejšie kľúčové slová. Čím je slovo navštevovanejšie, tým väčším písmom je vypísané. Čitateľ sa tak veľmi rýchlo zorientuje, ktorú sekciu webu by mal navštíviť.


Medzi obľúbené prvky no­vých dizajnov patria krúžky a hviezdičky priamo nalepené na logu stránky, jeho slogane či navigácii. Najčastejšie obsahujú slová ako „FREE“ (zadarmo), „BETA“ (v testovacej prevádzke), či „BEST“ (najlepšie).

Iba módny výstrelok?
Sú dnešné dizajny iba módnym výstrelkom, alebo predznamenávajú, ako bude internet vyzerať aj o pár rokov? Slovenský webdizajnér Michal Gardian (pracuje externe aj pre sme.sk) nové trendy skôr víta. Stránky sú podľa neho teraz viac hravé a príjemné na použitie. „Osobne to považujem za dobrý trend a verím, že z toho zostane čo najviac.“

Na zmeny aj vo vlastnej práci ho vraj podnietila zmena mentality zákazníkov. „Čoraz viac z nich vie, čo chcieť od webu, a nastáva obrovský ústup od požiadavky ‘ego dizajnov‘.“

Tie podľa neho znamenali, že čím bol web pohyblivejší, tým sa klientom viac páčil. „Dnešní klienti žiadajú stále striedmejší dizajn, vedia, čo je webový marketing, vedia, ako web začleniť do potrieb svojej firmy či súkromných aktivít,“ hovorí.

Nová éra web 2.0 dizajnov má však aj svojich kritikov. Jakob Nielsen, jeden z prvých odborníkov na použiteľnosť webo­vých stránok nedávno v rozhovore pre BBC povedal, že sa web 2.0 dizajnov obáva. „Je tu riziko, že sa vrátime do dotcomovskej éry, keď niektoré stránky vyzerali skvele, no boli takmer nepoužiteľné,“ povedal.

Ako rozoznáte „web 2.0“

Málo textu a veľké ovládacie prvky.

oblé tieňované tlačidlá.

veselá sýta modrá, oranžová, zelená alebo červená farba.

oblak kľúčových slov, tagov.

jednoslovný slogan „nalepený“ na logo či hlavičku.


Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 369
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 238
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 134
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 914
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 949
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 502
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 848
  8. Splnený sen 1 816
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 576
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 306

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Výskumník: Chyba je zapečená priamo v preukazoch

Aktualizácia sa dá použiť, no väčšinou ide o fyzické zariadenia a musia sa vymeniť, hovorí pre SME PETR ŠVENDA, ktorý sa podieľal na odhalení slabiny v ochrane e-občianskych.

Ohovárajú a priatelia sa. Delfíny majú kultúru podobnú tej ľudskej

Naše technológie a obrovské mestá však nikdy nenapodobnia.

Rusko chystá KryptoRubeľ, elektronickú štátnu menu

Za projektom stojí centrálna banka Ruska.

Chcú nájsť Deviatu planétu, zatiaľ majú päť nepriamych dôkazov

Niekoľko zvláštnych vlastností slnečnej sústavy najlepšie vysvetlí neznáma planéta.