SME

Warhammer: Mark of Chaos - dlhých osem rokov zbytočného čakania

Dlhých osem rokov museli fanúšikovia fantasy Warhammeru čakať na to, kým sa ich obľúbenej stolovej hre dostalo ďalšieho stvárnenia na monitoroch našich počítačov. Po hard-core stratégii Dark Omen teraz prichádza Mark of Chaos, ktorá zo svojho predchodcu ť

Budapeštianskemu vývojárskemu týmu Black Hole Entertaiment sa splnil sen. Zo skupiny nadšencov sa stala spoločnosť, ktorá tvorí hry na profesionálnej úrovni. Po ich prvom počine s názvom Armies of Exigo, sa celý svet dozvedel o potenciálne tvorivom týme. Hra nedosiahla kolosálny úspech, no na to, že bola ich prvou to bol veľmi slušný produkt... či už u širokej hráčskej verejnosti alebo u kritiky. No a teraz stojíme pred úlohou ohodnotiť ich druhú hru, ktorá má potenciál na úspech - fantasy real-time stratégia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
Warhammer: Mark of Chaos vám dá na výber medzi dvoma kampaňami. Jedna za dobro a druhá za zlo... trochu podrobnejšie by sa to dalo popísať ako ľudia + elfovia vs. orkovia + démoni. Jednoducho klasická fantasy škatuľka, s ktorou nás ohúril už prvý Warcraft. Od začiatku až do konca ide o značne otrepaný koncept, čo som však nemienil ako urážku či kritiku. Je to proste tak. V konečnom dôsledku vlastne ani tak nezáleží na originalite príbehu, ale skôr na jeho podaní, ktoré má Mark of Chaos veľmi dobré. Už po úvodnom, dych vyrážajúcom intre vás hra vtiahne do deja a vy si s chuťou prejdete tento boj už po x-tý krát. Príbeh vám bude počas hry prezentovaný rozprávaním, dialógmi či enginovými animáciami, v ktorých sa dozviete celé pozadie strašnej vojny.

Na prvý pohľad sa vám môže zdať, že kampaň je priam geniálna, pretože sa po mape sveta pohybujete ako len chcete. Môžete navštíviť mesto, zaútočiť na nepriateľskú pozíciu, či zájsť na nepovinnú odbočku a získať tak nejaké bonusy pre vašu armádu.

SkryťVypnúť reklamu
Absolútna voľnosť a nelinearita boli pravdepodobne zámerom autorov, no ostali len v ich hlavách a v konečnom dôsledku ide o normálnu lineárnu kampaň ako v každej inej RTSke. Čo však môžete ovplyvniť a aj musíte, je zloženie armády s ktorou sa do boja vrhnete. Keďže sa v hre nenachádzajú žiadny robotníci a ani žiadne budovy, to čo si do boja prinesiete, bude jediné, čo v ňom budete využívať.

V mestách si teda môžete dokúpiť nových žoldnierov, či doplniť padlých bojovníkov, Veľmi dobrý koncept, pretože jednotky počas bojov získavajú skúsenosti a ak vám z elitnej divízie ostane aspoň jeden vojak, môžete jeho regiment doplniť a skúsenosti ostanú. Jednotkám môžete taktiež vylepšovať zbrane, zbroje, či dokupovať špeciálne predmety ako napríklad vlajky, podporujúce morálku, ktorá je v samotných bojoch veľmi dôležitá. Ak vašim (alebo nepriateľským) jednotkám klesne morálka na určitú hranicu, rozutekajú sa na všetky strany ako priemerní američania po začutí nejakých slov v arabštine. Počas bojov budete okrem morálky špekulovať aj nad inými strategickými výhodami - napríklad výška terénu, nasadenie delostrelectva, lukostrelcov proti pechote, kopijníkov proti jazde atď.

SkryťVypnúť reklamu

Povinnou výbavou každej real-time stratégie sa už veľmi dávno stali aj hrdinovia, ktorí v Mark of Chaos plnia veľmi významnú úlohu. Každý hrdina má na výber skilly z troch stromov. Prvý z nich obsahuje schopnosti využiteľné priamo v boji armád, ide o nejaké tie firebally či iné útočné kúzla. Stredný strom obsahuje schopnosti pre duely medzi hrdinami, čo je novinka, ktorú Mark of Chaos prináša. Keď narazíte na nepriateľského hrdinu, máte možnosť vyzvať ho na súboj muža proti mužovi (alebo proti žene či mutantovi). Počas takéhoto súboja nemôžu ostatné jednotky na hrdinov útočiť, čiže ide len o to, aké schopnosti a predmety má hrdina v danej chvíli vo vrecku. Posledná skupina schopností zahŕňa bonusy pre radové jednotky, ktorým hrdina velí. Každého hrdinu môžete pripojiť k nejakému regimentu, čím sa z neho stane jeho veliteľ. Okrem výhod, ktoré ponúkajú dané skilly, majú jednotky bojujúce po boku hrdinu bonus k morálke.

SkryťVypnúť reklamu
Mestá ponúkajú okrem rekrútovania nových jednotiek samozrejme aj nové predmety pre hrdinov, ktoré môžete na hrdinu navliecť. Vývoj a vybavovanie hrdinov sa nesie v duchu jednoduchších RPG štýlu Diablo. Hrdinu môžete vybaviť brnením, náhrdelníkom či magickými zvitkami. Najlepšie predmety však pochopiteľné získate počas jednotlivých misií.

GRAFIKA 8 / 10
Osmička dokonalá vo všetkých ohľadoch, pretože po vizuálnej stránke nejde o nič revolučné. Takže nečakajte nič, čo ste už predtým miliónkrát nevideli. Mark of Chaos vaše oči teda dráždiť nebude. Efekty výbuchov dopadajúcich fireballov sú naozaj pekné a bitka v plnej vrave pôsobí úchvatne. Jedným z dôvodov je aj výborné spracovanie jednotiek regimentov, ktoré sa navzájom líšia, takže už žiadne masy klonov... nikdy viac. Na druhej strane tu však stoja textúry povrchu zemského a mapy celkovo, ktoré vyzerajú trochu slabšie a miestami dosť pusto. Rozhodne by hre neublížilo keby sa jednotlivé úrovne obohatili o rôzne detaily, trosky budov, rozpadnuté karavány alebo rozhádzané zbrane po predchádzajúcich bitkách. Ide predsa o vojnami sužovaný svet, čo väčšinou na krajine zachová nemalé jazvy.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 8 / 10
Klasický interface, ktorý nám už pred rokmi priniesli Blizzarďáci vo svojej stratégii Starcraft. Minimapa, zoznam jednotiek, príkazy a špeciálne vlastnosti hrdinov, to všetko nájdete aj v interfaci hry Mark of Chaos. Veľmi poteší najmä fakt, že jednotky sú označené bannermi, takže nepriateľa jednoducho v diaľke zbadáte pomocou vztýčených vlajok. Vlajky však majú praktickejšie využitie pokiaľ ide o vaše vlastné jednotky, pretože na okraji obrazovky máte vždy v príslušnom smere vlajku daného regimentu, takže viete kde sa vaše jednotky nachádzajú (a môžete ich jednoducho označiť), aj keď nie sú pod vaším zorným uhľom. Jediná drobnosť, ktorú by som chcel vytknúť, je nemožnosť vymieňať predmety medzi hrdinami počas misií.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10

SkryťVypnúť reklamu
Možno, že so mnou mnohí ľudia nebudú súhlasiť a myslím si, že najmä fanúšikovia Warhammeru na mňa budú minimálne hádzať škaredé pohľady, ak sa s nimi stretnem v rade na rožky. V každom prípade však ide o vyjadrenie môjho subjektívneho názoru. Mark of Chaos ma nechytil až tak ako by som si prial. Ide proste o priamočiaru a otrepanú stratégiu, ktorá vás svojím klišé po čase ubije. Áno na prvý pohľad sa vám môže zdať, že hra má v sebe množstvo originálnych prvkov, no nie je tu nič, čo by ste už predtým nevideli v ostatných hrách a keď človeku prejde popod rukami takmer každá stratégia, ktorá uzrie svetlo sveta, je ťažké nechať sa niečím takýmto ohúriť.

Išlo by o geniálnu hru, keby autori trochu viac pritvrdili na poli náročnosti (k čomu sa dostanem neskôr) a dodržali nelineárnosť, ktorú si kampaň priam pýta. Aj keď svoju armádu na mape sveta ovládate vy a vy sami rozhodujete kedy a kam sa pohne, nejde o nič iné ako maškarádu, ktorá ma zastrieť to, že misie sú radené jedna za druhou presne ako v ktorejkoľvek inej hre. Keby ste si mali v každej časti kampani vyberať vždy jeden z viacerých smerov, pričom na jednom by ste získali magický predmet pre kúzelníka a na druhom banner pre regiment, bolo by to hneď o niečo zaujímavejšie.

SkryťVypnúť reklamu

V každom prípade vás však nechcem od tejto hry odrádzať svojou deformáciou z hrania toľkých hier. Ide o solídnu stratégiu, ktorá má všetko po čom by priemerný hráč mohol túžiť. Presne v takom duchu bola totižto aj robená. Takže ak nie ste nároční, nech sa páči, Mark of Chaos vás naplno uspokojí.

MULTIPLAYER
Posledný mesiac bol pre našu redakciu značne neproduktívny, som rád, že som vôbec recenziu napísal, takže dúfam, že mi absenciu poriadneho testu multiplayeru odpustíte. Celkom isto si však každý z vás domyslí ako by verdikt asi vyzeral. Ja osobne by som to ohodnotil tak isto ako samotnú hrateľnosť, pretože v multiplayeri ide v podstate o to isté. Keďže však hra stavia na úplne inom princípe ako bežné stratégie v ktorých ide o ťažbu surovín a budovanie základne, myslím, že sa pre multiplayer veľmi nehodí. Čaro tejto hry spočíva v jej dvoch solídnych kampaňiach a nie v hre viacerých hráčov.

SkryťVypnúť reklamu

ZVUKY 8 / 10
Neviem, či má zmysel nejako rozmazávať zvuky. Autori mali peniaze na licenciu Warhammeru, tak predpokladáme, že mali peniaze aj na kvalitné ozvučenie. Z čoho vyplýva, že v Mark of Chaos sa dočkáte štandardného zvukové spracovania ako v každej druhej hre. Suma sumárum: Dabing štandardný, zvuky štandardné.

HUDBA 8 / 10
Soundtrack má na svedomí Jeremy Soule, ktorý vytvoril hudbu k hrám ako Guild Wars, Dungeon Siege  či Oblivion. Minimálne na poslednom menovanom sa však predviedol v o niečo lepšom svetle. Toto meno však tak či tak značí kvalitu a ak by som to mal zhrnúť tak: hudba je chytľavá a celkovo pomerne rozmanitá.

Soundrack sa dokonca líši v závislosti na tom, za ktorú stranu hráte, čo je rozhodne plus. V každom prípade sa však niekomu môže zdať, že za jednu stranu je to o niečo slabšie ako za druhú, ide však o hudbu, takže rozhoduje osobný vkus.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Ako som už naznačil v hrateľnosti, najväčšia slabina tejto hry je v jej zameraní sa na široké hráčske publikum. Z čoho vyplýva, že sa muselo poľaviť z obtiažnosti tak, aby to zvládol aj sústružník Fero pracujúci v továrni na výrobu traktorov. V hre Dark Omen (stará stratégia zo sveta fantasy Warhammeru) vám išlo o krk za každým rohom. Museli ste si premyslieť každý jeden krok a medzi misiami krvopotne rozhodovať ako ďalej. Tu vám je jedno o koľko jednotiek prídete, pretože zlata je vždy dosť na to, aby ste všetky straty pokryli a do ďalšej bitky sa vrhli znovu s čistým štítom. Systém akým prechádzate v Mark of Chaos kampaň tak stráca zmysel. O čo by to bolo záživnejšie, keby ste si museli vybrať, či jednotkám vylepšíte zbrane, či zbroje. Medzi tým sa rozhodnete medzi voľbou investovať do streleckých jednotiek alebo do jazdeckých. Takto vylepšíte všetko a máte po probléme. Pokiaľ ide o umelú inteligenciu, je zbytočné zaťažovať vás slovami. Stretnete sa s absolútne priemerným inteligenčným modelom.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,5 / 10
Ďalšia fantasy realtimová stratégia do počtu, ktorú zo zástupu ostatných hier na trhu odlišuje len nálepka Warhammer. Skĺbenie „originálnych“ prvkov vykradnutých z ostatných hier však vytvára pomerne slušný herný zážitok, teda v prípade ak spĺňate jednu dôležitú vlastnosť, a to nízky počet najazdených kilometrov po diaľnici multimediálnej zábavy. Ak ste sa sem dostali kvôli menu Warhammer, siahnite radšej po Warhammer: Dawn of War od Relicu, ktorá je v mnohých ohľadoch kvalitnejšia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 224
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 561
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 386
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 032
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 762
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 751
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 819
SkryťZatvoriť reklamu