SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Plazmové televízory sa lúčia

Výrobcovia plazmových televízorov ako Panasonic či Matsushita, ktorí už dnes hrajú proti producentom LCD panelov v nepríjemnom oslabení, budú zrejme naďalej rýchlo strácať pôdu pod nohami.

Plazmové televízory boli kedysi synonymom modernej technológie v obývačkách. Dnes majú už veľký problém držať krok s LCD televízormi. Na snímke plazmová obrazovka od LG s uhlopriečkou 102 palcov.Plazmové televízory boli kedysi synonymom modernej technológie v obývačkách. Dnes majú už veľký problém držať krok s LCD televízormi. Na snímke plazmová obrazovka od LG s uhlopriečkou 102 palcov. (Zdroj: SITA/AP)

LCD tento rok pred Vianocami totiž vo veľkom zaútočia aj na doterajšiu baštu plazmovej technológie, veľké 40-palcové televí­zory.

Posledné Vianoce
Plazmové televízory s veľkosťou obrazoviek pod 50 palcov je veľmi zložité vyrábať efektívne a kvalitne. Menším veľkostiam preto doteraz kraľovala technológia LCD.

Jej výrobcovia sa však teraz začínajú agresívne tlačiť aj do oblasti veľkých televízorov, hoci ceny LCD sú stále vyššie než pri plazme.

„Tieto Vianoce budú pre výrobcov plazmových TV zrejme poslednou šancou na predaj 42-palcových modelov. O rok o takomto čase totiž už medzi plazmami a LCD tejto veľkosti nebude nijaký cenový rozdiel,“ povedal analytik Credit Suisse Wanli Wang.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade porovnateľnej ceny si väčšina ľudí zvolí LCD televízor, pretože v porovnaní s plazmou ponúka väčšie rozlíšenie a teda kvalitnejší obraz, uviedol Wang.

V roku 2007 podľa neho ceny LCD televízorov spadnú až o 30 percent, najmä vďaka nadbytku dodávok na trhu, kým plazmové televízory zlacnejú len o 15 až 20 percent.

Na veľkosti záleží
Podľa predpovede firmy Dis­playSearch sa trh s plazmovými televízormi začne rýchlo zmenšovať asi v roku 2009, keď dosiahne ročné tržby 24 miliárd dolárov.

V rovnakom období sa už budú ročne predávať LCD televízory za 75 miliárd dolárov. Tento trend donúti väčšinu firiem vyrábajú­cich obe technológie prehodnotiť svoje stratégie.

Jednou z nich je taiwanská Chunghwa Picture Tubes. Tá sa rozhodla tento rok zatvoriť továreň na výrobu plazmových panelov a sústrediť sa na LCD. „Nemôžeme sa sústreďovať na dva odlišné produkty, pretože investície do každého sú obrovské. Museli sme si vybrať jeden,“ povedal James Wu z CPT.

Skryť Vypnúť reklamu

Plazmy aj LCD televízory vyrábajú aj kórejské firmy Samsung a LG a tiež japonská Hitachi, rovnako tak Matsushita, ktorá stavila na plazmové panely. „Čím väčšie panely sú, tým dôležitejšou sa stáva rýchlosť odozvy obrazu. V tomto kritériu plazma stále exceluje,“ povedal minulý mesiac novinárom prezident Matsushtity Fumio Ohtsubo.

Riaditeľ CPT James Wu súhlasí, že najmä obrovské 50-palcové plazmové televízory v niektorých aspektoch kvality obrazu prekonávajú LCD.

Len samotný počet firiem investujúcich do vývoja LCD však podľa neho stačí ako záruka, že LCD technológia prekoná všetky technické problémy v krátkom čase. „Na celom svete investujú firmy toľko peňazí a na vývoji tohto produktu pracuje toľko ľudí, že sa bude veľmi rýchlo zlepšovať,“ povedal James Wu. Približne 80 percent celosvetového rozpočtu na vývoj plochých obrazoviek je venovaných na LCD, zvyšných 20 percent pripadá na plazmu a ďalšie technológie, uviedol analytik Credit Suisse.

Skryť Vypnúť reklamu

Záujem o plazmu klesne
Traja najväčší výrobcovia plazmy z Japonska Matsushita, Hitachi a Pioneer minulý mesiac znížili svoje predpovede predaja na najbližší rok o 8 až 20 percent, čo môže byť ďalší znak spomaľujúceho sa predaja plazmových televízorov.

Ako oblasť 40-palcových televízorov preberajú LCD modely, výrobcovia plaziem sú vytláčaní až na hranicu 50 palcov, kde ešte dokážu konkurovať – dopyt zákazníkov po takýchto gigantických televízoroch však nie je až taký veľký.

„Spojené štáty tvoria 70 percent celosvetového trhu 50-palcových a väčších modelov. Inými slovami, mimo USA si takéto televízory nekupuje takmer nik,“ povedal riaditeľ DisplaySearch Hisakazu Torii.

Dopyt je teda vlažný, ale konkurencia veľmi silná. Namiesto boja s LCD navyše budú výrobcovia plazmových TV čoskoro súťažiť o zákazníka s ešte silnejším rivalom, televízormi so spätnou projekciou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Z dlhodobého hľadiska v oblasti plazmových TV pôjdu ceny dolu a obrat sa veľmi nezvýši. V takejto situácii by bolo pre firmy veľmi ťažké do plazmy ďalej výrazne investovať,“ povedal riaditeľ iSuppli pre Japonsko Junzo Masada. „Počet výrobcov (plazmových TV) sa tak bude neustále znižovať.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Časť ostrova Kotelnyj, ktorý sa nachádza v mori Laptevovcov na zábere z júna 2016.

Ben 10: Power Trip vám zabaví deti cez prázdniny

Výlet do otvoreného sveta obľúbeného detského seriálu.

Podcast Zoom

Zoom: Vedci odmerali dosiaľ najkratší čas

Týždenný prehľad noviniek z vedy.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 782
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 057
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 449
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 265
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 609
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 515
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 304
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 325
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 677