Ak sú plány výrobcu mobilných telefónov?
Zdá sa, že lesk a sláva tradičného výrobcu mobilných telefónov Siemens natrvalo zhasne, dôvodom je mimoriadne vysoká finančná strata mobilnej divízie v Nemecku. Tá firme BenQ, ktorá Siemens minulý rok kúpila, priniesla veľké problémy.
Tchajwanský výrobca mobilných telefónov a elektroniky BenQ Corp. prehĺbil svoju stratu na dvojnásobnú úroveň, ako sa čakalo. Čistá strata dosiahla v treťom štvrťroku (júl až september) až 12,2 miliardy tchajwanských dolárov (TWD). Analytici pritom podľa agentúry Reuters čakali stratu na úrovni 5,56 miliardy TWD. Podľa ich odhadov sa strata BenQ v porovnaní s minulým rokom takmer strojnásobí na 16,15 miliardy TWD.
BenQ aj napriek výrazným investíciám do svojej mobilnej divízie stratil svoje pozície a pri poslednom počítaní mal len 3,2 percenta svetového trhu.
Zatiaľ čo v predchádzajúcich dvoch kvartáloch sa podiel mobilných telefónov pohyboval na úrovni 55 – 58 % z celkových príjmov spoločnosti, v treťom štvrťroku klesol len na 18 percent. Na konci roka BenQ pritom očakáva ešte väčší prepad.
Pokles je výsledkom stratového hospodárenia mobilnej divízie BenQ-Siemens. Prehlbujúcu sa stratu vyriešili manažéri spoločnosti BenQ nečakane radikálne – prestali v septembri časť firmy, ktorá mobily vyrába financovať a BenQ-Siemens v Nemecku vyhlásil bankrot.
BenQ-Siemens prežíva momentálne ešte horšiu krízu ako predchodca Siemens, spoločnosť riadi správca konkurznej podstaty a dožíva v podstate len z výnosov predaja mobilných telefónov. Spoločnosť sa napriek snahe o oživenie nedarí zabezpečiť plynulé dodávky svojich mobilných telefónov na trh a v neistote sú okrem tisícok zamestnancov v Nemecku aj lokálne zastúpenia spoločnosti vrátane slovenského.
BenQ pripravil plán oživenia, s nemeckou divíziou nepočíta
Napriek tomu, že správca konkurznej podstaty bojuje o záchranu nemeckej divízie BenQ-Siemens, spoločnosť pravdepodobne padne. Pred necelým týždňom výrobca ohlásil, že z 3000 zamestnancov prepustí až 1900 ľudí. Materský koncern BenQ vo svojich víziách tvrdo naznačuje, že nemecké fabriky úplne zatvorí, alebo v nich v lepšom prípade drasticky obmedzí výrobu. Celkové zníženie kapacity výroby telefónov BenQ-Siemens má klesnúť až o 60 percent. Výdavky na vývoj a marketing firma v tejto divízii zníži o drastických 90 percent. BenQ podnikne v blízkej budúcnosti viacero krokov k záchrane a udržaniu hodnoty značky, ktorú krach BenQ-Siemens v Nemecku znehodnotil.
BenQ chce nadviazať na marketingový i predajný plán BenQ-Siemens tak, aby zvýšila svoje zastúpenie v Číne a udržala si zastúpenie v Európe. Počíta naďalej aj s úzkou spoluprácou s niekoľkými vybranými mobilnými operátormi. Stratégia pri vývoji nových mobilov je jednoduchá – BenQ sa chce odlišovať predovšetkým atraktívnym dizajnom a zameria sa aj na telefóny, o ktoré je rastúci záujem, napríklad inteligentné manažérske zariadenia.
Plán na záchranu značky má dve fázy.
V prvej fáze určenej za udržanie chodu firmy BenQ plánuje získať späť dôveru zákazníkov prstredníctvom dvojich predajných miest a pustí sa do budovania globálnej obchodnej a marketingovej infraštruktúry.
V druhej fáze spoločnosť mieni predstaviť nové portfólio mobilných telefónov, ktoré posilnia pozíciu značky na trhu. V roku 2007 BenQ Mobile predstaví 14 nových telefónov. Do tej doby bude kľúčovým modelom telefón BenQ-Siemens EF81.
Spoločnosť sa k tomu, či bude aj naďalej využívať značku BenQ-Siemens vo svojej správe nevyjadrila.