SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Zásielkový obchod v Česku rastie, motorom je internetový predaj

Zásielkový obchod v Českej republike i napriek veľkému rozmachu maloobchodnej siete stále rastie a motorom zvyšovania jeho tržieb je predaj cez internet.

ilustračné foto

Celkový obrat českých zásielkových obchodov v minulom roku vzrástol medziročne o 30 percent na 17 miliárd Kč, z čoho internetový predaj sa zvýšil o 40 percent na desať miliárd Kč. Tržby internetových predajcov tak po prvýkrát predbehli tradičné zásielkové obchody, ktorých minuloročný obrat sa zvýšil o šesť percent na sedem miliárd Kč.

"Význam internetu stále rastie. Zatiaľ čo ešte v roku 2004 bol internetový predaj slabší než katalógový zásielkový predaj, minulý rok tomu bolo naopak. Tempo rastu internetového predaja je vysoké, a tiež pri klasických katalógových firmách hrá teraz internet dôležitú úlohu, pretože cez neho predajú približne 20 percent svojej produkcie," povedal na pražskej konferencii tajomník Asociácie direct marketingu a zásielkového obchodu Tomáš Hájek.

Skryť Vypnúť reklamu

Zásielkový predaj, teda mimo kamenných obchodov, zahŕňa katalógový predaj, predaj cez internet, osobný predaj a teleshopping. Zásielkový obchod vrátane internetového predaja sa minulý rok na celkových maloobchodných tržbách, ktoré bez započítania predaja automobilov dosiahli 600 miliárd korún českých, podieľal 2,9 percentami. V roku 2004 tento ukazovateľ dosiahol 1,4 percenta.

Samostatný internetový obchod mal podiel 1,7 percenta a klasický zásielkový obchod 1,2 Percenta. Rastúcu obľubu internetového nakupovania potvrdzujú i najnovšie údaje Českého štatistického úradu. Počet ľudí, ktorí za posledných 12 mesiacov nakúpili nejaký tovar či služby prostredníctvom počítača a webových stránok, sa tento rok podľa ČSÚ oproti minulému roku zdvojnásobil. Minulý rok tak urobilo šesť percent ľudí starších ako16 rokov, tento rok to bolo už 12 percent, teda približne milión ľudí. Oproti roku 2003 je nárast dokonca štvornásobný, pretože vtedy si tovar či služby cez internet zaobstarali len tri percentá ľudí starších ako 16 rokov. O rok neskôr to bolo päť percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Klasické zásielkové obchody preto v poslednej dobe kladú väčší dôraz tiež na internetový predaj. Napríklad spoločnosť Neckermann minulý rok na jar spojila svoje sily so skupinou internetových obchodov InternetShops. Vďaka tejto spolupráci si obidve spoločnosti vzájomne doplnili ponúkaný tovar. Neckermann do internetových obchodov InternetShops zaradil odevy a spodné prádlo, a naopak vo svojich katalógoch a na internetových stránkach ponúka knihy, hudbu či video.

V porovnaní so západnou Európou zásielkový obchod v ČR stále zaostáva. Zatiaľ čo napríklad v Rakúsku minulý rok v prepočte na obyvateľa pripadlo v rámci zásielkového obchodu priemerne 186 eur, v Cěskej republike to bolo 55 eur.

Ešte menej ako v ČR nakupujú prostredníctvom zásielkových obchodov Slovinci (40 eur), Slováci (27 eur) či Poliaci (25 eur). Najmenej rozvinutý je zásielkový obchod v Rusku (sedm eur), na Ukrajine (dve eurá) a v Rumunsku (jedno euro).

Skryť Vypnúť reklamu

V krajinách západnej Európy pripadajú na jedného obyvateľa ročné nákupy prostredníctvom zásielkových obchodov v hodnote 176 eur, naopak vo východnej Európe je to iba sedem eur. Podľa odborníkov má preto zásielkový obchod v strednej a východnej Európe veľký potenciál rastu.

Zásielkový obchod v prepočte na obyvateľov vo vybraných európskych krajinách (v eurách):

Rakúsko 186
Česká republika 55
Slovinsko 40
Slovensko 27
Poľsko 25
Maďarsko 20
Chorvátsko 11
Rusko 7
Ukrajina 2
Rumunsko 1
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prelet okolo južného pólu Bennu, záber vznikol zo vzdialenosti 12 kilometrov, keď sa sonda vzďaľovala.

Na planine Nazca objavili nový obrovský obrazec

Doteraz odkryli vyše tristo obrazcov.

Obrazec objavili pri navrhovaní novej cesty k rozhľadni.

Rusom na orbite sa pokazila toaleta

Vesmírna stanica má len dve toalety, druhá je v americkom segmente.

Ilustračná fotografia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 735
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 148
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 731
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 726
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 157
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 122
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 700
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 092
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 082
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 012