V decembri 2004 Google oznámil, že naskenuje milióny papierových kníh a sprístupní ich na webe bez toho, aby si od autorov pýtal povolenie. Prvou reakciou boli ovácie zo strany verejnosti a pobúrenie a niekoľko žalôb zo strany vydavateľov.
Majitelia autorských práv tvrdili, že zverejňovanie ich kníh na webe je bezprecedentným zásahom do ich práv a spôsobí im značné škody. Google svoju obhajobu postavil na tom, že surfisti si bez súhlasu vydavateľov budú môcť čítať len úryvky, nie celé knihy, a predaj papierových kníh to môže naopak skôr zvýšiť. Po takmer dvoch rokoch od spustenia programu sa ukazuje, že Google mal zrejme pravdu.
Nárast predaja
Agentúra Reuters minulý týždeň oslovila šesť veľkých vydavateľstiev, ktorých knihy možno kompletne nájsť na internete v rámci programov Books. google.com a tiež podobnej služby na Amazon.com. Všetky uvádzajú, že predaj kníh cez internet im od spustenia programu Google vzrástol a prichádza k nim množstvo návštevníkov, ktorí nájdu v knihe cez vyhľadávač zaujímavý úryvok a potom si ju celú zaobstarajú v papierovej podobe.
Dva milióny kníh z Michiganskej univerzity pripravených na skenovanie do katalógu Google. FOTO – SITA/AP |
„Google Book Search nám pomohol urobiť z ľudí hľadajúcich informácie na webe našich zákazníkov,“ povedala šéfka internetového predaja Oxford University Press Colleen Scollansová. Podobne ako ďalší vydavatelia nechcela uviesť presné čísla, ale nárast označila za „výrazný“.
Rovnaký je názor riaditeľa pre licencie v špecializovanom vydavateľstve Springer Science + Business. „Máme podozrenie, že Google nám naozaj pomáha predávať viac kníh,“ povedal Kim Zwollo.
Vydavateľ umeleckých kníh teNeues uviedol, že online predaj jeho titulov sa za posledný rok zdvojnásobil a firma považuje zaradenie svojich kníh do katalógu Google za jeden z dvoch najdôležitejších faktorov, ktoré tomu dopomohli.
Vydavateľstvo Penguin uvádza, že Google mu pomohlo zvýšiť predaj, ale ešte väčší bol vplyv internetového kníhkupectva Amazon, kde môžu čitatelia takisto čítať celé pasáže kníh, Amazon ich však zverejňuje len so súhlasom vydavateľa. John Makinson z Penguinu agentúre Reuters povedal, že zverejnenie plného textu knihy na internete v priemere zvyšuje jej predaj o 7 percent.
Zadarmo nemusí kaziť biznis
Uvedené príklady neznamenajú, že zverejňovanie predtým platených informácií na internete nikomu nekazí biznis, môže však signalizovať, že pri jeho správnom využití môže priniesť viac úžitku ako škody. Poučením by preto mohol byť aj pre zástupcov ďalších odvetví, najmä hudobných vydavateľstiev a filmových spoločností.
„Hudobné vydavateľstvá sa nesnažia hľadať nové obchodné modely, ale trávia čas nariekaním nad tým, že ‘tomu, čo je zadarmo, nemožno konkurovať’, pričom majú na mysli nelegálnu hudbu dostupnú na internete,“ napísal Gary Shapiro na serveri Cnet.com „Trh však ukazuje, že aj bezplatnému konkurovať možno. Dokázali to predajcovia balenej vody. Dokážu to aj predajcovia kníh v konkurencii bezplatných knižníc,“ upozornil Shapiro. A najnovšie to, zdá sa, dokážu aj knižní vydavatelia v konkurencii bezplatných kópií vlastných kníh na webe.