![]() |
Zápletku Alpha Prime mal mať pôvodne na starosti Ondrej Neff, známa to persóna hlavne priateľom sci-fi, no napokon vysvitlo, že writer dodal len základnú myšlienku a dialógy, posúvajúce príbeh vpred, vyšli z hlavy úplne inej, na Neffovom krku nevisiacej. Aké však bolo moje prekvapenie, že i neúčasť známeho autora nijako projektu neublížili, dokonca si dovolím tvrdiť, že nebyť podarených (síce béčkových) rozhovorov, zápletka ako taká by nikoho nedostala a pri všetkej počestnosti by dokázala skrsnúť i v mojej značne deformovanej hlave. Nechcem tým nikoho uraziť, veď posúďte sami. Na planéte Alpha Prime sa nachádza substancia zvaná hubbardium, ktorú ťažia prospektori. Bývalá hlavného hrdinu, Livia, požiada svojho večne nahnevaného priateľa o záchranu jej súčasného priateľa, ktorý zostal na planéte uväznený. Aby to nebolo všetko prospektori začnú drmoliť niečo o Glomarovom srdci, ktoré ich všetkých zahubí, s ťažbou treba prestať a podobné vtákoviny. Hubbardium má samo o sebe zaujímavé účinky na ľudský organizmus, dočasne všetko naokolo spomalí a... bullet time. Niečo sa nám však na planéte pokazilo a hoci proroctvo Zlatej Brány predpovedá, že kolo-kolo urobí bác, nie je tomu tak. Takmer všetci skapali, ľudstvo sa o tomto tajomnom projekte nesmie dozvedieť, takže chvíľu po Arnieho (trochu zostarnutý hlavný geroj) „pristátí“ sa na scéne objaví aj partička drsňákov od vlády, obhajujúca farby korporácie, ktorá ide všetkým preživším po krku. Keď tak na to pozerám, Neff si vzal od všetkého všetko, je tu vidieť námet z herného Dooma (nakazená vesmírna stanica) alebo Max Payna (nikomu sa nedá veriť), filmových Votrelcov, knižnej Gateway, trochu Blade Runnera a špinavosť vládnucich vrstiev predsa kvitne za každého počasia, nezávisle od obdobia, z ktorého by sme mohli, respektíve chceli čerpať. Ako som už spomenul, psíček a mačička varili, tentoraz sa to však dá aj jesť.
Na počudovanie však tento guláš začne pôsobiť priaznivo, no dávkovanie sa tvorcom príliš nepodarilo, pretože spočiatku má zápletka ďaleko do ohúrenia. A bez urážky, príbeh predsa musí okamžite na začiatku minimálne nakopnúť. To sa začne diať asi v polovici hry, kam sa niektorí z hráčov ani nedostanú a odpadnú od vyčerpania, kŕčov, znechutenia či porušenia nervovej sústavy. Vo vopred pripravených momentoch sa zápletka prezentuje formou rozhovorov, zamotáva sa, hoci jej jadro tvorí klišé najväčšieho kalibru, každý pokec som neodklepával s rukou na zívajúcich ústach, ale pekne poctivo počúval ako prváčik 2.septembra v škole. To sa ráta, hlavne ak netušíte, komu máte veriť, niektoré postavy zahynú, niektoré sa stratia, všetci hádžu špinu na iných a hlavný hrdina si môže už len trieskať hlavu o najbližší holografický projektor, že sa na túto samovražednú misiu nechal nahovoriť a prestrieľať sa až do konca. Škoda len, že príbeh je braný len ako statický kúsok mozaiky a neobsahuje žiadne dobrovoľné úlohy, no to je údel FPSky zo starej školy, kde láskanie s inými žánrami nenosí a výsledné dietko tak nie je zmesou od každého niečo, no žánrovo vyhraneným titulom. Berte alebo nechajte tak, proroctvo hry je jasné, na nič iné Alpha Prime ani nevsádza.
Arzenál zbraní samozrejme vyzerá futuristicky, no vo svojej podstate predstavuje mnohokrát videnú batôžtek záchrancu sveta. Nájdete kladivo, pištolku, brokovnicu, automat, sniperku, plameňomet občas si zahádžete granátom – tradičná výbava, no zaručujem vám, že využívať budete každú z ponúkaných zbraní, munície na rozdávanie nie je. Viac nájdete v špeciálnom boxe. Okrem toho máte k dispozícii hackerské nádobíčko, ktorým otvoríte elektronicky uzavreté dvere, získate kontrolu nad nakladačom a uvoľníte tak zabarikádovanú cestu pre vláčik budúcnosti alebo si uľahčíte postup a stlačíte pre ďalší postup nutné tlačidlo z diaľky, šetriac tak nohy hrdinu, ale i jeho zdravie, nakoľko na neho čaká cestou niekoľko nadržaných nepriateľov. Občas sa ocitnete aj mimo vesmírneho komplexu, takže je nutné dopĺňať časom míňajúci sa kyslík, trochu si zašoférujete po povrchu planéty, inak stále dupete svojimi vojenskými podrážkami po vesmírnej stanici, bez akýchkoľvek hrdinských prejavov strieľate robotov a zmutovaných ľudí, pričom úplne na všetko je hráč sám, hoci v niektorých momentoch to zaváňa kooperáciou, avšak ide len o planý poplach. Akcia ako vyšitá, kto čakal niečo viac, stojí v nesprávnom rade.
GRAFIKA 7 / 10
S hodnotením grafického spracovania nižšie ísť nemôžem. V prvom rade vyzerá Alpha Prime vcelku chutne a žalúdok sa rozhodne nikomu dvíhať nebude a v rade druhom, mám sci-fi prostredie rád, hoci obľubu vo vesmírnych komplexoch rozumne vysvetliť nedokážem. Ochutnávka technického spracovania bola nedávno ponúknutá všetkým prostredníctvom dema, komu sa máli, stačí pozrieť na video, prípadne preštudovať priložené obrázky. Nie je žiadnym tajomstvom, že engine hry je tvorený zopár ľuďmi, no s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o skutočné hlavičky, pretože výsledok je na veľkosť osadenstva neskutočný. Obrovské vesmírne hangáre sú striedané úzkymi chodbami a miestnosťami menšej rozlohy, v sci-fi sa iné čakať ani nedá. Architektúra má futuristický nádych, avšak všetko akoby pochádzalo už z našej doby. S rôznorodosťou je to už horšie, tu sa nič iné ani čakať nedalo, no kto čakal pestrofarebnú džungľu, zasnežené pláne, slnkom zaliate púšte, vošiel do nesprávnych dverí. Tvorcovia sa svojho času chvastali použitým fyzikálnym enginom, no zrejme by nás ohúrili tak pred rokom, dnes je možnosť uchopiť predmet a hodiť ho úplne bežnou záležitosťou, dokonca si dovolím tvrdiť nutnosťou. V niektorých prípadoch je dokonca postup vpred založený na „logickom“ uvažovaní, takže ak chce hrdina prejsť nad priepasťou, musí uchopiť neďaleko pohádzané dosky a spraviť si z nich cestu. Milé, ale veľmi málokedy praktizované.
Dôležitou súčasťou grafiky je však atmosféra, ktorú technické spracovanie produkuje. Spočiatku vyzerá prostredie mŕtvo, čo bol istotne cieľ tvorcov, no tohto dojmu som sa nezbavil a umelá pachuť mi ostáva na jazyku po celý čas hrania. Rozhodne to nebolo žužlaním káblu od myšky, prostrediu chýbala depresia, potrebná dávka napätia. Rozbité okná, pohádzané predmety a občasne pohodené krvavé telo to nespraví, všade je neskutočne veľa svetla, chýba špinavosť interiérov, no možno pred hráčov prchala pani upratovačka, ktorá v strachu z neutíchajúcej streľby všetko vydrhla. Napriek tomu sa však Black Elementu podarilo vytvoriť uveriteľný svet, no k omamnému očareniu chýba mnoho. Efektov si hráč užije dostatok, krvavé fľaky striedajú odlesky a prach. Všetky animácie prebiehajú v engine hry, no keďže ide o silný nástroj, netreba roniť krokodílie slzy, vyzerá to uveriteľne, rovnako ako animácie pohybov, pádov, pokľaknutí, krytia sa a vystrkovania spoza prekážok. Efekt spomalenia času je prezentovaním sčervenenia obrazovky, čo je však trochu na škodu, pretože potom hráč netuší, či to do neho niekto šije alebo si vykračuje bez škrabnutia sťa lesná víla po lúke. To však už zbytočne rýpem, tak spravíme hop k interface-u.
INTERFACE 8 / 10
Ovládanie bez výraznejšej chybičky, využíva všetko, čo dávno funguje a vždy fungovať bude. Podobne je na tom HUD, zobrazujúci všetko podstatné, príliš neotravuje, no stále máte všetko na očiach. Keby som mal niečo Alpha Prime čo sa týka ovládanie vytknúť, pozastavil by som sa nad trochu niektorými vecami – kvočať môžete len pri stlačenom klávese, takže ak chcete postupovať opatrne, musí jeden prst stále trpieť. Ešteže to nie je zúfalo potrebné. Trochu zamrzí aj podivne naprogramovaných aktívnych miestach – chcete si doplniť kyslík z búdky, no musíte nájsť to správne miesto, ktoré nemusí byť na celej ploche prístroja. V kombinácii s kvočaním a ukrývaním sa pred dobiedzajúcimi protivníkmi ide o značne adrenalínovú záležitosť, no rozhodne nie charakteru, ktorý chceli docieliť tvorcovia. Ovládanie nepatrí medzi nemotorné, až na chybičky si naň veľmi rýchlo zvyknete.
HRATEĽNOSŤ 6 / 10
ZBRANE Kladivo
|
Chcete príbeh z hrania? Trápne sa zakrádam s okom na mierení osvetlenou chodbou, keď tu zrazu narazím na hliadkujúceho strážcu – pálim do neho, pálim, kľučkujem, konečne leží na zemi, objaví sa jeho kamarát, tak sa proces opakuje. Vchádzam do obrovskej haly, obzerám sa okolo seba, vidím PRÍLIŠ MNOHO protivníkov, ktorí ma nepripraveného dostanú skôr, než stihnem čokoľvek poved... A hrdina v kaluži krvi chrochtá mŕtvolné songy. Loading a ešte raz, tentoraz prezieravejšie a hlavne poučený z predošlého bezhlavého vojdenia do dverí najprv checkujem situáciu, aby som uznal za vhodné, že je lepšie vsadiť na náhodu, pretože protivníci sú presní až to zabolí (a prejaví sa na zdraví). A takto dookola, až kým nezamdliete od únavy. Únavy z vysilenia alebo únavy z nudy. Výber je na vás.
MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje.
ZVUKY 8 / 10
Dabing musím jednoznačne okomentovať kladne, čo je na pomery českej hry dostatočne nezvyčajný jav, aby bolo prekvapenie doplnené o výborný zvukový sprievod ruchu okolo. Ten sa skladá z tradičnej streľby, výbuchov, výkrikov nepriateľa, pohybu po rôznych povrchoch alebo manipulácie s predmetmi. Nechýba takmer nič, no dabing je na dané pomery vskutku výborný. Hlavná postava znie dostatočne drsne, z ostatných persón má každá svoju hlasovú osobnosť, ktorá jej vštepuje nezameniteľný charakter. Taliansky prospektor Paolo nádherne žvatlá, hádže vety bez ladu a skladu, používa i talianske výrazy, no je z neho cítiť strach i napätie zároveň, takže tak i pôsobí. Naproti tomu je úhlavný nepriateľ až nepríjemne chladný a svojim prednesom poukazuje na to, že nebude mať s nikým zľutovanie. Lívia ma v sebe niečo tajomné, takže jej i napriek sladkým slovíčkam neveríte a neustále ste na pochybách, hlasy menia intonáciu, dokonca príde čas i na dramatické pauzy, takže text nie je len monotónne odverklikovaný. K dispozícii som mal českú verziu hry (české titulky, anglický dabing), ktorá sa bude predávať aj u nás a veľmi ma potešilo, že pôvodný text nebol od slova do slova nadabovaný, respektíve anglická verzia nebola presne preložená do češtiny (netuším ktorá forma bola zvolená), ale tvorcovia používajú vetné súvetia a hračky typické pre naše národy a v angličtine to neznie umelo. Smrť doslovnému prekladu a veľká vďaka Black Elementu.
HUDBA 6 / 10
Hudobná vložka o sebe spočiatku vôbec nedáva vedieť a ani som nepostrehol znejúce melódie, no neskôr sa situácia obráti a do uší začne prenikať viacero rýchlych skladieb, ktoré patria medzi tradičný sci-fi repertoár. Neurazia, ale ani nezahrejú, na to by bolo zrejme treba o niečo vyšší rozpočet, takže na symfonickú pompéznosť prípadne pod kožu vtierajúce sa vokály zabudnite.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Málokedy začínam hodnotenie náročnosti výstražne zdvihnutým prstom, no Alpha Prime mi svojou obtiažnosťou pripomenula dávne časy, kedy bola každá hra riadne hardcore. Spočiatku som dvíhajúcej sa náročnosti nedával veľký význam, no približne od polovice druhej úrovni začalo prituhovať, až prišiel prvý výrazný zásek. Žiadny zákys, logický problém alebo technická chyba – ono som sa nedokázal ani na 10ty pokus prestrieľať húfom protivníkov. Jednoducho to nešlo, ak sa podarilo zvládnuť úvodnú skupinku, s mizivým percentom zdravia ma odpravil robot za prvými dverami a všetko mohlo začať nanovo. Podotýkam, že som Alpha Prime rozohral na strednej, čiže normálnej obtiažnosti, ktorá postupne ešte viac rastie. Problém však nevidím v prehnanej umelej inteligencii protivníkov, hoci sa dôsledne skrývajú, neustále pohybujú a snažia sa neskákať pod idúci vlak. Pes je zakopaný vo vysokej výdrži protivníkov. Ich telá musíte nakŕmiť riadnou dávkou olova, porovnateľnou s tým, koľko sa zmestí do vás. Jediným riešením je zbesilé kľučkovanie, pri ktorom je však mierenie nepresnejšie, a keďže je munície poskromne, zbytočne plytvať neodporúčam. Celý proces hrania sa tak zvrháva v úspešné zlikvidovanie nepriateľa za čo najmenšej straty zdravia a následného rýchleho uloženia pozície, pretože prekvapenie od chrbta znamená istú smrť. V iných strieľačkách len mierne pošteklí a upozorní na hráčovu nepozornosť, no v Alpha Prime môžete stláčať F9 pre load alebo rovno reset na počítači.
Frustrujúca náročnosť sa postupne začne premietať aj do ostatných súčastí, začne trpieť hrateľnosť, atmosféra sa začne nepríjemne drobiť, kúskovať. Lenže každá minca má dve strany a tá druhá je v Alpha Prime prozaická výzva pre skutočného hráča. Tvorcovia zrejme vedeli do čoho idú a desiatka úrovní tak nepredstavuje príliš veľké sústo pre cheaterov, no skutoční poctivci si vystačia na pomerne dlhú dobu. Aj keď sa mi nedarilo prejsť cez inkriminované miesto, neustále som pozíciu nahrával, skúšal nájsť ten správny fígeľ ako prejsť cez presilu. Niekedy pomohla náhoda, inokedy som jednoducho lokáciou radšej len prebehol bez jediného výstrelu, prípadne som postupne likvidoval protivníkov brokovnicou za efektu spomalenia času či vykúkal spoza rohu s nažhaveným automatom. Je to výzva, je to niečo, čím sa nemôže pochváliť každá hra, tobôž nie akčná. Akoby sa Alpha Prime smiala do tváre neúspešnému hráčovi a ukazovala na neho prstom, že na to jednoducho nemá. Lenže po rade neúspešných pokusov prasknú nervy každému a jediným riešením je dávkovať hru po kúskoch a pri problémových situáciách sa radšej vzdialiť od počítača. Myslím, že pre mainstreamovú väčšinu bude Alpha Prime nehrateľným dielkom, ktoré im vypadne z rúk možno až v druhej úrovni. Ťažké chvíle som zažíval pri rôznych statických strelných zariadeniach, ktoré likvidovali všetko v dosahu ako na bežiacom páse a bežnou streľbou sa zničiť nedali. Správne umiestnený granát síce všetko vyriešil, ale čo ak žiadny pri sebe nemáte? Zbesilý útok a kľučkovanie, riadna adrenalínová bomba. A po mnohých nepodarených pokusoch i znechucujúca.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,8 / 10
Od Alpha Prime sa možno očakávalo zbytočne príliš mnoho, hoci bola od začiatku koncipovaná ako obyčajný shooter z vlastného pohľadu s príjemnou zápletkou. Neponúka žiadny nadštandardný servis, no rozhodne to neznamená, že by nedokázala zabaviť. Jedinou otázkou však ostáva, či vysoká obtiažnosť súbojov neodradí bežných hráčov. Frustrácia s nimi spojená je niekedy alarmujúca, ale to je na druhú stranu obrovská výzva pre skúsenejších. Takže ak chcete nenáročnú zábavu, Alpha Prime za uvedenú nízku cenu nebude šliapnutím vedľa.