Nápad na knihu? Vydajte si ju sami za pár minút

Vydal autor vlastným nákladom. Tieto slová boli donedávna takmer výlučne vyhradené knihám pochybných kvalít a zároveň signalizovali, že autor musel na vyplnenie túžby vidieť vlastné dielo vytlačené siahnuť hlboko do vrecka. Internet to však zásadne zmení.

Výber niekoľkých kníh, ktoré si môžete za pár dolárov nechať vytlačiť z lulu.com .(Zdroj: LULU.COM)

Kvantita namiesto kvality?
Firma Kanaďana Boba Younga Lulu.com špecializovaná na vydávanie kníh v malom náklade sa za tri roky dostala z nuly na obrat 16 miliónov dolárov ročne a publikuje 2500 titulov týždenne od neznámych autorov z celého sveta. „Naším cieľom nie je objaviť nového Harryho Pottera – hoci každý autor, ktorý k nám prichádza, si myslí, že práve on nového Harryho Pottera má – ale ponúknuť len službu bežným ľuďom,“ povedal Bob Young agentúre Reu­ters. „Tradiční vydavatelia chcú mať 100 autorov, z ktorých bude každý predávať milión kníh. My chceme milión autorov, z ktorých každý predá sto kníh.“

Publikovanie zadarmo
Na webovej stránke lulu.com je už dnes dostupných stotisíc titulov, ktoré si môžu záujemcovia stiahnuť do počítača alebo nechať vytlačiť. Každý týždeň sa predá 90-tisíc kusov a predaj za celý tento rok by mal dosiahnuť dva milióny výtlačkov. Hoci prvým jazykom Lulu je angličtina, Young už vydal knihy autorov z 80 rôznych krajín. V slovenčine je tu zatiaľ len niekoľko titulov.

Autorov zverejnenie ich diel na Lulu.com nestojí nič, čo je výrazná výhoda v porovnaní s tradičným publikovaním „vlastným nákladom“, ktoré je väčšinou pre autorov veľmi drahé.

Autori majú zároveň úplnú kontrolu nad obsahom, dĺžkou a cenou svojich kníh; môžu za ne pýtať ľubovoľnú cenu vyššiu ako 8 dolárov (asi dvesto korún) za kus, čo sú náklady na vytlačenie. Rozdiel medzi výrobnou a predajnou cenou sa rozdelí medzi autora a Lulu – autor dostane 80 percent, vydavateľ zvyšok.

Keďže knihy sa tlačia až keď si ich niekto objedná, neexistujú skladové zásoby ani netreba skartovať texty, o ktoré bol menší záujem. Tento ekologický aspekt je pre Boba Younga tiež dôležitý. Sám má vyrobený stôl aj stoličky v kancelárii z nepredaných kópií vlastnej knihy opisujúcej časy, keď zakladal firmu Red Hat – knihu totiž pred rokmi vydal ešte v tradičnom nakladateľstve.

Ľudia pre ľudí
„Máme knihy o všetkom. Neexistuje tu žiaden jasný vzorec. Máme rovnako veľa technických príručiek ako poézie,“ hovorí Young. „Každý človek je expert na niečo, čo by mohlo zaujímať aj iných ľudí.“

Editorka britského odborného časopisu pre kníhtlačiarov Liz Thompsonová očakáva, že vydavatelia budú rozhodne vyhľadávať talenty aj na stránkach takýchto internetových nakladateľstiev. „Neočakávam však, že by takto našli viac než jedného či dvoch autorov,“ povedala Thompsonová.

Príkladom úspešnej knihy z Lulu je „Správa o replikách hodiniek“ od Richarda Browna, ktorý vysvetľuje, ako rozoznať pravé značkové hodinky od falošných. Brown knihu najskôr skúsil vydať tradičným spôsobom, ale vydavateľ ho odmietol s tým, že by sa nepredalo viac než tisíc kusov za rok.

Knihu preto vložil na Lulu, kde skutočne predáva tisíc výtlačkov ročne – a z každého má zisk 28 dolárov (v prepočte asi 700 korún). „Dohoda s tradičným vydavateľom by mu nepriniesla ani zďaleka nič podobné,“ konštatoval Bob Young.

Výber niekoľkých kníh, ktoré si môžete za pár dolárov nechať vytlačiť z lulu.com .

FOTO – LULU.COM

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 862
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 736
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 810
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 036
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 900
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 579
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 008
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 756
  9. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 714
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 437

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Na letiskách pýtajú mobil aj heslá. Ako sa brániť strate súkromia?

Američan musel na letisku colníkom prezradiť heslá, aj keď tam mal citlivé informácie z NASA.

Aj Dell vie vyrobiť monitor pre náročného hráča (test Dell S2716DG)

Má maximálne plynulý obraz v hrách, no využijete ho jedine s výkonnými grafickými kartami od Nvidie.

Štyri hry, ktoré vám spríjemnia víkend

Od plánovania hromadnej dopravy cez magické dobrodružstvo, ničenie áut, až po krvavú akciu.

Je kráľ YouTubu fašista, alebo mu médiá nerozumejú?

Felixa Kjellberga sleduje viac ako 50 miliónov ľudí. Teraz ho obvinili, že šíri nenávisť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop