SME

Nápad na knihu? Vydajte si ju sami za pár minút

Vydal autor vlastným nákladom. Tieto slová boli donedávna takmer výlučne vyhradené knihám pochybných kvalít a zároveň signalizovali, že autor musel na vyplnenie túžby vidieť vlastné dielo vytlačené siahnuť hlboko do vrecka. Internet to však zásadne zmení.

Výber niekoľkých kníh, ktoré si môžete za pár dolárov nechať vytlačiť z lulu.com .Výber niekoľkých kníh, ktoré si môžete za pár dolárov nechať vytlačiť z lulu.com . (Zdroj: LULU.COM)

Kvantita namiesto kvality?

Firma Kanaďana Boba Younga Lulu.com špecializovaná na vydávanie kníh v malom náklade sa za tri roky dostala z nuly na obrat 16 miliónov dolárov ročne a publikuje 2500 titulov týždenne od neznámych autorov z celého sveta. „Naším cieľom nie je objaviť nového Harryho Pottera – hoci každý autor, ktorý k nám prichádza, si myslí, že práve on nového Harryho Pottera má – ale ponúknuť len službu bežným ľuďom,“ povedal Bob Young agentúre Reu­ters. „Tradiční vydavatelia chcú mať 100 autorov, z ktorých bude každý predávať milión kníh. My chceme milión autorov, z ktorých každý predá sto kníh.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Publikovanie zadarmo

Na webovej stránke lulu.com je už dnes dostupných stotisíc titulov, ktoré si môžu záujemcovia stiahnuť do počítača alebo nechať vytlačiť. Každý týždeň sa predá 90-tisíc kusov a predaj za celý tento rok by mal dosiahnuť dva milióny výtlačkov. Hoci prvým jazykom Lulu je angličtina, Young už vydal knihy autorov z 80 rôznych krajín. V slovenčine je tu zatiaľ len niekoľko titulov.

Autorov zverejnenie ich diel na Lulu.com nestojí nič, čo je výrazná výhoda v porovnaní s tradičným publikovaním „vlastným nákladom“, ktoré je väčšinou pre autorov veľmi drahé.

Autori majú zároveň úplnú kontrolu nad obsahom, dĺžkou a cenou svojich kníh; môžu za ne pýtať ľubovoľnú cenu vyššiu ako 8 dolárov (asi dvesto korún) za kus, čo sú náklady na vytlačenie. Rozdiel medzi výrobnou a predajnou cenou sa rozdelí medzi autora a Lulu – autor dostane 80 percent, vydavateľ zvyšok.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže knihy sa tlačia až keď si ich niekto objedná, neexistujú skladové zásoby ani netreba skartovať texty, o ktoré bol menší záujem. Tento ekologický aspekt je pre Boba Younga tiež dôležitý. Sám má vyrobený stôl aj stoličky v kancelárii z nepredaných kópií vlastnej knihy opisujúcej časy, keď zakladal firmu Red Hat – knihu totiž pred rokmi vydal ešte v tradičnom nakladateľstve.

Ľudia pre ľudí

„Máme knihy o všetkom. Neexistuje tu žiaden jasný vzorec. Máme rovnako veľa technických príručiek ako poézie,“ hovorí Young. „Každý človek je expert na niečo, čo by mohlo zaujímať aj iných ľudí.“

Editorka britského odborného časopisu pre kníhtlačiarov Liz Thompsonová očakáva, že vydavatelia budú rozhodne vyhľadávať talenty aj na stránkach takýchto internetových nakladateľstiev. „Neočakávam však, že by takto našli viac než jedného či dvoch autorov,“ povedala Thompsonová.

SkryťVypnúť reklamu

Príkladom úspešnej knihy z Lulu je „Správa o replikách hodiniek“ od Richarda Browna, ktorý vysvetľuje, ako rozoznať pravé značkové hodinky od falošných. Brown knihu najskôr skúsil vydať tradičným spôsobom, ale vydavateľ ho odmietol s tým, že by sa nepredalo viac než tisíc kusov za rok.

Knihu preto vložil na Lulu, kde skutočne predáva tisíc výtlačkov ročne – a z každého má zisk 28 dolárov (v prepočte asi 700 korún). „Dohoda s tradičným vydavateľom by mu nepriniesla ani zďaleka nič podobné,“ konštatoval Bob Young.

Výber niekoľkých kníh, ktoré si môžete za pár dolárov nechať vytlačiť z lulu.com .

FOTO – LULU.COM

Autor: tb

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu