Dnes už jednoduchým arkádam, do ktorých sa dá ľahko preniknúť, akoby odzvonilo. Sofistikované prehlásenie sa však hodí len na stretnutia bláznov, ktorí sa nedokážu pri hraní uvoľniť a zabávať sa. Bez prepracovaných RPG prvkov, miešania žánrov, úchvatne podaného príbehu alebo dokonalého fyzikálneho enginu. Stormfront Studios už pri Návrate Kráľa dokázalo, že prznenie legendy akčným hávom nemusí byť automatickou vstupenkou do pekla priemerných titulov. Určite, bola to len obyčajná rúbačka, avšak zábavná. Ak ste pristúpili na pravidlá (desiatky padlých a hobiti likvidujúci príšery ako na bežiacom páse), mohli ste sa baviť v známom prostredí so známymi postavami a prežiť tak aspoň virtuálne putovanie s prsteňom. Vývojári si tým rozhodne nezískali nehynúcu slávu a uctievanie až za hrob, no kvalitnou hrateľnosťou si napokon získali mnohé herné srdiečka. Právom. Eragon si zakladá na podobnom prístupe. Hlavný hrdina máva mečom, strieľa z luku, ovláda mágiu, likviduje fantasy zberbu, putuje s priateľom (ktorého stratí, no ihneď sa objaví náhrada) a dokonca sa povozí aj na drakovi. Marketingovým slovám „no nekúp to“ neverí nik, avšak ak dokáže aj takto jednoduchý koncept pripútať k monitoru, treba prehlásiť, že niečo na arkádach bude. A ono na nich aj niečo je.
Keďže som nemal tú možnosť vychutnať si knižnú predlohu, filmové spracovanie v kine som nepoctil svojou návštevou, bola zápletka len prevareným konceptom, z ktorého som navyše väčšiu časť nepochopil a len mĺkvo akceptoval nasledujúci cestu. Hrdina po útoku na rodnú viesku musí zlikvidovať zlo raz a navždy, čo by sa obyčajnému roľníkovi plnilo značne náročne. Náš blond záchranca však v detstve našiel dračie vajce, považujúc ho za pekný modrý šuter, na packu dostal vypálené znamenie, ktoré symbolizuje vyvolenie dračieho jazdca a s ohnivým dychom je záchrana imaginárneho sveta omnoho ľahšia. Počas hrania navštívi hráč mnoho lokácií, poprechádza sa v romanticky zelenom lese, striasa sa nechuťou pri kobkách, sídle hlavného nepriateľa a putujúc stále vpred sa na nedostatok rôznorodosti sťažovať nemôže. Ako som už napísal, základom je akcia. Mečom sa dá vytvoriť zopár krásnych útokov a napriek tomu, že ich počet nesiaha do desiatok, je mordovanie nechutných stvorení zábavné. Luk slúži na likvidovanie vzdialených protivníkov a mágia nepomáha len v boji, ale i otvára cestu vpred. Na vyznačených miestach stačí stlačiť klávesu a už sa hýbu kamene vytvárajúce chýbajúci schod, drevené kmene zas spravia improvizovaný most a bez fyzickej námahy otvoríte zatarasené dvere. Všetko rýchlo odsýpa, až sa človek chce aj zastaviť a vychutnať si to všetko okolo, no záchrana sveta nepočká a rýchle tempo hry len zvýrazňuje zameranie na jednoduchšie publikum. To však neznamená, že by bolo nutné pohŕdať primitívnym konceptom. Arkáda v troch rozmeroch, snímajúca dianie zo statickej kamery je niečím, čo tu nemáme každý deň a čert vezmi to, že ide len o konzolovú prerábku.
GRAFIKA 7 / 10
Ani to nebolelo a nenápadne sme sa presunuli do hodnotiacej časti. Dôvodom je prekecnutie sa v poslednej vete. Už podľa screenshotov je totiž vidno, že hrdinu sníma statická kamera a Eragona tak možno považovať za hack & slash akciu z pohľadu tretej osoby. Síce výrazne orezanú, ale stále je postavička jasne viditeľná na monitore. Čo sa týka dizajnu a architektúry jednotlivých úrovní, môžete to predsa posúdiť sami z priložených obrázkov, avšak krátke zhrnutie nikomu neuškodí. Rôznorodosť je zabezpečená len v miere bežného užívateľa, inak natrafíme na tradičné prostredie. Les je nádherne romanticky zelený, kamenistá cesta k nepriateľovmu sídlu je rovnako ako jeho hniezdočko sfarbené do chladných a tmavých farieb, avšak dočkať sa niečoho prekvapujúceho, to si radšej napíšte vlastný fantasy román. Statická kamera, známa skôr zo survival hororov (Resident Evil alebo Sillent Hill) je pre niekoho neodpustiteľným prehmatom, pre iného akceptovateľným faktom. Keďže sa radím do druhej skupiny a podobne zamerané „archaické“ postupy mi nie sú proti srsti. Spracovanie som si užíval, hoci je možnosť pohybu výrazne obmedzená a neviditeľné zátarasy nedovolia hrdinom ani raz odbočiť z vopred navrhnutej trasy.
Animácia postavičiek pri pohyboch nemá výraznejšiu chybu. Súbojové kreácie sa neopozerajú, každá končatina sa ohýba realisticky, pričom výsledný pád a rýchle postavenie sa takmer vôbec nelíši od skutočného padnutia na zadok. Protivníci sa deformujú po zásahoch, takže prechádzanie textúr cez seba nie je na dennom poriadku. Je vidno, že si tvorcovia dali na filmovom prevode záležať a neuspokojili sa s jednoduchými animáciami. Čo sa týka príbeh posúvajúcich sekvencií, niektoré sa odohrávajú v engine hry, takže jeho menej detailné objekty predstúpia do popredia, ale nikdy nie sú zbytočne dlhé. Výsledná sedmička je tak férová, hoci musím povedať, že komu statická kamera a orezanie priestoru, do ktorého môže hrdina vkročiť, píli nervy, môže si ubrať dva tri bodíky, pre neho bude spracovanie výrazne obmedzujúce.
INTERFACE 8 / 10
Ovládanie ani nemohlo byť jednoduchšie, pre gamepad je priam stvorené. Dva druhy útokov (rýchly a slabší alebo pomalý a silnejší) mečom bohato postačia k vytvoreniu jednoduchých komb, luk i aktivovanie mágie má špeciálne tlačidlo, pričom všetko prejde jednoducho pod kožu. Možno to bude znieť pre niekoho ako úplná banalita, ale dnes nebýva zvykom, aby sa pri premapovaní ovládacích prvkov zmeny prejavovali aj v helpe a priamo v hre. Na obrazovke je vidno všetko dôležité, nič zbytočne nezavadzia s ovládaním som mal problém len v niektorých momentoch pri nevhodne zvolenej kamere. Problém nastal pri prechode miestnosťami, kde v jednej znamenal pohyb vľavo pohyb vpred, zatiaľ čo v ďalšej pohyb vzad. Výsledok prebehujúcej postavičky z jednej do druhej miestnosti a blikajúca obrazovka však rýchlo upozornia hráča na menší bug. Týchto momentov je však málo a bolo by príliš sebecké dať intuitívnemu a jednoduchému ovládaniu facku za tento prehrešok.
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Musím sa priznať, že do hrania Eragona sa mi príliš nechcelo a dotlačil som sa k nemu nasilu. Lež neskôr ma jednoduchý koncept pripútal k monitoru ako sa to už pár mesiacov ničomu nepodarilo a tĺkol som mečom protivníkov hlava-nehlava. Špeciálne útoky treba neustále striedať, niekedy je nutné zmeniť zbraň, inokedy je zas výhodnejšie použiť mágiu na zhodenie protivníka do priepasti či si ho prisunúť k telu. Výhodou však je, že celý priebeh neskutočne rýchlo odsýpa a hráč sa málokedy zastaví i pre jednoduchých hádankách založených na mágii. Ako už bolo spomenuté, na vybranom mieste sa objaví magická ikona a hráč kúzli a uvoľňuje si tak cestu vpred. Lineárny chodníček v hack & slash žánri vôbec nevadí, práveže napomáha k vytvoreniu pôsobivej atmosféry. Zabíjanie desiatok potvor možno vyzerá ako jednoduché, avšak ku každému protivníkovi treba pristupovať zodpovedne a útok správne načasovať, inak je atak nie veľmi úspešný a naopak poskytnete príležitosť nepriateľovi. Zabíjaním sa vám dvíha akýsi "meter", spojený s priateľovým a ak sa stretnú, aktivujete špeciálny berserk mód, kde stačí máchať mečom a všetko na obrazovke začne padať sťa krehké porcelánové bábiky.
MULTIPLAYER 7 / 10
Keďže hra obsahuje putovanie vo dvojici, stačí ak sa nablízku túlajúci jedinec chopí ovládača a zapojí do hrania. Vo dvoch sa lepšie preštrikujete armádami zla, ale orgie v štýle Golden Axe to žiaľ nie sú, aj keď zábava to je kvalitná.
ZVUKY 6 / 10
Nikoho nesmie prekvapiť, že o hlasy sa postarali filmové mená, avšak viac zamrzí, že toho veľa nenakecajú. V arkáde však duchaplné rozjímanie nad momentálnou situáciou na Blízkom východe nikoho neťahá, takže aby som sa zaskvel literárne vybrúseným prirovnaním – škoda rečí. Hrmot okolo sa snaží vytvoriť dojem masového konfliktu, pôsobí však komornejšie, zrejme by to chcelo oveľa viac revu, obrovia si len niečo frflú pod fúzy a celkový dojem tak pôsobí ako miestne kabaretné vystúpenie hercov-amatérov. Možno už preháňam, ale v porovnaní s pompéznosťou Pána Prsteňov dostáva cucák Eragon riadnu otcovskú.
HUDBA 7 / 10
Dynamicky meniaca sa hudba vzhľadom na prebiehajúcu situáciu je v spojení s orchestrom tradičný spôsob ako vytvoriť podmanivé melódie. Na hudbe je nádherne vidno, že k nej nik nepristupoval ako k sekundárnemu prvku, pretože práve pompéznosť náhle prechádzajúca z krvavých bitiek do tichého pochodu temnotou značne „zblbne“ a dostane do deja. Striedanie skladieb je vhodne zvolené, pričom sa nesťažujem ani po stránke kvantitatívnej. Tóny zaznievajú v správnych chvíľach, no v niektorých momentoch je až strašidelné ticho. Teraz netuším, váham medzi sedmičkou a osmičkou, preto navrhujem šalamúnske riešenie – kto má rád tradičný orchester vo fantasy skladbách, nech si ten bodík pridá, ja sa bude tváriť neskutočne tvrdohlavo a zostanem na nižšom stupni.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Čo sa týka umelej inteligencie protivníkov, na tú v arkádach nikto nevsadí ani kreslo šéfa špeciálneho súdu, no primitívnosť ich pôsobenia sa dá chápať. Keby to boli premýšľajúce beštie, hráč by si ani nepípol a so sklonenou hlavou by odolal len niekoľkým vlnám nepriateľov. Uctievajú férový prístup, takže útočia jednotlivo, nechajú sa ľahko odkrágľovať a obrana im hovorí niečo len v prípade, ak bojujete nablízko. Stačí byť neustále v pohybe, nenechať nepriateľa udrieť (skúsenosť i zo skutočného života, všakže). Počas hrania natrafíte na truhlice s éterickým zdravím, takže o jeho doplnenie núdza nie je. Kladom je, že ak máte zdravie na maxime, nachádzate len špeciálnu hmotu (prachové guľočky, ktoré si vás nájdu... eh, to fantasy, mohla to byť radšej klasická ploskačka a bol by pokoj), ktorá doplňuje berserk-meter. Ukladanie pozície prebieha len na určitých miestach, pričom manuálne uloženie je dostupné len po skončení úrovne. Chvalabohu za tento postup, keby bolo možné ukladať si pozíciu na každom mieste, hodnotenie by padlo minimálne o dva body.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,0 / 10
Jasná sedmička – teda aspoň pre tých, čo nepohrdnú tradičným, dnes už archaickým hack & slash spôsobom boja, videným z pohľadu statickej kamery s obmedzeným prostredím, z ktorého vedie len jedna cesta vpred. Zamrzí kratšia herná doba, slabšie využitie draka, hoci práve on mohol vniesť svieži vánok do inak známych postupov, zabudnite i na akékoľvek iné prvky, vrátane RPG pochutín. Je to len primitívna akcia, no ak ich máte radi, na PC momentálne niet lepšej voľby a navyše je atmosféra prijateľná, bez japonských prvkov, takže si na chvíľu oddýchneme od bizarných kombinácií typu Devil May Cry.