SME

Veľa e–mailov posielajú len hlupáci

Čo sa ešte firmy potrebujú naučiť o webe a ako si ich zamestnanci vedia poradiť so záplavou e-mailov? Hovorili sme s GERRYM MCGOVERNOM, ktorý radí veľkým európskym spoločnostiam, ako vytvárať webové stránky a intranety.

Gerry McGovern (<a href="http://www.gerrymcgovern.com">www.gerrymcgovern.com</a>) je konzultantom a autorom štyroch kníh o internetovej ekonomike a tvorbe obsahu pre web. Tento mesiac bol vyhlásený za írsku osobnosť roka v oblasti internetového vzdelávaniGerry McGovern (<a href="http://www.gerrymcgovern.com">www.gerrymcgovern.com</a>) je konzultantom a autorom štyroch kníh o internetovej ekonomike a tvorbe obsahu pre web. Tento mesiac bol vyhlásený za írsku osobnosť roka v oblasti internetového vzdelávani (Zdroj: SME – TOMÁŠ BELLA)

V čom internet najviac zmení vzťah firiem a ich zákazníkov?
„Vzťahy už v časoch internetu nemôžu byť jednosmerné. Zákazníci sú oveľa aktívnejší, mnohé firmy ich zapájajú priamo do vývoja produktov, pýtajú sa na ich názory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Web dal moc do rúk vzdelaného zákazníka, ktorý rozmýšľa o tom, čo kupuje. Zoberte si reklamu: jediná reklama, ktorá skutočne funguje na internete, sú textové odkazy na produkty súvisiace s tým, čo si človek na internete práve prezerá. Starý dobrý model marketingu, keď na ľudí zo všetkých strán kričíme, už dlho fungovať nebude.“

SkryťVypnúť reklamu

Možno však očakávať, že sa človek, ktorý desaťročia pozeral reklamy na pracie prášky, zrazu stane na webe aktívnym a bude diskutovať o produktoch?
„Tento konkrétny zákazník, o ktorom hovoríte, možno naozaj nikdy nenapíše recenziu na produkt na webe. S veľkou pravdepodobnosťou si však nejakú recenziu prečíta.

Pred troma rokmi podľa prie­skumov v Spojených štátoch len 20 percent ľudí čítalo recenzie na produkty na webe predtým, ako si niečo väčšie kúpili. Dnes je to 80 percent. Podľa štúdií dnešný zákazník viac dôveruje iným ľuďom podobným jemu samému než ktorejkoľvek veľkej firme. Dokonca ktorýkoľvek robotník z fabriky je pre ľudí dôveryhodnejší než jej riaditeľ. Toto je dramatická zmena oproti minulosti, keď sme najviac dôverovali autoritám – náboženským, politickým, korporátnym. Tie však dnes stratili akúkoľvek kredibilitu. Robotník z továrne v skutočnosti nemusí vedieť o produkte takmer nič, no my sme sa už stali takými cynickými voči záplave reklamy, ktorá sa na nás valí, že zúfalo hľadáme akýkoľvek iný zdroj informácií.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo môžu firmy robiť, aby v novej situácii prežili?
„Byť vo všetkých oblastiach otvorené a počúvať zákazníka. Žiaľ, veľké firmy väčšinou svo­jich zákazníkov nemajú vlastne ani rady a ich vzťah k spotrebiteľovi by sa dal zhrnúť do hesla 'Kúp si výrobok, drž hubu a príď zas.' Takýto prístup však už dlho fungovať nebude.“

Aké konkrétne chyby firmy najčastejšie robia na webe?
„Najväčším omylom býva zameranie firiem na ne samotné a tvorba webov, ktoré jednoducho predstavujú danú spoločnosť. Povedzme si však pravdu – vaša organizácia je zákazníkovi úplne ukradnutá. Čitateľ na webe sa zaujíma len sám o seba a svoje potreby. Ak si otvára stránku aeroliniek, kašle na to, kto je ich riaditeľom. Chce si len objednať letenku. Ak ide na Amazon.com, nezaujíma ho, koľko má zamestnancov alebo kto je šéfom americkej pobočky a či má práve výročie. Chce len kúpiť knihu.

SkryťVypnúť reklamu

Firmy však znova a znova stavajú weby v ilúzii, že majú informovať o nich. Nie, majú byť o tom, čo chce zákazník, a majú mu to dať čo najrýchlejšie a nezdržiavať ho.

Jednému nášmu klientovi sme napríklad len zakázali začínať správy na jeho webe slovami 'Firma X oznamuje, že...' Nikoho totiž nezaujíma, čo má vaša firma nové – zaujme ich jedine to, ak priamo poviete, v čom to pomôže samotnému zákazníkovi a najlepšie mu aj hneď ponúknete zľavu. Návštevnosť noviniek na jeho webe len touto jednoduchou zmenou stúpla o 50 percent.“

Za jeden z najväčších problémov internetu sa považuje spam. Dokáže raz zabiť e-mail, ako niektorí predpovedajú?
„Myslím, že e-mail prežije a napokon nájdeme technologické riešenie oveľa lepšie, než sú tie dnešné. Ľudia sa však v prvom rade musia stať lepšími manažérmi seba samých a zlepšiť svoje schopnosti práce s informáciami. Spam totiž nie je jediným problémom elektronickej pošty. Hlavným problémom je, že ľudia posielajú priveľa e-mailov.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí zamestnanci dnes venujú e-mailu aj dve-tri hodiny denne. Ak by ste s ľubovoľným strojom v továrni robili tri hodiny denne, firma vás nepochybne pošle na školenie, ako s ním robiť čo najefektívnejšie. Pri e-mailoch však organizácie akosi dúfajú, že ľudia na to prídu sami. Základy sa naozaj naučia, ale keby dostali tréning, mohli by elektronickú poštu zvládať oveľa lepšie.“

Čo by sme sa mali naučiť?
„Najdôležitejšou schopnosťou sa dnes stáva schopnosť dobre si odpovedať na otázku: Aké veci v živote prestanem robiť? Veľa ľudí si myslí, že úspech je o tom byť stále niečím zamestnaný. Samo­zrejme, pracovať treba, ale byť stále zamestnaný nie je priveľmi inteligentné riešenie.

Ak dostávate sto e-mailov denne, treba sa zastaviť a spýtať sa sám seba: prečo ich vlastne dostávam? Ak ste zapísaný v nejakej diskusnej skupine, naozaj až tak nevyhnutne potrebujete byť členom? Ak nie, odhláste sa. Ak vám kolegovia posielajú na vedomie informácie k siedmim rôznym projektom vo firme, spýtajte sa: naozaj potrebujem byť o tomto všetko informovaný? Ak nie, požiadajte kolegov, aby vám e-maily prestali posielať.“

SkryťVypnúť reklamu

Vy naozaj ľuďom píšete, aby vám prestali písať e-maily?
„Väčšinou to pochopia aj bez toho. Dôležité je, ako rýchlo na e-maily odpovedáte. Ak odpoviete okamžite, prakticky si koledujete o to, aby ste dostali vzápätí naspäť ďalšiu správu. Alebo ďalších desať. Preto treba napríklad starostlivo zvažovať, aby ste na e-maily neodpovedali príliš neskoro, ale ani príliš rýchlo.“

Ako dlho vám teda trvá, kým odpoviete na e-mail?
„Ak mi napíše napríklad organizátor konferencie, že potrebuje moju fotografiu, odpíšem okamžite: tu máte obrázok. Zvyčajne však odpovedám o jeden-dva dni a niekedy sa stane, že neodpoviem vôbec – napríklad ak ma ľudia, ktorých vôbec nepoznám, žiadajú o rady a ich vypracovanie by ma stálo priveľa času.

Problém je v tom, že mnoho ľudí si myslí: Ak budem posielať veľa e-mailov a chváliť sa, koľko ich dostávam, ľudia si budú myslieť, aký som zaneprázdnený a dôležitý.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti je to trochu inak: budú si myslieť, že ste pekný hlupák a v duchu vás preklínať: Bože, zasa ďalší e-mail, kedy s tým už konečne prestane?“

Akými základnými radami by sa teda ľudia mali riadiť?
„Zastavte sa na chvíľu a rozmýšľajte. Koľko e-mailov posielate a aký je ich charakter? Aké dostávate a koľko z nich potrebujete? Preberte to s kolegami: čo si prestaneme posielať?

Naučte sa rozmýšľať aj pri písaní správ a lepšie ich štrukturovať. Niekto vám napríklad môže napísať jednoduchú otázku: Kde máme zajtra stretnutie? Vy odpíšete názov reštaurácie. V skutočnosti tušíte, že ten človek v nej nikdy nebol a mali by ste mu napísať aj inštrukcie, ako sa tam dostane, ste však lenivý rozmýšľať. Vykoledujete si tak automaticky ďalšiu otázku a ďalší e-mail.

SkryťVypnúť reklamu

Mali by sme jednoducho prestať reagovať ako Pavlovove psy a reflexne klikať na 'Odpovedať' pri každej novej správe.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mesiac.

Japonská ispace stratila kontakt so sondou stratila necelé dve minúty pred pristátím na Mesiaci.


TASR
Ľudia so závažnými a dlhotrvajúcimi ochoreniami, by mali mať zapísané informácie o svojom zdravotnom stave. Pomôcť im môže aj predinštalovaná funkcia v smartfóne.

Záchranári cez zamknutú obrazovku zistia zdravotné údaje.


Vizualizácia zrážky Mliečnej cesty s galaxiou Andromeda.

Milkomeda nie je samozrejmosť.


10
Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 234
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 230
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 548
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 286
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 123
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 510
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 479
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 241
SkryťZatvoriť reklamu