SME
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Veľa e–mailov posielajú len hlupáci

Čo sa ešte firmy potrebujú naučiť o webe a ako si ich zamestnanci vedia poradiť so záplavou e-mailov? Hovorili sme s GERRYM MCGOVERNOM, ktorý radí veľkým európskym spoločnostiam, ako vytvárať webové stránky a intranety.

Gerry McGovern (<a href="http://www.gerrymcgovern.com">www.gerrymcgovern.com</a>) je konzultantom a autorom štyroch kníh o internetovej ekonomike a tvorbe obsahu pre web. Tento mesiac bol vyhlásený za írsku osobnosť roka v oblasti internetového vzdelávaniGerry McGovern (<a href="http://www.gerrymcgovern.com">www.gerrymcgovern.com</a>) je konzultantom a autorom štyroch kníh o internetovej ekonomike a tvorbe obsahu pre web. Tento mesiac bol vyhlásený za írsku osobnosť roka v oblasti internetového vzdelávani (Zdroj: SME – TOMÁŠ BELLA)

V čom internet najviac zmení vzťah firiem a ich zákazníkov?
„Vzťahy už v časoch internetu nemôžu byť jednosmerné. Zákazníci sú oveľa aktívnejší, mnohé firmy ich zapájajú priamo do vývoja produktov, pýtajú sa na ich názory.

Web dal moc do rúk vzdelaného zákazníka, ktorý rozmýšľa o tom, čo kupuje. Zoberte si reklamu: jediná reklama, ktorá skutočne funguje na internete, sú textové odkazy na produkty súvisiace s tým, čo si človek na internete práve prezerá. Starý dobrý model marketingu, keď na ľudí zo všetkých strán kričíme, už dlho fungovať nebude.“

Skryť Vypnúť reklamu

Možno však očakávať, že sa človek, ktorý desaťročia pozeral reklamy na pracie prášky, zrazu stane na webe aktívnym a bude diskutovať o produktoch?
„Tento konkrétny zákazník, o ktorom hovoríte, možno naozaj nikdy nenapíše recenziu na produkt na webe. S veľkou pravdepodobnosťou si však nejakú recenziu prečíta.

Pred troma rokmi podľa prie­skumov v Spojených štátoch len 20 percent ľudí čítalo recenzie na produkty na webe predtým, ako si niečo väčšie kúpili. Dnes je to 80 percent. Podľa štúdií dnešný zákazník viac dôveruje iným ľuďom podobným jemu samému než ktorejkoľvek veľkej firme. Dokonca ktorýkoľvek robotník z fabriky je pre ľudí dôveryhodnejší než jej riaditeľ. Toto je dramatická zmena oproti minulosti, keď sme najviac dôverovali autoritám – náboženským, politickým, korporátnym. Tie však dnes stratili akúkoľvek kredibilitu. Robotník z továrne v skutočnosti nemusí vedieť o produkte takmer nič, no my sme sa už stali takými cynickými voči záplave reklamy, ktorá sa na nás valí, že zúfalo hľadáme akýkoľvek iný zdroj informácií.“

Skryť Vypnúť reklamu

Čo môžu firmy robiť, aby v novej situácii prežili?
„Byť vo všetkých oblastiach otvorené a počúvať zákazníka. Žiaľ, veľké firmy väčšinou svo­jich zákazníkov nemajú vlastne ani rady a ich vzťah k spotrebiteľovi by sa dal zhrnúť do hesla 'Kúp si výrobok, drž hubu a príď zas.' Takýto prístup však už dlho fungovať nebude.“

Aké konkrétne chyby firmy najčastejšie robia na webe?
„Najväčším omylom býva zameranie firiem na ne samotné a tvorba webov, ktoré jednoducho predstavujú danú spoločnosť. Povedzme si však pravdu – vaša organizácia je zákazníkovi úplne ukradnutá. Čitateľ na webe sa zaujíma len sám o seba a svoje potreby. Ak si otvára stránku aeroliniek, kašle na to, kto je ich riaditeľom. Chce si len objednať letenku. Ak ide na Amazon.com, nezaujíma ho, koľko má zamestnancov alebo kto je šéfom americkej pobočky a či má práve výročie. Chce len kúpiť knihu.

Skryť Vypnúť reklamu

Firmy však znova a znova stavajú weby v ilúzii, že majú informovať o nich. Nie, majú byť o tom, čo chce zákazník, a majú mu to dať čo najrýchlejšie a nezdržiavať ho.

Jednému nášmu klientovi sme napríklad len zakázali začínať správy na jeho webe slovami 'Firma X oznamuje, že...' Nikoho totiž nezaujíma, čo má vaša firma nové – zaujme ich jedine to, ak priamo poviete, v čom to pomôže samotnému zákazníkovi a najlepšie mu aj hneď ponúknete zľavu. Návštevnosť noviniek na jeho webe len touto jednoduchou zmenou stúpla o 50 percent.“

Za jeden z najväčších problémov internetu sa považuje spam. Dokáže raz zabiť e-mail, ako niektorí predpovedajú?
„Myslím, že e-mail prežije a napokon nájdeme technologické riešenie oveľa lepšie, než sú tie dnešné. Ľudia sa však v prvom rade musia stať lepšími manažérmi seba samých a zlepšiť svoje schopnosti práce s informáciami. Spam totiž nie je jediným problémom elektronickej pošty. Hlavným problémom je, že ľudia posielajú priveľa e-mailov.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohí zamestnanci dnes venujú e-mailu aj dve-tri hodiny denne. Ak by ste s ľubovoľným strojom v továrni robili tri hodiny denne, firma vás nepochybne pošle na školenie, ako s ním robiť čo najefektívnejšie. Pri e-mailoch však organizácie akosi dúfajú, že ľudia na to prídu sami. Základy sa naozaj naučia, ale keby dostali tréning, mohli by elektronickú poštu zvládať oveľa lepšie.“

Čo by sme sa mali naučiť?
„Najdôležitejšou schopnosťou sa dnes stáva schopnosť dobre si odpovedať na otázku: Aké veci v živote prestanem robiť? Veľa ľudí si myslí, že úspech je o tom byť stále niečím zamestnaný. Samo­zrejme, pracovať treba, ale byť stále zamestnaný nie je priveľmi inteligentné riešenie.

Ak dostávate sto e-mailov denne, treba sa zastaviť a spýtať sa sám seba: prečo ich vlastne dostávam? Ak ste zapísaný v nejakej diskusnej skupine, naozaj až tak nevyhnutne potrebujete byť členom? Ak nie, odhláste sa. Ak vám kolegovia posielajú na vedomie informácie k siedmim rôznym projektom vo firme, spýtajte sa: naozaj potrebujem byť o tomto všetko informovaný? Ak nie, požiadajte kolegov, aby vám e-maily prestali posielať.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vy naozaj ľuďom píšete, aby vám prestali písať e-maily?
„Väčšinou to pochopia aj bez toho. Dôležité je, ako rýchlo na e-maily odpovedáte. Ak odpoviete okamžite, prakticky si koledujete o to, aby ste dostali vzápätí naspäť ďalšiu správu. Alebo ďalších desať. Preto treba napríklad starostlivo zvažovať, aby ste na e-maily neodpovedali príliš neskoro, ale ani príliš rýchlo.“

Ako dlho vám teda trvá, kým odpoviete na e-mail?
„Ak mi napíše napríklad organizátor konferencie, že potrebuje moju fotografiu, odpíšem okamžite: tu máte obrázok. Zvyčajne však odpovedám o jeden-dva dni a niekedy sa stane, že neodpoviem vôbec – napríklad ak ma ľudia, ktorých vôbec nepoznám, žiadajú o rady a ich vypracovanie by ma stálo priveľa času.

Problém je v tom, že mnoho ľudí si myslí: Ak budem posielať veľa e-mailov a chváliť sa, koľko ich dostávam, ľudia si budú myslieť, aký som zaneprázdnený a dôležitý.

Skryť Vypnúť reklamu

V skutočnosti je to trochu inak: budú si myslieť, že ste pekný hlupák a v duchu vás preklínať: Bože, zasa ďalší e-mail, kedy s tým už konečne prestane?“

Akými základnými radami by sa teda ľudia mali riadiť?
„Zastavte sa na chvíľu a rozmýšľajte. Koľko e-mailov posielate a aký je ich charakter? Aké dostávate a koľko z nich potrebujete? Preberte to s kolegami: čo si prestaneme posielať?

Naučte sa rozmýšľať aj pri písaní správ a lepšie ich štrukturovať. Niekto vám napríklad môže napísať jednoduchú otázku: Kde máme zajtra stretnutie? Vy odpíšete názov reštaurácie. V skutočnosti tušíte, že ten človek v nej nikdy nebol a mali by ste mu napísať aj inštrukcie, ako sa tam dostane, ste však lenivý rozmýšľať. Vykoledujete si tak automaticky ďalšiu otázku a ďalší e-mail.

Skryť Vypnúť reklamu

Mali by sme jednoducho prestať reagovať ako Pavlovove psy a reflexne klikať na 'Odpovedať' pri každej novej správe.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jadrová elektráreň v japonskej Fukušime.

Vodu budú vypúšťať desiatky rokov.

14. apr
Michaela Musilová

Keby bola možnosť, išla by zajtra na Mars? Pozrite si rozhovor s astrobiologičkou Michaelou Musilovou.

14. apr

Ako sme po prvý raz zmerali najrýchlejšiu vec vo vesmíre?

14. apr

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  2. AURES Holdings sa vydáva na západ
  3. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  4. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  5. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  6. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  7. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  8. Reverzné inžinierstvo na FVT
  9. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  10. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 233
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 452
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 066
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 11 368
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 814
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 211
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 704
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 235
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 859
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 5 715