LCD tento rok pred Vianocami totiž vo veľkom zaútočia aj na doterajšiu baštu plazmovej technológie, veľké 40-palcové televízory.
Posledné Vianoce
Plazmové televízory s veľkosťou obrazoviek pod 50 palcov je veľmi zložité vyrábať efektívne a kvalitne. Menším veľkostiam preto doteraz kraľovala technológia LCD.
Jej výrobcovia sa však teraz začínajú agresívne tlačiť aj do oblasti veľkých televízorov, hoci ceny LCD sú stále vyššie než pri plazme.
„Tieto Vianoce budú pre výrobcov plazmových TV zrejme poslednou šancou na predaj 42-palcových modelov. O rok o takomto čase totiž už medzi plazmami a LCD tejto veľkosti nebude nijaký cenový rozdiel,“ povedal analytik Credit Suisse Wanli Wang.
V prípade porovnateľnej ceny si väčšina ľudí zvolí LCD televízor, pretože v porovnaní s plazmou ponúka väčšie rozlíšenie a teda kvalitnejší obraz, uviedol Wang.
V roku 2007 podľa neho ceny LCD televízorov spadnú až o 30 percent, najmä vďaka nadbytku dodávok na trhu, kým plazmové televízory zlacnejú len o 15 až 20 percent.
Na veľkosti záleží
Podľa predpovede firmy DisplaySearch sa trh s plazmovými televízormi začne rýchlo zmenšovať asi v roku 2009, keď dosiahne ročné tržby 24 miliárd dolárov.
V rovnakom období sa už budú ročne predávať LCD televízory za 75 miliárd dolárov. Tento trend donúti väčšinu firiem vyrábajúcich obe technológie prehodnotiť svoje stratégie.
Jednou z nich je taiwanská Chunghwa Picture Tubes. Tá sa rozhodla tento rok zatvoriť továreň na výrobu plazmových panelov a sústrediť sa na LCD. „Nemôžeme sa sústreďovať na dva odlišné produkty, pretože investície do každého sú obrovské. Museli sme si vybrať jeden,“ povedal James Wu z CPT.
Plazmy aj LCD televízory vyrábajú aj kórejské firmy Samsung a LG a tiež japonská Hitachi, rovnako tak Matsushita, ktorá stavila na plazmové panely. „Čím väčšie panely sú, tým dôležitejšou sa stáva rýchlosť odozvy obrazu. V tomto kritériu plazma stále exceluje,“ povedal minulý mesiac novinárom prezident Matsushtity Fumio Ohtsubo.
Riaditeľ CPT James Wu súhlasí, že najmä obrovské 50-palcové plazmové televízory v niektorých aspektoch kvality obrazu prekonávajú LCD.
Len samotný počet firiem investujúcich do vývoja LCD však podľa neho stačí ako záruka, že LCD technológia prekoná všetky technické problémy v krátkom čase. „Na celom svete investujú firmy toľko peňazí a na vývoji tohto produktu pracuje toľko ľudí, že sa bude veľmi rýchlo zlepšovať,“ povedal James Wu. Približne 80 percent celosvetového rozpočtu na vývoj plochých obrazoviek je venovaných na LCD, zvyšných 20 percent pripadá na plazmu a ďalšie technológie, uviedol analytik Credit Suisse.
Záujem o plazmu klesne
Traja najväčší výrobcovia plazmy z Japonska Matsushita, Hitachi a Pioneer minulý mesiac znížili svoje predpovede predaja na najbližší rok o 8 až 20 percent, čo môže byť ďalší znak spomaľujúceho sa predaja plazmových televízorov.
Ako oblasť 40-palcových televízorov preberajú LCD modely, výrobcovia plaziem sú vytláčaní až na hranicu 50 palcov, kde ešte dokážu konkurovať – dopyt zákazníkov po takýchto gigantických televízoroch však nie je až taký veľký.
„Spojené štáty tvoria 70 percent celosvetového trhu 50-palcových a väčších modelov. Inými slovami, mimo USA si takéto televízory nekupuje takmer nik,“ povedal riaditeľ DisplaySearch Hisakazu Torii.
Dopyt je teda vlažný, ale konkurencia veľmi silná. Namiesto boja s LCD navyše budú výrobcovia plazmových TV čoskoro súťažiť o zákazníka s ešte silnejším rivalom, televízormi so spätnou projekciou.
„Z dlhodobého hľadiska v oblasti plazmových TV pôjdu ceny dolu a obrat sa veľmi nezvýši. V takejto situácii by bolo pre firmy veľmi ťažké do plazmy ďalej výrazne investovať,“ povedal riaditeľ iSuppli pre Japonsko Junzo Masada. „Počet výrobcov (plazmových TV) sa tak bude neustále znižovať.“