Zákaznícke linky s predvoľbou 0850 sú totiž spoplatnené ako miestne hovory z celého Slovenska nezávisle od druhu účastníckeho programu. „Mám predplatený program Doma Extra, ktorý znamená bezplatné miestne a medzimestské volania. Za čísla začínajúce 0850 však platím ako ostatní,“ povedala obyvateľka Záhorskej Vsi.
Operátor tvrdí, že nejde o nič zvláštne. „V programe Doma Extra a v iných podobných programoch Slovak Telekomu sú zadarmo volania len v rámci siete T-Comu,“ povedal Michal Korec z externej komunikácie firmy. Ostatné pevné siete či iné čísla, akým je napríklad linka s predvoľbou 0850, do súčasného profilu podľa neho nespadajú.
Dlhé čakanie na operátora
Informačný hovor sa však predražuje aj inak. Spojiť sa s operátorom je niekedy problém a zákazníci musia dlho „čakať na linke“. Tarifikácia beží od začiatku, nielen od spojenia s operátorom. Niektorí ľudia tvrdia, že pretelefonovali 200 až 300 korún a nič nevybavili. Najväčší problém vraj mali s dovolaním sa na zákaznícke čísla distribútorov elektriny a plynárov.
Podľa hovorkyne Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Dany Kršákovej by dlhé čakanie na zákazníckej linke nemal byť ich prípad. „Po zvolení voľby pre spojenie s operátorom je v priemere 80 percent zákazníkov prepojených na operátora do 30 sekúnd,“ povedala. Pripustila však, že koncom mesiaca, keď sa vybavujú faktúry, alebo keď sa mení cena plynu, to môže trvať dlhšie.
Zákaznícke linky sme testovali aj v redakcii. V prípade Východoslovenskej energetiky (VSE) a Stredoslovenskej energetiky sa nám podarilo spojiť s operátorom do minúty. Cez zákaznícku linku SPP to trvalo približne poldruha minúty.
Najdlhšie, zhruba päť minút, trvalo spojenie s operátorom Západoslovenskej energetiky. Tá problémy pripúšťa: „Preťaženie linky trvá od júna z dôvodu opätovného spustenia automatického upomínania neplatiacich zákazníkov. Aj preto zriadime od januára 2007 samostatné bezplatné číslo pre poruchové volania,“ povedal jej hovorca Ján Orlovský.
Bezplatná infolinka existuje
Plynári, distribútori elektriny, ani oslovené vodárne neplánujú zaviesť úplne bezplatnú linku. „Dôvodom sú obavy z jej zneužívania, podobne, ako to je na tiesňových linkách,“ povedal za VSE jej hovorca Boris Peško.
Pritom rôzne spoločnosti v rámci konkurenčného boja túto službu zadarmo ponúkajú. Bezplatná je napríklad infolinka spoločnosti T-Mobile a dôchodkových spoločností ako VÚB Generali či Allianz DSS.
Všeobecná zdravotná poisťovňa, poisťovňa Apollo, Dôvera, Spoločná zdravotná poisťovňa a Európska zdravotná poisťovňa majú infolinky bezplatné. Poisťovňa Union má linku spoplatnenú.