Sonic Rush - dokonalosť na dotyk ruky

Niekto by mohol povedať, že 2D behačky sú mŕtve. Niekto by mohol povedať, že 2D behačky sa ako žáner celkom vyčerpali. Niekto by mohol povedať, že ubehaný modrý jež menom Sonic dnes už nemá hravým jedincom medzi nami čo ponúknuť. Ten „niekto“ však ešte ne

hral Sonic Rush na Nintendo DS...

Viete, kde začínajú hranice dobrej zábavy? Presne sa to určiť nedá, ale mala by v tom byť prítomná rýchlosť. A rýchlosťou sa na konzolách predsa už dávno preslávil Sonic, najväčší plošinovkový konkurent Super Maria. Sonic vznikol ako odpoveď Segy na megaúspešného inštalatéra talianskeho pôvodu, ktorý sa medzičasom napevno zapísal do všeobecného hráčskeho povedomia. V kontraste k pohodovejšej hrateľnosti titulov so Super Mariom však priniesol Sonic frenetickú behačku, kde nebolo veľa času na preskúmanie levelov či zbytočné zastavovanie sa. Väčšinou to s postavou išlo na kopec a potom zasa z kopca, a to všetko v závratnej rýchlosti (presne ako v reálnom živote...). To bolo v časoch, keď dva rozmery vládli všetkým. Potom prišla éra osobných počítačov a výkonných grafických kariet, a ruka v ruka s nimi nešťastný tretí rozmer, kvôli ktorému sme aj dnes ochotní investovať nemalé peniaze do nového „železa“. Pritom k vysokej hrateľnosti stačí oveľa menšia technologická výkonnosť - a tu už hovoríme o Sonic Rush DS.

Sonic sa dočkal niekoľkých pokračovaní aj na PC (už v 3D grafike), lenže pamätníci disponujúci porovnávacím pozadím budú istotne súhlasiť, že priestorový ježko (v 3D) už nebol taký zábavný ako ježko plošný (v 2D). Poďme sa ale zaoberať aktuálnejšou otázkou: o čom vlastne je nový Sonic a prečo sa oplatí ho hrať? Myslím, že najvýstižnejšiu odpoveď nám dá pohľad na jednotlivé položky hry.

GRAFIKA 9 / 10
V približne 14 masívnych úrovniach sa ocitnete v tradične „sonicovsky“ ladených svetoch ako lesná scenéria či ľadová krajinka – každý svet má vlastné špecifiká, bytosti a nástrahy čakajúce na odvážneho ježka. Vizuál hry je pritom v celku absolútne vyladený, objekty a textúry sú detailné, pohľadné a zrak priťahujúce, takže hoci ide väčšinou o 2D grafiku, je oku lahodiaca. Výnimkou nie sú ani 3D medzihry s bossmi, ktoré sú riešené vždy z iného pohľadu kamery a vždy v inom priestore (hádam netreba zdôrazňovať, že na každého bossa platí iná metóda útoku).

INTERFACE 8 / 10

Rozhranie je riešené, ehm, zaujímavo. Niekto bude možno prekvapený, koľko rôznych pohybov dokáže Sonic pri novom ovládaní vykonávať a priznajme, spočiatku sa nezasväteným bude na toto ovládanie zvykať ťažšie. Avšak nové pohyby a triky, ktoré Sonic vykonáva za bodové hodnotenie stoja za to ako po vizuálnej stránke (miestami sa budete cítiť ako profesionálny skejťák, napr. pri rôznych vývrtkách na zábradlí), tak po stránke zážitku (keď už sa systém ovládanie dostane do krvi, je to riadna jazda). Takže odporúčam pred hraním vrhnúť pohľad do schémy ovládania nakreslenej v manuáli hry, orientačný náhľad mladším fanúšikom Sonica určite len a len prospeje.
Ešte poznámka ohľadom azda najdôležitejšej inovácie v rámci nového Sonica: autori sa pohrali s možnosťami Nintenda DS a preto sa môžeme pohybovať nielen po jednej, ale hneď dvoch obrazovkách! Tiež to môže pôsobiť na začiatku zmätene, no akonáhle si zvyknete na plynulé prechádzanie medzi horným a spodným displejom, čaká vás už len veľká ochutnávka omamnej rýchlosti v spojitosti s akrobatickými kúskami na rôznych vývrtkách, rampách, zábradliach a podobných objektoch.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Príbeh prirodzene v hrách tohto žánru nehrá až takú dôležitú úlohu, v tomto prípade však máme príbehy hneď dva! Dve odlišné dejové línie znamenajú dve odlišné postavy (Sonic a Blaze) prístupné k hraniu a teda aj slušné rozšírenie singleplayer módu o nové levely, možnosti postupu a dokonca aj zakončenia. Spoločným menovateľom týchto dvoch paralelných dejov je zápletka: zlý Dr. Eggman totiž má niečo za lubom (ach, už zasa!?) a má to určitú spojitosť so záhadnými diamantami... Banálne, ale nezabúdajme, že ide o milučkú plošinovku, kde aj náznak príbehu úplne postačí. Vysoký stupeň zážitkovosti tu spočíva v niečom úplne inom, a to vo variabilite úrovní, oživení postupu v 2D leveloch medzihrami v 3D zobrazení, úžasnej rýchlosti a plynulosti pohybu a vôbec – v skvelom zladení všetkých herných zložiek. Hra vás jednoducho núti neustále sa k nej vracať, znova a znova skúšať zdolať problémové pasáže (či už s niektorými náročnejšími bossmi, alebo problémy v 2D leveloch s veľkými skokmi) a nevzdávať to ani napriek opakovaným neúspechom. Pri Sonic Rush sa vám preto nestane, že hru znechutene odložíte na poličku a radšej si dáte partičku mín vo Windowsoch.

MULTIPLAYER nehodnotené
Hra obsahuje – podľa zahraničných recenzentských ohlasov vynikajúci – režim pre hru dvoch hráčov, ktorý je samozrejme založený na pretekaní. Takže stačí si zaobstarať kamaráta s vlastným DS-kom a cez WiFi si to môžete rozdať v napínavých závodoch cez Sonicov svet. A stačí vám k tomu jediný cartridge s hrou.

ZVUKY 9 / 10
Tradičná paleta zvukov z hier so Sonicom je obohatená o nové soundy, vhodne doplňujúce atmosféru konkrétnych tematických svetov. Zvukový podmaz dotvára autentický pocit z exotických krajín, takže máte pocit, že ste naozaj tam.

HUDBA 9 / 10
Do uší lezúce melódie sú výsledkom výkonu profesionálnych hudobníkov, ktorý sa zrejme s hrou maximálne zžili a v dôsledku toho dokázali vytvoriť nielen počúvateľnú, ale až výnimočne vydarenú hudbu. Klobúk dolu!

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Čo už očakávať od naskriptovaných nepriateľov? Nič viac, len toľko, koľko tu vykonávajú. Na plošinovku nesúcu sa v duchu klasických titulov z konca minulého storočia to však úplne stačí.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Záverečné hodnotenie začnem trochu netradične, takpovediac nepriamo: recenzovanie každej hry so sebou prináša zvláštny okamih odklonenia sa od zážitku a vpadnutia do pasce žurnalistického jazyka. Inými slovami, pri recenzovaní videohry mám vždy pocit „straty“ čohosi ťažko popísateľného. Práve preto som pôvodne nechcel Sonic Rush recenzovať – je to totiž vynikajúci, špičkový titul, ktorý treba len hrať a hrať a hrať a... A okrem toho, ide pravdepodobne o najhrateľnejšiu behačku od čias prvého Sonica. Celkom vážne.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 714
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 853
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 256
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 857
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 320
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 022
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 942
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 571
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 537
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 477