Keby mali sladké reči pokračovať, skôr či neskôr by na povrch vyplávala zhubná pravda. Podvraťáci sú projektom menej známych českých vývojárov Centauri Productions, ktorých zastrešuje IDEA Games (napríklad nedávno vydané Armed Assault alebo Alpha Prime). Vývoj prebiehal na zákazku, čiže na tvorbu mali v spoločnosti krkolomný termín, všetko sa muselo stihnúť do jedného roku a na výsledku to je poznať. Arkádové zameranie by vôbec nevadilo, ono však z každého kúsku kódu páchne snaha mať to čo najrýchlejšie z krku, samozrejme s peniazmi vo vrecku. Slovami hlavných protagonistov – tak tohle nevyklepeš...
Príbeh filmu vám známy byť nemusí, hra ho pomerne verne kopíruje, pomáha si zábermi priamo z filmu, ale že by išlo o tému hodnú herného spracovania, to nemôže tvrdiť nik súdny. Nechcem uraziť filmy pána Janáka, veď osobne mám Snowborďákov rád (raft sa však už nevydaril), avšak zmysel hry ako taký mi uniká. Partička štyroch kamarátov – Marty, Radek, Luky a Tom - samozvaných rockerov, si musí zarobiť na novú aparatúru, pretože na skúške v nahrávacom štúdiu im stará vypovedala službu. V ich hlavách skrsne šialený nápad: ukradnú mafiánovi čokla, za tučné výpalné mu ho chcú vrátiť, lenže pes si ich obľúbi, namrzený mafián ich začne naháňať, chalani sa musia vypariť, no zároveň doraziť do nahrávacieho štúdia, kde sa konečne pokúsia preraziť. Zápletka hodná vlažného úspechu, no k jednoduchej akčnej hre, sprevádzajúc filmový ošiaľ, ho všetci prehltneme ako horkú tabletku. Zmysel hry totiž väzí v dvoch častiach. Príbehová ponúka možnosť jazdenia + streľby, prípadne samostatného strieľania, pričom na hráča čaká osmička kratučkých úrovní. Druhá možnosť nemá so zápletkou mnoho spoločného, ide o obyčajný závod proti súperovi na jednej z príbehových trás.
Samotný pretek necháme stranou, nejedná sa o nič špeciálne, hlavne prehnane arkádový fyzikálny model degraduje závod na zamerania sa na príbehovú zložku. Najlepšou alternatívou je chopiť sa ovládania vozidla i streľby (na výber je i osamotené strieľanie, kedy auto ovláda počítač, ale túto možnosť vrcholne neodporúčam, navyše sú obe možnosti zhodné čo sa týka príbehu i misií). Na začiatku každej úrovne vás čaká niekoľko sekúnd v garáži, kde môžete nakúpiť vylepšenie pre vozidlo v podobe chráničov alebo nárazníkov, statickú zbraň či zoženiete nádobíčko priamo pre štvoricu hrdinov. Tí sa po začatí misie nasáčkujú do jedného z troch dopravných prostriedkov (Škodovka 105, van a starší luxusný voz) a hor sa likvidovať za spŕšky výbuchov nepriateľských poskokov v traktoroch značky Zetor, dodávkach, luxusných limuzínach, džípoch, nechýba ani Humvee alebo Avia. Približne v polovici misie sa hra prepne do pohľadu z vlastných očí a pohybujúc kurzorom zameriavate nepriateľských grázlov a strieľate ich. Neovplyvňujete pohyb, len smer streľby – niečo v štýle staručkého Virtua Cop, prípadne House of the Dead . Po zopár mŕtvolkách nasadá partia znovu do vozu a hor sa ďalej. Na konci každej párnej úrovne na vás čaká boss, strážca daného levelu, ktorého je takmer nemožné zlikvidovať. Ešte treba spomenúť, že za každého zničeného mafiána a vybuchnutý nepriateľský dopravný prostriedok, získavate čas, nutný nielen k splneniu misie, ale slúži aj ako peňažná mena na nákup lepšieho vybavenia. Jednoduchý princíp však naberie vážne trhliny po pár minútach a nepomôže ani zábavne vyzerajúci koncept. Znovu je najlepšie vypožičať si hlášku priamo z hry: Keby som vedel, do čoho idem, asi sa na to vyseriem a začnem pestovať bonsaje. Whatever.
GRAFIKA 3 / 10
Na druhú stranu však treba spomenúť filmové sekvencie, ktoré pochádzajú priamo z filmu a hoci nie vždy nadväzujú na nasledujúce dianie na monitore, určite rozprávajú príbeh lepšie ako animácie v engine hry. Snahy o efektný strih (napríklad záber na zatáčajúce koleso vozidla) vyvolá skôr výbuch smiechu než uznanie. Navyše sa s filmovými sekvenciami môžete navnadiť, prípadne odradiť od návštevy kina a vopred tak posúdite herecké (ne)výkony nových českých celebrít. Obrovskou škodou je, že sa nedočkáme žiadnych bonusových záberov alebo vystrihnutých scén, veď materiálu mali filmári určite neúrekom, a ako odmena za úspešné dokončenie úloh by tento darček predstavoval kvalitné lákadlo. O animáciách pohybu je nebezpečné nielenže hovoriť, ale aj písať. Postavičky hlavných protagonistov trčia z auta a otáčajú telom a rukami so zbraňami v neskutočných (istotne značne bolestivých) uhloch, pri „FPS scénkach“ chýba protivníkom niekoľko dôležitých frameov, takže ich pohyb je nielenže trhaný, ale pripomína spomalený film, navyše sa po premiestnení na pevne dané miesto stanú v strnulej polohe strieľajúce kartónové atrapy. Bleh. A navyše je to celé podivné HW náročné, preto neuvidíte ani video z hrania – po jeho grabnutí bežalo všetko rýchlosťou 5 obrázkov za sekundu a Podvraťáci pripomínali skôr ťahovú stratégiu.
INTERFACE 3 / 10
K ovládaniu bohato postačí tradičná PC kombinácia klávesnice a hlodavca, ale nepríjemný či neprirodzený pocit z toporného ovládania nezmizne. Dalo by sa prehrýzť cez príliš arkádové ovládanie, veď práve v jednoduchom princípe je sila – na ovládanie vozidla postačí štvorica kláves, pričom kurzorom myšky sa mieri. Stačí položiť ukazovák na ľavé tlačidlo a nekonečná munícia zo zbraní už vyhodí do vzduchu gangstrov a nevyhovujúci sajrajt. Teoreticky je teda ovládanie jednoduché. Prakticky neumožňuje dokonale ovládnuť ani jedno z vozidiel, vždy sa potácajúc od krajnice po krajnicu a vrážajúc do úzkych ohraničených ciest, budete predierať vpred a pocit rýchlosti zostáva niekde doma v teplúčku za pecou. Prapodivné vyberanie zákrut nedovolí zažiť dojem z rýchlosti a zábavnosti zároveň.
HRATEĽNOSŤ 2 / 10
Zvyčajne to nerobím, ale tentoraz si musím vytiahnuť svoju moralistickú trsteničku, poprosiť tvorcov o ich ctené pozadia a poriadne im narúbať na holú. Box ani manuál neobsahoval vekové obmedzenie (!!!), respektíve vhodnosť titulu pre mladších hráčov, no ja by som mu bez akéhokoľvek súcitu udelil 18+. Môže za to slovník hrdinov, glosujúcich, skôr trápne ako vtipne, odohrávajúce sa udalosti. Pri debiloch, idiotoch a sajrajtoch je všetko v pohode, ale keď sa začnú objavovať pomenovania ženského pohlavia takmer v každej druhej vete, každý zistí, že tu niečo nehrá. Možno to je momentálne in a kto nepovie 100x denne: Ty vole, ty pí*o!“ dostane pokarhanie od pani učiteľky. Do podobného projektu, ktorý je už len svojou jednoduchosťou určený hlavne mladším, sa až tak drsný slovník nehodí. Nemám nič proti nadávkam (redakčné steny taktne pomlčia, hlavne pri mikrovýpadkoch internetu alebo podobných vtipných záležitostiach), no musia byť použité vhodne, nie násilnou formou v každej druhej vete. Aby nevznikol u niekoho dojem, že pubertálne filmy sú mi proti srsti, tak na ľavej ruke máme vytetované And then. Atmosféra štvorice drsných rockerov, chrániacich si vlastný kožuch je však slabučká, nevýrazná a neosobná.
MULTIPLAYER
Hra ho chvalabohu nepodporuje.
ZVUKY 5 / 10
HUDBA 5 / 10
Sladučké rockové skladby neznejú vkuse, spustia sa vo vybraných momentoch, často pred dôležitými situáciami. Kvantita songov je vecou silne subjektívnou, takže komu sa kvázi rock páči a filmové piesne mu prirástli k srdcu, nemá čo riešiť. Žiaľ, to nie je môj prípad, ale ako už bolo spomenuté, na subjektívny dojem dávať nebudem a nízke hodnotenie zohľadním nižším počtom skladieb a zúfalými momentmi ticha.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 3 / 10
Podvraťáci sa žiaľ dostali na trh v akejsi pochybnej verzii. Osmička úrovní je malé číslo, navyše každú nepárnu pohodlne dokončíte behom 10-15 minút, dokonca na prvý pokus. Len treba vedieť ako na to.
Prestrelená náročnosť sa dá vyriešiť cheatom, ale aj tak nepochopím, prečo ich tvorcovia spravili takmer nesmrteľnými – či je kombajn, helikoptéra, loď alebo čokoľvek, vždy po určitom čase vypáli na auto hrdinov salvu rakiet. Tie rapídne uberú zo zdravia a hlavne sa im NEDÁ uniknúť, vyhnúť, oklamať ich. Po každom pokuse o zdolanie stačí napísať priamo v hre „finishme“ a úroveň sa úspešne dokončí, pričom doba trvania je odhadom taktiež štvrťhodinka. Suma sumárom to robí tri hodiny hracieho času, ak do toho započítam aj filmové sekvencie a odbehnutie si na kávu. Keby bola obtiažnosť súbojov s bossmi nastavená normálne, možno by sa utrpenie na obrazovke natiahlo o hodinu, ale zúfalé snaženie sa o ich zlikvidovanie je skôr otázkou nervov a nie herného umu. Ako príjemnú oddychovku pre fanúšikov filmu však môže ísť o dlhodobejšiu zábavu, avšak bežní hráči si nad hernými Podvraťákmi znechutene odpľujú.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 2,9 / 10
Sú hry, ktorým sa neoplatí venovať príliš mnoho miesta. Ro(c)k Porvraťáků je prvý projekt, vznikajúci priamo s točením filmu "u nás". Je to na ňom vidno, rovnako ako je to na podobných tituloch vidieť v zahraničí. Nudná arkáda, ktorá je bez kódu na zdolanie záverečných bossov nehrateľná a v tomto prípade vám zaberie tak dve-tri hodinky času. Nebude to žiadna zábava, pochybujem, že niekto by sa s úsmevom na tvári pustil čo i len do druhej úrovne. Po prelúskaní vtipného manuálu na WC som sa na Podvraťákov aj začal tešiť, ale až tak veľkú ľadovú sprchu som nečakal. A ako sa neustále jeden z hrdinov pýta: „Zahulíme?“, mám pre neho žiaľ zápornú odpoveď. S vami chlapci rozhodne nie. Navyše je to nelegálne. Áááno?