Návrat na ostrov pokladov - mapa k pirátskemu pokladu

Byť pirátom, plaviac sa po moriach na škuneri s papagájom na chrbte – sen nejedného malého chlapca. Už si len ušmyknúť nohu, nasadiť na ruku hák, previazať jedno oko, súdok rumu pri seba. Romantická to predstava, lenže zároveň značne ovplyvnená filmami a

Byť pirátom, plaviac sa po moriach na škuneri s papagájom na chrbte – sen nejedného malého chlapca. Už si len ušmyknúť nohu, nasadiť na ruku hák, previazať jedno oko a súdok rumu pri seba. Romantická to predstava, lenže zároveň značne ovplyvnená filmami a knihami. Doposiaľ sme sa na poli hier stretávali väčšinou so stratégiami alebo akčnými titulmi, ktoré si vzali za základ pirátske prostredie a simulovali ho vo veľkom. Trochu tým upadla samotná podstata pirátskeho života, ale prečo neskúsiť niečo iné? A navyše, prečo neskúsiť adventúrku (na Monkey Island teraz všetci zabudneme) a nenájsť poklad na opustenom ostrove za použitia vlastného dôvtipu? Presne to si povedali v Kheops Studio, hlavnú myšlienku prebrali od známeho príbehu Ostrova Pokladov a máme tu Návrat na ostrov pokladov.

MISIONÁRSKA POLOHA
Prečo si to nepriznať hneď na úvod a radšej to brať ako holý fakt. Kheops Studio je grupa, ktorá nás zásobuje adventúrkami pomerne podobnými, no zároveň príjemne sa hrajúcimi. Väčšinou čerpajú zo známych kníh a doplnia vlastným príbehom. Spoločným prvkom je pohľad z vlastných očí, pohyb po predpočítaných trasách skokom, obzeranie sa vôkol seba, občasná komunikácia a hlavne používanie predmetov. Špecifikum je v možnosti skladať a rozkladať jednotlivé predmety, ktorých súčiastky využijete pri riešení niektorých problémov, prípadne kombináciou častí sa posuniete vpred. Jednoducho si zostrojíte kladku alebo rozoberiete prístroj (získate ozubené kolieska) a tie použijete v inom mechanizme. Rozložený krompáč vám dá rúčku, ktorú využijete ako páku a... príkladov je mnoho a väčšina je prísne logická, takže nebudete zbytočne tápať a skúšať nemotorné postupy. Možno by sa zdalo, že všetky hry od vývojárov si zakladajú na rovnakých princípoch, ale nie je to vždy na škodu: poctivo preskúšané a vyladené postupy sa môžu iba zlepšovať a komu nie sú tieto princípy cudzie a nebude zbytočne nadávať na archaizmus, určite nebude sklamaný. Navyše tu máme tentoraz aj zaujímavý príbeh.

PIRÁTSKA TELENOVELA

Pirátske šialenstvo vo svojej podstate rozpútala až kniha R.L.Stevensona Ostrov Pokladov. Definoval základné princípy a málokedy sa ich dokážeme úplne nabažiť. Alebo vám nič nehovorí Jack Sparrow? Štyri roky po pôvodnom dobrodružstve opúšťa mladého piráta Jima Hawkinsa jeho priateľ, John Silver a vydáva sa na zaslúžený odpočinok. Nevedno kam, no Jim sa bez neho musí zaobísť. Prebudí v sebe obchodníckeho ducha, z prvej výpravy si zakúpi loď, posádku a hor sa brázdiť šíre moria a oceány. Po niekoľkých rokov pirátskeho života však nájde dvere svojej kajuty zamknuté. Trojica morských vlkov chce odplatiť Jimovi dávny podraz, keď ich spoločne s Johnom Silverom nechali na jednom opustenom ostrove. Práve v tejto chvíli na okno zaklope Johnov papagáj so správou o poklade na tajomnom Emerald Island a kúskom mapy. Jim nelení, veď vlastne ani nemá na výber a v člne odchádza v ústrety k zaznačenému miestu. Vysilený a s rozbitým plavidlom sa náš hrdina ocitá na čistučkej pláži a po živej duši niet ani stopy. Zatiaľ (bez spojlerov) sa mu jediným partnerom (bez prasačín) stáva spomínaný papagáj. Radca a pomocník v jednej osobe.
Keďže má Jim len kúsok mapy a na pergamen načmárané veršíky pomáhajúce napredovať, nemá k dispozícii hneď celý ostrov, ale zvládnutím jednotlivých úskalí sa posúva bližšie za svojim cieľom. Nie je však poklad ako poklad – niekedy sa to najväčšie zlato ukrýva niekde úplne na inom mieste. Navyše nesmie poklad padnúť do nesprávnych rúk a nenájdete ho pod najbližšou palmou. Cesta to síce nebude dlhá, ani nesmierne tŕnistá, no práve o to je putovanie zábavnejšie.

SLUČKA OKOLO KRKU
Ako jedným z najzaujímavejších momentov malo byť viazanie špecifických uzlov. Jednoduchá minihra s tým spojená síce svojou primitívnosťou a jednoduchým odhalením správneho riešenia síce nepotrápi hráčovu hlavu (máte na výber z dvoch možností, občas len z jednej) a maximálny počet krokov pri viazaní je desiatka. Názorne vidíte, ktorým smerom sa vydať pri ďalšom uzlení, no keďže som antitalent na podobné zábavky a som nesmierne rád, že zvládnem mašličku na topánkach. Len tak pre osobné potešenie som si jeden z jednoduchších trikov vyskúšal – a ono čuduj sa svet, uzol ako sviňa. Na triky s lanom natrafíte počas hrania niekoľkokrát, vždy treba niečo o niečo pripevniť, avšak na rozdiel od konkurencie je táto fáza spracovaná ako samostatná minihra.

GRAFIKA 6 / 10
Niekto môže charakterizovať grafické spracovanie ako vrcholne gýčové. Samozrejme, pláž vyzerá ako vystrihnutá z katalógu cestovky, pestré farby všetkých možných odtieňov pripomínajú akékoľvek arborétum. Síce sa môžete obzerať vôkol seba, voľný pohyb však medzi vlastnosti hry nepatrí a je to rozhodne škoda. Emerald Island je žiaľ i dosť pustý a málokedy zhliadnete nejakú animáciu v pozadí či prejavenie života.

Trochu smutný fakt, ale to všetko sa dá zmietnuť zo stola jedným mávnutím ruky. Ono totiž je síce grafika zastaralá, to áno, zároveň však má správneho ducha ostrova s pirátskym pokladom a pôsobí jednoducho romanticky. Má ten správny šmrnc a hoci v nej nenájdete tisíc plus jeden grafický efekt, dobre sa na to pozerá, navyše rozbeháte Návrat na ostrov pokladov i na pomerne obstarožnom železe. Animácie pohybov (ak už na niektoré narazíte) pôsobia mierne strnulo, postavy postávajú v strnulých pózach – je vidno, že sa nik nesnažil o dych berúce technické spracovanie, ale podanie špecifickej atmosféry. Veď aj sekvencie posúvajúce príbeh o ďalší krôčik vpred, sú pre niekoho nočnou morou. A na iného (vrátane autora recenzie) pôsobia príťažlivo: na niekoľkých pergamenoch je zachytená hlavná myšlienka doplnená zvukovými efektmi. Primitívne, ale pôsobivé. Práve preto je grafika nadpriemerná – dokážete sa i vďake nej ponoriť do deja a nepotrebujete pre tento pocit mašinu o hodnote staršieho ojazdeného auta.

INTERFACE 8 / 10
Ovládanie už jednoduchšie a intuitívnejšie byť nemohlo. Úplne vám postačí myš a interaktívny kurzor sa už o všetko postará. V hre sa navyše nenachádzajú žiadne miesta, kde by ste po predmetoch museli pozorne pátrať pixel po pixeli. Jedinou vyloženou chybou sú niektoré neustále opakujúce sa nemotornosti: zozbierané predmety sa automaticky nepresúvajú do inventáru, ale ich tam musíte sami uložiť z akéhosi záložného priečinku. Inventár je rozdelený na niekoľko častí, ktoré sú oddelené záložkami.

Stane sa, že máte niekoľko desiatok predmetov (a niektoré môžete navyše rozoberať), takže sa musíte preklikávať viacerými obrazovkami. Stále je to však lepšie ako scrollujúci pás s predmetmi. Skutočne sa však ovládaniu nedá nič výrazné vytknúť a preto je jedinou chybou interfacu, že je obmedzený nemožnosťou voľného pohybu. Takto ho však každý okamžite pochopí. Príjemným vylepšením je rýchle presúvanie sa na vybrané miesta jednoduchým kliknutím na mapke.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Treba priznať, že Návrat na ostrov pokladov je menej náročná hra a prípadné zaseknutia sa riešia na menšom priestranstve a ak príde ku kombinácii všetkého na všetko, netrvá to príliš dho. Základný neduh adventúr (zbytočná náročnosť a nelogickosť) teda odpadá a neprzní nám hrateľnosť. Jednoduchšie princípy držia cestu za pokladom v neustálom chode a zakrývajú tak pomerne banálnu a nijak špeciálne sa vyvíjajúcu zápletku. Nečakajte žiadne špeciálne a prekvapujúce zvraty, všetko jednoducho ide rýchlo a po vopred vychodenej cestičke. Niektoré momenty však potešia svojim atmosferickým stvárnením, kedy sa skutočne cítite ako na nejakom tajnom ostrove a pri hlavolamoch s truhlicou sa tešíte na jej obsah. Je to jednoducho o pocitoch, ktoré dokážu preniknúť spoza monitoru i napriek menšiemu rozpočtu. Musí vás to však okamžite chytiť, musíte preniknúť do detských časov, kedy bol pirát dream jobom a svojská, pre niekoho detinská, atmosféra začne sálať spoza obrazovky. Typický prípad pozvoľného hrania sa prejavuje na viacerých frontoch, no v konečnom dôsledku zostáva vás dobrý pocit – akoby ste sami čítali niekoho príbeh a podieľali sa na ňom. Nie je to žiadny hardcore pokus, nie je to vyslovený hit, ale čas na ostrove jednoducho nebudete považovať za stratený. Môžete sa vyhovárať na statické prostredie, ale predstavivosť a fantázia hráča dokáže svoje – samozrejme ak nepatríte medzi sortu hráčov, ktorým tento prvok v myslení chýba. Ťažko opísateľné pocity. Stokrát videné, stokrát hrané, ale správne namiešané.

MULTIPLAYER
Hra multiplayer neobsahuje.

ZVUKY 6 / 10
Zvukové efekty spĺňajú nutnú podmienku prejavovania sa a pozadie tak vydáva v každej lokácii charakteristické zvuky. Dabing nepôsobí nijakým závratným dojmom, ale keďže postáv v hre mnoho nie je, úplne to postačí. Aj keď napríklad škrekot papagája a jeho interpretácia alkoholického popevku mi doslova prirástla k srdcu. Všetky akcie však náležite zvukovo reagujú a hoci nejde o výrazný prvok, je rozhodne mierne nadpriemerný.

HUDBA 6 / 10

Niekoľko pirátskych melódií, jeden chytľavý popevok a to je všetko. Lenže až na spomínanú pirátsku odrhovačku je to všetko také nevýrazné a len niektoré oblasti majú svoju melódiu, ktorá sa výborne počúva a zastavíte sa len kvôli tomu, aby ste si vychutnali spojenie (priemernej) grafiky a (priemernej) hudby. Lenže keď sa tieto dva aspekty skombinujú, cítite sa výborne.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Návrat na ostrov pokladov je hra pomerne krátka. Na adventúrku určite, pretože stačí jedno predĺžené popoludnie (najlepšie nedeľné) a pozeráte sa na záver. Pre niekoho dôvod na ignorovanie pirátskeho dobrodružstva, pre iného výborný relax, s ktorým sa nemusia dlho moriť. Málokedy sa dá vydať zlatou strednou cestou a málokedy je stred vhodný pre obe skupiny hráčov. Preto je výhodnejšie ako ponoriť do pekelných ohňov, tento fakt radšej pripomenúť a upozorniť naň. Málokedy sa stretnete s nelogickým postupom a práve preto je riešenie niektorých hádanie zábavné. Napríklad také vytvorenie gule do kanónu má niekoľko krokov a hráč ich robí intuitívne a následnú chybu vie odôvodniť a odstrániť. Niektoré logické hádanky nie sú vôbec náročné, ľahko ich pochopíte a behom chvíle vyriešite. Smerovanie na mladšie publikum a občasných hráčov je viditeľné. Ku kúpe môže viacerým dopomôcť aj lokalizácia do českého jazyka, o ktorú sa stará Petr Ticháček – ten už nie raz potvrdil svoje kvality a o chvíľu by mal byť lokalizovaný projekt na pultoch obchodov. Takže nepozerajte len na výsledné hodnotenie: áno, je to krátke, no logické zároveň.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,7 / 10
Návrat na ostrov pokladov je príjemným oddychom. Relax na tropickom ostrove v pirátskom prostredí treba oceniť kladne aj napriek nie tak vyspelému technickému spracovaniu či jednoduchosti. Hra má svoje klady i zápory, ktoré však nemôžu nikomu výrazne pokaziť alebo znepríjemniť výsledný dojem. Ak máte náladu na tradičnú first-persnon adventúrku v klasickom podaní, s Návratom nespravíte chybný krok. Určite, množstvo horekujúcich hlasov začne rýpať do kdečoho, ale tých niekoľko hodín stojí za vyskúšanie.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

Betliar je miesto, kde ožívajú časy Andrássyovcov, hovorí Július Barczi. Vládne tu zmes nostalgie a sentimentu

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

Neprehliadnite tiež

Antibiotiká netreba vždy dobrať, naznačuje nová analýza

Odborníci spochybnili odveké pravidlo pri užívaní antibiotík. Pacienti by však nemali prerušovať liečbu.

Letiská začnú kontrolovať každý kus elektroniky samostatne

Tienenia, akumulátory a plechy sťažujú pohľad do útrob elektronických zariadení.

Prečo je rad na ženské záchody vždy dlhší? Matematika ukázala riešenie

Ženy čakajú na toaletu viac ako šesť minút. Muži jedenásť sekúnd.

Apple chystá prvý implantát, spojí sa so smartfónom

Náhradu sluchu môžu poskytovať múdre čipy a implantáty. Porozumejú si s mobilom.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 701
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 436
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 351
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 323
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 881
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 812
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 827
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 707
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 859
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 294