SME

Killzone: Liberation - život je zmena

Ľudstvom opäť otriasa celosvetový konflikt a znovu nastolenie mieru je len na nás. Ospevovaná konzolová strielačka z pohľadu vlastných očí prichádza na PSP, viac už v dnešnej recenzii.

Killzone si viacerí dodnes spájajú s odpoveďou Sony na úspešnú sériu Halo  pre konkurenčnú spoločnosť Microsoft. Ľudia v pozadí japonského giganta jednoducho nevedeli a zrejme ešte stále nevedia, stráviť fakt, že Xbox má FPS sériu, ktorá úspechom a predajnosťou prekonala všetky PS 2 strielačky z pohľadu vlastných očí a hravo strčí do vrecka aj väčšinu ostatných hitov bez rozdielu žánru. Na scéne sa preto skôr či neskôr musela objaviť nejaká odpoveď, a tak sa aj stalo. Netrvalo dlho a na verejnosť presiakli prvé informácie o pripravovanom projekte Killzone. Sony mu podriadila marketingovú stratégiu a Halo dostalo rovnocenného súpera, o ktorom sa paradoxne v tom čase vedel sotva názov. Nasledovali úchvatné obrázky, očarujúce trailery a hráčom sa rázom vsugerovali umelo vytvorené kvality. Vydanie Killzone však nič z predchádzajúcich predpovedí nenaplnilo. Dnes už vieme, že hra obsahovala viacero chýb, na ktorých si recenzenti doslova zgustli, čím značne utrpela i predajnosť titulu. Pre pokoj na duši všetkých PlayStation fanúšikov, ktorí už len z vlastného presvedčenia ku konkurencii ani nepričuchnú, prezradím, Halo nie je ani zďaleka taká prevratná a dychberúca FPSska ako sa mnohí domnievajú. Vznikol okolo nej humbug podobný tomu Gears of War a videoherný biznis sa znova dostal o krôčik bližšie k svojmu úpadku.

Killzone však nepovedalo posledné slovo, nakoľko v Sony sa podobne ako v Microsofte nezvyknú rýchlo vzdávať. Takzvaný “Halo-killer“ sa nám veľkolepo pripomenul na E3 2005, kde sa znovu prostredníctvom úchvatného traileru predstavil na PlayStation 3. V ústraní a bez povšimnutia sa už ale kuchtilo na ďalší prírastok do série. No tentoraz nie na konzoly. Kde sa však podel všetok ten hype? Killzone: Liberation pre PSP nepredchádzalo žiadne reklamné vymývanie mozgov. Bez rozruchu sa na trh dostal sťa radová hra. Čo je ale zvláštnejšie, kde sa podel žáner FPS? Na trh sa dostal titul, ktorý má so svojím predchodcom spoločný jedine názov. Na druhej strane, nový kabát pre prenosnú konzolu sedí omnoho viac než ten pôvodný. Napriek žánrovej zmene môžeme o Killzone: Liberation hovoriť stále ako o plnohodnotnom pokračovaní. Príbehovo na svojho staršieho brata priamo nadväzuje. Dva mesiace po udalostiach z predošlého dielu, ostáva stále južná časť Vekty pod kontrolou Helghast. Generál nepriateľských jednotiek, Metrac, svojou brutalitou a dychtivosťou po moci začal nekontrolovane podmaňovať čoraz väčšie územia. Hráč sa znovu ocitne v koži Templara, ktorého úlohou je zachrániť uväznených rukojemníkov, zatiaľ čo jednotky ISA bojujú ďalej za slobodu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 9 / 10
Keď som prvýkrát zhliadol Liberation a akceptoval jeho novú podobu napadlo ma, že aj keby si tvorcovia dali výnimočne záležať na grafickom kabáte, nikdy z tejto vtáčej perspektívy nevynikne tak, akoby vynikol v pôvodnom formáte. Z môjho omylu ma rýchlo vyviedla hneď úvodná misia, ale poďme na to poporiadku. Hru otvára dlhá, zato však krásna a miestami aj pomerne brutálna animácia, ktorá je žiaľ jediná v celej hre. Musel som vám to prezradiť, aspoň vo vás nebudem živiť plané nádeje. Ostatné animácie už prebiehajú v engine hry. No nie je ich mnoho, autori sa rozhodli ísť cestou popisujúcich prológov ku každej misii, z ktorých sa ma hráč možnosť dozvedieť čo ukončením úrovne dosiahol a ako udalosti ďalej napredujú.

PSP obýva pulty obchodov už dostatočne dlho na to, aby z neho tvorcovia dokázali vyžmýkať každučkú kvapku výkonu, aj keď jeho potenciál ešte stále len čaká na plné využitie, Liberation dokazuje, že aj Guerrilla tím nepatrí medzi bandu neschopných vývojárov. Nový diel pokračuje v šľapajach svojho staršieho konzolového súrodenca. Ani zmenený šat sa nedokázal odpútať od pôvodnej konzolovej verzie a tí, ktorí s ňou mali dočinenia, nebudú mať žiaden problém rozpoznať ho. Použitie farieb, architektúra prostredia a jednotlivé pasáže kopírujú konzolovú verziu. Textúry sú jemné s množstvom detailov, no postavy a nepriatelia počas hry ako jediní skutočne nevyniknú. Lepší pohľad sa hráčovi naskytne len v prípade niektorých animácii, kedy sa kamera výraznejšie priblíži.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 9 / 10
Spočiatku som si myslel, že nás opäť čaká len krátka kampaň a možno nejaký ten multiplayer navrch. Liberation však hneď po skončení úvodnej animácie vybafne na hráča hromadou možností, ktoré sa v priebehu hry ešte niekoľkokrát znásobia. Zozačiatku ma hráč na výber len z jednej zbrane a žiadnych schopností zvyšujúcich jeho šancu na prežitie. Časom ale začne pribúdať na zbraniach a schopnostiach. Čím viac vriec s peniazmi počas hrania nájdete, tým lepšie zbrane sa sprístupnia a nepotrvá dlho a týmto spôsobom si odomknete aj vylepšené verzie získaných. Okrem toho po prejdení každej kapitoly sa otvorí sada minihier. Ich zvládnutím hráč obdrží medailu a niekoľko bodov, za ktoré si môže v hlavnej hre vyberať extra schopnosti naviac. Napríklad väčšiu obranu, energiu či silu útokov.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Je zbytočné popisovať jednotlivé funkcie tlačidiel, hra disponuje intuitívnym ovládaním, pri ktorom by ste nemali mať problém už v prvej úrovni pochopiť ho a osvojiť si ho. Dianie na displeji je zobrazované z vtáčej perspektívy a tak hráčovi sa naskytuje unikátna príležitosť vidieť nepriateľov schovaných za rohom budovy, hromadou skál či iných prekážok. Mierenie vďaka laserovému zameriavaču a možnosti automatického zameriavania rovnako prispieva k pohodlnému hraniu bez zbytočných momentov frustrácie. Tá sa tak či onak dostaví, pretože kamera niekedy nevolí najvhodnejšie uhly, čo v prípade nepriateľov ozbrojených raketometmi predstavuje tvrdý oriešok. Našťastie nabíjanie takýchto zbraní zaberá o niečo dlhší časový úsek než u klasických, čím hráč získava aspoň akú takú výhodu.

SkryťVypnúť reklamu

Množstvo zbraní a ich rozdielne atribúty sú vybalansované na slušnej úrovni a zatiaľ čo brokovnica predstavuje hotového zabijaka pri boji z blízka, samopal (v skutočnosti, by ste ani pri ňom nemali z bezprostrednej blízkosti šancu) sa perfektne hodí na väčšie vzdialenosti. Rozhadzovanie granátov na všetky svetové strany uľahčuje imaginárna čiara znázorňujúca trajektóriu ich letu, s niečím podobným sme sa mali možnosť stretnúť taktiež pri granátoch v hre Gears of War. Okrem neustáleho strieľania sa čas od času dostaví prekážka v podobe mínového poľa alebo senzorov detekujúcich pohyb a aby hra ani na moment neupadla do stereotypu, tvorcovia prichystali aj niekoľko dopravných prostriedkov. Omnoho častejšie sa však hráčovi pripletie do cesty spolubojovník, pri ktorom aby sa zamedzilo jeho chaotickému a nevyspytateľnému správaniu, pribudla možnosť zastavenia času. Počas tohto režimu je hráčovi umožnené vydávať rozkazy ostatným členom tímu. Teda v konečnom dôsledku hrateľnosť pôsobí omnoho vyladenejším dojmom než v pôvodnom diely.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER 8 / 10
Keď už spomínam Liberation pomaly len v dobrom svetle, prečo by tomu malo byť inak aj s hrou pre viacerých hráčov. Multiplayer na rozdiel od mnohých ostatných titulov pre PSP hra obsahuje a je postavený tak, aby uspokojil i tých najnáročnejších. Zatiaľ však funguje len spojenie Ad-Hoc pre šiestich hráčov. Avšak v prípade, že patríte medzi tých, ktorým nerobí problém, sa kedykoľvek so svojím PSP spojiť online, mám dobrú správu. Už čoskoro sa objaví update rozširujúci multiplayerové možnosti.

ZVUKY 7 / 10
Snáď jedinou mojou výhradou k zvukovým efektom sú pazvuky trasúceho sa padlého nepriateľa na zemi. Môžem vás ubezpečiť, že nejde o dômyselne navrhnutú reakciu ľudského tela, ale o triašku spôsobenú nerovným povrchom. Liberation totižto využíva fyzikálny engine Havok, čo v preklade znamená, že telo nepriateľa musí po porazení prilnúť k zemi. Nahovorenie postáv a celkovo ostatné zvukové efekty sú zvládnuté veľmi dobre.

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 8 / 10
Jedným slovom vynikajúca a nedá mi inak, ako doporučiť kvalitné slúchadlá, vďaka ktorým si ju ešte o nejaký ten kúsok užijete viacej. Skvelo podtrhuje atmosféru a doslova nabudí hráča do akcie.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Liberation samotný nie je ani prinajmenšom náročný, až na dve súboje s bossmi som hrou prešiel ako nôž maslom. Väčšina pasáží vyžaduje ohromnú obozretnosť a opatrnosť, v iných vám zasa postačí i kúsok šťastia. Checkpointy sú rozvrhnuté v úrovniach po každom z náročnejších úsekov a naskriptovaní nepriatelia majú tendenciu zaútočiť stále rovnakým spôsobom, čo pomerne značným spôsobom znemožňuje realizovať sa prostredníctvom rôznych taktík a stratégii. Do istej miery túto skutočnosť vynahradzujú maličkí nepriatelia pripomínajúci pavúčikov, ktorých cieľom nie je len hráč, ale ten kto pri ich vyrušení stojí najbližšie. Ak si ich teda všimnete v dostatočnom predstihu, stačí, že po nich vystrelíte jedným nábojom a už len sledujete ako s deštruktívnou náladou vykántria niekedy aj celú skupinku nepriateľov.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,5 / 10
Musím priznať, že na moje prekvapenie Killzone: Liberation dokázal napraviť pošramotenú povesť svojho konzolového predchodcu a dokonca sa mu podarilo zaradiť medzi elitu titulov, ktoré by žiadnemu vlastníkovi PlayStation Portable nemali chýbať. Viem však aká je v skutočnosti realita a nielen ja sa nechápavo pozerám na čísla predajnosti toľkých kvalitných hier a tejto vskutku nádhernej konzolky do ruky. Ak teda hľadáte titul, ktorý by rozvíril prach v mechanike, s Killzone: Liberation nemôžete stúpnuť vedľa. My ostatní, ktorí už máme hru za sebou, môžeme len dúfať v nadviazaní kvalít v pripravovanom Killzone pre PlayStation 3.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mesiac.

Japonská ispace stratila kontakt so sondou stratila necelé dve minúty pred pristátím na Mesiaci.


TASR
Ľudia so závažnými a dlhotrvajúcimi ochoreniami, by mali mať zapísané informácie o svojom zdravotnom stave. Pomôcť im môže aj predinštalovaná funkcia v smartfóne.

Záchranári si zistia zdravotné údaje.


16
Vizualizácia zrážky Mliečnej cesty s galaxiou Andromeda.

Milkomeda nie je samozrejmosť.


10
Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 337
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 020
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 650
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 590
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 319
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 109
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 312
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 226
SkryťZatvoriť reklamu