SME

Zásielkový obchod v Česku rastie, motorom je internetový predaj

Zásielkový obchod v Českej republike i napriek veľkému rozmachu maloobchodnej siete stále rastie a motorom zvyšovania jeho tržieb je predaj cez internet.

ilustračné foto

Celkový obrat českých zásielkových obchodov v minulom roku vzrástol medziročne o 30 percent na 17 miliárd Kč, z čoho internetový predaj sa zvýšil o 40 percent na desať miliárd Kč. Tržby internetových predajcov tak po prvýkrát predbehli tradičné zásielkové obchody, ktorých minuloročný obrat sa zvýšil o šesť percent na sedem miliárd Kč.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Význam internetu stále rastie. Zatiaľ čo ešte v roku 2004 bol internetový predaj slabší než katalógový zásielkový predaj, minulý rok tomu bolo naopak. Tempo rastu internetového predaja je vysoké, a tiež pri klasických katalógových firmách hrá teraz internet dôležitú úlohu, pretože cez neho predajú približne 20 percent svojej produkcie," povedal na pražskej konferencii tajomník Asociácie direct marketingu a zásielkového obchodu Tomáš Hájek.

SkryťVypnúť reklamu

Zásielkový predaj, teda mimo kamenných obchodov, zahŕňa katalógový predaj, predaj cez internet, osobný predaj a teleshopping. Zásielkový obchod vrátane internetového predaja sa minulý rok na celkových maloobchodných tržbách, ktoré bez započítania predaja automobilov dosiahli 600 miliárd korún českých, podieľal 2,9 percentami. V roku 2004 tento ukazovateľ dosiahol 1,4 percenta.

Samostatný internetový obchod mal podiel 1,7 percenta a klasický zásielkový obchod 1,2 Percenta. Rastúcu obľubu internetového nakupovania potvrdzujú i najnovšie údaje Českého štatistického úradu. Počet ľudí, ktorí za posledných 12 mesiacov nakúpili nejaký tovar či služby prostredníctvom počítača a webových stránok, sa tento rok podľa ČSÚ oproti minulému roku zdvojnásobil. Minulý rok tak urobilo šesť percent ľudí starších ako16 rokov, tento rok to bolo už 12 percent, teda približne milión ľudí. Oproti roku 2003 je nárast dokonca štvornásobný, pretože vtedy si tovar či služby cez internet zaobstarali len tri percentá ľudí starších ako 16 rokov. O rok neskôr to bolo päť percent.

SkryťVypnúť reklamu

Klasické zásielkové obchody preto v poslednej dobe kladú väčší dôraz tiež na internetový predaj. Napríklad spoločnosť Neckermann minulý rok na jar spojila svoje sily so skupinou internetových obchodov InternetShops. Vďaka tejto spolupráci si obidve spoločnosti vzájomne doplnili ponúkaný tovar. Neckermann do internetových obchodov InternetShops zaradil odevy a spodné prádlo, a naopak vo svojich katalógoch a na internetových stránkach ponúka knihy, hudbu či video.

V porovnaní so západnou Európou zásielkový obchod v ČR stále zaostáva. Zatiaľ čo napríklad v Rakúsku minulý rok v prepočte na obyvateľa pripadlo v rámci zásielkového obchodu priemerne 186 eur, v Cěskej republike to bolo 55 eur.

Ešte menej ako v ČR nakupujú prostredníctvom zásielkových obchodov Slovinci (40 eur), Slováci (27 eur) či Poliaci (25 eur). Najmenej rozvinutý je zásielkový obchod v Rusku (sedm eur), na Ukrajine (dve eurá) a v Rumunsku (jedno euro).

SkryťVypnúť reklamu

V krajinách západnej Európy pripadajú na jedného obyvateľa ročné nákupy prostredníctvom zásielkových obchodov v hodnote 176 eur, naopak vo východnej Európe je to iba sedem eur. Podľa odborníkov má preto zásielkový obchod v strednej a východnej Európe veľký potenciál rastu.

Zásielkový obchod v prepočte na obyvateľov vo vybraných európskych krajinách (v eurách):

Rakúsko 186
Česká republika 55
Slovinsko 40
Slovensko 27
Poľsko 25
Maďarsko 20
Chorvátsko 11
Rusko 7
Ukrajina 2
Rumunsko 1
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 307
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 185
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 714
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 538
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 226
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 715
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 344
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 068
SkryťZatvoriť reklamu