Kameo: Elements of Power - princezná v akcii

Ako ten čas uplynul. Ešte stále mam v čerstvej pamäti príchod PlayStation 2 a dnes už s napätím očakávame jej nasledovníka. I keď naše obchody toho nie sú ešte príkladom, nová generácia už dorazila a udomácnila sa aj v našej redakcii spolu s niekoľkými ti

tulmi.

Úvod síce hovorí o príchode novej generácie konzol a určite ste aj počuli i o Microsofťáckej samochvále globálneho launchu, no pravdou je, že my Slováci a hŕstka ďalších, medzi inými aj naši susedia, mame cestu k uvedeniu Xbox 360 na trh stále pred sebou. Mapa našej zeme sa zrejme na mape sveta, ktorú vlastí sám veľký Bill, nenachádza. Viem, Slovensko nepatrí medzi najväčšie krajiny, skôr by sa s určitým zveličením dalo povedať, že sme akýmsi predmestím Tokya, to však nič nemení na fakte, že sme opäť pozadu. Našťastie niekoľko vynaliezavých a nedočkavých obchodníkov našlo cestu ako aj napriek tomuto hendikepu priniesť prvú z troch next-gen konzol do našich obývačiek.

S príchodom nového Xboxu sa s rovnako intenzívnym očakávaním nieslo aj uvedenie niekoľkých hier. Jednou z nich bola Kameo: Elements of Power, ktorej sú venované i tieto riadky v dnešnej recenzii. Kameo si v oblasti dĺžky vývoja môže pokojne potriasť rukou s takými hrami ako The Legend of Zelda: Twilight Princess alebo Resident Evil 4. Možno si ešte pamätáte na mladú čiernovlasú elfku spred niekoľkých rokov na kocke od Nintenda. Krátko po vypustení GameCube rozprestrela prvýkrát krídla a spolu s ostatnými hrami od Rare (Star Fox Adventures, Donkey Kong Racing) mala byť vlajkovým titulom pre konzolu. Nielen mne vtedy učarovala pôsobivou grafikou a príťažlivým konceptom. Avšak čo čert nechcel, Microsoft odkúpil úspešnú spoločnosť Nintenda a spečatil tak osud hneď niekoľkých hier vrátane Kamea.

Výpravná fantasy začína animáciou, v ktorej rozprávač postupne rozpovie, ako inak mierumilovné kráľovstvo opäť zasiahlo obdobie smútku. Každý v ňom vedel, že len čo obidve dcéry (Kameo, Kalus) kráľovskej rodiny dovŕšia vek dospelosti, jedna z nich zasadne na trón a prevezme všetku moc, vrátane schopnosti preberať na seba podobu elementárnych bojovníkov. Kalus sa však zdá, akoby po celý život bola v tieni svojej sestry. Jej posledná kvapka trpezlivosti pretečie v momente, keď zistí, že kráľovná sa už rozhodla, a tou vyvolenou sa stala Kameo. V záchvate zlosti oživí zakliateho kráľa trolov Thorna a s ním aj jeho armádu. Spoločne sa krátko na to postarajú o ostatných členov rodiny a Kameo sa v snahe zabrániť blížiacej sa pohrome vydá priamo do hniezda zloduchov. Tu ale po údere Thorna prichádza nielen o vedomie, ale aj o tú chabú zbierku elementov, s ktorou začínala. Tým sa však nič nekončí, skôr naopak, začína skutočné rozprávkové dobrodružstvo.

GRAFIKA 8 / 10
Slová ako grafika a technické spracovanie naberajú pri konzolách novej generácie úplne iný rozmer než tomu bolo doposiaľ. Pomyselná a neutíchajúca vojna medzi majiteľmi konzol a osobných počítačov v oblasti hier a pomeru ceny, kvalita živená niekoľkými indivíduami, môže konečne, aspoň v tejto oblasti, utíchnuť. Ak sa doposiaľ hovorilo o úbohých rozlíšeniach televízorov a o tom, že hry na nich budili dojem, ako keby sme sa na obrazovku pozerali cez sito, tak to všetko skončilo. Doba sa nám zmenila a ceny nových technológii stále klesajú. Dnes už nie je problém si zaobstarať za rozumnú cenu televízor s nálepkou “HD Ready“ a výrobcovia s tým pri programovaní nových hier maximálne počítajú. Tak ako kedysi sa na obaloch konzolových hier začali objavovať informácie o podpore priestorového zvuku či potrebných blokov na uloženie pozície, dnes pribudli informácie o ponúkanom rozlíšení. Podobnú informáciu nájdeme aj na Kameo, ktoré takto podporuje zobrazovanie o kvalite 720p.

Poďme ale už k samotnej grafike. Jednou z hier, na ktorých Microsoft prezentoval silu a kvality budúcich hier, bolo Kameo a poviem vám, nebola to ani zďaleka náhoda. Koniec úvodnej animácie vyústi do úteku hlavnej postavy pred nepriateľmi a vy si ani poriadne neuvedomíte, kedy vlastne nastal prechod medzi ňou a hraním. Až pri prvom upokojení situácie dostanete konečne príležitosť zastaviť sa a poobzerať sa po tej nádhere vôkol seba. Kamene, dlaždice a rôzne klenby nepôsobia dokonalo iba z väčšej diaľky, ale vyzerajú úchvatne a do detailov prepracované i z bezprostrednej blízkosti. Obloha nad nepriateľským sídlom už nie je iba o niekoľkých temných mrakoch, ale je posiata stovkami drakov. To najlepšie však ešte len príde. Enchanted Kingdom – domov Kameo a jej rodiny, predstavuje doslova grafické orgie. Pred niekoľkými rokmi by sme pri pohľade naň iba krútili hlavou, „tak toto nerozchodí žiadna mašinka“. Detailné avšak netradičné domčeky, košaté stromy ohýbajúce sa pod náporom vetra, vysoká a hustá tráva na každom kroku siahajúca na niektorých miestach až po krk, priezračné jazierka s vodou plne reagujúcou na pohyb s jagavými vodopádmi a množstvom zvláštnych srsťou obrastených tvorov vyčačkaných rôznymi maličkosťami, ktorý sa či už bavia, prechádzajú, alebo pracujú. Samozrejme nesmú chýbať rôzne zvieratká, vtáctvo a ohromujúce svetelné efekty v doprovode plynulej zmeny zo slnkom zaliatej krajiny na mesačný svit. No aby výsledný dojem bol ešte impozantnejší, tvorcovia upravili hru tak, aby sa vo vzduchu neustále niečo vznášalo.

Jaskyne majú presne tú správnu atmosféru, akú by ste očakávali. Vlhké steny, slizkí nepriatelia a tma, pri ktorej iba slabo prenikajúce svetlo pomedzi škáry odhalí ich stiesnené priestory. Ak si k tomu navyše pripočítame množstvo roztrúsených mlák s absolútne reálnym odleskom svetla, nehovoriac o ich rozčerení po dopade nejakej tej kvapky zo stropu, dostaneme... ani to nemusím dopovedať, prejdem radšej s ódami na svet pod hladinou. Možno ste sa už niekedy potápali, nemyslím teraz na ponor vo vani pri pošmyknutí, ale o skutočnom potápaní sa, kde je ešte zachovaná príroda a čistota vody. Ak nie, nevadí, aspoň budete pripravení na tu nádheru, keď sa o niekoľko rokov vďaka švajčiarskemu dôchodku vyberiete na podobnú destináciu. Pod hladinou nájdeme rôzne maličké čiastočky unášané prúdom. Dno posiate množstvom papradí a všakovakými inými podmorskými rastlinami, ktoré sa spolu s prúdmi vody hýbu tiež. No aby tej chváli nebolo príliš, aj napriek všetkému sa nájdu pasáže, kde Kameo po technickej stránke dvakrát nevynikne a dokonca sa nájdu aj také, ktoré by boli hanbou aj pre pôvodného Xboxa. Obidve z menovaných sa nachádzajú na jednom mieste. Planiny Badlands zrejme prespali dobu. Obyčajné nezaujímavé holé pláne bez štipky nápadu, na niektorých miestach s nevkusnými stromami, až by jednému mohlo prísť aj zle.

Samotnej hrdinke sa prakticky nedá nič vyčítať. Detailné oblečenie s rôznymi serepetičkami, plynulé pohyby i v prechode na ktoréhokoľvek elementa. Tí už ale predstavujú kapitolu samú o sebe. Verte mi, nebude to raz, čo sa len tak zastavíte a začnete sa kochať ich krásou. Tak napríklad Snare v jednej zo svojich podôb kopíruje viacero popínavých rastlín. Deep Blue zasa predstavuje akúsi zhmotnenú vodu do tvaru chobotnice, pričom z neho neustále stekajú kvapky a necháva za sebou vlhké stopy. Thermite pre zmenu vyzerá ako malý neškodný mravec s veľkou omrvinkou na chrbátiku. Paradoxne však patrí medzi najsilnejších elementov. Neustále zo sebou nosí horúcu magmu, ktorá plne reaguje na pohyb a tak pri chôdzi môžete sami vidieť, ako sa mu v tej nádobke prelieva a čas od času aj trošku vyleje. Avšak kvalitu technického spracovania poriadne oceníte až pri pohľade ktorémukoľvek z nich do očí, kedy v nich uvidíte odraz prostredia. Nehovoriac o nepriateľoch, ktorí rozhodne nedržia polygónovú diétu a majú tendenciu zgrupovať sa. Na jednom mieste sa zídu v takom počte, o akom sa mnoho hier nemôže pochváliť ani súčtom nepriateľov za celú hru. Tu už nehovoríme o desiatkach, či stovkách, ale o tisíckach nepriateľov s vlastnou umelou inteligenciu bojujúcich proti ďalším tisíckam vojakov (samozrejme taktiež s vlastnou umelou inteligenciou) pred vašimi očami na rozsiahlych planinách.

INTERFACE 8 / 10
Zdá sa, že jednej veci sa asi nikdy úplne nezbavíme. Loadingy. Tie boli, sú a zrejme ešte aj dlho budú. Je síce pravdou, že už v predošlej generácií vznikali hry bez týchto otravných obrazoviek s nahrávacím časom, no prípad Kameo to rozhodne nie je. Na druhej strane si nepredstavujte poldňové čakanie pri nahrávaní novej oblasti. Loadingy sú kratulinké, sotva dvoj sekundové. Určitú náplasťou v tomto prípade predstavuje automatický save. Zbytočne tak hráč nestráca čas výjazdmi do menu alebo hľadaním nejakého bodu. Inak povedané, čas, ktorý stratíte pri nahrávaní novej oblasti, získate pri ukladaní hry.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Kameo sa pôvodne uvádza ako akčná adventúra, no v skutočnosti obsahuje takmer z každého žánru niečo. Systémom rýchlej voľby a ovládania sa však vari najviac podobá legendárnej sérii Zelda. Tí, ktorí už majú aké také skúsenosti s predošlými titulmi Rare, sú na to zvyknutí. Mne osobne to nikdy neprekážalo. Skôr si myslím, že pre hru je to veľkým plusom. Skutočne intuitívnym ovládaním dostanete pod kontrolu ktoréhokoľvek z elementov vrátane hlavnej hrdinky. Kameo sama o sebe nedokáže v boji prakticky nič. Autori ju obdarili iba jednou (nie príliš silnou) útočnou technikou. Jeden jediný kop s premetom, a tým to hasne. Na rad preto, pri častých stretoch s nepriateľmi, prichádzajú elementy. V hre ich môžete nájsť desať a sú zastúpení v piatich kategóriách po dvoch. Trávový, ohnivý, vodný, kamenný a ľadový. Nemá zmysel rozpisovať podrobne o každom z nich, to by som vás pripravil o pôžitok z hľadania a vlastného objavovania ich schopností. Avšak s najväčšou pravdepodobnosťou ich už aj tak viete. Tvorcovia sa tým pri vývoji vôbec netajili a vytrubovali to snáď pri každej príležitosti. Navyše ich popisu sú venované v manuáli dve strany. Neviem, kto zvolil túto stratégiu, ale za seba môžem povedať, že mi riadne prekážala. Veď kto to kedy videl, aby sa informácie motivujúce k zakúpeniu a prechádzaniu vyzrádzali dopredu. S predstihom som už vedel, že sa s elementom v tvare pravekého vtáka, pôvodne obsiahnutého vo verzii pre GameCube, nestretnem.

Elementy sú našťastie výborne navrhnuté. Každý z nich oplýva sebe vlastnými špeciálnymi schopnosťami, ktorých využitie, či už k porazeniu nepriateľov alebo prekonaniu niektorých pasáži, budete musieť poznať a striedať. Premenu z jedného elementa na druhého zabezpečuje rýchla voľba po vzore Zeldy v tvare miniatúrnej časti ovládača v pravom hornom rohu. Už samotné elementy sú pomerne silné, no v niektorých prípadoch ani to nestačí. Kľúčom k úspechu sa tak stáva priame kombinovanie ich schopností. S Major Ruin sa napríklad Kameo dokáže skĺbiť do klbka a vymrštiť obrovskou rýchlosťou aj ponad hlbokú priepasť, následne načo sa počas krátkeho letu premení na Chillu, s ktorou sa okamžite pomocou jej bodákov zabodne do steny. Ich kombinačné využitie sa samozrejme dá uplatniť i v boji. Vodná potvorka Deep Blue okrem rôznych útokov spojených predovšetkým s vodou dokáže vystrekovať olej. Ten po následne krátkej premene na draka môžeme zapáliť a ďalej s Deep Blue, no tentoraz už so zapáleným olejom, kropiť nepriateľov.

Spojitosť so Zeldou však nekončí iba ovládaním a zmenou často používaných predmetov. Dokonca i Kameo: Elements of Power obsahuje niekoľko RPG prvkov. Srdiečka v ľavom hornom rohu obrazovky vystriedala klasická energia. Nachádzaním elixírov života sa po častiach zväčšuje. Taktiež nie hneď po získaní nejakého elementa s ním máte zároveň aj všetky jeho schopnosti. Až nachádzaním ovocia pripomínajúceho obrovské jahody sa ich môžete učiť. Ani jedna z týchto vzácnosti sa ale len tak na zemi nepovaľuje, teda okrem ojedinelých prípadov. K získaniu je často potrebná nielen pozornosť, ale aj splnenie určitých minihier.

MULTIPLAYER 8 / 10
Kameo spočiatku neoplýval takými multiplayerovými možnosťami, akými sa môže pochváliť dnes. Tvorcovia prostredníctvom pravidelných “updatov“ hru stále vylepšujú a skrášľujú, aby sa o to viac priblížila k dokonalejšej forme. V súčasnosti si môže hráč vybrať z dvoch ponúk, online a offline multiplayeru. Obidva sme testovali a fungovali absolútne bez problémov a bez akéhokoľvek spomalenia či inej chybičke krásy. Zároveň sú si dosť podobné. Hraním multiplayeru nemôže hráč hru prejsť od začiatku až do konca ako v príbehovom móde. Dostupné sú len určité pasáže predtým navštívené v sólo móde. Pri hre v režime offline potrebujete ako inak spoluhráča a minimálne ešte jeden ovládač navyše. S online multiplayerom je to samozrejme jednoduchšie, pokiaľ ste aktívne pripojení. Potom už len stačí zúčastniť sa niektorej z ponúkaných hier, alebo sa sám stať hostiteľom. Spoločné prechádzanie levelmi nie je žiaden problém, nakoľko hra inteligentne dopraví zaostávajúceho hráča k vedúcemu pri prechode cez loadingovú obrazovku alebo checkpoint. Navyše sa medzi sebou môžete neustále dohovárať prostredníctvom headsetu zapojeného do ovládača.

ZVUKY 9 / 10
Špičkové grafické spracovanie nie je jedinou oslnivou stránkou Kameo. Profesionálny britský dabing dodáva postávam život a hodnotu hry tak zvyšuje ešte o nejaký ten dielik. Čo sa týka samotných zvukov, niektoré elementy i pri obyčajnom postávaní dychčia alebo stonajú. Adekvátne k svojmu vzhľadu vydávajú vierohodné pazvuky a dokonca pri jednom z ľadových elementov počujete aj to, ako ľad, ktorým je pokrytý, praská od tej ukrutnej zimy.

HUDBA 8 / 10
Rare sú predovšetkým známi nielen vynikajúcou grafikou skĺbenou s príťažlivým ovládaním, ale aj kvalitnou hudbou. Kameo ponúka pestrú paletu všakovakých hudobných skladieb, väčšinou však určených pre všetky vekové kategórie. No nájdu sa aj skutočne ohromujúce skladby, ktoré perfektne napomáhajú vytvoriť pravú fantasy atmosféru.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Spolu so spustením hry sa automaticky spúšťa tutorial. Predsa len nie každý musí byť v hrách taký zbehlý. Časom si však uvedomíte, že úvod už pominul, ale tutorial v podobne hovoriacej knihy stále pokračuje. Žeby nejaká chyba? Kdeže, verný sprievodca hrou, kniha Wotnot, vám od začiatku až do konca pomáha riešiť problémy a záseky. Taktiež obrazovka s nápisom load prichádza do úvahy len po zapnutí konzoly s hrou. Kameo sa síce energia po zásahoch odoberá, no o život nikdy nepríde, iba je automaticky vrátená k poslednému checkpointu. Teraz naozaj netuším, za čo nás tvorcovia považujú. Jedno sa im však podarilo, frustrovaní takýmto systémom nikdy nebudeme. Umelá inteligencia nepriateľov je pritom na vysokej úrovni. Ak náhodou pozbavíte nejakého trola štítu a vedľa neho bude podobný, s ešte použiteľným štítom, ten bezbranný nešťastník sa okamžite začne skrývať za postavu so štítom. Príležitostní hráči jasajú, ale hardcore hráči asi radšej siahnu po obtiažnosti Expert, ktorá bola len nedávno dodaná ako jeden z updatov.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Kameo: Elements of Power nielenže otvorila cestu k novej generácii, ale zároveň i zatienila drvivú väčšinu ostatných hier a dodnes patrí medzi to najlepšie, čo si noví majitelia Xbox 360 môžu k svojej konzole zaobstarať. Oslnivá grafika, výborná hrateľnosť, skvelé ozvučenie a množstvo bonusov vás prišpendlí ku gauču na niekoľko desiatok hodín a na obavy z kúpi dávno zabudnete. Viac slov už hádam ani nie je potrebných. Hra má svoje chyby a pravdepodobne sa ani nestane hrou roka, ale ponúka omnoho viac, než na čo sme od prvogeneračných hier zvyknutí. Ján Pásztor

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Lieči sklerózu multiplex: Pacienti sa niekedy uchyľujú až k nebezpečným alternatívam

Liečba na mieru sa postupne stáva medicínskym trendom, tvrdí pre SME slovenský lekár a neurovedec Tomáš Kalinčík.

Google pomôže veľkým webom moderovať diskusie

Moderátori nebudú musieť čítať tisíce príspevkov. Na problémové texty ich upozorní počítačový automat.

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 634
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 632
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 574
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 611
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 160
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 820
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 867
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 271
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 964
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 539

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop