Kalifornská internetová spoločnosť minulý týždeň predstavila novú ponuku pre firmy, ktorá im umožňuje ušetriť peniaze prechodom z klasických aplikácií ako Word či Excel na ich webové „napodobeniny“.
Napríklad namiesto textového editoru Word môžu využiť aplikáciu Google Docs, ktorá umožňuje písať texty, formátovať ich, vkladať obrázky a podobne. Nespúšťa sa však ako samostatný program, ale zadaním adresy do okna internetového prehliadača. Priamo do neho používateľ aj píše a dokument je uložený na serveroch Google.
Okrem textového editora Google ponúka aj nástroj na prácu s tabuľkami, tvorbu webových stránok, Gmail na prácu s elektronickou poštou a online kalendár s bezplatným upozorňovaním na termíny esemeskami, ktoré fungujú už aj na Slovensku.
Tento balík ponúkal Google aj doteraz bezplatne, novinkou je však platená nadstavba (50 dolárov ročne na zamestnanca). Tá firmám vyžadujúcim profesionálne služby garantuje napríklad dostupnosť elektronickej pošty 99,9 percent času a až desať gigabajtov priestoru na e-maily pre každého pracovníka.
Milióny používateľov
Doterajšiu bezplatnú verziu balíka využívalo viac než stotisíc firiem a niekoľko stoviek univerzít. Teraz chce Google rozšíriť svoj záber na „milióny a milióny používateľov“, povedal agentúre Reuters riaditeľ firmy Eric Schmidt. Firma sa zatiaľ dohodla napríklad s vládou Egypta, kde balík Google začne používať 11 miliónov študentov stredných a vysokých škôl.
Podľa Google budú firmy nahrádzať Office jeho vlastným balíkom najmä pri zamestnancoch, ktorí nepotrebujú nijaké sofistikované funkcie počítača – môže ísť napríklad o operátorov v call centrách či predavačov v obchodoch.
„Brutálne“ načasovanie
Microsoft len pred mesiacom začal predávať novú verziu svojho balíka Office, ktorý je dojnou kravou firmy a prináša jej stále astronomické zisky.
„Načasovanie (balíka Google) je pre Microsoft brutálne,“ povedala BBC viceprezidentka výskumu v Nucleus Research Rebecca Wettemann.
Nový balík od Microsoftu je už taký sofistikovaný, že väčšina zákazníkov využíva len zlomok jeho funkcií a práve pre tých, čo hľadajú len jednoduchý nástroj na písanie textov či vybavovanie pošty, môže byť ponuka Google najatraktívnejšia.
Naopak, veľkou brzdou môže byť psychologická bariéra: väčšina firiem ešte nie je pripravená na to zveriť svoje dokumenty do správy cudzej spoločnosti a byť úplne odkázaná na web.
Prečo prejsť na aplikácie GooglePrečo prejsť na aplikácie Google
Cena je niekoľkonásobne nižšia ako cena balíka MS Office.
Dokumenty sú dostupné z ľubovoľného miesta, z kancelárie, domu i internetovej kaviarne.
Antispamový a antivírusový filter od Google sú pravdepodobne najlepšie na svete, zamestnanci už nebudú strácať čas zmazávaním nevyžiadanej pošty.
Webové aplikácie používateľov zbavujú závislosti od Microsoftu, zložitých licenčných zmlúv a nutnosti stále striehnuť na aktualizácie programov alebo byť nútení k upgradu na novšiu verziu.
Na diskoch Google sú dáta chránené pred zničením oveľa lepšie, než v bežnej malej firme.
Prečo zostať pri Microsoft Office
Práca s webovou aplikáciou je pomalšia, nereaguje tak bleskovo, ako bežné programy.
Pri výpadku internetového pripojenia sa zamestnanci nedostanú ku svojim dokumentom.
Dôležité dáta väčšina firiem nie je ochotná zveriť do úschovy iným spoločnostiam, ani Google.
Aplikácie Google majú v porovnaní s Office len základné funkcie, úplne chýba program na tvorbu prezentácií v štýle PowerPointu.
(podľa časopisu Wired)www.google.com/a/