SME

Dead Rising - jatky zombíkov v priamom prenose

Milujete akčno-hororové hry s nemŕtvymi v hlavnej úlohe a neštítite sa krvi? Potom ste na správnom mieste. Prvá next-gen hra z dielne Capcomu oficiálne dorazila do našich obchodov a povesti svojich tvorcov neostala nič dlžná. Viac už v našej nezakrvavenej

Na plátnach kín a v našich obývačkách ožili mŕtvoly toľkokrát a ukázali sa v toľkých podobách, že mnohí sa domnievajú, akoby ich už nič so zombie nedokázalo prekvapiť. Pritom ani len netušia, ako veľmi sa mýlia...

Ak patríte do skupiny fanúšikov zombie, určite ste si po zhliadnutí dobrého filmu povedali, „tak takto by mala vyzerať hra“. Hry samozrejme vychádzali a vychádzajú, ale ani jedna nenaplnila tieto očakávania. Pritom mohla byť akokoľvek kvalitná, no interakcia s prostredím v porovnaní s reálnymi možnosťami bola zakaždým na bode mrazu. Dead Rising nie je ani zďaleka najlepšou hrou, tobôž nie s chybami, ktoré žiaľ obsahuje, no disponuje niečím, čím sa nemôžu pochváliť ani velikáni typu Resident Evil či Silent Hill a práve to je dôvod, prečo mu mnohí recenzenti a hráči prepáčili markantné chyby, za ktoré by ostatné hry zniesli pod čiernu zem. Ďalšie plus hovoriace v prospech titulu patrí tvorcom. Za Dead Rising nestojí nikto menší, než nekorunovaný kráľ všemožných akčno-hororových titulov, Capcom. Avšak veľká spoločnosť s viacerými divíziami ešte nikdy nezaručovala stopercentný úspech. V názve Dead Rising je však vyryté meno Keiji Inafune. Zrejme vám to veľa nehovorí, ale vedzte, že série za ktorými stojí zožali celosvetový úspech (Onimusha, Mega Man).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Načrtnutie by sme mali za sebou. Podrobne sa na zúbok Dead Rising pozrieme o pár riadkov nižšie. Teraz sa vrhneme na odhalenie pravého dôvodu znovu oživenia hnijúcich ľudských ostatkov. Aký dôvod si tvorcovia tentoraz pripravili? Nakoľko ale nechcem nikoho pripraviť o pôžitok z odhalenia tohto tajomstva, predsa len predstavuje jedno z väčších príbehových prekvapení, ostanem radšej pri zemi, teda aby som bol presnejší, v helikoptére. Práve v nej sa totižto začína netušené dobrodružstvo investigatívneho žurnalistu, Franka Westa. Avízo potencionálneho trháku, vďaka ktorému by sa vyšvihol medzi elitu a získal prestížne ocenenia mu učarovalo.

Samozrejme, ak chce niečo dosiahnuť, musí byť sám a tak sa na určené miesto, ktorým je malé americké mestečko, vydáva len v spoločnosti pilota. Netypické udalosti na seba nenechajú dlho čakať. Mesto zo všetkých strán uzatvorila armáda, potácajúci sa obyvatelia v ňom napádajú ostatných, streľba a násilie, kde sa len človek pozrie, prekvapia aj samotného Franka. Posledný klinec do rakvy zatlčie vojenská helikoptéra, ktorá sa pokúsi zmariť všetky plány. Frank sa však ako správny žurnalista nenechá zastrašiť a prikáže pilotovi priblížiť sa k streche neďalekého nákupného centra, kde usúdi (kto vie podľa akých prepočtov), že na zozbieranie potrebných materiálov bude potrebovať tri dni, presne 72 hodín. Vstupom do útrob obchodu odhalí početnú skupinku vyplašených osôb a tiež nemilý fakt. Obyvatelia mesta sa zmenili na zombie a časť z nich sa už nevie dočkať momentu, kedy sa dobijú do obchodu a na kosť ohlodajú bezradných ľudí uväznených vo vnútri. Barikády zatiaľ držia pevne, ale čo čert nechcel, vystrašená starenka si všimne svojho psíka priamo v ohnisku nemŕtvych. Môžete trikrát hádať, čo bude nasledovať. Mňa len zarazilo s akou ľahkosťou starena pri uskutočnení svojej pomätenej záchrannej akcie odhadzovala od seba zdatných chlapov, ktorý sa jej v tom snažili zabrániť (zrejme si nikdy nezažil dôchodcu pri vystupovaní z MHD, všakže... - pozn. kordi).

GRAFIKA 8 / 10
Pri prvom pohľade na nový zombie titul z dielne Capcomu, a zároveň prvý next-gen zombie, môže Dead Rising ohúriť, časom však nadšenie opadne. Samotný Frank prekypuje detailmi, pokožka, oblečenie, ale aj plynulé pohyby, no stále mu k dokonalosti, alebo ak chcete k maximu možností nového Xboxu, niečo chýba. Ostatní obyvatelia sú ešte o triedu pozadu. Síce je postáv v Dead Rising naozaj požehnane, ale i tak si na nich tvorcovia mohli dať oveľa viac záležať. Bossovia sú zase naopak svetlou výnimkou. Jasne im bola venovaná väčšia pozornosť. Navyše sú predstavovaní prostredníctvom zaujímavých animácii, ktoré majú väčšinou prehnane krvavý záver. Môžete mi veriť, nič pre slabé žalúdky.

SkryťVypnúť reklamu

Z pomedzi pohybujúcich sa objektov nám ešte ostali takpovediac hlavní protagonisti, zombíci. Pamätám si ešte ako v minulosti, keď sa na scéne objavilo naraz viacero, či už postáv alebo nepriateľov, človek so zatajeným dychom a obdivom sledoval všetku tú nádheru, pričom išlo iba o niekoľko desiatok a aj to v tom lepšom prípade. V počte súčasne zobrazených nepriateľov Dead Rising hrdo predvádza silu nového Xboxu a hry o ktorých som hovoril, strčí hravo do vrecka. Vidieť tisícky nemŕtvych na obrazovke stojí zato a dovolím si povedať, kto nevidel, neuverí a nepochopí. V hre sa nájdu pasáže podobné ranným spojom mestskej hromadnej dopravy, kedy medzi zombíkmi nebude takmer ani centimeter voľného miesta a v takýchto počtoch sa tlačia desiatky metrov dlhých chodieb. Hotové nebo pre milovníkov zombie a ohromujúca ukážka možností, ktoré so sebou prinášajú konzoly novej generácie. Celkový dojem zvyšuje i rôznorodosť nepriateľov. Resident Evil 4 bol okúzľujúci, ale väčšina z dedinčanov sa podobala ako vajce vajcu. V Dead Rising hráč nemá pocit akoby všetkých zombie mala jedna mater, aj keď samozrejme aj tu sa nájdu skupinky s rovnakým oblečením postavajúci pri sebe.

SkryťVypnúť reklamu

Technické spracovanie prostredia by sme mohli rozdeliť do dvoch kategórii. Vkusné, ale na next-gen pomerne slabé a nadpriemerné. Medzi najslabšie pasáže patrí park, tunel pod nákupným centrom a rozostavané časti. Druhú stránku mince tvoria všemožné obchody, butiky a obzvlášť potraviny. Tie sú prepracované do posledných detailov, až sa skoro dá prečítať garančná doba na polotovaroch.

INTERFACE 9 / 10
Ohromný, inak sa hádam ani nedá nazvať. Toľké možnosti aké tvorcovia zahrnuli do hry nemajú obdobu. Takmer všetko čo vidíte, môžete zobrať a použiť. Rovnako tak je hráčom umožnené sa v ktoromkoľvek z obchodov zameraných na odevy prezliecť. Chcete pobehovať ako desaťročné decko, staršia pani, úchylák len v srdiečkových trenkách, či policajt? Dovolené je naozaj temer všetko, i konská maska na hlave. Dead Rising v oblasti herných ponúk vtiahne hráča takým spôsobom, akým sa to ešte žiadnej hre doteraz nepodarilo a pokiaľ nepatríte k ultra hardcore náročným, neverím, že si s nimi nevystačte. Vety typu, prečo si nemôžem zobrať tamto, použiť toto, alebo prečo vlastne sa postava bez zbraní nevie brániť, veď keby jej išlo skutočne o život, bojovala by ako zmyslov zbavená do posledných síl, môžeme teraz pokojne hodiť za hlavu. Dead Rising nedisponuje len ohromnou ponukou šiat, ale aj zbraní a chvatov. S toľkými pohybmi by sa Frank nemusel hanbiť ani ako samostatná postava v bojovke.

SkryťVypnúť reklamu

Toľké množstvo pohybov si však vyžiadalo svoju cenu. V tomto prípade hovoríme o ovládaní. Temer všetky pohyby spadajú pod správu sotva troch tlačidiel. Druhým kameňom úrazu sú loadingy, nie sú síce dlhé, ale otravujú pri každom vstupe do novej oblasti, v podstate ale ide o daň za načítanie nepriateľov a detailného prostredia. Avšak v porovnaní so systémom ukladania pozície je všetko vyššie menované doslova zanedbateľné. Dead Rising ponúka len jeden jediný save a viacero príležitosti uložiť si pozíciu tak, že môžete dať rovno new game. Na jednej strane chápem prečo sa tvorcovia uchýlili k takémuto rozhodnutiu, ale prečo dovolili zmariť niekoľkohodinovú snahu behom sekundy, bez unúvania sa aspoň nejakou formou na to hráča upozorniť, už nie. Niekto má jednoducho zvláštny zmysel pre humor, v jednu chvíľu ste opojený šťastím a o pár sekúnd na to, prekľajete komplet celý Capcom až po Moskvu.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 9 / 10

Stále sa hovorí o voľnosti, prečo sú niektoré hry tak strašne lineárne. Dead Rising sa aj v tomto smere vymyká zaužívaným štandardom. V podstate nemá jasne vytýčený cieľ. Čo ale v žiadnom prípade nie je negatívom. Prvýkrát sa hráč nemusí ničomu podriaďovať, ale hra sa prispôsobí individuálnym požiadavkám hráča. Spočiatku máte na výber len 72 hodinový mód, ktorý začína v momente vyskočenia z helikoptéry. Pre poriadok musím vysvetliť, že 72 hodín premietnutých do reálu predstavuje približne šesť hodín. Počas tejto doby si môže hráč robiť čo len chce. Môže ostať tri dni na streche a čakať na odvoz, vybrať sa do priestorov nákupného centra a len tak blbnúť, alebo odhaľovať zákutia príbehu a zachraňovať nevinných. Každá voľba ovplyvní záver (tých má Dead Rising požehnane).

Znie to chaoticky? Verte, že v praxi takýto systém funguje vynikajúco. Do popredia je postavená hlavná príbehová línia, v tesnom závese s vyslobodzovaním nevinných. Jediné útočisko v celom komplexe predstavuje bezpečnostná miestnosť. Z nej vedie len jediná cesta skrz ventilačnú šachtu. K nej sa dopravujú všetci zachránení, no pre Franka je najpodstatnejší iba jeden, Otis. Starší strážnik, ktorý prostredníctvom vysielačky naviguje hráča takmer celú hru. Stačí, že Frank vystrčí päty z bezpečnostnej miestnosti a prejde do skladu, Otis ani na sekundu nezaváha a okamžite ho začne informovať o nasledujúcich úlohách, prípadne koho a kde zazrel na monitore. Každá úloha ma na splnenie určitý časový úsek, po ktorom vypršaní zmizne. Jednotlivé úlohy sú preto prehľadne zobrazené a hráč má dokonca možnosť jednu z nich označiť, čím sa automaticky zobrazí smerová šípka udávajúca najrýchlejšiu možnú trasu k cieľu.

SkryťVypnúť reklamu

Dead Rising prekvapivo obsahuje nielen RPG prvky, ale aj takzvaný systém zvyšovania levelov. Tie sa po vzore klasických RPGčiek zvyšujú po získaní určitých bodov. Existuje viacero možností ako sa k ním dopracovať, no najefektívnejšie sa získavajú za nájdenie a následné zachránenie bezradných ľudí. Získaním nového levelu sa Frankovi zvýši jeden z atribútov (energia, sila, rýchlosť...), prípadne získa novú schopnosť.

Schopnosti, či skôr bojové techniky, sú v hre zastúpené úctyhodným množstvom, pričom jedna je zákernejšia než druhá. Medzi základné patria kopance alebo údery. Špecialitami sú roztrieštenie nepriateľovej hlavy o zem, alebo jej odtrhnutie, či brutálne vytrhnutie čriev. Áno, čítate správne, táto technika je skutočne určená len pre silné žalúdky, nakoľko hráč z blízky vidí ako Frank vrazí nemŕtvemu ruku priamo do brucha a vytiahne si pár zakrvavených čriev. Tvorcovia však zašli ešte ďalej, keď umožnili zbieranie odtrhnutých končatín, ktoré sa následne môžu napchať zombíkom do úst (náhrada náhubku), alebo obdarenie Franka pľutím (využitie tohto si už hádam každý vie predstaviť). Podobné a ďalšie prasačiny sú v Dead Rising na dennom poriadku.

Zbrane, zbrane, zbrane. Dead Rising disponuje vari najširšou ponukou rôznych druhou zbraní spomedzi všetkých hier, ktoré doposiaľ vyšli. Takmer všetko čo vidíte môžete použiť ako zbraň. Taniere, kamene, vešiaky, ale aj mohutné kladivá či kosy, pred ktorými nikto neujde. Po tom všetkom, čo už o Dead Rising viete, vás vôbec neprekvapí, že aj v tejto oblasti sú zastúpené mimoriadne kúsky. Jednou takou je motorová kosačka. Tí, ktorí videli Braindead a nad záverom v réžii Lionela s kosačkou žasli, budú v siedmom nebi. Po takejto paseke je zaujímavé sledovať ako sa ostatní zombíci začnú zliezať a konzumovať odtrhnuté končatiny priamo na mieste. O zbraniach v Dead Rising by sme mohli hovoriť a písať hodiny, najlepšie však bude, ak si ich sami nájdete a odhalíte ich skutočný potenciál. Čím si ale po pohryzení alebo zásahu doplniť energiu? Bola by hlúposť, keby sa k slovu opäť dostali liečivé bylinky. Capcom tentoraz siahol po niečom priateľnejšom. Energiu doplňuje akýkoľvek pokrm a nápoj. Hriechom by taktiež bolo opomenúť dopravné prostriedky. Frank môže zasadnúť za čokoľvek, čo má minimálne dve kolesá. Nezáleží pritom na tom, či ide o bicykel alebo o kabriolet.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER  
Dead Rising hru pre viacerých hráčov neobsahuje.

ZVUKY 7 / 10
Bezpečne sme sa prepracovali k druhej chybičke krásy. Postavy sú síce nahovorené, ale iba v animáciách. Akýkoľvek rozhovor mimo nich prebieha výlučne formou dialógov, na tom by ešte nič nebolo, veď za éry PS One bola máloktorá hra kompletne nahovorená. Vtip je v tom, ak nemáte doma televízor s označením HD Ready, môžete sa iba spoliehať na ostrosť vlastných očí. Teda pokiaľ máte doma len klasickú TV (čítaj CRT) očakávajte zmrštené a skoro nečitateľné písmo. Aspoňže za prítomný dabing sa hra nemusí hanbiť. Zvuky nemŕtvych si podobne ako v prípade kvalitnej TV naplno užijete až s potrebným priestorovým ozvučením. Niet nad chrčanie zombíkov z každej strany.

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 8 / 10
Tvorcovia siahli po najvhodnejšej alternatíve a do hry zakomponovali typicky infantilné melódie, aké sa väčšinou hrávajú v nákupných centrách. Prekvapivo však vôbec neiritujú, práve naopak, náramne dotvárajú atmosféru.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Zombíci síce uhryznutím dokážu zobrať riadny kus energie, no pri toľkých herných možnostiach, zbraniach a pohyboch to nie je vôbec podstatné. Navyše sú až hriešne slabí. Kto povedal, že nemŕtvych môže zabiť len prerušenie miechy alebo presne mierená strela do mozgu? Smiešne, ale tentoraz sa sklátia aj po niekoľkých úderoch plyšovým medveďom. Avšak pravá náročnosť a nedokonalosť sa ukáže až pri eskortovaní nemotorných ľudí. Tí sú snáď hlúpejší než samotní zombíci. Niekedy sa až rozum zastavuje pri ich chaotickom počínaní. Jediným spôsobom zabránenia agónii, pri ktorej by slabšie povahy vyhodili Xbox von oknom, je obdariť tie nemehlá strelnými zbraňami, čím silnejšími, tým lepšie.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Ešte pred niekoľkými rokmi som ani nevedel, čo vlastne slovo Capcom znamená a dnes plný napätia očakávam takmer každý ich nový titul. Dead Rising naplnil očakávania a pre mnohých milovníkov zombie sa stal titulom, na ktorý čakali celý život. Ešte stále sme ale na začiatku cesty. Sami po dočítaní recenzie vidíte, koľkými chybami hra trpí. Oveľa podstatnejšia je však zábavnosť, vďaka ktorej sa budete k Dead Rising často vracať. Capcom sa znovu ukázal v najlepšom svetle a nám neostáva iné, ako dúfať, že sa už zamiesilo na pokračovanie.

P.S. Čoskoro vám prinesiem návod na Dead Rising.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
SkryťZatvoriť reklamu