Ro(c)k Podvraťáků - tak tohle nevyklepeš

V zahraničí je už tradíciou zviesť sa na úspechu filmu a vytvoriť k nemu menu k Happy Mealu a nejakú tú hru, ktorá by za lacný peniaz zvýšila tržby od natešených fanúšikov. I Česko je zahraničie a predstavíme vám ich prvý projekt založený na filme.

V zahraničí je už tradíciou zviesť sa na úspechu filmu a vytvoriť k nemu menu Happy Meal a nejakú tú hru, ktorá by za lacný peniaz zvýšila tržby od natešených fanúšikov. I Česko je zahraničie a predstavíme vám ich prvý projekt založený na filme.

Keby mali sladké reči pokračovať, skôr či neskôr by na povrch vyplávala zhubná pravda. Podvraťáci sú projektom menej známych českých vývojárov Centauri Productions, ktorých zastrešuje IDEA Games (napríklad nedávno vydané Armed Assault alebo Alpha Prime). Vývoj prebiehal na zákazku, čiže na tvorbu mali v spoločnosti krkolomný termín, všetko sa muselo stihnúť do jedného roku a na výsledku to je poznať. Arkádové zameranie by vôbec nevadilo, ono však z každého kúsku kódu páchne snaha mať to čo najrýchlejšie z krku, samozrejme s peniazmi vo vrecku. Slovami hlavných protagonistov – tak tohle nevyklepeš...

Príbeh filmu vám známy byť nemusí, hra ho pomerne verne kopíruje, pomáha si zábermi priamo z filmu, ale že by išlo o tému hodnú herného spracovania, to nemôže tvrdiť nik súdny. Nechcem uraziť filmy pána Janáka, veď osobne mám Snowborďákov rád (raft sa však už nevydaril), avšak zmysel hry ako taký mi uniká. Partička štyroch kamarátov – Marty, Radek, Luky a Tom - samozvaných rockerov, si musí zarobiť na novú aparatúru, pretože na skúške v nahrávacom štúdiu im stará vypovedala službu. V ich hlavách skrsne šialený nápad: ukradnú mafiánovi čokla, za tučné výpalné mu ho chcú vrátiť, lenže pes si ich obľúbi, namrzený mafián ich začne naháňať, chalani sa musia vypariť, no zároveň doraziť do nahrávacieho štúdia, kde sa konečne pokúsia preraziť. Zápletka hodná vlažného úspechu, no k jednoduchej akčnej hre, sprevádzajúc filmový ošiaľ, ho všetci prehltneme ako horkú tabletku. Zmysel hry totiž väzí v dvoch častiach. Príbehová ponúka možnosť jazdenia + streľby, prípadne samostatného strieľania, pričom na hráča čaká osmička kratučkých úrovní. Druhá možnosť nemá so zápletkou mnoho spoločného, ide o obyčajný závod proti súperovi na jednej z príbehových trás.

Samotný pretek necháme stranou, nejedná sa o nič špeciálne, hlavne prehnane arkádový fyzikálny model degraduje závod na zamerania sa na príbehovú zložku. Najlepšou alternatívou je chopiť sa ovládania vozidla i streľby (na výber je i osamotené strieľanie, kedy auto ovláda počítač, ale túto možnosť vrcholne neodporúčam, navyše sú obe možnosti zhodné čo sa týka príbehu i misií). Na začiatku každej úrovne vás čaká niekoľko sekúnd v garáži, kde môžete nakúpiť vylepšenie pre vozidlo v podobe chráničov alebo nárazníkov, statickú zbraň či zoženiete nádobíčko priamo pre štvoricu hrdinov. Tí sa po začatí misie nasáčkujú do jedného z troch dopravných prostriedkov (Škodovka 105, van a starší luxusný voz) a hor sa likvidovať za spŕšky výbuchov nepriateľských poskokov v traktoroch značky Zetor, dodávkach, luxusných limuzínach, džípoch, nechýba ani Humvee alebo Avia. Približne v polovici misie sa hra prepne do pohľadu z vlastných očí a pohybujúc kurzorom zameriavate nepriateľských grázlov a strieľate ich. Neovplyvňujete pohyb, len smer streľby – niečo v štýle staručkého Virtua Cop, prípadne House of the Dead. Po zopár mŕtvolkách nasadá partia znovu do vozu a hor sa ďalej. Na konci každej párnej úrovne na vás čaká boss, strážca daného levelu, ktorého je takmer nemožné zlikvidovať. Ešte treba spomenúť, že za každého zničeného mafiána a vybuchnutý nepriateľský dopravný prostriedok, získavate čas, nutný nielen k splneniu misie, ale slúži aj ako peňažná mena na nákup lepšieho vybavenia. Jednoduchý princíp však naberie vážne trhliny po pár minútach a nepomôže ani zábavne vyzerajúci koncept. Znovu je najlepšie vypožičať si hlášku priamo z hry: Keby som vedel, do čoho idem, asi sa na to vyseriem a začnem pestovať bonsaje. Whatever.

GRAFIKA 3 / 10

Za tak krátky čas sa nedá vytvoriť komplexný engine a zároveň prepracované úrovne, hoci je ich počet zákerne nízky. Na začiatku nás privíta prostredie dokov, zmení sa na cesty druhej triedy, prechádzajúce cez dediny, nechýba mesto a zopárkrát to celé ešte preženieme cez editor a s fanfármi tu máme spomínanú osmičku levelov. Základom myšlienkovo chabých titulov musí tvoriť dizajn, atmosféra sálajúca nie z kvality technológie, ale z celej skladačky, ktorá tvorí dušu hry. Podvraťáci zvysoka kašlú na jedno i druhé. Dopravné prostriedky v statickej polohe vyzerajú k svetu, no ich pohupujúci sa pohyb dokáže rozosmiať. „Trate“ sú až príliš obmedzené, vždy je pevne daná cesta vpred, lemovaná nepriechodnými šípkami ukazujúcimi smer jazdy. Občas sa síce dá vybrať postranná cestička, no percento týchto prípadov je zanedbateľné. Nepríjemný kalich plný nealkoholického piva však treba vypiť do dna – okolité objekty akoby z oka vypadli najväčším hitom. Spred 5 rokov – a to minimálne. Zúfalo neosobné textúry povrchu a budov pôsobia príliš strojovo, umelo a napriek svojej šerednosti nijak výrazne neuľahčujú počítaču vykreslenie scény. Amatérske výbuchy spoločne s minimalisticky interaktívnym okolím sú len ďalším výskaním –násťročných slečien nad podpisom Mádla s Kotkom. Posunúť môžete maximálne tak kontajner, ale inak je maličký svet nemotorne vymodelovaný, pričom do cieľovej stanice sa dostáva vždy značnou okľukou.

Na druhú stranu však treba spomenúť filmové sekvencie, ktoré pochádzajú priamo z filmu a hoci nie vždy nadväzujú na nasledujúce dianie na monitore, určite rozprávajú príbeh lepšie ako animácie v engine hry. Snahy o efektný strih (napríklad záber na zatáčajúce koleso vozidla) vyvolá skôr výbuch smiechu než uznanie. Navyše sa s filmovými sekvenciami môžete navnadiť, prípadne odradiť od návštevy kina a vopred tak posúdite herecké (ne)výkony nových českých celebrít. Obrovskou škodou je, že sa nedočkáme žiadnych bonusových záberov alebo vystrihnutých scén, veď materiálu mali filmári určite neúrekom, a ako odmena za úspešné dokončenie úloh by tento darček predstavoval kvalitné lákadlo. O animáciách pohybu je nebezpečné nielenže hovoriť, ale aj písať. Postavičky hlavných protagonistov trčia z auta a otáčajú telom a rukami so zbraňami v neskutočných (istotne značne bolestivých) uhloch, pri „FPS scénkach“ chýba protivníkom niekoľko dôležitých frameov, takže ich pohyb je nielenže trhaný, ale pripomína spomalený film, navyše sa po premiestnení na pevne dané miesto stanú v strnulej polohe strieľajúce kartónové atrapy. Bleh. A navyše je to celé podivné HW náročné, preto neuvidíte ani video z hrania – po jeho grabnutí bežalo všetko rýchlosťou 5 obrázkov za sekundu a Podvraťáci pripomínali skôr ťahovú stratégiu.

INTERFACE 3 / 10
K ovládaniu bohato postačí tradičná PC kombinácia klávesnice a hlodavca, ale nepríjemný či neprirodzený pocit z toporného ovládania nezmizne. Dalo by sa prehrýzť cez príliš arkádové ovládanie, veď práve v jednoduchom princípe je sila – na ovládanie vozidla postačí štvorica kláves, pričom kurzorom myšky sa mieri. Stačí položiť ukazovák na ľavé tlačidlo a nekonečná munícia zo zbraní už vyhodí do vzduchu gangstrov a nevyhovujúci sajrajt. Teoreticky je teda ovládanie jednoduché. Prakticky neumožňuje dokonale ovládnuť ani jedno z vozidiel, vždy sa potácajúc od krajnice po krajnicu a vrážajúc do úzkych ohraničených ciest, budete predierať vpred a pocit rýchlosti zostáva niekde doma v teplúčku za pecou. Prapodivné vyberanie zákrut nedovolí zažiť dojem z rýchlosti a zábavnosti zároveň.

HRATEĽNOSŤ 2 / 10

Hodnotiť hrateľnosť Podvraťákov je rovnakým utrpením ako samotné testovanie. Dookola opakujúce sa situácie počas hrania nádherne uspia a zábave nepomôžu ani „vtipné“ komentáre hlavných protagonistov. Úspešné hranie spočíva v jednoduchej činnosti: Na radare sa objaví protivník. Priblížime sa k nemu tak, aby sme ho mohli trafiť – naša grupa smerom vzad totiž hnáty nevytočí. Zostrelíme gangsterské auto a získame časový bonus. Bodka. Ak si na pažbu domácej brokovnice nevyrežeme ďalšiu čiarku, nič sa nedeje. Mafiáni totiž nielenže nereagujú, oni na vás kašlú. Doslova. Tvorcovia im vopred naskriptovali trasu, pričom na svojej pozícii čakajú dovtedy, kým neprejdete neviditeľnou hranicou. Vznikajú tak „úsmevné“ momenty, kedy nepriateľa vidíte, strieľate do neho, no zo zdravie mu neubúda, pretože ešte neboli aktivovaní. Fajn, tvrdé skriptovanie však nekončí – protivník si ide po svojej trase nezávisle od vás, takže ho pohodlne necháte uhrať si vlastných zopár sekúnd na scéne (zostanete stáť na mieste) a potom buď nabúrajú a vybuchnú alebo nabúrajú a... nevybuchnú. Podivná to hrateľnosť, veľmi podivná, všetko okolo vás sa deje úplne nezávisle od vášho pričinenia, čo je výborné v RPG alebo akejkoľvek hre epickejšieho charakteru, no tento druh úzkostlivého skriptovania úplne všetkého Podvraťákom výrazne poškodil. Zábava doslova ako pre debilkov – choď vpred a stláčaj čudlík.

Zvyčajne to nerobím, ale tentoraz si musím vytiahnuť svoju moralistickú trsteničku, poprosiť tvorcov o ich ctené pozadia a poriadne im narúbať na holú. Box ani manuál neobsahoval vekové obmedzenie (!!!), respektíve vhodnosť titulu pre mladších hráčov, no ja by som mu bez akéhokoľvek súcitu udelil 18+. Môže za to slovník hrdinov, glosujúcich, skôr trápne ako vtipne, odohrávajúce sa udalosti. Pri debiloch, idiotoch a sajrajtoch je všetko v pohode, ale keď sa začnú objavovať pomenovania ženského pohlavia takmer v každej druhej vete, každý zistí, že tu niečo nehrá. Možno to je momentálne in a kto nepovie 100x denne: Ty vole, ty pí*o!“ dostane pokarhanie od pani učiteľky. Do podobného projektu, ktorý je už len svojou jednoduchosťou určený hlavne mladším, sa až tak drsný slovník nehodí. Nemám nič proti nadávkam (redakčné steny taktne pomlčia, hlavne pri mikrovýpadkoch internetu alebo podobných vtipných záležitostiach), no musia byť použité vhodne, nie násilnou formou v každej druhej vete. Aby nevznikol u niekoho dojem, že pubertálne filmy sú mi proti srsti, tak na ľavej ruke máme vytetované And then. Atmosféra štvorice drsných rockerov, chrániacich si vlastný kožuch je však slabučká, nevýrazná a neosobná.

MULTIPLAYER
Hra ho chvalabohu nepodporuje.

ZVUKY 5 / 10

Ozvučenie hry sa nijako nevymyká štandardu, pričom darmo čakať prehnane realistické hluky vozidla alebo okolia – je to bieda. Trhákom sa zdá byť český dabing, o ktorý sa postarali priamo herci, takže ak vašim jediným snom je počúvať Mádlove slaboduché monológy, je o zábavu do skonania vekov postarané. Kvalita rozhovorov je na vynikajúcej úrovni, len v niektorých momentoch akoby pokec znel trochu tichšie, avšak všetko sa dá nastaviť v menu. Obsah dialógov radšej hodnotiť nebudem, zameranie na nižšiu vekovú hranicu je zrejmé.

HUDBA 5 / 10
Sladučké rockové skladby neznejú vkuse, spustia sa vo vybraných momentoch, často pred dôležitými situáciami. Kvantita songov je vecou silne subjektívnou, takže komu sa kvázi rock páči a filmové piesne mu prirástli k srdcu, nemá čo riešiť. Žiaľ, to nie je môj prípad, ale ako už bolo spomenuté, na subjektívny dojem dávať nebudem a nízke hodnotenie zohľadním nižším počtom skladieb a zúfalými momentmi ticha.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 3 / 10
Podvraťáci sa žiaľ dostali na trh v akejsi pochybnej verzii. Osmička úrovní je malé číslo, navyše každú nepárnu pohodlne dokončíte behom 10-15 minút, dokonca na prvý pokus. Len treba vedieť ako na to.

Pôvodne som sa snažil riešiť situáciu v čo najvyššej rýchlosti, aby som zbytočne nestrácal čas, no tento spôsob povedie skôr k zúfalému horekovaniu nad pedantným naskriptovaním ÚPLNE všetkého – ale veď to už viete z hodnotenia hrateľnosti. Celý systém súbojov sa tak zvrháva v sledovanie radaru, počkanie si na moment, kedy budete mať protivníka pred sebou a strieľať, kým nevybuchne. Nejavia žiadnu snahu o obranu, prípadne taktické manévre, neskrývajú sa. Majú svoju vopred navrhnutú trasu a celá vec je tým pre nich vybavená. Pripomína mi to poctivých slovenských robotníkov, opierajúcich sa o lopatu a pracujúcich len v momentoch slabosti alebo prítomnosti nadriadeného. Aby pohli čo i len prstom nazvyš, to si ho radšej odseknú. Podvraťáci sa tak podobajú na strieľanie sliepok z Moorhuhnu, len v trochu zložitejšej forme. Prečo som písal o nepárnych misiách? V každej párnej je totiž na jej konci boss. Podotknem, že takmer nezničiteľný. Môžete ma považovať za amatéra, ktorému tečie ešte mlieko zložené z jednotiek a núl po brade, avšak zdolať „kombajn s obrovskými ostňami a raketovou vežou“ bol neúspešné i na šiesty pokus. Ak si k tomu pripočítame nemožnosť ukladania pozície čo i len formou checkpointov počas úrovne, z frašky sa stáva frustrujúca záležitosť.

Prestrelená náročnosť sa dá vyriešiť cheatom, ale aj tak nepochopím, prečo ich tvorcovia spravili takmer nesmrteľnými – či je kombajn, helikoptéra, loď alebo čokoľvek, vždy po určitom čase vypáli na auto hrdinov salvu rakiet. Tie rapídne uberú zo zdravia a hlavne sa im NEDÁ uniknúť, vyhnúť, oklamať ich. Po každom pokuse o zdolanie stačí napísať priamo v hre „finishme“ a úroveň sa úspešne dokončí, pričom doba trvania je odhadom taktiež štvrťhodinka. Suma sumárom to robí tri hodiny hracieho času, ak do toho započítam aj filmové sekvencie a odbehnutie si na kávu. Keby bola obtiažnosť súbojov s bossmi nastavená normálne, možno by sa utrpenie na obrazovke natiahlo o hodinu, ale zúfalé snaženie sa o ich zlikvidovanie je skôr otázkou nervov a nie herného umu. Ako príjemnú oddychovku pre fanúšikov filmu však môže ísť o dlhodobejšiu zábavu, avšak bežní hráči si nad hernými Podvraťákmi znechutene odpľujú.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 2,9 / 10
Sú hry, ktorým sa neoplatí venovať príliš mnoho miesta. Ro(c)k Porvraťáků je prvý projekt, vznikajúci priamo s točením filmu "u nás". Je to na ňom vidno, rovnako ako je to na podobných tituloch vidieť v zahraničí. Nudná arkáda, ktorá je bez kódu na zdolanie záverečných bossov nehrateľná a v tomto prípade vám zaberie tak dve-tri hodinky času. Nebude to žiadna zábava, pochybujem, že niekto by sa s úsmevom na tvári pustil čo i len do druhej úrovne. Po prelúskaní vtipného manuálu na WC som sa na Podvraťákov aj začal tešiť, ale až tak veľkú ľadovú sprchu som nečakal. A ako sa neustále jeden z hrdinov pýta: „Zahulíme?“, mám pre neho žiaľ zápornú odpoveď. S vami chlapci rozhodne nie. Navyše je to nelegálne. Áááno?

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 411
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 368
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 066
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 9 258
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 083
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 381
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 371
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 290
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 983
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 276