Úmorný, úvodný odsek berte ako nutné zlo, no spomienky, vynárajúce sa pri vyššie uvedených termínoch istotne vyčaria úsmev nejednému obchodnému stratégovi. Onen pocit vlastnenia niečoho veľkého, čo významne ovplyvňuje celú spoločnosť, má niečo do seba. Navyše sledovanie vlastného impéria, fungujúceho to kolosu, je pocit úchvatný, ktorý si doprajú len na slovo vzatí odborníci. Ťažko nájdete stratégiu, v ktorej stačí zopár klikov a už len mierne korigujete niektorými ukazovateľmi a ovplyvňujete chod vašej firmy. Tu a tam sa niečo pridá, ale väčšinu času trávi hráč so zasneným pohľadom v kresle, vychutnávajúc si lahodný nápoj, sa cíti ako skutočné veľké zviera. Áno, vlastniť železničnú spoločnosť a zarábať na prevážaní tovaru je nádherná myšlienka, ktorá zblbla nejedného priaznivca kvalitných hier. Čo sa týka princípu, od zrodu tohto pohodového žánru sa veľa nezmenilo. Postavia sa koľajnice, spájajúce destinácie a za cieľom čo najvyššieho zárobku sa preváža medzi lokáciami tovar. Tu sa vozí obilie do mesta, kde sa spracováva, tam zvieratká do mäsokombinátu, vedľa drievko do píly alebo ruda do fabriky. Z továrne treba presunúť polotovar do iného mesta, kde sa v závode všetko upraví a máme tu výsledný produkt. Prípadne vozíte ľudí, poštu, zlato a zopár ďalších prvkov. Okrem toho dokupujete do postupne rastúcich miest špeciálne budovy, prípadne vylepšujete stanicu. Každému je jasné, že základom sú dobre položené koľaje. V spojení s navoliteľnou vyššou obtiažnosťou, pri ktorej sa vlaky nemôžu križovať a prechádzať cez seba, sa jedná o vskutku výbornú zábavu a pri mestách sa vám tak tvoria mnohokoľajové uzly. Postupom v čase sú parné lokomotívy nahradzované elektrickými či dieslovými, až napokon uzrú svetlo sveta aj rýchlovlaky.
Toto všetko už poznáme, všakže. Predošlé diely Railroad Tycoona nepatrili do rúk bábovkám, expanzia bývala náročná, nadobudnutie moci zdĺhavé, ale o to zaujímavejšie. Railroads! sa nesie v modernom háve zjednodušovania, čo výrazne mení samotnú hrateľnosť, ktorá spôsobí skúseným matadorom šok, pre nováčikov však predstavuje najlepšie vyhliadky na nazretie do zaujímavého sveta hier. Keďže sa samotný koncept hrania nezmenil, myslím, že popis tejto stratégie dostatočne objasňuje základné črty hry a bude dobré si povedať, prečo Sid Meier tentoraz stúpil tak trochu do psieho e-e.
GRAFIKA 7 / 10
Trojrozmernosť si vyžiadala svoju daň, ktorá je jednoducho príliš krutá. Nádhera láka na statických obrázkoch, lenže keď začne kurzor neposedne poskakovať, priblíženie k zemi pôsobiť trhane, na niekoľko sekúnd sa obraz zmení na panoptikum hrôzy, začne stratég ihneď siahať po druhom RT. Obyčajný izometrický pohľad, umožňujúci rotovanie a zoom len v stupňoch, je niekoľkonásobne menej náročnejší a keby ho dostal do rúk tím schopných ľudí, istotne ho pretvorí do orgazmus spôsobujúcej krásavice. Engine Railroads! je jednoducho nemotorný, textúry sa v niektorých momentoch prekrývajú ako v minulosti (dva tunely vedľa seba, niekedy zmiznú koľajnice, niektoré budovy na koľajniciach), takže dôrazné testovanie zrejme nebolo na pláne dňa. Uznávam, vyzerá to nádherne, ale na stroji, kde mi bez väčších problémov beží Just Cause, mi Railroads! pravidelne seká! Čert vezmi tú krásu, keď si ju nedokážem vychutnať!
INTERFACE 8 / 10
Ovládanie prešlo najvýraznejšími zmenami, pričom na prvý pohľad sú síce kladné, v duchu sme po nich volali, ale v praxi sa ukazuje, že akoby nás s ich príchodom opustila typická hrateľnosť, pre železnice tak charakteristická. Všetko je totiž zautomatizované. Chcete položiť koľajnice? Stačí kliknúť na začiatočný bod, na koncový a program už sám vygeneruje polomer zákruty (prípadne viacerých), tunel alebo most. Je to jednoduché, no v niektorých prípadoch je systém, ľudovo povedané, debil, takže je lepšie stavať trať kľukatejšieho charakteru po kúskoch. Automaticky prebieha aj úprava terénu pri výstavbe, mesto sa samo zmení po výstavbe stanice či koľají. Všetko je vytvorené s ohľadom na sviatočných hráčov, ktorí jednoducho nechcú riešiť zložitejšie problémy a patlať sa s danou vecou dlhé minúty. Klik-klik a už to je. Preč sú taktické dumania nad mapkou a pokojné ťahanie koľají. Nostalgické slzy utrieť! Sami sa rozhodnite, či je to pre vás klad alebo zápor, avšak automatického pomocníka sa oplatí aspoň vyskúšať. Mne osobne v niektorých momentoch nesadol, preto som „neťahal“ celé trate, ale len ich kúsky, no niekedy mi oddýchnutie od nemotorného budovania mostov a tunelov prišlo ako spasenie.
Nechýbajú ani štatistické menu, ktoré skrývajú nielen finančnú stránku a prehľadné zobrazenie vášho podnikania, ale okrem čiarových grafov cien za danú jednotku tovaru si môžete pozrieť napríklad aj percentuálne zastúpenie na trhu vás a konkurencie formou koláčových grafov. Všetko je prehľadne uložené, zoznam vlakov, úloh – kto vymyslel záložkové menu, zaslúži si metál. Trochu neprehľadná mi pripadala mapa a chcelo by to aj špecifický zoznam miest pre porovnávanie niektorých komodít. Na druhú stranu sa po rohoch obrazovky objavujú pomocné kruhové ikony, ktoré poukazujú na daný tovar a jeho výskyt v danom meste. Zjednodušenie v tomto momente pomohlo, pretože spravilo celú hru prehľadnejšou, ovládateľnejšou, pričom nič nie je skryté v sto plus jednom menu, ale takmer okamžite prístupné. Navyše je možné využívať aj klávesové skratky, takže neustále behanie kurzorom po obrazovke nemusí byť pravidlom, stačí, keď druhá tlapka spočinie na klávesnici a všetko sa výrazne urýchli.
HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Zjednodušenie procesov si jednoducho muselo vybrať niekde svoju slabú chvíľku a mňa maximálne mrzí, že je to práve v hrateľnosti. Minulé diely ma bavili, lenže Railroads! akoby boli opradené hmlou, ktorá ma približne po hodine úplne opantala a uspala. Nie, nedá sa to hrať dlho, všetko je to príliš jednoduché a zarábať budete vždy. Otázne je koľko. Prítomnosť protivníkov treba privítať, ale niekedy reagujú až príliš strojovo, čo doslova (a bez prepáčenia) naserie pri vlastnej výstavbe trate – je nutne pauzovať, inak sa môže veľmi ľahko stať, že počítač vám jednoducho skríži vaše plány a keďže cez súperove koľaje trať nemôže viesť, treba vymyslieť alternatívu. Konkurenciu si preto zapínajte až po dokonalom zvládnutí vlastného panstva. Oveľa väčším sklamaním je však absencia kampane – máme tu 15 máp, pričom niektoré sú prerábkami skutočných území Ameriky alebo európskych štátov, niektoré sú dômyselne vymyslené. V každej nájdete niekoľko bodov, ktoré je nutné splniť, aby ste mapu dohrali. Významným faktorom je aj voľba dĺžky hrateľného obdobia – čim dlhší časový úsek, tým väčšie množstvo úloh musíte v daných obdobiach splniť. Tieto úlohy síce robia hranie atraktívnym, ale ak ich chcete mať úspešne za sebou, musíte sa primárne venovať iba týmto problémom, čo je v kombinácii s počítačovými protivníkmi občas fuška, hlavne s príliš strojovým konkurentom. Ak úlohy nesplníte, nič sa nedeje, všetky mapky sú totiž prístupné OKAMŽITE, takže začať môžete aj úplne poslednou. Lenže kde hráč naberie motiváciu k ďalšiemu hraniu? Veď je tu len zopár máp, na ktorých sa síce môže vyblbnúť, môže si nechať náhodne vygenerovať mestá a suroviny, ale stále tu má hneď predhodené všetko, čo je k dispozícií a nie je tu nič, čo by akokoľvek žiadalo od hráča snahu ísť až na doraz!
Aby som však len nenadával, ono rozširovanie svojho impéria je zábavné, len netrvá príliš dlho. Spočiatku sa pár tratí zdá byť ako neskutočným prežitkom, lenže potom príde čas na výstavbu susedných – ich spájaní, aby sa vlaky nekrižovali, vytváranie komplexných reťazcov, pretože na začiatku navrhnutý systém nikdy neráta s obrovským rozšírením. Nemám na mysli jednu koľaj hodím v pravo, druhú vľavo. Už len v samotnom meste sa trojica koľají vyberá na výhod, trojica na západ a často je nutné ťahať dvojicu i iným smerom. Naplánovanie vhodných bodov, kde sa trať zúži, kde rozšíri, ktorým smerom to bude najvýhodnejšie, či vyslať 4 vagóny rudy, ktoré dorazia skôr alebo 8, no možno vytvoria zápchu. Olalá, staré dobre časy sa vracajú a znovu mám chuť kliknúť na ikonu spúšťacieho súboru – ale maximálne na hodinku, potom nadšenie z tvorby opadá. Týmto pádom sa však otvárajú dvere doposiaľ nepoškvrneným dušiam, ktoré vniknú do problému okamžite a peniažky sa im budú kotúľať do vrecka vďaka zjednodušeným princípom.
MULTIPLAYER
Hra ho obsahuje, ale nebol testovaný.
ZVUKY 8 / 10
Ruch prostredia vytvára plnohodnotný dojem, ktorý sa znásobuje menšiu vzdialenosťou od epicentra zdroja. Vysoko v oblakoch si vychutnávate omamné ticho, s občasným a zjavne vzdialeným pískaním lokomotív. Po priblížení naberá hluk výraznejšie črty a poviem vám, takmer všetko vydáva charakteristický zvuk. Staré parné lokomotívy doslova funia, elektrické prskajú, dieslové hučia, továrenský ruch sa rozlieva okolím, koľajnice sa prehýbajú pod náporom vozňov. Poblíž veľkomiest je badateľná tradičná vrava, v odľahlých lesoch sa vietor preháňa v korunách stromov. A keď si predstavíte všetko toto dohromady, získate vždy znejúce pozadie, ktoré tým pádom vytvára dokonalý dojem žijúceho a rozvíjajúceho sa sveta.
HUDBA 7 / 10
Hudba sa dynamicky mení v závislosti na tom, v ktorej krajine práve rozširujete svoje impérium. Dokonca zmeny nastávajú a aj pri rozličných činnostiach, takže by sa dalo povedať, že opojenie hudobnou vložkou bude dokonalé. Nie je, pričom berte ohľad na moje silne subjektívne pocity – akosi ma melódie nezaujali, ale atmosféru k danému obdobiu vytvoriť dokážu. Niečo im však k vyššiemu hodnoteniu chýba, často som ani nevnímal akékoľvek tóny, prím totiž v tomto prípade hrajú vyššie hodnotené zvuky.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Dianie na obrazovke výrazne ovplyvňuje aj systém aukcií, ktorých sa zúčastňujú všetky aktívne spoločnosti. Niekto niečo vynájde a kto ponúkne najvyššiu sumu, môže danú technológiu exkluzívne využívať počas vopred určeného obdobia. Časový úsek to nie je veľký, ale ak sa povedzme chystáte rozširovať svoje pôsobenie a máte možnosť platiť o štvrtinu menej za koľajnice, dané peniaze sa pri spočítaní plusov a mínusov v niektorých prípadoch oplatí. Bonusy na prepravu, rýchlosť alebo výnosy nemusíte skupovať automaticky, avšak dokážu naštartovať v danom sektore. Čo sa týka voľby obtiažnosti, nastavenie sa týka hlavne počtu oponentov (0-3) a možnosti zjednodušenia (vlaky môžu cez seba prechádzať po jednej koľaji, takže rozširovanie nemá zmysel, vlaky sa pri kontakte zaseknú a až po chvíli sa pohnú, čím výrazne strácate čas. Nakoniec posledná možnosť nedovoľuje žiadne prelínanie vlakov a ich súprav, všetko musíte vopred dopodrobna naplánovať, inak nastane kolaps). Čo sa týka získavania príjmu, nejedná sa o žiaden problém, stačí spojiť dve miesta a do plusu sa dostanete rýchlo, v určitých časových úsekoch nahrádzať staré lokomotívy novšími a pokúsiť sa preberať tovar protivníkovi, pretože ten sa vskutku s nikým nemazná.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,8 / 10
Na jednej strane som sklamaný, na druhej sa musím priznať, že som sa v niektorých momentoch kráľovsky bavil. Lenže tá lahodná chuť moci sa dá poľahky nahradiť minulými dielmi. Výrazný krok vpred ohľadom ovládania a interfaceu sa nedá prehliadnuť a výrazne sprehľadnil mnohé procesy. Avšak zamerania na nenáročné publikum je príliš cititeľné, Railroads! chýba tá pravá atmosféra poctivého plánovania a nezachránia to ani roztomilé vláčiky. Chýba i motivácia k hraniu, ktorá po hodine odpláva do neznáma, pretože mapy sú príliš malé a po čase zahltené obrovským množstvom koľají. Rozhodnite sa sami, pre mňa osobne ostáva jednotkou Railroad Tycoon 2, dokonca aj tretí trojrozmerný diel dopadol omnoho lepšie než Meierova reinkarnácia v podobe Railroads!. Holt, veľké slová nestačia a v prípade Railroads! musím titul odporučiť len úplným nováčikom, ktorí sa do predošlých vláčikov nehrnuli pre zložitosť. Starí bardi ruky preč!