SME

Zásielkový obchod v Česku rastie, motorom je internetový predaj

Zásielkový obchod v Českej republike i napriek veľkému rozmachu maloobchodnej siete stále rastie a motorom zvyšovania jeho tržieb je predaj cez internet.

ilustračné foto

Celkový obrat českých zásielkových obchodov v minulom roku vzrástol medziročne o 30 percent na 17 miliárd Kč, z čoho internetový predaj sa zvýšil o 40 percent na desať miliárd Kč. Tržby internetových predajcov tak po prvýkrát predbehli tradičné zásielkové obchody, ktorých minuloročný obrat sa zvýšil o šesť percent na sedem miliárd Kč.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Význam internetu stále rastie. Zatiaľ čo ešte v roku 2004 bol internetový predaj slabší než katalógový zásielkový predaj, minulý rok tomu bolo naopak. Tempo rastu internetového predaja je vysoké, a tiež pri klasických katalógových firmách hrá teraz internet dôležitú úlohu, pretože cez neho predajú približne 20 percent svojej produkcie," povedal na pražskej konferencii tajomník Asociácie direct marketingu a zásielkového obchodu Tomáš Hájek.

SkryťVypnúť reklamu

Zásielkový predaj, teda mimo kamenných obchodov, zahŕňa katalógový predaj, predaj cez internet, osobný predaj a teleshopping. Zásielkový obchod vrátane internetového predaja sa minulý rok na celkových maloobchodných tržbách, ktoré bez započítania predaja automobilov dosiahli 600 miliárd korún českých, podieľal 2,9 percentami. V roku 2004 tento ukazovateľ dosiahol 1,4 percenta.

Samostatný internetový obchod mal podiel 1,7 percenta a klasický zásielkový obchod 1,2 Percenta. Rastúcu obľubu internetového nakupovania potvrdzujú i najnovšie údaje Českého štatistického úradu. Počet ľudí, ktorí za posledných 12 mesiacov nakúpili nejaký tovar či služby prostredníctvom počítača a webových stránok, sa tento rok podľa ČSÚ oproti minulému roku zdvojnásobil. Minulý rok tak urobilo šesť percent ľudí starších ako16 rokov, tento rok to bolo už 12 percent, teda približne milión ľudí. Oproti roku 2003 je nárast dokonca štvornásobný, pretože vtedy si tovar či služby cez internet zaobstarali len tri percentá ľudí starších ako 16 rokov. O rok neskôr to bolo päť percent.

SkryťVypnúť reklamu

Klasické zásielkové obchody preto v poslednej dobe kladú väčší dôraz tiež na internetový predaj. Napríklad spoločnosť Neckermann minulý rok na jar spojila svoje sily so skupinou internetových obchodov InternetShops. Vďaka tejto spolupráci si obidve spoločnosti vzájomne doplnili ponúkaný tovar. Neckermann do internetových obchodov InternetShops zaradil odevy a spodné prádlo, a naopak vo svojich katalógoch a na internetových stránkach ponúka knihy, hudbu či video.

V porovnaní so západnou Európou zásielkový obchod v ČR stále zaostáva. Zatiaľ čo napríklad v Rakúsku minulý rok v prepočte na obyvateľa pripadlo v rámci zásielkového obchodu priemerne 186 eur, v Cěskej republike to bolo 55 eur.

Ešte menej ako v ČR nakupujú prostredníctvom zásielkových obchodov Slovinci (40 eur), Slováci (27 eur) či Poliaci (25 eur). Najmenej rozvinutý je zásielkový obchod v Rusku (sedm eur), na Ukrajine (dve eurá) a v Rumunsku (jedno euro).

SkryťVypnúť reklamu

V krajinách západnej Európy pripadajú na jedného obyvateľa ročné nákupy prostredníctvom zásielkových obchodov v hodnote 176 eur, naopak vo východnej Európe je to iba sedem eur. Podľa odborníkov má preto zásielkový obchod v strednej a východnej Európe veľký potenciál rastu.

Zásielkový obchod v prepočte na obyvateľov vo vybraných európskych krajinách (v eurách):

Rakúsko 186
Česká republika 55
Slovinsko 40
Slovensko 27
Poľsko 25
Maďarsko 20
Chorvátsko 11
Rusko 7
Ukrajina 2
Rumunsko 1
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 3 ďalší
Ilustračné foto.

Umelcov otrávil trend štartovacích balíčkov.


10

Po príchode Muska polovica používateľov obmedzila používanie siete X.


8

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  5. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  6. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  7. Takto chutí zlato
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 984
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 805
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 174
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 905
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 712
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 349
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 249
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 153
SkryťZatvoriť reklamu