
Celkový obrat českých zásielkových obchodov v minulom roku vzrástol medziročne o 30 percent na 17 miliárd Kč, z čoho internetový predaj sa zvýšil o 40 percent na desať miliárd Kč. Tržby internetových predajcov tak po prvýkrát predbehli tradičné zásielkové obchody, ktorých minuloročný obrat sa zvýšil o šesť percent na sedem miliárd Kč.
"Význam internetu stále rastie. Zatiaľ čo ešte v roku 2004 bol internetový predaj slabší než katalógový zásielkový predaj, minulý rok tomu bolo naopak. Tempo rastu internetového predaja je vysoké, a tiež pri klasických katalógových firmách hrá teraz internet dôležitú úlohu, pretože cez neho predajú približne 20 percent svojej produkcie," povedal na pražskej konferencii tajomník Asociácie direct marketingu a zásielkového obchodu Tomáš Hájek.
Zásielkový predaj, teda mimo kamenných obchodov, zahŕňa katalógový predaj, predaj cez internet, osobný predaj a teleshopping. Zásielkový obchod vrátane internetového predaja sa minulý rok na celkových maloobchodných tržbách, ktoré bez započítania predaja automobilov dosiahli 600 miliárd korún českých, podieľal 2,9 percentami. V roku 2004 tento ukazovateľ dosiahol 1,4 percenta.
Samostatný internetový obchod mal podiel 1,7 percenta a klasický zásielkový obchod 1,2 Percenta. Rastúcu obľubu internetového nakupovania potvrdzujú i najnovšie údaje Českého štatistického úradu. Počet ľudí, ktorí za posledných 12 mesiacov nakúpili nejaký tovar či služby prostredníctvom počítača a webových stránok, sa tento rok podľa ČSÚ oproti minulému roku zdvojnásobil. Minulý rok tak urobilo šesť percent ľudí starších ako16 rokov, tento rok to bolo už 12 percent, teda približne milión ľudí. Oproti roku 2003 je nárast dokonca štvornásobný, pretože vtedy si tovar či služby cez internet zaobstarali len tri percentá ľudí starších ako 16 rokov. O rok neskôr to bolo päť percent.
Klasické zásielkové obchody preto v poslednej dobe kladú väčší dôraz tiež na internetový predaj. Napríklad spoločnosť Neckermann minulý rok na jar spojila svoje sily so skupinou internetových obchodov InternetShops. Vďaka tejto spolupráci si obidve spoločnosti vzájomne doplnili ponúkaný tovar. Neckermann do internetových obchodov InternetShops zaradil odevy a spodné prádlo, a naopak vo svojich katalógoch a na internetových stránkach ponúka knihy, hudbu či video.
V porovnaní so západnou Európou zásielkový obchod v ČR stále zaostáva. Zatiaľ čo napríklad v Rakúsku minulý rok v prepočte na obyvateľa pripadlo v rámci zásielkového obchodu priemerne 186 eur, v Cěskej republike to bolo 55 eur.
Ešte menej ako v ČR nakupujú prostredníctvom zásielkových obchodov Slovinci (40 eur), Slováci (27 eur) či Poliaci (25 eur). Najmenej rozvinutý je zásielkový obchod v Rusku (sedm eur), na Ukrajine (dve eurá) a v Rumunsku (jedno euro).
V krajinách západnej Európy pripadajú na jedného obyvateľa ročné nákupy prostredníctvom zásielkových obchodov v hodnote 176 eur, naopak vo východnej Európe je to iba sedem eur. Podľa odborníkov má preto zásielkový obchod v strednej a východnej Európe veľký potenciál rastu.
Zásielkový obchod v prepočte na obyvateľov vo vybraných európskych krajinách (v eurách):
Rakúsko | 186 |
Česká republika | 55 |
Slovinsko | 40 |
Slovensko | 27 |
Poľsko | 25 |
Maďarsko | 20 |
Chorvátsko | 11 |
Rusko | 7 |
Ukrajina | 2 |
Rumunsko | 1 |