![]() |
Prvý diel Guilty Gear X ste si mohli obstarať cca. už pred rokom a nedávno sa objavil aj ako príloha jedného z českých časopisov o počítačových hrách. Už vtedy bolo jasné, že vznikla nová značka medzi bojovými hrami, ktorá sa s relatívnou úspešnosťou popasuje s klasikami vo svojom žánri. O čo vlastne ide? Je to jednoduché: jedna ohraničená a plošne videná aréna, dvaja borci, jeden postupujúci víťaz. Klasické pravidlá bojoviek ostali zachované, všetka česť vývojárom, ktorí nesadli na lep súčasným trendom (pompézna 3D grafika alebo masové bitky á la nový Mortal Kombat ). Takže ak ste kedysi snívali o tom, že budete mať doma Super Nintendo a k nemu božského Street Fightera II, ste len na krok od splnenia tohto sna (tento výrok ale treba brať trochu s rezervou...). Guilty Gear XX Reloaded je totiž aktualizovaný beat-em up titul s množstvom rozmanitých bojovníkov a bojových techník, ktorý vám dá riadne zabrať.
GRAFIKA 7 / 10
Majitelia PS2 verzie recenzovanej hry vám určite zaspievajú nejakú tú oslavnú pieseň na konto jej grafického spracovania. Ja sa však akejkoľvek ódy zdržím (aspoň v súvislosti vizuálu). Niežeby obrázky neboli neuveriteľne detailné, animácie fantasticky rozpracované a pozadia s 3D nenápadnými elementmi vkusné – problém je v tom, ako vám to vyobrazí vaše „písídlo“. Lebo hoci som sa riadne pohral s nastaveniami, grafika ostala stále kostrbatá. A to vie veľmi kaziť dojem z hry. Zrazu máte totiž pocit, že ide o nejakú freewareovku, za ktorú sa ktosi odvážil pýtať ťažko zarobené peniaze (z mylného dojmu vytrhne až prvý väčší kombo-úder, ktorý rozvíri ohňostroje špeciálnych efektov, farebných škvŕn, sýtočervených vejárov a čojaviemeštečohovšetkého). Grafika je jednoducho viditeľne konvertovaná, a tak nie je možné si ju vychutnať naplno.
INTERFACE 7 / 10
Neuveriteľné, ale na krížovom ovládači gamepadu mi odišla šípka ukazujúca smerom hore. Analógovou páčkou je celkom obtiažne trafiť sa presne do strany, preto som tentoraz zvolil klávesnicu. GG XX je hrateľný aj na nej, len si musíte dobre zvážiť, ako prerozdelíte funkcie jednotlivých kláves. Zachovanie pôvodného nastavenia neodporúčam v žiadnom prípade, a hráči neznalí rozmiestnenia tlačidiel na gameparoch PS2 podľa symbolov (krížik, gulička, štvorec, trojuholník) by si mali tieto vedomosti urýchlene doplniť – práve prostredníctvom týchto symbolov totiž hra komunikuje vo svojom menu (hoci konfiguračný program bežiaci vo Windowsoch funguje normálne – t.j. určujete si konkrétnu klávesu).
HRATEĽNOSŤ < 8>
Pri hrách tohto typu padnú do oka ako prvé postavy. Za tie sa GG XX hanbiť každopádne nemusí: približne 20 borcov s rôznym zameraním čaká na svojho hráča, ktorý prebudí k životu svoju obľúbenú figúrku. Buďme konkrétni: nájdete tu obrovitánskeho, ale pomalého svalovca, manga mníšku s vražedným jojom, do červena odetú gitaristku s nebezpečným hudobným nástrojom, démonického gentlemana inšpirovaného pánskou módou viktoriánskeho Londýna, záhrobnú postavu v plášti s obrovskou kosou v ruke, klasického bojovníka s mečom, americký typ frajera, blonďatého pološialenca s obojručnými ninja zbraňami (tie zvláštne kosáky spojené reťazou), robotického majstra bojových umení a mnoho ďalších typov. Autori očividne neobmedzovali svoju predstavivosť ničím, pričom sa inšpirovali aj už existujúcimi konkurenčnými titulmi. Výsledok je však práve preto skvelý! Navyše, každá postava prináša so sebou svoj vlastný príbeh (rozprávanie prebieha kvázi komiksovým štýlom) a po víťaznom ťažení sa v galérií sprístupní množstvo zaujímavých bonusov (videá, artworky...).
MULTIPLAYER
S hrou viacerých hráčov je to pri konverziách vždy tak trochu problém – keď si to rozdávajú dvaja nažhavení maníci na jednej klávesnici, môže dôjsť k treniciam aj mimo virtuálnej reality. Potom to už ale nie je hra, ale Mortal Kombat v reáli. Nuž a ak sa vám práve dolámal gamepad, je jasné, že multiplayer tak skoro neotestujete. Spriaznené duše však hlásia, že pokiaľ jeden z hráčov zvláda kombá svojho bojovníka a jeho súper len divoko a bezcieľne stláča tlačidlá, nemá (akokoľvek divoký) nováčik šancu.
ZVUKY 8 / 10
Japonský dabing rules! Niet nad pôvodné hlasy s pôvodnou farbou a intonáciou. Angličtina jednoducho v takejto šialenej záležitosti nemá čo hľadať. Ani ruchy však v ničom nezaostávajú, a tak si vychutnáte zvuky výbuchov, tupých úderov, rinčania reťazí a rôzne iné.
HUDBA 7 / 10
Tých sedem nie je za zvolený žáner (niečo medzi hardrockom a heavymetalom), ale za kvalitu samplov. Skúste si pustiť nejakú magnetofónovú pásku na dvadsaťročnom prehrávači a výsledok bude ten istý. Gitary „šumia“ a bubny „dunia“, čo neumožňuje stopercentne prežiť adrenalínový šok (ten však tiež zažijete len v prípade, ak si včas nevšimnete, že ste zabudli znížiť hlasitosť reproduktorov aspoň pár stupňov pod maximálny výkon).
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
GG X 2 je veľmi náročná hra. Nielen kvôli šikovnej UI (v neskorších fázach), ale hlavne kvôli obtiažnym kombám a bojovým technikám. Síce sa kombinácie tlačidiel u postáv čiastočne prekrývajú, no ozajstné lahôdky sa naučíte robiť až po hodinách tréningu. Komu ostáva čas na následné hranie, nech sa páči. Šéfredaktori internetových časopisov o počítačových hrách, študenti a novinári nech sa ale majú s hodinkami na ruke na pozore. ;)
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,5 / 10
Evidujem vysoko pozitívne hodnotenia na Guilty Gear XX: Reloaded všelikde vo svete, ale treba si uvedomiť, že tam ide o verziu na PS2. Ja som sa boril s krásne uletenými bojovníkmi na klasickej PC mašine, a tam sú s portovaním vždy problémy (pozri napr. Dante´s Awakening). A tak aj tentoraz nedostatky spomínané pri jednotlivých zložkách zrážajú celkovú hrateľnosť o niekoľko priečok dolu a z piedestálu slávy sa GG XX dostáva niekam medzi ľahký nadpriemer a takmer odporúčateľný titul. Ja som vydal v tejto svojej správe o hre maximum, ďalej už všetko závisí od vašich žánrových priorít. Veď možno niekto dokáže prehltnúť nepohodlné ovládanie a slabšiu grafiku, či niekedy až rušivé hudobné pozadie.
Autor: Marián „slay you, slay me“ Kluvanec