SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Zásielkový obchod v Česku rastie, motorom je internetový predaj

Zásielkový obchod v Českej republike i napriek veľkému rozmachu maloobchodnej siete stále rastie a motorom zvyšovania jeho tržieb je predaj cez internet.

ilustračné foto

Celkový obrat českých zásielkových obchodov v minulom roku vzrástol medziročne o 30 percent na 17 miliárd Kč, z čoho internetový predaj sa zvýšil o 40 percent na desať miliárd Kč. Tržby internetových predajcov tak po prvýkrát predbehli tradičné zásielkové obchody, ktorých minuloročný obrat sa zvýšil o šesť percent na sedem miliárd Kč.

"Význam internetu stále rastie. Zatiaľ čo ešte v roku 2004 bol internetový predaj slabší než katalógový zásielkový predaj, minulý rok tomu bolo naopak. Tempo rastu internetového predaja je vysoké, a tiež pri klasických katalógových firmách hrá teraz internet dôležitú úlohu, pretože cez neho predajú približne 20 percent svojej produkcie," povedal na pražskej konferencii tajomník Asociácie direct marketingu a zásielkového obchodu Tomáš Hájek.

Skryť Vypnúť reklamu

Zásielkový predaj, teda mimo kamenných obchodov, zahŕňa katalógový predaj, predaj cez internet, osobný predaj a teleshopping. Zásielkový obchod vrátane internetového predaja sa minulý rok na celkových maloobchodných tržbách, ktoré bez započítania predaja automobilov dosiahli 600 miliárd korún českých, podieľal 2,9 percentami. V roku 2004 tento ukazovateľ dosiahol 1,4 percenta.

Samostatný internetový obchod mal podiel 1,7 percenta a klasický zásielkový obchod 1,2 Percenta. Rastúcu obľubu internetového nakupovania potvrdzujú i najnovšie údaje Českého štatistického úradu. Počet ľudí, ktorí za posledných 12 mesiacov nakúpili nejaký tovar či služby prostredníctvom počítača a webových stránok, sa tento rok podľa ČSÚ oproti minulému roku zdvojnásobil. Minulý rok tak urobilo šesť percent ľudí starších ako16 rokov, tento rok to bolo už 12 percent, teda približne milión ľudí. Oproti roku 2003 je nárast dokonca štvornásobný, pretože vtedy si tovar či služby cez internet zaobstarali len tri percentá ľudí starších ako 16 rokov. O rok neskôr to bolo päť percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Klasické zásielkové obchody preto v poslednej dobe kladú väčší dôraz tiež na internetový predaj. Napríklad spoločnosť Neckermann minulý rok na jar spojila svoje sily so skupinou internetových obchodov InternetShops. Vďaka tejto spolupráci si obidve spoločnosti vzájomne doplnili ponúkaný tovar. Neckermann do internetových obchodov InternetShops zaradil odevy a spodné prádlo, a naopak vo svojich katalógoch a na internetových stránkach ponúka knihy, hudbu či video.

V porovnaní so západnou Európou zásielkový obchod v ČR stále zaostáva. Zatiaľ čo napríklad v Rakúsku minulý rok v prepočte na obyvateľa pripadlo v rámci zásielkového obchodu priemerne 186 eur, v Cěskej republike to bolo 55 eur.

Ešte menej ako v ČR nakupujú prostredníctvom zásielkových obchodov Slovinci (40 eur), Slováci (27 eur) či Poliaci (25 eur). Najmenej rozvinutý je zásielkový obchod v Rusku (sedm eur), na Ukrajine (dve eurá) a v Rumunsku (jedno euro).

Skryť Vypnúť reklamu

V krajinách západnej Európy pripadajú na jedného obyvateľa ročné nákupy prostredníctvom zásielkových obchodov v hodnote 176 eur, naopak vo východnej Európe je to iba sedem eur. Podľa odborníkov má preto zásielkový obchod v strednej a východnej Európe veľký potenciál rastu.

Zásielkový obchod v prepočte na obyvateľov vo vybraných európskych krajinách (v eurách):

Rakúsko 186
Česká republika 55
Slovinsko 40
Slovensko 27
Poľsko 25
Maďarsko 20
Chorvátsko 11
Rusko 7
Ukrajina 2
Rumunsko 1
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

2 h
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

15 h
Maďarský premiér Viktor Orbán.

Maďarsko sa sťažuje na pomalé dodávky vakcín.

5 h

Neprehliadnite tiež

O biobezpečnosti a spôsoboch, akými bioinžinieri geneticky upravené bunky robia bezpečnými.

6 h

Práve prebieha veľká demokratizácia vesmíru.

6 h

Rastliny by mohla byť užitočná aj pre ľudí.

6 h

Ako veľmi vám záleží na fotografiách?

11 h

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 991
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 745
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 822
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 338
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 838
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 149
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 756
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 411
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 330
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 462