luší.
V tomto akčnom RPG sa stanete Stalkerom – moderným zlatokopom v radiáciou zamorenom okolí černobyľskej elektrárne. Ako mnohí iní si zarábate hľadaním a predajom zvláštnych artefaktov, ktoré sa v takzvanej Zóne nachádzajú. Teda aspoň ste si zarábali, kým ste za zvláštnych okolností nestratili pamäť a nemuseli začať pátrať, čo sa vlastne stalo a čo sa za tajomstvami Zóny skrýva.
Veľkou devízou hry je otvorený svet, v ktorom vám nikto nenúti jedinú cestu vpred a nelinkuje plnenie úloh. Príbeh síce vyžaduje splnenie konkrétnych požiadaviek, ale inak si môžete vybrať svoj štýl hrania. Podľa toho vás vnímajú aj desiatky iných obyvateľov Zóny a budujú si vzťah k vašej postave. Obchodujete, debatujete s kľúčovými postavami, ale najmä bojujete. A tu sa skrýva prvá zákernosť hry. Umelá inteligencia sa v takomto otvorenom svete prakticky ani nedá vytvoriť dokonale, ale nešťastné súboje a neobyčajne neúčinné zbrane si autori mohli odpustiť. Škoda tiež absencie dlhoročne sľubovaných vlastností, ako dopravných prostriedkov či ešte živšieho sveta, kde mali lepšie fungovať vzťahy medzi počítačom ovládanými postavami.
Dlhoročný vývoj sa, našťastie, nepodpísal negatívne na grafike. Naopak, postavy aj svet okolo sú spracované do detailov a výborné sú aj efekty počasia či striedania dňa a noci. Výhodou grafického spracovania je aj pomerne príjemná (ne)náročnosť na výkon počítača. Pri vypnutí niektorých efektov si zahráte aj na podpriemerných zostavách. Audiokulisu zasa veľmi príjemne osviežuje originálny ruský dabing, ku ktorému patria aj vydarené české titulky. Hudba a ostatné zvuky sú nadpriemerné a vhodne dokresľujú hororovo ponurú atmosféru.
Stalker tak napriek veľmi zlým vyhliadkam dokázal zabodovať. Možno nie na „plný počet“, ale aj bez toho tu máme veľmi nadpriemernú a netuctovú hru.
Viac o počítačových hrách nájdete na hry.sme.sk.