Provideri: Bezplatný internet deformuje trh

Bezplatný internet poteší občanov, ale môže uškodiť komerčným providerom.

Politici internetom získavajú body.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

S bezplatným internetom už niekoľko slovenských miest experimentuje, doteraz však vždy išlo o bezdrôtové pripojenie dostupné len v centrách miest. V Martine bude internet priamo v bytoch a mesto bezplatnou ponukou urobí škrt cez rozpočet komerčným internetovým providerom.

„Nepovažujeme krok Martina za šťastný, aj keď nás to stavia do zvláštnej situácie, ako keby sme niekomu chceli odoprieť službu, ktorú inak určite uvíta,“ povedal šéf marketingu v Slovanete Roman Greguš. „Je to deformácia trhu, vytvára to miestny monopol.“

Problém pre menších
Podľa marketingovej manažérky providera Vnet dohodu mesta s jediným providerom „musia ostatní provideri chápať ako nekalú konkurenciu“. Vnet by sa síce necítil mestskou sieťou s nízkou rýchlosťou priamo ohrozený, pretože sa sútreďuje najmä na pripojenie firiem, ale „ak by sme sa špecializovali iba na domácnosti, asi by sme mohli zavrieť celú firmu,“ povedala Lucia Zemanová.

Bezplatný internet najmenej straší najväčších providerov s vlastnou infraštruktúrou. „Tieto pripojenia, zväčša na báze Wi-Fi, nepredstavujú pre nás nijakú vážnu hrozbu,“ povedala vedúca odboru externej komunikácie v Slovak Telekome Jana Burdová. „Nie je to totiž plnohodnotný broadbandový prístup, navyše je tam nižšia kvalita pripojenia.“

Zadarmo, ale pomaly
Aj primátor Martina Andrej Hrnčiar si myslí, že konkurenciu na internetovom trhu možno zachovať, ak mesto poskytne občanovi iba základné služby a za ostatné si môže priplatiť. „Preto je nami poskytovaná rýchlosť relatívne nízka, zároveň dostačujúca na informačné toky medzi mestským úradom a občanom,“ myslí si primátor.

Podľa Milana Ištvána z Part­nerstiev pre prosperitu nemožno jednoznačne povedať, či bezplatné siete škodia konkurencii. „Kritikmi v zahraničí boli často firmy, ktoré svoje služby neuveriteľne predražovali alebo ich vôbec neposkytovali, kým si samospráva nezačala budovať vlastnú infraštruktúru,“ hovorí Ištván. Podobné príklady pozná aj na Slovensku.

V každom meste inak
Kým Trnava a Zvolen infraštruktúru budujú samy, Poprad a Martin zverili budovanie siete komerčným spoločnostiam. Tie ju po dobudovaní budú aj vlastniť. Ištván zatiaľ nevie odhadnúť, ktoré riešenie je ideálne: „Zatiaľ máme málo skúseností, žiadny z modelov nepreukázal dlhodobú životaschopnosť.“ O tom, či niektoré mestá poškodzujú konkurenciu, podľa neho nakoniec môže rozhodnúť len súd.

Ktoré mestá budujú svoje siete

Zvolen

V rámci zvolenskej metropolitnej siete ZOMES je už vybudovaných deväť kilometrov optických trás. Projekt mesto financuje z vlastných zdrojov a zo sponzorských darov. K dvanástim pripojeným objektom by sa do roku 2010 malo pridať ešte tridsaťštyri, projekt bude spolu stáť 69 miliónov korún. Mesto vybuduje sieť, tú potom bude prenajímať poskytovateľom. „Z ich pohľadu má budovanie siete ZOMES výhody, pretože odpadnú investičné a prevádzkové náklady na infraštruktúru,“ povedala Michaela Mitašíková z odboru rozvoja mesta

Trnava

Trnava z vlastných zdrojov buduje optickú sieť Tomnet, koncom minulého roka na ňu bolo pripojených 67 bodov. Mesto v novembri sieť pokusne využilo na prenosy mestskej televízie z omší. Tomnet už umožňuje bezplatné telefonovanie v rámci mestských organizácií, čo Trnave šetrí asi dva milióny korún ročne.

Držiteľom tzv. Trnavskej karty by mala metropolitná sieť neskôr umožniť lacnejší prístup k službám mesta v parkovacích automatoch, kultúrnych, športových a vzdelávacích inštitúciách, v autobusoch mestskej hromadnej dopravy a podobne, uviedol hovorca mesta Pavol Tomašovič.


Poprad

Popradskú metropolitnú sieť buduje na vlastné náklady komerčná spoločnosť AmiTel. Prepojiť sa jej zatiaľ podarilo centrum so sídliskami Západ a Juh. Mesto bude môcť infraštruktúru využiť na vlastné služby občanom. Zatiaľ AmiNet poskytuje pripojenie na internet, testuje sa prenos digitálneho televízneho signálu, informoval SME výkonný riaditeľ firmy Ján Michlík.

Liptovský Mikuláš

V Liptovskom Mikuláši na účely budovania metropolitnej siete vytvorilo mesto akciovú spoločnosť v spojení s podnikateľským subjektom. V súčasnosti je kompletne pokryté sídlisko Podbreziny a Ulice 1.mája, Družstevná a Štúrova. Vybudovanú infraštruktúru si môže ktorýkoľvek poskytovateľ prenajať - výnosy sa používajú na účely ďalšieho budovania siete. Sieť zatiaľ poskytuje internetové a hlasové služby, v dohľadnom čase sa plánuje realizovať digitálne vysielanie a služby mestského kamerového systému.


(tu)
Ako v zahraničí?

V Prahe bezplatný internet ponúkajú štyri mestské časti, žiadosť o dotáciu na pokrytie celého mesta však ministerstvo zamietlo, išlo by vraj o nedovolenú štátnu dotáciu komerčnej službe.

V niektorých amerických mestách mestský internet prekvitá, telekomunikačné spoločnosti však proti nemu intenzívne bojujú. Viaceré štáty už mestám zakázali budovať si vlastné siete.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 724
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 237
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 189
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 166
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 599
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 415
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 403
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 105
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 080
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 886

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

Neprehliadnite tiež

OBJEKTÍV

Humanoid od Boston Dynamics sa naučil robiť saltá vzad

Robotické salto je veľký pokrok v robotike.

TECH_FM

Objavili najstaršie víno, vieme, ako chutilo

Má tisícky rokov a chémia prezradila, čo sa kedysi do vína dávalo.

Tesla predstavila externú batériu. Nabije mobily aj tablety

Batéria nabije zariadenia s Androidom aj iOS.