Web 2.0 - nový impulz pre internet alebo len ďalšia bublina?

Internet sa v súčasnosti dostáva do ďalšej fázy, v ktorej sa budú na tvorbe obsahu stránok stále častejšie podieľať sami ich používatelia. Teda aspoň podľa tvrdení odborníkov, ktorí predpovedajú takzvanému Webu 2.0 veľkú budúcnosť.

foto - stock.xchng

Podľa pochybovačov ale môže byť súčasný boom internetových služieb, založených na vytváraní komunít či spoločnej výrobe a editácii stránok, len ďalšou nafúknutou bublinou, podobnou tej koncom 90. rokov.

Súčasný vývoj ale zatiaľ nenasvedčuje tomu, že by sa blížila ďalšia kríza v odvetví. Dôkazom môže byť napríklad obchod z minulého roka, pri ktorom vyhľadávač Google kúpil za 1,65 miliardy dolárov v akciách server YouTube. Ten pritom ešte len pred dvoma rokmi, 15. februára 2005, založili traja počítačoví nadšenci Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim.

S termínom Web 2.0 prišiel pred tromi rokmi publicista a vydavateľ Tim O'Reilly, ale projekty, ktoré sa zmestia do jeho definície, existovali už predtým. Napríklad začiatky jedného z najznámejších príkladov internetovej stránky, ktorú tvoria sami používatelia, encyklopédie Wikipédia, sa datujú až do januára 2001. Taktiež vlna blogománie začala už predtým, ako O'Reilly prišiel so svojou definíciou.

Podľa nej je základom ponúknuť ľuďom na internete aplikácie, ktoré fungujú tým lepšie, čím viac ľudí sa zapojí. Technicky ani tie najlepšie stránky umožňujúce napríklad utváranie miestnych komunít nefungujú, pokiaľ ich ľudia neobjavia a nezačnú hromadne používať. V USA sa vďaka internetu dávajú dohromady susedia a radia si, kde sa dá najlepšie nakupovať. V ČR je populárny napríklad server "Spolužáci", pomocou ktorého sa môžu stretávať ľudia, ktorí spolu kedysi dávno chodili do školy.

Zvláštnym prípadom komunitných webov sú i najrôznejšie diskusné fóra, pôvodne založené napríklad odbornými magazínmi, ktoré ale postupne začínajú žiť vlastným životom. I neznalý človek pomocou nich rýchlo zistí, kde zohnať nejaký diel na auto alebo kde si nechať opraviť fotoaparát.

foto - stock.xchng

Dôležitou súčasťou Webu 2.0 sú i stránky, ktoré ponúkajú umiestnenie fotografií či vytvorenie vlastného profilu, ku ktorému sa môžu ostatný návštevníci vyjadrovať. Významnú úlohu ale hrajú tiež weby, ktoré vlastne žiadny vlastný obsah neponúkajú. Príkladom je Digg.com, ktorý je založený na tom, že podľa hlasovania svojich používateľov zostaví zoznam práve populárnych stránok, ktorý sa pritom každých pár minút mení.

Základným predpokladom úspechu podobných serverov je používateľská jednoduchosť. Web 2.0 nemá byť určený pre počítačových odborníkov a fanúšikov moderných technológií, ale pre najširšiu verejnosť. K zverejneniu fotografií, videí či vlastného profilu ľudia nemusia ovládať žiadny programovací jazyk ani sa niekde zložito registrovať, obyčajne stačí len pár kliknutí, vyplnenie jednoduchého formulára a jeden email.

Aj napriek tomu, že sú servery ako YouTube dnes veľmi populárne, zatiaľ neexistuje funkčný obchodný model, ktorý by vytváral výrazné zisky. Veľkí mediálny hráči ale nie sú stranou, vedia, že video na internete má budúcnosť. O šírení svojich programov a relácií na internete sa s YouTube už dohodlo množstvo vysielateľov, naopak niektoré videá z internetu sa majú objaviť v televízii. Je ale pravdou, že okrem reklamy alebo peňazí za prémiové funkcie od používateľov zatiaľ projekty zaradené pod Web 2.0 zarábajú hlavne svojim zakladateľom - teda pokiaľ sa im úspešné stránky podarí predať niektorej z veľkých internetových firiem.

"Internet druhej generácie" ale nemá používateľom iba ponúkať prostriedky, aby mohli najrôznejším spôsobom publikovať na sieti. Má tiež uľahčiť život. Napríklad tým, že sa priamo na webe objavia programy, ktoré by si človek inak musel do svojho počítača inštalovať. Už existuje napríklad internetový tabuľkový procesor alebo textový editor.

Podľa niektorých vizionárov potom nie je ďaleko doba, kedy domáci počítač (alebo vlastne akýkoľvek počítač pripojený na internet) bude len terminálom, pomocou ktorého sa používateľ odkiaľkoľvek pripojí do svojej emailovej schránky, pozrie sa na svoje fotografie, napíše list alebo upraví fotografie. A to bez toho aby čokoľvek z toho mal v počítači - všetko vraj bude na internete.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli, ako sa ich zbaviť

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 658
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 820
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 302
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 086
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 019
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 363
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 303
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 114
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 065
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 636