Lego Star Wars II: The Original Trilogy - humor postavený na kockách... II

Star Wars hry - serióznosť sama! O všetkých z nich, a že ich teda je požehnane, to do apríla minulého roku platilo bezvýhradne. Potom dorazilo Lego Star Wars a posadilo nás svojím humorom a hrateľnosťou na zadok. Po asi roku a pol prichádza na scénu pokra

Legendárne Star Wars filmy! Dramatické osudy, intergalaktické boje za najvyššie princípy, vznešené ľudské hodnoty... A ešte trošku šaškovania toho magora Jar-Jar Bingsa, prípadne robota C3PO. Prízemné vtipy násilne a rušivo zakomponované do všetkých šiestich epizód sú jediným faktorom, ktorý nás núti pochybovať o bezvýhradnej genialite Georga Lucasa. Alebo o ňom teda môžeme uvažovať ako o géniovi so zdegenerovaným zmyslom pre humor. Nepoznám jediného ozajstného, oddaného fanúšika, ktorý by na infantilné, pseudovtipné vsuvky vo filmoch reagoval pozitívne. Neznamená to ale, že sme suchári (vidíte, ako som sa nenápadne a nevtieravo infiltroval k ozajstným, oddaným fanúšikom?), my naopak humor radi. A pokojne aj humor na úkor Star Wars. Len v trochu inej forme...

Legendárne Star Wars hry! Zábava? V niektorých prípadoch rozhodne áno. Najvyššieho kalibru! Sranda? V žiadnom prípade. Serióznosť sama! O všetkých hrách z univerza Hviezdnych vojen – a že ich teda je požehnane – to do apríla minulého roku platilo bezvýhradne. Potom dorazilo Lego Star Wars. Pred jeho vydaním sme sa všetci nazdávali, že sa stratí v záplave tých povinných, komerčných a nie práve najzábavnejších titulov s tematikou Hviezdnych vojen. Najmenej sme o ňom vedeli, najmenej sme na neho čakali... A azda najviac nás prekvapilo i potešilo zároveň. Toľko sviežosti, humoru, nového, jednoduchého a neuveriteľne zábavného prístupu sme ešte v žiadnej Star Wars hre nevideli. Po asi roku a pol prichádza na scénu pokračovanie – Lego Star Wars II: The Original Trilogy. Má ešte čím prekvapiť? Má ešte čím potešiť?

Filmy zo série Hviezdnych vojen a stavebnicu Lego zrejme netreba predstavovať nikomu (minimálne nikomu z našich čitateľov). Aby sme sa ale tvárili ako seriózne médium, ponúkneme prirodzene i komplexný a ucelený podklad k tematike, teda jej východisko, pozadie a históriu. Všetko nájdete v priloženom boxe. Tí dostatočne oboznámení s backgroundom sa nemusia zdržiavať a môžu sa rovno pustiť do zodpovedania kľúčových otázok na adresu hry. A čo budeme robiť caviky, veď na tie otázky odpovieme rovno: Lego Star Wars II neprekvapilo vôbec, ale potešilo veľmi.

Hra je po koncepčnej stránke (a ešte aj po mnohých iných stránkach) doslova na nerozoznanie od svojho predchodcu. Prvoplánovým cieľom je prelúskať sa 18 misiami pokrývajúcimi celý príbeh pôvodnej trilógie (len pre istotu – to je tá, kde je viac Dartha Vadera a menej Anakina Skyvwalkera). Misie treba prejsť s predefinovanou, kooperujúcou skupinou postavičiek čo najefektívnejšie, pozbierať za to bonusové body v tej najrozličnejšej podobe a kupovať si za to bonusový obsah. Tým druhým, mnohokrát zábavnejším cieľom, je pustiť sa do misií ešte raz v móde Free Play, tentoraz využívajúc bonusovú možnosť zahrať si ich za rôzne iné bonusové postavičky. Nie je to ale samoúčelné, mnoho z nich vám totiž umožní bonusový prístup na absolútne nové bonusové miesta. V nich zbierate hlavne bonusové predmety, aby ste si nimi odomkli nové bonusy. Napríklad vo forme ďalších bonusových postavičiek, bonusových aplikácií, bonusových spestrení alebo bonusových predmetov, ktoré môžete využívať na prístup do nových bonusových miest na získanie ďalších zaujímavých bonusov. V tejto hre je prosto toľko bonusov, že by sa z nich zatočila hlava aj Paľovi Bruchalovi, a ten teda musí byť na bonusy z toho Zlatého vajca či kerého frasu inak zvyknutý.

BACKGROUND

Star Wars:
film... 1977... Lucas... blablabla... revolúcia... kultovka... blablabla... trilógia... nové časti... blabla...

Lego:
svetoznáma hračka... Dánsko... Christiansen... blabla... 1954... kult... Legoland... blabla...

Postavičiek sú v hre desiatky a desiatky. Od tých hlavných, po ktorých ovládaní ste odmalička túžili, až po tie najposlednejšie, ktoré ste vo filme hádam ani nikdy nezaregistrovali. Keby vám to bolo málo, existuje tu možnosť importovania postavičiek z minulého dielu. No a keby vám bolo ešte aj to málo, existuje tu možnosť naskladať si vlastnú postavičku zo všetkých možných aj nemožných Lego komponentov zastupujúcich každú jednu časť skutočného stavebnicového pandrláka. Možnosti sú takmer nevyčerpateľné, jediným limitným faktorom môže byť hádam len nedostatok vášho voľného času vyčleneného na bizarné kombinovanie, a to už je teda čo povedať.

Azda najmarkantnejšou odlišnosťou na poli hrateľnosti je využívanie všemožných dopravných prostriedkov. Nejaké sme si užili síce aj v prvej časti hry – každá z troch misií vyžadovala jednu „povinnú jazdu“, ktorá však bola trochu priamočiara, naskriptovaná, obmedzená a, bisťu, povedzme rovno, nie vždy najzábavnejšia. Dobrá správa: na tomto poli sa pokračovanie výrazne zlepšilo. Aj v tomto prípade máme výsostne „dopravné“ misie a lá bitka na planéte Hoth, slávne naháňačky na speedroch po Endore či útok na Death Star, ovládanie je však príjemnejšie a dostanete i väčšiu voľnosť pohybu po priestore (v tom zmysle, že vás „obrazovka“ netlačí stále len dopredu). Využívanie dopravných prostriedkov už navyše nie je iba doménou špeciálnych misií, aj v tých klasických je veľa príležitostí nasadnúť na všetko, čo má zopár kolies, nôh, prípadne nejaké to silové pole pod sebou. Občas je využitie takéhoto prostriedku nutnosť, niekedy len nepovinným spestrením a zaujímavou možnosťou, ako sa popasovať s nepriateľmi. Tak či onak ide o plus.

GRAFIKA 8 / 10
Hra beží na rovnakom engine ako jej predchodca a vizuál je ďalšia kategória, v ktorom je od neho na nerozoznanie. Všetko je farebne preblýskané, preexponované, presýtené a pre... krásne. Rozkošne prekrásne. Dosiahnuť, aby Lego vyzeralo ešte viac ako Lego, sa už prosto nedá. S prihliadnutím na charakter hry je teda jasné, že vysokú známku nedostáva za využívanie moderných grafických technológií, ale za estetickú hodnotu, teda v tomto prípade správne vtipnú a uletenú koncepciu. Mnoho humoru totiž vychádza z „lego-like“ pohybu pandrlákov, z mimiky tých bodiek a čiarok, čo predstavujú oči a ústa, z dômyselnosti pospájania virtuálnych plastových kociek stavebnice, z ktorých je vybudovaná každá omrvinka Star Wars univerza.... P.P.Č! (Len aby bolo jasno, to je skratka zo spojenia: „Prosto paráda, človeče!“)

INTERFACE 8 / 10
Aj menu je s prvým dielom identické. Rozumej: rovnako hnusné. Celá tematika ponúka toľko nápadov, ktorými by ho tvorcovia mohli menu-obrazovku obohatiť (už len ten parodovaný plagát z obalu na pozadí by pomohol), ale oni ich všetky zahodili. Asi rátali s tým, že sa v ňom dlho nezdržíte, čo je ostatne pravda, pretože obsahuje veľmi málo možností. Vlastne len raz nakuknete do skromných grafických nastavení a možno si ešte premapujete klávesy, čo potrvá zopár sekúnd. Všetko ostatné, teda napríklad voľbu postáv, levelov či aktiváciu bonusov už našťastie riešite v Mos Eisley kantíne, čo je celkom interaktívna a príjemná cesta.

Ovládaniu niet čo vyčítať. Postavičky reagujú promptne, pohyb a odozva sú dostatočne rýchle (a to i v prípade vozidiel), v zložitých ťahoch sa nestratíte, lebo tam žiadne nie sú (rôzne efektné kombá, špeciálne chvaty či otočky sa vykonávajú automaticky pri divokom stískaní tlačidla Fire). O zaujímavé spestrenie sa občas postará automatický systém zameriavania, ktorý si z nepochopiteľných príčin zoberie na mušku vášho spolubojovníka, ale po čase sa obdobným nedorozumeniam naučíte vyhnúť. Podľa môjho názoru tvorcovia zapracovali i na práci kamery. Nie je to nič overiteľné, nerobil som komparatívny výskum obidvoch častí, iba mám skrátka taký pocit, že som bol z kamery pri minulom dieli frustrovaný viac. Nie že by nebolo na tomto poli čo zdokonaľovať, nejaké to nepríjemné miesto so zaseknutím sa kamery či s nesprávnym (skresľujúcim) uhlom sa prirodzene vyskytne i v Lego Star Wars II, ale nijak dramaticky to zážitok nedehonestuje.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Komu je táto hra vlastne určená? Ide o obdobnú situáciu ako napríklad so seriálom Cow and Chicken alebo, čo ja viem, so Shrekom. Tvári sa, že je to pre deti, ale naozaj naplno si to predsa len užijú trošku starší ľudia. Inak len taká perlička – ESRB sa opäť raz vytiahla, hra má v Amrike vekové odporúčanie 10+, pretože obsahuje „cartoon violence a crude humor“. No neviem ako vy, ja osobne som pobúrený. Natvrdo sa tam totiž ukazuje aj bozkávanie medzi lego-postavičkami, čo sú zjavne elementy so sexuálnym podtextom, a tým by teda rozhodne nemalo byť vystavené dieťa mladšie ako 12 rokov (a i to som už benevolentný)! Kam to len spejeme!?

Esenciou herného zážitku je ozajstný a podarený humor. Hviezdne vojny vznikne obchádzať – teda, aby sme si rozumeli, srandu si z nich niekto robí každú chvíľu, ale málokedy je to naozaj vtipné. Story mód budete žrať ako malé deti. Hoci by ste celý príbeh pôvodnej trilógie Star Wars vedeli vyrozprávať naspamäť aj odzadu, neustále sa budete tešiť na animované predely s dejom, pretože sú roztomilé, nápadité, plné podarených vtipov a parodovania pamätných momentov. Celá ta lego gestikulácia, mimika, hopsanie... Úchvatná bžunda (napríklak keď Vader dokazuje Lukovi, že je jeho otec, formou rodinnej fotky). Ani „džouky“ počas samotného hrania svojou streštenosťou nezaostávajú a veľakrát vám vyčaria poriadny úsmev na tvári (napríklad keď nájdete kúpajúcich sa Stormtrooperov, samozrejme s helmami na hlave; pobavia povedzme i na šnúre na bielizeň vyvesené ponožky Jawov...).

Skvelé je, že si samozrejme prejdete, alebo skôr preskáčete, takmer všetkými dôležitými situáciami zo všetkých troch častí. Minimálne teda tými, do ktorých priebehu ste vždy túžili zasiahnuť. Zároveň je plusom, že levely sa neobmedzujú len na presné kopírovanie filmových scén, ale že sa prelúskate aj situáciami novými, stále však zapadajúcimi do prostredia adekvátneho k danej filmovej sekvencii. Vždy v nich ovládate skupinku postáv (niečo medzi 2 až 7), z ktorých každá má svoj neodškriepiteľný prínos. Klasika: jediovia máchajú mečom, roboti aktivujú všemožné spínače, postavy s blastermi sa vedia pomocou takej kotvičky vyšvihnúť na inak nedosiahnuteľné miesta... Veľmi potešia aj „unikátne“ ťahy hlavných hrdinov. Príklad za všetky: Chewie ostotristo oddeľuje nepriateľom ruky od tela zakaždým, keď je na to vhodná príležitosť. Aj ostatné ťahy potešia vašu Star wars dušičku, hocijaké tie macherské strieľania popod ruku či premakané otočky so svetelným mečom sú fakt efektné. Príde samozrejme aj na stavanie – každú chvíľu nájdete po zemi rozhádzané kocky, z ktorých treba niečo vykúzliť. Skladá sa to síce automaticky, ale veľakrát sa pristihnete pri tom, že sa aj tak tešíte na to, čo z toho nakoniec vznikne. No a príde samozrejme aj na ničenie, každú chvíľu niečo rozmlátite a budete sa tešiť na to, čo z toho vypadne. Všetko sa to potom v kratučkých intervaloch opakuje dokola – hopsať, strieľať, máchať mečom, stavať, voziť sa, hopsať, strieľať, máchať mečom, stavať, voziť sa... Dôležité je, že je to fakt zábava.

So všetkými tými bonusmi a extra-prídavkami je to prirodzene tak, že sa nad každým do nemoty ukájať nebudete. Ja osobne napríklad nepovažujem tvorbu miliónov kombinovaných postavičiek za aktivitu hodnú viac ako 5 minút môjho času. Dôležité je, že takých spestrení a drobností je v tej hre po milu-jarmilu. (Malo by to znamenať, že je ich tam kopec – i v tomto prípade síce ide o druh metaforického vyjadrenia, ale aspoň mi moja obrazotvornosť dovolí porozumieť mu. Tej „jarmile“ už veľmi nie. Kto mi to vysvetlí, má u mňa už klasicky zmrzlinu.) Niektoré zakúpené a ťažko získané bonusy aktivujete raz v živote na 15 sekúnd a už sa k nim nikdy nevrátite, iné vás oslovia, budete sa s nimi plácať a spríjemňovať si s nimi hru aj niekoľko hodín. To je na tom to pekné – je ich tu tak veľa, že by si mal niečo nájsť a obľúbiť fakt každý.

MULTIPLAYER 6 / 10
Drop-in drop-out kooperatívny multiplayer za jedným compom je skrátka úchvatný. Prechádzať celou touto prčou spolu s vašim kamarátom, namotaným na Star Wars rovnako, ako ste vy, je na nezaplatenie. Keby sa hodnotil iba ten, má u mňa 10/10. Treba však ešte hodnotiť aj iné formy multiplayeru, napríklad cez sieť či internet, multiplayer iných módov, ako je napríklad deathmatch (ktorý tiež celkom osvieži priateľské vzťahy)... No a tie tu nie sú, takže ich hodnotím tak akosi záporne.

ZVUKY 8 / 10
Podobne insitné ako vizuálne spracovanie. Žiadne premakané audio-efekty rozhodne nečakajte, už samotné nastavenie zvuku prezrádza veľa o jeho charaktere, lebo obsahuje len jednu položku s nekompromisne vylučujúcimi sa možnosťami: On a Off. Dabing sa v hre nenachádza žiadny, pretože celé odkomunikovanie deja je riešené neverbálnymi prostriedkami. To však vôbec, vôbec nie je na škodu, naopak, ide o ďalší výnosný zdroj humornej atmosféry. Udeľovať výrazne nízke hodnotenie za zvukovú kulisu by teda bolo nespravodlivé, pretože všetky funkcie, ktoré v tomto type hry má plniť, aj dostatočne plní.

HUDBA 10 / 10
Star Wars. John Williams. Vybavené.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Prvá epizóda prekvapila hlavne nesmrteľnosťou postavičiek (oni sú vlastne nesmrteľné, už odkedy sa zjavil film... och, koľká poetika). Jedinou sankciou za neschopnosť udržať pandrláka dostočne dlho (je rozchod s priateľkou... hups... hehe, sorry, ešte raz: Jedinou sankciou za neschopnosť udržať pandrláka dostatočne dlho...) nažive bola vždy strata zopár tých lego cuplíkov, čo predstavovali body. A aj tie sa navyše poľahky dali nazbierať naspäť. Ani v tomto smere nie je Lego Star Wars II odlišné od svojho predchodcu. Smrť vlastne znamená len to, že čakáte, kedy sa po niekoľkých sekundách objaví váš pajác opäť na obrazovke. Keď sa tak nad tým ale zamýšľam, je to pri rozľahlosti levelov vlastne plus, pretože keby bol sankciou reštart, asi by hra po čase liezla riadne na nervy. Ono už teraz je celkom povážlivé, keď sa musíte zamaskovať za stormtroopera, aby ste mali prístup na isté miesta, ale váš prevlek zmizne po prvom úspešnom zásahu vášho súpera, čo znamená, že sa musíte levelom (hlavne v neskorších fázach) zdĺhavo vracať na miesto, kde sa vám ta prekrásna biela prilba capne zas na hlavu. Keby bolo potrebné prechádzať znova level v rámci toho istého módu stále dookola i z iných príčin, bolo by to na zbláznenie.

Ďalší z výsostne subjektívnych pocitov je, že tentoraz sú bonusy ukryté trošku dômyselnejšie a zapeklitejšie. V hre je navyše aj únosné množstvo prvkov s náznakmi logických hádaniek a lá presúvame bedne a staviame sa na správne miesta, aby sme niečo aktivovali. Do celého konceptu zapadajú bezkonfliktne. Umelá inteligencia vašich spolubojovníkov i nepriateľov je presne taká, akú by ste mali čakať od panáčikov s plastovými hlavičkami, čo teda do konceptu zjavne zapadá tiež.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,1 / 10
Áno, trošku vysoké hodnotenie na to, že je hra so svojim predchodcom takmer identická a že ako pokračovanie prichádza s takým krátkym časovým odstupom. No vedeli sme predsa, že Lego Star Wars II sa od mladšieho brata markantne líšiť nemôže, a ruku na srdce, prihliadnuc na kvality prvého dielu, by bolo želať si násilnú „zmenu len pre zmenu“ nezmyslom. Tretíkrát by sme podobný špás už samozrejme netolerovali, ale tentoraz je dôležité, že zopár tých kozmetických úprav naozaj hrateľnosti pomohlo, že ani jeden nový prvok nespôsobuje titulu ujmu... A že je to prosto pôvodná trilógia! Unikátnejšie spojenie nostalgickej Star Wars atmosféry a nevtieravého, nápaditého, ironizujúceho ale zároveň láskyplného humoru prosto nenájdete. Všetko to do seba krásne zapadá. Ostatne, je to Lego. Ak ste fanúšik Hviezdnych vojen a premeškali ste prvý diel, budete druhým veľmi, skutočne veľmi milo prekvapení. Ak na ten prvý spomínate v dobrom, z druhého istotne nemôžete byť sklamaní. Pobaví vás minimálne rovnako. A hoci presne viete, čo máte od neho čakať, aj tak by som povedal, že vám poskytne, i keď len o desatinný bodík, potešenia viac.  

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Mopslík zmenšoval iné psy. Ukázali najrozsiahlejší strom psích plemien

Do spoločných skupín patria aj psy, ktoré sa na seba vôbec nepodobajú.

Ako sa zo starých fliaš stanú lepšie batérie

Drvené sklo namiesto uhlíka môže byť novým krokom vo vývoji lítiových batérií.

Hacker premenil 2 milióny hardvérov na nefunkčné tehly

Škodlivý kód môže napadnúť aj set-top boxy.

Veľké finále sa začalo. Sonda Cassini sa prvýkrát vnorila medzi prstence a Saturn

Sonda začína finále nabité vedou, nakoniec zhorí ako meteoroid.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 918
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 608
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 564
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 443
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 249
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 834
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 364
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 709
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 946
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 560

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop