Deň po českej prezentácii sa Playstation 3 ocitol pod sliedivým pohľadom slovenskej hernej a obchodnej verejnosti. Na event totiž neboli pozvaní len ľudia z hernej branže, no nič to nemení na fakte, že každý, kto sa prezentácie zúčastnil, neoľutoval. Predstavenia čierneho klenotu sa chopil Andrej Dula, trade marketing manager Playstationu pre SR a ČR. Úvodná prezentácia sa sústreďovala na technické parametre a stručný popis jednotlivých komponentov, skrývajúcich sa v útrobách PS3. Presnú špecifikáciu nájdete niekde okolo tohto textu v priloženej tabuľke, presným číslam sa venovať neoplatí, radšej prejdeme k zaujímavejším faktom.
Už dlhšiu dobu sa vedelo, že Cell procesor s viacerými jadrami nebude mať dlhú dobu na konzolovom poli žiadnu konkurenciu. Vďaka spojeniu s kvalitným grafickým čipom je dokonca 40x rýchlejší, než srdce Playstationu 2, avšak o výkone je zbytočné sa rozprávať po nedávnom príchode na japonský a americký trh. Vývojári hier totiž ešte ani zďaleka nedokážu naplno využiť výkon PS3, no už teraz sa dá predpovedať, že tradičný životný cyklu konzol, čítajúci okolo 5 rokov, zostane v prípade Playstationu 3 určite zachovaný. Ďalším lákadlom sú samotné médiá, na ktorých sa hry predávajú. Najmodernejšia technológia Blue-Ray je úchvatnou ukážkou pokroku oproti tradičným DVD nosičom. Jej sila sa prejavuje hlavne po stránke kapacity, veď tradičné DVD médium pojme 4,7 GB, čo je oproti 25 alebo 50 GB nesmierny rozdiel. Navyše ani desaťnásobný nárast kapacity oproti DVD nie je poslednou zastávkou, už teraz sa nahlas hovorí o 200 GB Blue-Ray médiách. Bežní užívatelia zrejme výhodu týchto nosičov nedokážu rozumne využiť, avšak pre tvorcov hier ide o nesmierne uľahčenie situácie ohľadom kompromisov, čo na disk ešte dať a čo vypustiť z dôvodu nedostatku miesta. Kreatívni tvorcovia tak dokážu vytvoriť detailnejšiu grafiku, pestrejšie scény, prepracovanejšie úrovne s dôslednejšou architektúrou, ale pozadu nezostane ani zvuková stránka a umelá inteligencie či už protivníkov alebo pomocníkov. Blue-Ray je jednoducho budúcnosť a Sony sa rozhodlo zariskovať a podporiť technologický boom.
Ďalším z krokov vpred oproti Playstationu 2 je ovládač SIXAXIS (názov môžete čítať odpredu aj odzadu), ktorý síce na prvý pohľad vyzerá ako tradičný DualShock ovládač k PS2, no po pár sekundách zistíte badateľné rozdiely a novinky. V prvom rade treba podotknúť, že ide o bezdrôtový ovládač, prenos informácií funguje na báze Bluetooth a nie je problém ovládať ním konzolu zo vzdialenosti niekoľkých metrov. Konečne zmizol nepraktický kábel, neustále pletúci sa pod nohy a obmedzujúci pohodlnosť. Túto novinku neprehliadnete voľným okom, avšak po prvom ohmataní nastanú ďalšie prekvapenia. SIXAXIS je omnoho ľahší ako jeho predchodca, zmizla podpora vibrácií, ktorú nahradilo ovládanie natáčaním samotného ovládača. Senzory snímajúce pohyb reagujú okamžite a nie je problém vyskúšať si ovládanie auta v niektorej hre, kedy nemusíte stláčať žiadne gombíky, prípadne analógové páčky, ale len „točíte“ gamepadom ako skutočným volantom a nakláňaním regulujete plyn. Ako už samotný názov ovládača napovedá, využíva sa šesť smerov, ktoré sú viditeľné na priloženom obrázku. Zo začiatku nezvyčajný prvok, ktorý je nutné stráviť a osvojiť si, no ako už dokázalo Nintendo Wii, zážitok to je neporovnateľný s obyčajným spôsobom ovládanými titulmi, chce to len cvik. Majiteľov handheldu od Sony, Playstation Portable istotne poteší konektivita PS3 s PSP, ktoré môžete prepojiť pomocou USB káblu, prípadne vyskúšať si Wi-fi spojenie. Nový next-gen môže ďalej slúžiť vo verzii so 60 GB harddiskom ako výborná alternatíva na skladovanie dôležitých údajov. Prepojenie dvoch technologických kúskov od Sony však bude mať aj zaujímavejšie využitie. Pri pretekoch budú môcť majitelia oboch strojov jednu efektnú výhodu – PSP poslúži ako spätné zrkadlo, zatiaľ čo na televíznej obrazovke budete sledovať vlastnú hru. Výborný nápad, pričom ďalšie budú určite nasledovať, možností je neúrekom. Ďalej nesmie chýbať ani online podpora, ktorá jednoduchým rozhraním nebude robiť nikomu problémy. Za výrazný klad treba považovať spätnú kompatibilitu s PSOne a PS2 hrami, takže ich bez problémov spustíte i na Playstation 3, čo napríklad pri konkurenčnom Xboxe 360 so starším Xboxom nie je pravidlom. Technické parametre PLAYSTATION 3 CPU: Cell Processor |
Playstation 3 sa bude na európsky trh dodávať v dvoch verziách – pričom rozdiely medzi oboma sú markantné a porovnať ich môžete na priloženom obrázku. Treba povedať, že cena uvedená v eurách je len orientačná, zatiaľ nebola presne stanovená. Dôležitá bude reakcia slovenských obchodov, pričom podľa neoficiálnych informácií by drahšia verzia mala stáť približne 22 tisíc. Cenu však berte ako orientačnú – môže sa meniť.
Dosť však technických údajov, to najdôležitejšie sa odohrávalo na samotnej obrazovke s gamepadom v ruke, pričom k vyskúšaniu bolo prístupných viacero kvalitných titulov, len zaráža podivná regionálna politika spoločnosti Sony. Ako je známe, na európsky trh sa hry i s konzolou dostanú v priebehu marca a preto na prezentácii nemohli byť predvádzané žiadne hry z iných regiónov. Nebola by to závažná chyba, avšak v Amerika sa tešia dokončených verzií, zatiaľ čo my sme sa museli uspokojiť s rok starými, nekompletnými ukážkami, ktoré zďaleka nedosahujú úroveň štádia vývoja, v ktorom sa nachádzajú dnes.
Medzi najväčšie trháky patrila strieľačka Resistance: Fall of Man od vývojárov zo štúdia Isomniac. Na prvý pohľad pripomína akcia z vlastného pohľadu špičku v podobe Call of Duty, avšak na rozdiel od tejto série sa Resistance nezaoberá neustále omieľanou Druhou svetovou vojnou, ale za vzor si berie alternatívnu minulosť. Tvorcovia tak nemali zviazané ruky skutočnými konfliktami, výzbrojou, nepriateľmi a prostredím, ale mohli popustiť uzdu fantázie, čo aj spravili. Invázia z vesmíru, rozvaliny miest, nechutne vyzerajúci nepriatelia, zbrane nápadne podobajúce sa na kúsky zo súčasnosti, no s nápadne futuristickým nádychom a hlavne neutíchajúca akcia. Hromadné útoky spoločne s ďalšou jednotkou proti presile vyzerá ako nie raz videný pozdrav z frontu, avšak i vďaka vynikajúcemu technickému spracovaniu a odlišnému prostrediu či časovému obdobiu má Resistance výbornú atmosféru, pohlcujúcu hráča, ktorý okamžite prestáva vnímať okolie. Síce otrepaný koncept, ale s aspoň minimálnou dávkou noviniek a zaujímavým príbehom. Vo svete, kde Druhá svetová nikdy nenastala, ale prišla pohroma ešte väčšia a omnoho krvavejšia. K tomu si treba pripočítať vlastnú, korporáciou nepodporovanú cestu hrdinu menon Nathan Hale a možno sa zápletka znovu dostane na vyššiu úroveň. Práve na nej a celkovej atmosfére bude záležať celkový výsledok – hrateľnosť zostáva verná svojim akčným predchodcom. MotorStorm je pretekárska modla, ktorá svojim zameraním uchvátila svet pred dvoma rokmi a doposiaľ vyrážajú niektoré ukážky dych. Po nekonečnom nahrávaní (spôsobené nevyladenou verziou hry) sa napokon neodohrávali na obrazovke orgie známe zo screenshotov, avšak čiastočne za to mohol ranný kód a čiastočne nekriticky veľké očakávania, ktoré zaslepovali oči hráčov renderovanými ukážkami. Napriek tomu vyzerá MotorStorm vcelku chutne a okrem arkádového závodenia po prašných cestách ponúka hlavne voľnosť. Síce nie je úplná a musíte sa držať v koridore, v opačnom prípade spadnete do priepasti, ale pri hraní prevládal pocit z dobre mierenej atmosféry. K dispozícii sme síce mali len motorku, ktorá mohla ťažko konkurovať buginám v súbojoch plechu na plech, avšak všetko vynahrádzala akceleráciou. Nečakajte žiadne extrémne prvky reality, všetko je až neskutočne rýchle, ovládanie značne citlivé a so strojom sa dajú stvárať skutočne psie kusy. Nechýba ani používanie turba a trochu drsne pôsobia vulgárne gestá, ktorými môžete počastovať protivníka. Toho môže zdvihnutý prostredník alebo naznačovanie nepublikovateľného aktu (kto tvrdí, že to nerobí, robí to dodnes) riadne vyburcovať a jednať agresívne. Keď už nič iné, tak ako menšie rozptýlenie to rozhodne brať môžeme. Medzi najväčšie prekvapenia mal patriť dračí simulátor Lair, avšak ten ma na rozdiel od okolia tak neohúril. Možno to bolo veľmi orezanou verziou, avšak okrem úchvatného pozlátka neponúkla táto letecká akcia nič oslňujúce. Istotne, ovládanie pohybom gamepadu poteší a po chvíli cviku pôsobí neskutočne funkčne, ale to je tak všetko, čo zatiaľ na fantasy akčnej hre zaujalo. Nádherne vymodelovaná voda so skutočnými vlnami, efektné prelety nad hradbami, praženie malých vojačikov ohnivým dychom alebo súboje s inými drakmi – to všetko tu je, to všetko by malo lákať, avšak akoby to nebolo spojené tou správnou vatou a chýbala tomu tá správna atmosféra. Nádej však zomiera posledná. Iní si zas Lair nevedeli vynachváliť, no ak tvorcovia vsadia len na grafiku, bude sa musieť hra v hodnotení spoliehať len na dračie sedlo, a to nemusí stačiť.Ridge Racer sa dostáva na trh s príchodom každej novej generácie konzol a siedmy diel sa dovalil i s launchom Playstationu 3. Arkádové preteky, v ktorých realistický model ovládanie vozidla nemá svoje miesto a zákruty sa vyberajú kontrolovanými (a značne absurdnými) šmykmi, baví hráčov už niekoľko rokov. Väčšina z nich nedá na sériu dopustiť, a tak je len na vašej benevolentnosti, či pristúpite na túto ponuku. Hrateľnosť ostáva zachovaná z predošlých kúskov, väčšina tratí bola k videniu v predošlom Ridge Racerovi, automobily sú vytvorené v hlavách vývojárov, a to všetko je poliate spomínanou arkádovosťou. Aj keď sa to tak na prvý pohľad zdať nemusí, zábava je to obrovská, správne dávkovaná a tam, kde už koncept hry nestačí, prichádza oslňujúca grafika. Spojenie jednoduchosti až absurdnosti v ovládaní vozov s dych berúcou grafikou nemá chybu. Na jednom mieste okruhu prechádzal hráč jaskyňou, ktorá vytvárala na ceste mokrý povlak, decentne odrážajúci prostredie. Tento moment mi utkvel v pamäti a automaticky sa vynára rovnaká otázka ako pri Lair – bude to stačiť? Podľa doposiaľ uverejnených ohlasov áno.
K dispozícii boli aj ďalšie projekty, no všetky sa otestovať nestihli, keďže dostupný bol len jeden ovládač a ľudí viacero. Pred odchodom sa na obrazovke mihol aj simulátor formuly 1 F1 Championship Edition (nové obrázky), ktorý taktiež vsádza hlavne na vylepšené technické spracovanie, keďže hrateľnosť a atmosféru si môže preniesť z predošlého dielu pre PS2. Trochu ma mrzí, že mi unikla samurajská akcia Genji: Days of the Blade, o ktorej sa vraví, že vôbec nedopadla dobre, no zaujímavé prostredie by prilákať mohlo. Nedostali sme sa ani k okúseniu Gran turismo HD (obrázky) či Eye of Judgement (obrázky), no neobídú vás aspoň nové screenshoty k titulom. Kandidátov na testovanie by skrátka bolo viacero, no keďže išlo len o neverejnú prezentáciu, nemohla trvať večne. I tak sú však dojmy z Playstationu 3 kladné – čo sa týka harvéru (tichý kúsok, nie až tak ťažký, dizajnovo nádherný) i softvéru. Jarný launch sa pomaly ale isto blíži, tak si nenechajte ujsť ani náš ďalší materiál, ktorým vás budeme zásobovať.