+ optická stabilizácia
+ inteligentné ISO
+ vynovené spracovanie fotografií
+ viac funkcií pre manuálne ovládanie
ny prístroj, ktorý dokáže príjemne prekvapiť.
Silnou zbraňou ultrazoomov z radu FZ je ich optika. Ponúka pri vysokej svetelnosti až 12 násobný zoom, ktorého kresbu posilňujú tri asférické sklá a optický stabilizátor. Ak sa k základnej výbave pridruží i širokouhlý konvertor s faktorom 0.7x a telenástavec s 1.7 násobným priblížením, rozsah zoomu sa rozšíri na 30x bez toho, aby bolo obmedzené rozlíšenie fotografií. A to už skutočne stojí za to.
Telo prešlo jemnou kozmetikou
Aby bolo na prvý pohľad jasné že v rukách nedržíte niektorý z predchádzajúcich modelov ale novú „ef-zet osmičku“, dizajnéri sa pohrali s detailmi a pridali niekoľko kovom nablýskaných prvkov tam, kde boli v minulosti matné plasty. Upravený bol volič režimov snímania, jemným faceliftom prešla i plastová očnica hľadáčika, ktorej bohužiaľ stále chýba pohodlie ktorý by poskytla guma. To že v ergonómii neboli zaznamenané žiadne úpravy znamená že sa predchádzajúce modely bez výhrad osvedčili a každá úprava by bola skôr krokom vzad ako vpred.
Nový čip mení spracovanie obrazu
Tak ako všetky nové modely, ktoré boli predstavené v Paríži pred niekoľkými týždňami, i FZ8 je vyzbrojený novým čipom Venus Engine III. Prináša so sebou nielen o 20 percent nižšiu spotrebu energie, ale i vyššiu priepustnosť, rýchlejšie spracovanie a citlivejší prístup k spracovaniu grafiky.
Predchádzajúcej generácii čipu používatelia vyčítali necitlivý prístup k detailom pri filtrovaní šumu. Preto bolo filtrovanie upravené tak, aby bola samostatne spracovávaná jasová a chromatická zložka s prihliadnutím na zachovanie detailov v najjemnejších častiach kresby. Dvojica filtrov súbežne spracováva obe zložky šumu a berie do úvahy nielen jeho charakter ale i to, pri akom nastavení citlivosti vznikol. Výsledkom je viac farieb v tmavých častiach scény a podstatné zlepšenie kresby v kritických partiách.
Vývojári prihliadli na výhrady používateľov voči filtrovaniu za každú cenu a nastolili novú politiku. Filtrovanie šumu sa orientuje hlavne na chromatickú zložku a šum sa odstraňuje iba v tej miere, kým to nie je na úkor detailov. Samotné filtrovanie nie je možné vypnúť, môžete však regulovať tri úrovne intenzity. Čo je ešte „neviditeľnou“ úlohou grafického čipu? Stará sa o to aby boli potlačené i tie najjemnejšie prejavy chromatickej chyby objektívu a odstraňuje vinetáciu ktorá prirodzene vzniká pri plne otvorenej clone.
Inteligentné ISO a optická stabilizácia v tandeme
Mnohé prieskumy ukázali, že najpočetnejším problémom je pri digitálnej fotografii rozmazanie snímok. Existujú dve účinné zbrane – zvyšovanie citlivosti snímania a stabilizácia obrazu. Kým optické stabilizátory MEGA O. I. S. ukázali svoje kvality už v minulosti, inteligentné riadenie citlivosti prichádza v plnej paráde na scénu až teraz.
Tradičnou metódou je vyhodnotiť expozimetrom situáciu a nastaviť citlivosť snímača tak, aby bolo možné pri stanovenom čase udržať fotoaparát v ruke bez ujmy ostrosti. Problém však nastáva ak sa na scéne objavia pohyblivé objekty a namiesto ostrej snímky vznikne opäť iba rozmazaný fľak.
Venus Engine III monitoruje štvoricu polí na snímacom čipe a vyhodnocuje či sa v nich nachádza statický alebo pohyblivý objekt. Ak je scéna stabilná bez pohybu, nastaví malú citlivosť snímača a pre stabilizáciu využije v plnej miere pohyblivú optiku. Naopak, ak je v zábere dieťa, domáce zviera či akýkoľvek iný pohyblivý objekt, citlivosť sa nastaví tak, aby bol pohyb objektu zmrazený. Dynamické nastavenie času a citlivosti pracuje inteligentne tak, aby bol výsledok bez zložitého nastavovania čo najlepší. Niet teda prekvapenie, že režim (i) sa nachádza priamo na rotačnom voliči. Výhodou je že si môžete stanoviť strop citlivosti – ISO 400, 800 alebo 1250.
Zaujímavosťou je diagnostický režim pre optickú stabilizáciu a inteligentné ISO. Na displeji sa graficky zobrazuje v akej miere je detekované chvenie tela a aký intenzívny je pohyb na scéne. Môžete si odskúšať ako automatika reaguje na rôzne situácie a aká citlivá je pri rôznom svetle.
Snímač má formát 4:3
Snímanie scény zabezpečuje nový 7.2 megapixelový CCD snímač formátu 1/2.5“, ktorý dosahuje stranový pomer 4:3 a ponúka stropnú citlivosť na hranici ISO 1250. Pri ukladaní snímok vo formátoch 3:2 a 16:9 sa uskutoční výrez s tým, že výsledné fotografie majú nižšie rozlíšenie. Pri pohľadnicovom formáte 3:2 to znamená pokles rozlíšenia na 6 megapixelov, pri 16:9 na 5,5.
Je to trochu škoda, aspoň čo sa formátu 3:2 týka. Pri nových modeloch TZ2 a TZ3 predstavil Panasonic novinku. Snímač presahuje veľkosť obrazového poľa objektívu a podľa potreby sa z neho na opísanej kružnici vždy vyreže konkrétny z trojice formátov. Znamená to že 3:2 a 16:9 sa nereže na úkor straty rozlíšenia ale uskutoční sa iba iný tvar výrezu s rovnakým počtom bodov. Možno sa tejto inovácie dočká niektorý z ďalších následníkov v rade FZ.
Lepší displej a hľadáčik
Náhľadový displej s 2.5“ uhlopriečkou sa dočkal kvalitnejšieho vyhotovenia a ponúka 207 tisíc zobrazovacích bodov. Na skvele podsvietenom displeji sú jasnejšie rozoznateľné detaily a vyššie rozlíšenie displeja pomáha i pri asistentovi manuálneho zaostrovania. Tých čo ho plánujú používať pri makrofotografii zo statívu poteší správa, že zaostrovacím boxom je možné pohybovať aby zobrazil ľubovoľnú časť fotografie. Manuálne ostrenie je ovládané joystickom, dá sa naň zvyknúť. Ten istý joystick využijete i pri kompenzácii expozície, takže čoraz intenzívnejšie sa zapája do ovládania. Možné je, že časom úplne päťsmerový ovládač zastúpi práve dvojica joystickov.
Uhlopriečka EVF hľadáčika vzrástla na 0.44“ a počet zobrazovacích bodov dosiahol hranicu 188 tisíc. Má síce o čosi svetlejšie podanie ako náhľadový displej a nedokážete ho stlmiť, poskytuje však dostatočne jemné zrno a rýchlu odozvu na to, aby ste ho mohli bez problémov používať. Optickému hľadáčiku sa síce nikdy nevyrovná, v špecifických svetelných podmienkach však dobre poslúži.
Ešte viac manuálnych nastavení
Prednosťou novej FZ8 je, že vám poskytne viac kontroly nad zaostrovaním a okrem manuálneho ostrenia vás vyzbrojí i nastaviteľným skupinovým autofokusom, pri ktorom si môžete voliť v rastri 11 polí nielen jednotlivé aktívne prvky, ale aj ich skupiny. Dokážete voliť celú stredovú oblasť, jednotlivé riadky či stranové plochy, takže priestor pre ostrenie je lepšie vymedziteľný ako v minulosti. Ostriace skupiny pozostávajú z 3 alebo 5 bodov.
RAW prichádza na scénu, rýchlosť snímania stúpa
Z podporovaných formátov sa vytratil TIFF a dvojica úrovní JPEG kompresie je odteraz doplnená o podporu formátu RAW. Podobne ako pri ultrazoomoch plnoformátového vyhotovenia, i v triede kompaktných ultrazoomov pribúda formát ktorý umožňuje fotonadšencom získať väčšiu kontrolu nad tým, ako budú snímky vyzerať.
Dáta sú ukladané na pamäťovú kartu formátu SD, SDHC alebo MMC, využiť je možné i zabudovanú flash pamäť, ktorá poslúži pre krízové situácie. Pri plnom rozlíšení je možné v JPEG formáte uskutočniť až 3 obrázky za sekundu, počet fotografií v sekvencii nie je obmedzený.
Biela na dva manuály i v grafe
Tradičné dve používateľské predvoľby pre vyváženie bielej boli doplnené o nový praktický dialóg, v ktorom je možné nastavovať farebnú váhu pomocou jednoduchého grafu.
Pri náhľade snímanej scény máte možnosť nastavovať kurzorom váhu medzi jednotlivými farebnými tónmi, až kým nenadobudnete dojem že všetko je v najlepšom poriadku. Je to praktické a prehľadné. Čo zariadite priamo pri fotografovaní, o to sa nemusíte starať neskôr pri spracovaní snímok.
Firmvér prešiel kozmetickými úpravami
Vo firmvéri sa objavili i ďalšie novinky. Pri otáčaní rotačného voliča sa priebeh výberu zobrazuje i na náhľadovom displeji, vylepšená bola i ponuka scénických režimov, v ktorej sa nemusíte preklikávať v menu cez desiatky položiek, pretože všetky voľby sú znázornené formou ikoniek. Po vzore detí pribudol režim pre fotografovanie zvierat s pečiatkou ich veku, pribudol i režim pre snímanie západu slnka, ktorý doposiaľ chýbal.
Drobnou perličkou je i rozšírená funkcia strihu zaznamenaných videozáznamov. Môžete si z nich vytiahnuť jednotlivé statické obrázky priamo vo fotoaparáte, alebo môžete nastaviť parametre podobne ako pri časozbernom snímaní a z videosekvencie sa vyberú rozanimované obrázky s definovaným odstupom. Bez povšimnutia by nemal zostať ani dlhšiu dobu prepracovaný režim videozáznamu, pri ktorom nechýba podpora širokouhlého snímania.
Krok vpred či zámrz na jednom mieste?
S istotou sa dá povedať, že nová FZ8 dokáže v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi ponúknuť mnoho úžitku navrch. Za všetkým stojí nový grafický čip Venus Engine III, ktorý ponúka detailnejší, prirodzenejší a menej zašumený výstup ako jeho predchodcovia. I keď Panasonic na diskusné fóra kritizujúce redukciu šumu pri Venus Engine II nereagoval, urobil všetko pre to, aby nová generácia digitálov určená pre rok 2007 zaznamenala krok dopredu v súlade s požiadavkami priaznivcov tejto značky. Veľkým prínosom je funkcia i.ISO pevne previazaná s optickou stabilizáciou a expozimetrom, poteší i prehĺbenie manuálnej ovládateľnosti a príchod formátu RAW na scénu.
Technické parametre: Śnímač: CCD 1/2.5" 7.38 mpix * Objektív LEICA DC VARIO-ELMARIT 36-432 mm f2.8-3.1 * MEGA O.I.S. * I.ISO * Hmotnosť: 310g * Rozmery 12x72x79 mm * Zápis: 27MB flash, SD/SDHC * Režimy: PASM+ scénické módy + automatika + i.iso * Formáty: JPEG, Motion JPEG
Dostupnosť: www.lumix.sk
Orientačná cena: 14.990,- SK s DPH
Počas testov v redakcii nás ef-zet osmička príjemne prekvapila a potvrdila, že ide o evolučný krok vpred a nielen o vynovenie produktového radu o drobnosti, ktoré príliš nezavážia. Práve naopak – novinky ktoré tento model so sebou prináša skutočne stoja za to.