V budúcom roku sa pritom cez VoIP bude realizovať približne 75 % všetkých hlasových prenosov sveta a tak je znepokojujúce, že firmy stále tejto technológii neveria a sledujú len nižšie náklady a väčšiu funkčnosť. Jednou z príčin týchto obáv je podľa prieskumu skutočnosť, že viac než tretina firiem (39 %) nemapuje výkon aplikácií, vrátane prenosu hlasu, pred ich zavedením, takže nedokážu stanoviť ich vplyv na podnikovú sieť a následne nemajú prehľad o ich kvalite a spoľahlivosti.
Okrem toho sa firmám nedarí zavádzať správne stratégie monitorovania kvality VoIP hovorov po zavedení systému. Prieskum odhalil, že len 8 % firiem riadi a monitoruje alebo je pripravených riadiť a monitorovať systém na úrovni jednotlivých hovorov. Pritom len monitorovanie jednotlivých hovorov zaistí potrebný prehľad o sieti a prebiehajúcich VoIP hovoroch, a následne aj požadovanú úroveň kvality a spoľahlivosti. 37 % IT manažérov reaguje len na názory používateľov a rieši preto problémy až po ich vzniku, 29 % spoločností potom príležitostne využíva syntetické testovanie, ktoré však jednak zvyšuje záťaž siete a zároveň nezachytí problémy, ktoré sa vyskytnú v nečakanú dobu či v noci, kedy tieto testy nebežia.
Prieskum ďalej odhalil, že 72 % IT oddelení rieši monitorovanie siete metódou, pri ktorej sledujú iba celkové zaťaženie siete a nevenujú sa hodnoteniu jednotlivých činností a využitiu aplikácií. To znamená, že kvalita služieb VoIP môže byť nižšia aj v situácii, kedy firma používa klasifikáciu služieb (Class of Service) a sieť MPLS, pretože IT oddelenie nemá potrebný prehľad o výkone tejto aplikácie. Ak napríklad kvôli problémom v jednom uzle siete dochádza k oneskoreniu paketov VoIP, nemusí si to nikto všimnúť, pretože VoIP nevytvára veľké dátové toky – ale aj tak bude kvalita hovorov klesať.
Uvedený prístup sa odráža aj v riešení tohto problému. 46 % opýtaných IT manažérov priznáva, že namiesto analýzy problémov a ich príčin len vyhradia pre tento typ prenosov väčšie prenosové pásmo.
Prieskum prebiehal medzi 300 IT riaditeľmi z veľkých podnikov v rôznych častiach Európy. Vykonávala ho agentúra Omniboss, divízia spoločnosti Vanson Bourne zameranej na prieskumy trhu.
Autor: compuware