Ján Kolimár: snažíme sa opäť vyhovieť každému zákazníkovi

MOBIL.SME.SK pre vás pripravil rozsiahly rozhovor s riaditeľom slovenskej a českej pobočky spoločnosti Nokia. Ján Kolimár hovorí o budúcnosti Nokie a nových trendoch.

Nokia si na Slovensku drží status jednotky na trhu. V marci tohto roku sa do firmy vrátil Ján Kolimár, ktorý sa zo slovenskej pobočky „odskočil“ na pozíciu obchodného riaditeľa Nokia CMO v Rusku. Po návrate späť je na pozícii generálneho riaditeľa divízie mobilných zariadení spoločnosti Nokia Česká a Slovenská republika. Hovorili sme o budúcnosti Nokie, ale aj problémoch, ktoré trápia slovenských zákazníkov.

Nokia je dlhodobo jednotkou na trhu. Ako náročné je udržať si túto pozíciu?
Vo Fínsku sme mali celoeurópsky míting a ako externého hosťa sme pozvali Carla Lewisa, ktorý má deväť zlatých olympijských medailí. Rozprával nám o tom, ako si udržať motiváciu, keď ste vyhrali všetko čo sa dá. Páčilo sa mi, že Lewis nám rozprával aj o tom, že okrem deviatich zlatých má jednu striebornú medailu, o ktorej nikto nikde nehovorí. Veľmi si ju váži, lebo mu dalo zabrať, aby ju získal. Výsledok si treba vážiť, no hlavné je nezaspať na vavrínoch.

V čase, keď na trhu pôsobilo veľa menších výrobcov si udržanie pozície nežiadalo toľko úsilia ako teraz, keď sa počet výrobcov profiluje do veľkej šestky. Myslíte, že si svoju pozíciu dokážete v tejto situácii udržať aj v nasledujúcich rokoch?
Konsolidáciu trhu vítame. Keď som pôsobil v Rusku, na policiach v obchodoch bolo štyristo rôznych modelov mobilných telefónov, mnohé z nich od bezmenných výrobcov z Číny. Sme veľmi radi, že na trhu ostáva len niekoľko hlavných hráčov, ktorí prinášajú kvalitu a pokrok. Môžeme súťažiť s plnohodnotnými partnermi. Nemusíme sa biť o 20 korún na cene, ale o to, kto prinesie inováciu.

Ako vidíte vývoj na trhu v budúcich rokoch? Koľko výrobcov prežije?
Stačí, keď sa pozriete, koľko výrobcov pôsobí na Slovensku a v Čechách. Tu je konsolidácia trhu veľmi citeľná. Na trhu ostáva veľká šestka, no rátame s tým, že do sveta mobilného internetu vstúpia aj iní hráči. Mobilný internet je rozhodujúci.

Čo si myslíte o záujme spoločnosti Apple o mobilný trh?
Apple urobil v prípade iPodu dobrú prácu, to je ich hlavný biznis. Ťažko povedať, či uspejú. Boli tu aj iní záujemcovia o mobilný trh, ktorí sa snažili preraziť s PDA a doposiaľ sa vo veľkom nepresadili. Hudba je dnes pre všetkých výrobcov mobilných telefónov kľúčová, Nokia nie je výnimkou. Ak príde Apple na trh, určite im to osladíme.

Sony Ericsson zaznamenal veľký úspech, keď začal svoje telefóny nazývať podľa elektroniky Sony – Walkman a Cyberhot. Podobný úspech zaznamenal kórejský LG, keď svoje telefóny začal spájať s čokoládou v modelovom rade Chocolate. Nokia svoje telefóny už roky striktne označuje číselným kódom. Je na to dôvod?
Sme konzervatívci (smiech). Dávali sme väčší dôraz na inžiniersku časť našich produktov. Ale mení sa to, na trh sme napríklad uviedli kolekcie L´Amour a Pink. To čo bola v LG edícia Chocolate, bol u nás L´Amour. Ale máte pravdu, vždy viac rezonovali čísla.

Dokážete pri súčasnej ponuke okamžite priradiť správny číselný kód ku ktorémukoľvek telefónu Nokia?
Orientujem sa ešte, no uznávam, že s tým mám sám problémy. Môžem však povedať, že kolegovia vo Fínsku, ktorí majú na starosti pomenovávanie telefónov sa nad touto otázkou hlboko zamýšľajú.

Aké telefóny aktuálne používate?
Môj prvý mobilný NMT telefón bola Nokia 150, na to sa nedá zabudnúť. Keď som ho používal, ešte som nepracoval v Nokii. Aj môj prvý GSM telefón bola Nokia, model 2110. Potom som začal pracovať pre Nokiu a už si nepamätám, koľko telefónov som odvtedy mal. Aktuálne používam dva telefóny, komunikátor Nokia 9300 a E61. Veľmi sa teším na multimediálny model N95.

Rok 2006 bol jednoznačne rokom multimediálnych telefónov. Aké trendy očakávate na budúci rok?
Tento rok sme videli posun v tom, že hudbu a e-maily v mobiloch doplnila navigácia. Nokia dokonca kúpila firmu, ktorá vyrába navigačné aplikácie. V niektorých telefónoch bude priamo GPS modul, spomeniem napríklad model N95. Pri vývoji mobilných fotoaparátov pokračujeme v spolupráci s výrobcom optiky Carl Zeiss, na budúci rok budú štandardom mobily s automatickým zaostrovaním. Hudobný trend bude pokračovať a ďalej sa rozvíjať.

Do akej miery dokáže mobilné zariadenie nahradiť fotoaparát, kameru, či MP3 prehrávač?
Včera som čítal zápis zo stretnutia najväčších guru internetu, ako bude web vyzerať v roku 2020. Vyplývalo z neho, že veci, ktoré sú dnes jasné, v roku 2020 vôbec jasné nebudú. Na internet bude možné pristupovať z hocakého zariadenia. Nebude záležať na tom, aké zariadenie budete mať, alebo ako budete telefonovať, proste to zariadenie bude schopné prijímať a dávať všetko, čo od neho chcete. Žijeme psí život, za kalendárny rok urazíme sedem technologických rokov. Kapacita a technologická výbava mobilov sa zvyšuje tak rýchlo, že čo bolo pred rokom nerealizovateľné, dnes už nie je moderné.

Aký veľký tlak vyvíjajú operátori na výrobcov mobilných telefónov, aby do nich neintegrovali technológie, ktoré nemožno spoplatniť? Ani jeden telefón napríklad doposiaľ nemá integrované riešenie na bezplatnú IP telefóniu, i keď už dávno sú na trhu mobily s podporou WiFi.
Tým, že sú tieto aplikácie v počítačoch, výrobcovia ako sme my nemôžu ako pštrosy strčiť hlavu do piesku a nevyrábať ich. Máme Symbian, je to otvorená platforma, na ktorej je šanca niečo urobiť. Nebrzdíme vývoj, ani nebojujeme proti operátorom. Snažíme sa vyjsť v ústrety spotrebiteľom a prinášať zariadenia, o ktoré je záujem.

Nokia sa dlho bránila mobilným telefónom na objednávku operátora, no vidieť, že ste zmenili názor. Tieto telefóny už vyrábate. Prečo ste sa im doposiaľ bránili?
Chceme robiť kvalitné veci. Ako jednotka na trhu so svetovým 35-percentným podielom vyrábame pri miliarde predaných telefónov asi 350 miliónov mobilov ročne. Vezmite si, koľko je na svete operátorov, každý má v portfóliu 20 – 30 modelov Nokie. Ak by sme mali vyrábať varianty, naše ľudské a výrobné kapacity to nemôžu stíhať. Iní výrobcovia mali možno u operátorov podstatne menej modelov a vedeli sa sústrediť na pár upravených telefónov. Nechceli sme nikdy sľubovať čosi, čo nevieme splniť.

Napriek tomu ste s upravenými modelmi začali. Zvýšili ste teda kapacitu výroby?
Skôr sme našli skryté rezervy (smiech).

Mobilní operátori plánujú zvýšiť tlak na výrobcov mobilných telefónov, aby zjednotili ich softvér. Ako vidíte vy tieto aktivity? Vodafone napríklad mieni uprednotniť telefóny s Windows a OS Symbian. Má v takomto prostredí váš systém Series 40 vôbec šancu na prežitie?
Symbian je otvorená platforma, Nokia stála pri jej vzniku. Aj keď má malé nedostatky, stále je to ideálna platforma pre mobilné zariadenia a určite pri ňom ostaneme. Systém Series 40 zatiaľ funguje bok po boku vlastným životom, má svojich odporcov i zástancov a myslím, že v blízkej budúcnosti sa na tom nič nezmení.

Nokia ako jeden z mála veľkých výrobcov vôbec nereaguje na módnu vlnu ultratenkých telefónov. Prečo ste sa k nej nepripojili?
Nokia svojho času začala produkovať módne telefóny – spomeňte si na model 8210. Na tú dobu to bol prevratne tenký a malý telefón. Doteraz sme za zaoberali otázkou, čo ultratenké telefóny dokážu okrem toho, že sú ultratenké.

Napriek tomu, že Nokia patrí k tradičným výrobcom manažérskych zariadení, v ponuke jej chýba telefón s dotykovým displejom. Prečo? Počítate v budúcnosti s touto technológiou?
Všimli ste si náš nový koncept Aeon? To je odpoveď Nokie na dotykové displeje.

Akú budúcnosť vidíte v mobilnej televízii?
Máme N92, sme pripravení a v priebehu budúceho roka predstavíme niekoľko modelov, ktoré budú schopné digitálnu televíziu prijímať. Záleží však veľa od rozvoja tejto služby. Vývoj na trhu pozorne sledujeme.

Medzi najväčšie slabiny mobilných telefónov patrí výdrž batérie. Výrobcovia mobilných telefónov neustále zdokonaľujú výbavu telefónu, pridávajú nové funkcie, no výdrž batérie sa roky nemení, pri náročnejších telefónoch sa naopak skracuje. Prečo je to tak?
Pre nás je prvoradé poskytnúť v telefóne čo najviac funkcií a batéria tým pádom musí zvládať vyššie zaťaženie. Je to daň za to, že v telefóne nájdete viac funkcií, farebné displeje s vysokým rozlíšením. Operátori kedysi v reklame kládli dôraz na pokrytie a dnes to už nikoho nezaujíma. Úplne rovnako už dnes nikoho nezaujíma pohotovostný čas batérie, každý vie, že batériu musí častejšie dobíjať. Možno to prirovnať k autu: výkonný motor veľa žerie (smiech).

Je to však jediná cesta? Nedá sa skutočne s kapacitou batérií nič robiť?
Myslím, že vývoj batérií ide zatiaľ len cestou evolúcie, žiadnu revolúciu nemožno očakávať.

Čoraz väčšiu konkurenciu pre veľkých a tradičných výrobcov predstavujú čínske spoločnosti, ktoré produkujú plagiáty známych značiek. Práve Nokia patrí k najviac kopírovaným značkám. Ako na to reagujete?
Výrobcovia plagiátov nemôžu vydržať konkurenčný tlak a ani vývoj. Kopírovať multimediálny počítač je oveľa zložitejšie ako obyčajný telefón. Len na to sa, samozrejme, nespoliehame, na boj s nimi využívame všetky legálne spôsoby. Väčší problém máme s kopírovaním príslušenstva. Ale aj tu už cítiť posun – vďaka prípadom, keď neoriginálne batérie vybuchli, už zákazníci začínajú prichádzať na to, že sa im oplatí priplatiť za kvalitu.

Prečo Nokia na slovenskom trhu nepredáva kompletný modelový rad? Napríklad model E70 má v iných krajinách úspech, predpokladá sa teda aj u nás, no telefón v autorizovaných predajniach nenájdete.
Tento rok sme zmenili našu obchodnú politiku a snažíme sa opäť vyhovieť každému zákazníkovi. Niekedy zvažujeme, či logistické a marketingové náklady stoja za to, že sa predá len niekoľko desiatok kusov. Po mojom nástupe sa obchodná politika Nokie u nás zmenila. Tento rok už predávame toľko modelov, koľko sa vyrába.

Medzi najčastejšie kritizované nedostatky telefónov Nokia patrí slovník T9 s diakritikou, ktorý predlžuje odosielané SMS správy, alebo jednoduchý budík bez možnosti opakovaného nastavenia. Ide pritom o problém, ktorý sa ťahá niekoľko rokov. Prečo Nokia nereaguje pružnejšie na požiadavky zákazníkov?
V nových telefónoch už bude možné diakritiku v slovníku T9 vypnúť. Budík sme už v niektorých telefónoch prepracovali a aj v novej verzii softvéru Symbian je táto aplikácia upravená.

Každý výrobca mobilných telefónov má okruh fanatických priaznivcov, ale i odporcov, ktorí dokážu na internete hodiny polemizovať. Sledujete ako výrobca tieto trendy? Prikladáte im nejakú dôležitosť?
Veľmi veľkú. Máme dokonca interný projekt, v ktorom povinne vyberáme z každej krajiny jedného šialenca do internetu, nezáleží na tom, na akej pozícii pracuje. Podľa pravidiel projektu má menej ako tridsať, sleduje blogerov a komunity a komunikuje s nimi ako jeden z nich. Nokia v čase internetu jednoznačne nemôže ignorovať blogy a diskusie. Ľudia z Nokie každý deň sledujú články i diskusie na internete. Veľmi dobré čítanie sme mali po uvedení modelu N95, keď naši zarytí odporcovia povedali, že je to prvý telefón, ktorý ich presvedčil.

Nokia na Slovensku je dlhodobo riadená z Českej republiky, tu ste otvorili iba obchodnú kanceláriu. Podľa našich informácií z prostredia vašej spoločnosti pritom slovenská pobočka dosahuje vynikajúce výsledky. Prečo ju teda neriadite zo Slovenska?
Odpoveď je veľmi jednoduchá – je to filozofia materskej spoločnosti Nokia. Keď si vezmete Švajčiarsko, je vedené z Viedne, podobne ako Rumunsko, ktoré riadia z Budapešti, pričom v Rumunsku je väčší trh. Ide len o koordináciu a efektivitu riadenia. Množstvo iných veľkých firiem má podobnú filozofiu a funguje to.

Výrobcovia mobilných telefónov odmietajú na Slovensku zverejňovať predajné výsledky alebo pristúpiť na audit, ktorý je v iných krajinách bežný. Prečo to robíte aj vy v pozícii jednotky na trhu?
Ak by sme oznamovali čiastkové výsledky, malo by to obrovský dopad na burzu cenných papierov. Ak by sme napríklad zverejnili výsledky v Číne alebo v Indii, analytici a investori by si veľmi rýchlo dokázali zrátať, kam Nokia pôjde a aký veľký biznis urobí. Bolo by to jednoznačne ovplyvňovanie burzy. Slovensko je taký malý trh, že by to možno vo veľkom neovplyvnilo burzu, ale mohlo by to dať náznak, alebo indíciu. To je hlavná príčina, prečo to nerobíme.

Ako majú potom novinári narábať s informáciou, že ste jednotka na slovenskom trhu, keď si ju nemajú kde overiť?
Na trhu existujú špecializované agentúry, ktoré robia interné prieskumy, takže presne vieme, kto má aký podiel. Sú to interné čísla, ktoré slúžia na určenie stratégie na trhu.


Ján Kolimár (37) je na pozícii generálneho riaditeľa divízie mobilných zariadení spoločnosti Nokia Česká a Slovenská republika od marca tohto roku. Do Prahy sa vrátil z pozície obchodného riaditeľa Nokia CMO Rusko. Victor Saeijs (40), ktorý viedol spoločnosť od augusta 2003, odišiel do Düsseldorfu na pozíciu v európskom manažmente spoločnosti a je zodpovedný za rozvoj nových predajných kanálov a celkovú obchodnú stratégiu.

Ján Kolimár pochádza zo Slovenska, kde v roku 1992 absolvoval Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave. V minulosti pracoval pre Slovenskú televíziu, francúzskeho mediálneho giganta IP Havas alebo FIAT Slovenská republika. Jeho kariéra v spoločnosti Nokia sa začala v roku 1999 v divízii mobilných telefónov Nokia Slovenská republika, kde pôsobil ako oblastný riaditeľ. Od roku 2004 vykonával Ján Kolimár funkciu obchodného riaditeľa Nokia CMO Rusko.

Ján Kolimár je ženatý, vo svojom voľnom čase hrá rád golf, ľadový hokej a v zime si tiež rád zalyžuje. Medzi jeho veľké záľuby patrí aj história.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

KOMENTÁRE

Únik z lopaty

Keby bol v druhom kole Mélenchon, zjednotenie by sa dosahovalo oveľa zložitejšie.

Neprehliadnite tiež

Nové solárne elektrárne fungujú aj v noci

Elektráreň ukladá teplo do piesku, aby ním postupne menila vodu na paru.

Wikipedia plánuje vlastné spravodajstvo bez reklamy a senzácií

Spravodajský experiment chce zistiť, či chcú ľudia vecné, presné a neutrálne správy.

Odhalili pôvod záhadného hobbita, z Afriky sa dostal ako prvý

Homo floresiensis mal malý mozog a veľké nohy.

TEST

Testovali sme Samsung Galaxy S8, smartfón z iného sveta

Novinka Samsungu je krásna a má množstvom nových technológií. Chceli by sme ju vlastniť, ale nie používať.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  5. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  8. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 736
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 051
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 960
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 125
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 993
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 781
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 3 024
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 431
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 846
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 824

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop