SME

Lost Planet: Extreme Condition - keď tuhne krv v žilách

Dnes nás čaká mrazivé osvieženie inak tohtoročne výnimočnej teplej zimy v podaní najnovšieho next-gen hitu spoločnosti Capcom, Lost Planet. Staňte sa snežným pirátom a odhaľte svoju minulosť.

Kúpa nového Xboxu predstavuje pre mnohých stále neprekonateľnú prekážku, cez ktorú sa nie a nie preniesť. Každá konzola má však svoje čaro a špecifiká. Lež pôvodný Xbox sa najprv musel vyrovnať s neduhmi spojenými s príchodom na tak ohromný trh, akým videoherný bezpochyby je. Dnes však pred nami stojí jeho nasledovník a aj keď vo viacerých aspektoch má ešte stále čo doháňať, dokázal niečo, o čo sa tak krvopotne táto značka snaží už niekoľko rokov. Upútať pozornosť japonských videoherných spoločností. Celý proces je zatiaľ v štádiu rozbiehania sa, no prvé ovocie už možno badať na pultoch aj našich obchodov. Ja sám sa musím priznať, pôvodný Xbox ma nijak zvlášť nezaujal, mnohé hry som si mohol zahrať i na klasickom počítači a tých pár ostatných, medzi ktorými sa trblietali výnimky, jednoducho nestačili na záplavu kvalitných titulov pre konkurenciu. Veľké série ostávajú dodnes lojálne Sony a Nintendu, no Capcom sa ako jeden z prvých odhodlal vo väčšej miere pustiť do tvorby exkluzívnych hier pre Microsoft a namiesto omrviniek z predchádzajúcej generácie (Dino Crisis 3) sme už mali tú možnosť okúsiť prvotriedny, aj keď pripúšťam s chybami, Dead Rising nasledovaný Lost Planet: Extreme Condition. Vďaka obom a hŕstkou ďalších hier som sa napokon rozhodol do nového Xboxu investovať a ako sa tak pozerám na čísla predajnosti, nebol som sám.

Lost Planet podľa oficiálnych informácii zaznamenalo ešte väčší úspech než krvavé Dead Rising a je len ťažko povedať, ktoré z nich si to zaslúžilo viac. Osobne som si obe hry užil dostatočne a nebránil by som sa potencionálnym pokračovaniam, o ktorých sa už v zákulisí pošuškáva a neprekvapilo by ma, keby sa pokračovanie druhej z menovaných objavilo na tohtoročnej E3. Ale späť k Lost Planet. Jeho hrateľné demo, vydané pre širokú verejnosť, uvoľnil Capcom prekvapivo skoro. Tí, ktorí sú už nejaký ten piatok aktívne pripojení na službu Xbox Live, si ho nemohli nevšimnúť v rámci minuloročnej E3 akcie. Dnes si už ani netrúfam spočítať, koľkokrát som ho prešiel. Odvtedy už uplynulo niekoľko mesiacov a Capcom sľúbil viacero zmien k lepšiemu, dokonca sa podriadil niekoľkým nápadom od hráčov, ktorí ich zasypali prosbami a vlastnými nápadmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Všetko sa začína na nehostinnej planéte E.D.N III, zemi mrazu, ľadu a tonami snehu, kam len oko dovidí. Hráč ovláda mladého Wayna, ktorého podoba nápadne pripomína úspešného kórejského herca Lee Byung-Hun. Nejde o žiadnu náhodu, Capcom už vopred avizoval vzájomnú spoluprácu, ktorej výsledkom je dizajn hlavnej postavy. Hneď v úvode hry sa Wayne stane svedkom smrti svojho otca, potom ako ich skupinu napadne ozrutné Green Eye, nepriateľ patriaci do skupiny príšer zvaných Akrid. Akrid predstavuje zvláštnu formu života, ktorá už dlhé roky obýva planétu a práve neutíchajúca zima ju drží pri živote. Hlavným gólom sa tak stáva dostatočné vyhriatie zeme. Časom sa však situácia riadne skomplikuje, ale na to už koniec koncov prídete i sami. Príbeh nepratí medzi najsilnejšiu stránku hry, no má svoje svetlé momenty a vysoká kvalita animácii vás udrží pri obrazovke až dokonca.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 8 / 10

Od uvedenia dema uplynul už nejaký ten piatok a za tú dobu mi prešlo rukami niekoľko hier so skutočne dychberúcou grafikou. Tým nechcem povedať, žeby som bol z technického spracovania Lost Planet sklamaný, jednoducho som už z neho nepadol na zadok, aj keď musím priznať, niektoré pasáže spracovaním a atmosférou prevyšujú i súčasný top v oblasti grafiky. Všetky animácie prebiehajú v engine hry a vytknúť im prakticky nie je čo, zdá sa, že éra CGI animácii sa pre Capcom skončila minulou generáciou konzol. Už Resident Evil 4 žiadnu neobsahoval, pretože ich už jednoducho nepotreboval a rovnaký osud postihol aj Dead Rising a momentálne najnovší Lost Planet. Naopak spracovanie jednotlivých prostredí sa z misii na misiu značne odlišuje a dokonca v niektorých aj jednotlivé pasáže v rámci jednej misie.

Autori zachytili pravú mrazivú atmosféru zemi zahalenej v ľade a závejmi snehu. K dokonalosti už len chýba aby bol do hry zapracovaný efekt primŕzania obrazu a myslím, že bez poriadnej bundy by si už nikto Lost Planet ani nezapol. Pri miere detailov u postáv sa je aj zbytočne pozastavovať. Veď predsa len bola hra exkluzívne vyvíjaná pre Xbox 360. Čím vás však aj napriek tomu dostane, budú plynulé a až hriešne dokonalé pohyby hlavnej postavy a jej reakcii pri otrasoch zeme alebo v konfrontácii s nepriateľmi. Nepriatelia ako aj roboti (VS) sú kapitolou samou o sebe. Obzvlášť veľké druhy Akrid sú pastou pre oči, rovnako ako aj ich rýchle pohyby a spôsob akým zomierajú. Každý Akrid sa po zabití premení na ľad. I tie najväčšie druhy vrátane bossov. Potom už len stačí povedať Astala vista baby a vystreliť.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 8 / 10
Jeden by si mohol myslieť, že prechodom na next-gen sa hráči dočkajú aj väčšej kreativity pri tvorbe menu, no ak sa v tomto smere pozerám na Lost Planet , napadá ma, že namiesto kroku vpred sme sa vrátili o niekoľko krokov dozadu. Niečo tak nevkusné a bez nápadu som už dávno nevidel. Na druhej strane treba priznať, svoju úlohu plní dokonalo. Všetky dôležité ponuky, dokonca i tie menej, sú zvislo rozmiestnené po celej výške obrazovky. Našťastie interface počas hry už pôsobí omnoho uhladenejším dojnom. Opäť sa však stretávame s nemilou skutočnosťou, konkrétne mám na mysli nedostatočne prispôsobený obraz pre klasické televízory. Mal som možnosť si hru zahrať vo vyšších rozlíšeniach než ponúkajú zatiaľ stále dominujúce CRT prijímače a môžem povedať to, čo asi aj tak tušíte, že s pôvodným obrazom sa to nedá porovnať. Systém ukladania pozície sa žiaľ znovu podobá Dead Rising, kedy hra automaticky ukladá údaje na rovnaké miesto. Ešteže autori pridali ponuku výberu misií.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 8 / 10

Lost Planet ponúka hráčom okrem klasického kosenia nepriateľov rôznymi zbraňami možnosť nasadnutia do jedného z mnohých druhov robotov roztrúsených v každej misii a získať tak výhodu vo svoj prospech. No nie tak úplne, napredovaním sa zvyšuje aj náročnosť. Nikdy však, ako sa o pár riadkov nižšie dozviete, nedosiahne úroveň neprekonateľnosti. Samozrejme čas od času zhliadnete aj obrazovku s nápisom game over, ale nie zas tak často, aby sa dostavila frustrácia. Istý podiel na tom má nie príliš dokonalá umelá inteligencia protivníkov a tiež príjemne navrhnuté ovládanie. Na rozdiel napríklad od Gears of War, hráč v Lost Planet si nie je nútený pri streľbe zo samopalu vo vypätých situáciách rýchlo meniť aktuálne nastavenú zbraň na granáty a zbytočne tak strácať drahocenný čas, nehovoriac už o energii. Ľavým shiftom mrskáte granáty jedna radosť, zatiaľ čo pravým strieľate. Wayne môže súčasne nosiť len dve zbrane a jeden druh granátov. Neobávajte sa však, žeby niekedy nastala situácia prázdneho zásobníka. Nábojov, resp. zbraní obsahujúcich náboje je v hre dostatok aj pri vyšších obtiažnostiach. Wayne sa navyše veľmi pružne pohybuje, ovláda rýchle otočky o deväťdesiat stupňov, svižne skáče bez rozbehu a neustále so sebou nosí skobu, ktorú môže vystreliť prakticky o akýkoľvek povrch a následne sa po vzore Tenchu bleskovo pritiahnuť. Zábavné, praktické a často využívané, niekedy sa stane, že vám skoba zachráni aj život, pokiaľ si nedáte pozor a nasmeruje Wayna smerom k nejakej rokline alebo priepasti. Vtedy bez toho aby ste čokoľvek stláčali sa postava automaticky prichytí o hranu útesu a umožní vám vytiahnuť sa.

Druhú stránku mince hry tvoria roboti. Netreba však zabúdať na jeden dôležitý fakt, o ktorom som sa zatiaľ ani nezmienil. Lost Planet privial čerstvý vietor do zabehaného systému dopĺňania energie. V hre nenájdete lekárničky, čo však neznamená, že sa vám energia automaticky dopĺňa donekonečna, tak ako to bolo napr. v Gears of War alebo Call of Duty. Zabíjaním nepriateľov a nachádzaním zvláštnych zariadení sa vám dopĺňa takzvaná termálna energia. Wayne je schopný niesť limitovaný počet jej zásob, približne na deväť životov. Akonáhle mu niekto odoberie energiu, časť nazhromaždených zásob sa premení v odobratú energiu. Zvláštnosťou tohto systému je, že zásoby sa konštantne míňajú v závislosti od rôznych faktorov. Ak zásoby klesnú na nulu, Wayne začne pomaly strácať energiu až úplne zahynie. Ovládanie robotov taktiež závisí od termálnej energie, bez nej by ste robota mohli aj na kolenách prosiť aby sa pohol, no ten by nerozsvietil ani jednu kontrolku. Ako som už ale spomínal, v hre ich hráč môže nájsť niekoľko druhov, od pomalých, ťažkopádnych, až po rýchlych a obratných. Niektorí z nich sa dokážu udržať niekoľko sekúnd vo vzduchu, iní sa zase dokážu zmeniť na akýsi skúter či monštrum schopné vŕtania.

SkryťVypnúť reklamu
Jedno je však isté, robota budete potrebovať pri každom súboji s bossom. Tí totiž tvoria najsilnejšiu a najzábavnejšiu časť hry. Na konci každej misii je jeden, vždy niekoľkonásobne väčší než ste sami a zatiaľ čo pri bežných nepriateľoch (čítaj ľuďoch) alebo nepriateľských robotoch môžete strieľať po ktorejkoľvek ich časti tela, v prípade Akrid len do ich slabín. Tie sú označené žltou farbou. Strieľať do ostatných častí tela nemá zmysel. Zabiť ich je možné len zásahmi do týchto farebne odlíšených miest (neplatí pre malé Akrid). Nepripomína vám to niečo? Starší japonský anime seriál, Blue Gender, zachytávajúci postapokaliptickú zem priniesol takmer navlas rovnakých nepriateľov.

MULTIPLAYER 8 / 10
Lost Planet na rozdiel od Dead Rising podporuje multiplayer prostredníctvom služby Xbox Live pre 16 hráčov v rámci jednej hry. Čomu som sa nielen ja potešil. Zároveň však multiplayer prináša jednu obrovskú nevýhodu pre hráčov, ktorých či už neláka online hranie alebo nie sú vôbec pripojení. K bonusovým materiálom vedie cesta len skrz hranie online. Úlohou hráča je získavať body, ktoré sa po dohraní spočítavajú s tými predošlými a hráč postupuje podobne ako v prípade RPGčiek v úrovniach. Najvyšší 99 môžete postupne získať v štyroch rôznych módoch. Na výber sú: Fugitive, Elimination, Team Elimination a Post Grab. V základnej verzii je k dispozícii 8 základných máp, v špeciálnej edícii 9. Capcom prisľúbil ďalšie nové mapy už v blízkej dobe, za cenu 400 bodov (približne 200,- Sk), pričom majitelia základnej verzie si bonusovú mapu zo špeciálnej verzie budú môcť stiahnuť zadarmo o niekoľko mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

ZVUKY 9 / 10
Na úkor zvukov ustúpila hudobná kulisa, čím sa mohli zvýrazniť rôzne zvukové efekty. V Lost Planet výborne zachytili zvuk mrazivého vetra, ľadu tak studeného, až počujete jeho praskanie, nabíjanie a strieľanie diferencované medzi klasické zbrane a ťažké zbrane určené pre robotov. Myslím, že každý si príde na svoje.

HUDBA 6 / 10
Snáď len toľko, Lost Planet  ju obsahuje. Skutočne sa ťažko píše o hudbe k hre, ktorá si na nej temer vôbec nezakladá. V mnohých pasážach hry ju tvorcovia schválne nezaradili, zrejme z dôvodu mrazivej atmosféry, ktorú by zbytočne nerušala, je pravda, že skvelý soundtrack titulom skôr pomáha ako uberá na kvalite, no ak by sme mali hovoriť o priemernom hudobnom doprovode, radšej než ho obsahuje v obmedzenom množstve.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Nech už by hovoril kto chce, čo chce, nič by to nezmenilo na smutnom fakte nedotiahnutej obtiažnosti. Hovoríme o najslabšom aspekte hry, ktorý z nepochopiteľného dôvodu výraznou mierou nedegraduje pôžitok z hrania. Poďme ale poporiadku. Spočiatku ma hráč na výber tri obtiažnosti. Pričom každá z nich sa dá zvládnuť bez väčších problémov. Po dohraní aspoň jednej z nich sa prístupní štvrtá, najťažšia obtiažnosť. I tu je dokonca možné prejsť pomerne hladko, problém nastáva až pri strete s bossmi, kedy sa popri tej beštii objavia aj niekoľkí nepriatelia. Hru zráža absolútne chabá umelá inteligencia ako ľudských nepriateľov, tak aj Akrid. V prípade Akrid by sa to ešte dalo pochopiť, veď kde je napísané, že musia byť enormne inteligentní a vyspelí. Ľudia sa však nemajú načo vyhovoriť, iba ak na neznesiteľný mráz.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,5 / 10
Lost Planet u mňa vyvolal značne rozporuplné pocity. Chvíľkami som sa pri hraní nesmierne bavil, no vzápätí hra akoby stratila všetko svoje čaro a zábava sa zmenila v nudu. Ak ste však vlastníkmi nového Xboxu a túžite po nadpriemernej hre s next-gen grafikou, neváhajte a zájdite do prvého obchodu s videohrami a hru si zadovážte. Nebudete sklamaní, veď kto z nás by aj mohol byť, pri pohľade na zasnežené ulice po takej mizernej zime aká nás na prelome týchto rokov postretla. Tých, ktorých ale predsa pohľad na kopce snehu neukojí a ešte nezanevrel na minulú generáciu konzol, môže svoje ťažko zarobené peniažky minúť na kvalitnejšie tituly súčasnosti, ale o Okami, Final Fantasy XII a ďalších až nabudúce. Úplne na záver som si nechal informáciu pre tých, ktorým ide aj o formu, nielen o obsah, špeciálna edícia Lost Planet má jeden z najkrajších herných obalov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


3
Karol Duchoň na Bratislavskej lýre v roku 1984.

Špeciálna relácia bude venovaná legende.


22
Tadej Pogačar.

Slovenský cyklista Lukáš Kubiš preteky nedokončil.


a 1 ďalší 1
Daniel Bombic po skončení neverejného zasadnutia na Špecializovanom trestnom súde v Banskej Bystrici.

Ku komunikácii iných orgánov sa nevyjadruje.


TASR 41

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 710
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 514
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 283
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 877
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 764
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 724
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 869
SkryťZatvoriť reklamu