Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Genóm z doby ľadovej odložia na ľad?

Po úspešnom začiatku sekvenovania časti genómu mamuta teraz hrozí jeho odloženie na ľad. Ako napísal New Scientist, jedinou, ale závažnou prekážkou na ceste zmapovania génov z jadra bunky tohto vymretého pravekého obra z doby ľadovej sú peniaze.

"Vlajková loď" doby ľadovej - mamut. Nájdu vedci peniaze na mapovanie jeho kompletnej dedičnej informácie? ILUSTRÁCIA - ČTK/AP/SCIENCE

Zatiaľ iba mitochondriálna

Hendrik Poinar z McMasterovej univerzity v kanadskom Hamiltone (Ontario) a jeho tím veria, že sekvenovanie genómu vymretých zvierat dovolí získať inak nedostupné dáta o ich evolučnej histórii, populácii, rozmanitosti a iných kľúčových rysoch. Rozlúštenie genómu mamuta by pomohlo vyriešiť záhadu, čo vlastne zahubilo toto zviera na konci doby ľadovej pred približne 12 000 rokmi. Možno aj čosi napovie o zániku megafauny, ktorá tieto obľúbené zvieratá pravekých detských rozprávok sprevádzala.

Doteraz je jedinou známou sekvenciou, ktorú sa podarilo získať z fosílnych zvyškov mamutov, mitochondriálna DNA. Tá sa nachádza mimo bunkového jadra v mnohých kópiách, preto je jednoduchšie ju získať. Jadrová DNA je však oveľa tvrdší oriešok, pretože je podstatne dlhšia, a jadro obsahuje iba dva reťazce. Ak sú porušené, musia sa doplniť ďalšou prácnou analýzou. Práve jadrová DNA je však kľúčom ku kompletnej dedičnej informácii. Doteraz sa podarilo sekvenovať iba niekoľko mamutích jadrových génov. Práve vďaka tímu Poinara a ďalších genetikov.

Úspešný začiatok

V januári Poinarov tím spolu s tímom Rossea MacPheea z Amerického prírodopisného múzea v New Yorku ohlásili, že začali analyzovať mamutie gény s použitím kvalitatívne nového zariadenia. To isté používa aj fínsko-americký tím, ktorý práve v týchto dňoch ohlásil sekvenovanie doteraz najdlhšieho úseku DNA neandertálca z jaskyne Vindija (pozri Týždeň vo vede). Poinar s kolegami sekvenoval 28 miliónov bázových párov ("písmen") z malého fragmentu DNA. Počítačovou analýzou porovnali 13 miliónov týchto báz s publikovaným genómom afrického slona. Zhoda medzi mamutím a sloním genómom bola 98,55 percenta, čo zodpovedá evolučnému rozchodu oboch živočíchov približne pred piatimi miliónmi rokov. Naozaj pozoruhodný začiatok.

V októbri Poinar oznámil na stretnutí Spoločnosti pre paleontológiu stavovcov v Ottawe, že vďaka novej technológii vedci zanalyzovali ďalších 140 miliónov párov báz mamutej DNA, čím sa opäť o čosi rozšírili znalosti o genóme mamuta.

"Berieme všetko"

Na ďalšiu prácu v oveľa širšom rozsahu však genetikom chýba pol milióna dolárov (nová technológia sekvenovania genómu je nielen rýchla, ale aj drahá). New Scientist cituje slová MacPheea: "Prijímame akékoľvek šeky v akejkoľvek konvertibilnej mene."

Mamut je logickým začiatkom štúdia veľkých vyhynutých živočíchov doby ľadovej. Aj preto, že vo večne zamrznutej pôde, permafroste, nie je núdza o zvyšky mamutích fosílií. Zvlášť nádejná je skutočnosť, že genóm mamuta sa v mnohom zhoduje s moderným africkým slonom. Porovnanie oboch genómov dovolí vylúčiť sekvencie, ktoré sa do pôvodnej DNA dostali až potom, čo ležala v pôde (napríklad DNA pôdnych baktérií).

Úspešné "prečítanie" mamutieho genómu by nepochybne mohlo byť začiatkom mapovania iných vymretých druhov. Francúzsky vedec Bernard Buigues pozbieral a uložil zvyšky z viac ako tisíc zmrznutých fosílií zvierat z doby ľadovej vrátane pižmoňa severského, losa a soba karibu, ktoré vykopal v jaskyni v sibírskom permafroste. Buignes spolupracuje s tímom Poinara. Materiálu na štúdium by teda malo byť dosť. (ač)

Terazky budeme testovať

Testovanie vraj nezvládnu zabezpečiť zdravotníci, lebo zdravotníctvo utrpelo vládou Smeru. Tak ho zabezpečí armáda.

Smatana: Plošné testovanie rýchlotestami je zlé riešenie, ale v našej situácii mu rozumiem

Antigénové testy sú menej presné, dôkazom je aj nakazený Trump.

Bývalý šéf Inštitútu zdravotníckej politiky Martin Smatana.

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo ďalších šesť úmrtí, zomrel aj lekár z Oravy (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 30 695. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Herec Tom Hanks a herečka Rita Wilsonová sú manželmi viac ako tridsať rokov.