Predaj cez internet v troch ekonomicky najsilnejších európskych štátoch – Nemecku, Francúzsku a Veľkej Británii – tento rok zrejme dosiahne nové rekordy, čo je jediný svetlý bod v inak pochmúrnej predpovedi pre majiteľov obchodov.
„Internet prudko rastie na úkor obchodov v centrách miest,” povedal James Roper, šéf londýnskej analytickej firmy Interactive Media in Retail Group (IMRG). „V minulosti sme počúvali, že internetový maloobchodný predaj zostane obmedzený, pretože ľudia potrebujú ovoňať ovocie a ohmatať si bavlnený sveter. To už jednoducho nie je pravda,“ povedal Roper.
Únik z preplnených obchodov
V aktuálnom prieskume vo Veľkej Británii 85 percent nakupujúcich na internete uviedlo, že webové obchody sú pre nich najmä možnosťou úniku z „príliš stresujúcich“ obchodov v centrách miest.
Hlavnými príčinami pokračujúceho rastu internetového obchodu sú najmä väčšie rozšírenie širokopásmového internetu v domácnostiach, skrátenie času dodávky tovarov v porovnaní s minulým rokom, zvýšenie bezpečnosti transakcií a tiež to, že spotrebitelia si už na web jednoducho viac navykli a cítia sa v internetových obchodoch prirodzene.
Obrat internetových obchodov v Británii tento rok stúpne takmer o štvrtinu, kým celkový obrat v európskom maloobchode vzrástol za rok iba o 1,1 percenta a podľa expertov je jedným z najslabších článkov ekonomiky v eurozóne. Podľa majiteľov internetových obchodov však práve im pomáhajú starosti ľudí z vyspelých štátov s ich vysokými dlhmi a rastúcimi úrokmi na hypotékach – zákazníci častejšie hľadajú najlacnejšie ponuky a tie sú často práve na internete. „Zadlženosť zákazníkov je problém a práve preto sa čoraz viac ľudí obracia na web, kde si môžu navyše ľahšie naplánovať, koľko na nákupy minú,“ povedal šéf stránky Kelkoo porovnávajúcej ceny internetových obchodov Bill Rowley.
Máme internetové ceny!
Mnohí tradiční obchodníci sa preto zúfalo snažia prilákať zákazníkov späť znižovaním cien. Gigant DSG International predávajúci po celej Európe elektroniku napríklad spustil reklamnú kampaň „To najlepšie z oboch svetov“, v ktorej sľubuje „internetové ceny aj v kamennom obchode“.
Správne vyvážiť predaj v obchodoch a na internete však pre obchodníkov nie je jednoduché. Britská sieť Woolworths musela tento rok pred Vianocami varovať, že jej zisky sa výrazne znížia, pretože počet zákazníkov v kamenných obchodoch zrazu prudko poklesol. Šéf firmy Trevor Bish-Jones však zároveň povedal, že ho úplne šokoval dopyt zákazníkov po novej možnosti objednať si tovar online a potom si ho osobne vyzdvihnúť v obchode. „Ak by som niekomu pred troma mesiacmi povedal, že dnes budeme najrýchlejšie rastúcim predajcom na internete, zrejme by sa ma spýtali, aké drogy beriem,“ skonštatoval Bish-Jones.
Autor: tb