SME
Štvrtok, 23. január, 2020 | Meniny má Miloš

Sherlock Holmes: Procitnutí - vezmite lupu a ideme na to!

Chcete sa ponoriť do hustých hmiel Londýna? Pátrať po tajomstvách mýtického kultu Cthulhu? Tak to je len kvapka toho, čo zažijete v postave presláveného detektíva Sherlocka Holmesa v rovnomennej hre s podtitulom The Awakened.

Po Mystery of the Mummy a The Case of Silver Earing sa Frogwares pustili do tretej hernej adaptácie slávneho detektíva Sherlocka Holmesa. V minulých dieloch sa učili z vlastných chýb a okrem toho mimo tejto série vytvorili zopár iných kvalitných adventúr. Nabrali skúsenosti, nabrali odvahu a v chcú nám to dokázať v plnej miere. Preto už od začiatku je na tejto hre badať istý odklon od klasických point&click adventúr. Prvá zaujímavosť sa týka príbehu. Autori sa už nedržia presnej predlohy od A. C. Doylea, ale siahajú po vlastnom príbehu zahalenom do mystického rúcha. Na príbehy boli chlapíci z Frogwares vždy ako stvorení a teraz im to vyšlo nemenej dobre.

Článok pokračuje pod video reklamou
Jediným záporom príbehu je jeho linearita. Viac menej sa podobá knižnej forme – rozvíja sa v presne danom tempe a v dopredu určenej podobe. Na druhú stranu to dáva autorom viac možností, prepracovať všetky dejové drobnosti, čo sa im až na niekoľko malých výnimiek podarilo. A o čo vlastne ide? Začína to na prvý pohľad malicherným problémom. Jeden z pacientov Doktora Watsona sa posťažuje, že sa mu z nevysvetliteľných príčin stratil sluha. Čoskoro sa však objavujú ďalší nezvestní z rôznych pomerov a všetky stopy vedú k tajomnému kultu Cthulhu. Autori nenechávajú nič na náhodu, napätie sa stupňuje od prvých okamihov a do postáv hlavných hrdinov sa vžijete prakticky hneď.
To, že autori budú útočiť na vašu psychiku ponurou atmosférou, sa dá vytušiť už veľmi skoro. Dočkáme sa aj menšieho počtu dialógov ako v minulých hrách, no o to sú prepracovanejšie a dôveryhodnejšie. Linearitu je však cítiť na každom kroku, takže nebudete môcť voliť otázky a odpovede v rozhovoroch manuálne.

Najväčšou zmenou, na ktorú sa autori odvážne podujali, je prechod do tretieho rozmeru. Pravdepodobne sa nám snažili naservírovať nový zážitok zo Sherlockových dobrodružstiev. Otázne je, či to bola dobrá voľba. Dáva im to viac voľnosti v tvorbe virtuálneho sveta, avšak hrateľnosť klasických adventúr úmerne klesá. Je tiež pravdou, že napätie sa im podarilo vytvoriť vskutku výborne. Na 3D svet sa pozeráme očami hlavných hrdinov z pohľadu prvej osoby, čo nám umožňuje intenzívnejšie sa vžiť do príbehu.

GRAFIKA 6 / 10

V treťom Sherlockovi je použitý starší engine, ktorý bol primárne určený pre hru Cesta okolo sveta za 80 dní, ale dostalo sa mu šance opäť. Samozrejme je o niečo vylepšený, sú podoťahované niektoré chybičky a podobne. No všetci vieme, ako rýchlo ide vývoj dopredu, a je to badať aj v tomto prípade. Najviac si to odniesli animácie. Sú častokrát trhané, niekedy až neprirodzené.
Opäť platí staré nedobré pravidlo, že hlavné postavy sú rozpohybované o poznanie lepšie ako zvyšok, ale tak či tak to nie je nič moc. Zle dopadli aj cutscény, krátke videá slúžiace ako odmena za prejdenie určitých častí, pretože o tom, či naozaj odmeňujú alebo skôr trestajú, by sa vážne dalo polemizovať.

V kontraste s týmito nedostatkami ohurujú atmosférické lokácie každého druhu od klasicky ponurého Londýna až po močiare hemžiace sa kadejakou chamraďou kdesi na druhom konci sveta. Občasným problémom pri rozsiahlych scenériách je nedostatok predmetov, ktoré by vyplnili priestor. Rovnako trpia aj nedostatkom pohybu, resp. aktívnych a pre skúmanie zaujímavých miest.

INTERFACE 7 / 10
Inventáru je máločo vytknúť, svojou funkcionalitou sa výrazne podobá všetkým ostatným zo svojho žánru. Menšou nadstavbou je zápisník, do ktorého sa ukladá mnoho dôležitých údajov, na ktoré počas hry narazíte. Zaznamenávajú sa sem rozhovory, niektoré Holmesove dedukcie a všetky dokumenty. Veru, v hre je toho naozaj dosť, čo stojí za prečítanie. Tajomné listiny, záhadné dokumenty a podobné papierové záležitosti volajú po dôslednom preskúmaní.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Počas príbehu striedavo ovládate postavu Holmesa a Watsona a každý z nich má svoje charakteristické úlohy, ktorým sa venuje (Watson vypočúva svedkov, zbiera informácie a Holmes analyzuje stopy a hľadá dôkazy). Už z minulých dielov sme si zvykli, že každá kapitola je zakončená testom, ktorým si Holmes overuje, či držíte krok s jeho dedukciami.

Tentokrát je však tento testík upravený do špeciálnej podoby, kedy nevyberáte z viacerých možností, ale vašu odpoveď musíte ručne napísať na klávesnici. Je to zaujímavé riešenie, ale niekedy to môže znamenať dosť veľkú prekážku. Okrem tohto testu sa v hre stretneme s viacerými medzihrami a puzzlami, medzi ktoré okrem podrobného preskúmavania predmetov a stôp môžeme zaradiť aj otváranie zámkov, či domáce chemické laboratórium Sherlocka Holmesa.
Hrateľnosť miestami znižuje zbytočný pixelhounting, za ktorý jednoznačne zodpovedá nedomyslená konštrukcia troch rozmerov. Niektoré miesta sú príliš tmavé alebo príliš nevýrazné na to, aby vzbudili hráčovu pozornosť. A k tomu si pripočítajte absenciu kurzoru a pohľad prvej osoby. Niekedy to je skutočne o nervy.

Ak je potrebné prechádzať určité lokácie viac krát, uľahčí nám to možnosť zrýchlenej chôdze. Dokonca je v hre možné sa aj skrčiť, čo je pre adventúru skutočne netypické, a to aj z toho pohľadu, že naopak skákať nemožno. Pre urýchlenie pohybu hra obsahuje aj mapku, ktorá ponúka hlavné destinácie čierne na bielom a po zvolení vás na požadované mieste pekne krásne prenesie. Odpadá teda nudné prechádzanie tými istými scénami, ktoré majú tvorcovia adventúr od nepamäti v obľube.

MULTIPLAYER
Hra multiplayer neobsahuje.

ZVUKY 8 / 10
Čo sa týka zvukov, nestretneme sa s ničím novým, čo poznáme zo zástupov podobných hier. Sem-tam by mohli mať autori viac fantázie a spestriť repertoár. Ale ak nie na zvukoch, tak na dabingu sa autori naozaj blysli. Zapožičané hlasy hercov sú ako stvorené pre stvárnené postavy a herecký výkon je vynikajúci. Vzhľadom na to, že navštívime polovicu sveta, stretneme sa s množstvom prízvukov, intonácií a väčšina je krásne vyjadrená hlasom. Opäť by sa dala vytknúť malá variabilita tuctových fráz, ktorými Holmes či Watson komentujú bežné veci stále dookola, ale nemusíme na všetkom hľadať chyby.

HUDBA 6 / 10

Komorný hudobný doprovod môže málokedy niečo pokaziť a k hrám tohto žánru proste patrí. Nie je ničím prevratným, ostáva v pozadí, jemne šperkuje atmosféru a neruší pri hraní. Jednoducho výborne ladí s dobou, kedy po londýnskych uliciach hrkotali drožky, džentlmeni popoťahovali z fajok a dámy nosili rukavičky. Ale poniektoré skladby by si pri vývoji zaslúžili viac pozornosti zvukárov.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
V tejto hre vás čakajú klasické adventurné prvky, ako je kombinácia predmetov, raz za čas nejaké tie puzzle a podobne.

Ich náročnosť sa drží v prijateľných hraniciach pre pokročilých hráčov aj pre nováčikov. Dôležité je, že všetky úlohy, ktorých vyriešenie od vás autori vyžadujú, sú založené na logickom princípe. Jediným problémom, ktorý môže spôsobovať zaseknutie, je pixel hunting spomínaný už vyššie. Súvisí to okrem iného s prechodom do tretieho rozmeru a tiež s mierne zastaralým enginom. Kvôli nemu sa objavuje v hre zopár technických chýb, ako napríklad zasekávanie sa postáv o určité predmety, čo nerieši ani najnovšia česká verzia hry. Hoci je príbeh absolútne lineárny, vzhľadom na rozľahlosť lokácií sa čas od času môže stať, že nebudete vedieť, ako máte pokračovať. Slepému blúdeniu sa teda nevyhneme ani tento krát.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,0 / 10
Séria Sherlock Holmes od Frogwares sa pomalými krôčikmi stále posúva dopredu. Tento diel prináša doteraz najviac inovácií, najmä čo sa týka tretieho rozmeru a vecí s ním súvisiacich. Nie je to však sto percentná senzácia, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ako som to rozobral vyššie, tento krok prináša aj mnoho komplikácií a problémov, na ktorých by mali autori do ďalšieho dielu zapracovať. Ak však máte chuť na skvelú mýtickú atmosféru a k tomu je ešte nebodaj Sherlock Holmes vaším obľúbencom, zabavíte sa, navyše ju u nás dostanete kúpiť v kvalitnej českej lokalizácii.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Rozdiel medzi Kotlebom a Kollárom

Rovnakí pokrytci, rovnako inteligentné publikum, rovnaké predstavy o vládnutí. Ale nejaký rozdiel tam predsa musí byť.

Vyšetrovatelia prezerajú auto Mariana Kočnera, v ktorom mal dokumenty k svojmu biznisu

Polícia zadržala po incidente v reštaurácii ministra Sólymosa

Podpredseda vlády mal byť pod vplyvom alkoholu.

Na snímke podpredseda vlády a minister životného prostredia SR László Sólymos.
V aute našli aj mobilný telefón iPhone X v luxusnej edícii.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  5. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  6. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  7. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  8. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  9. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  10. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  2. Rádio Košice počúva každý tretí košičan
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  5. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  6. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  7. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  8. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  9. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  10. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 20 251
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 767
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 11 245
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 870
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 111
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 108
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 061
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 548
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 474
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 435