SME

Dark Messiah of Might & Magic - dojmy z novinárskeho dema

Nestáva sa príliš často, aby sme písali viac preview článkov na jednu hru, ale Dark Messiah of Might & Magic si to rozhodne zaslúži. Po všeobecných informáciách a dojmoch z dema k nám dorazila novinárska preview verzia, ktorá ponúkala viac, než verejne prístupná hrateľná ukážka a tu sú naše dojmy.

Ubisoft patrí medzi skúsených výrobcov i vydavateľov hier, na svojom portfóliu si dáva záležať, čoho dôkazom je aj odkúpenie licencie na svet Might & Magic za lacný peniaz od skrachovaného 3DO. Prvou skúsenosťou s novým vydavateľom sa stala ťahová stratégia Heroes of Might & Magic 5, ktorá si našla mnohých fanúšikov, no akčnejšie naladení hráči sa tešili na akciu z vlastného pohľadu Dark Messiah, doplnenú o RPG prvky a logické riešenie niektorých hádaniek. Demo ukázalo viacero ciest riešenia problému, pričom nikomu nik nebránil v rôznom riešení situácie. S kľudným svedomím sa dala hrateľná ukážka prejsť formou tradičnej strieľačky, len si mnohí z nás museli zvyknúť na fantasy prístup, výrazne ovplyvňujúci klasické držanie prsta na spúšti zbrane. Keďže univerzum Might & Magic sa orientuje na klasické fantasy prvky, svoje zastúpenie tu automaticky mal boj tvárou v tvár s nabrúseným mečom, sekerou alebo dvojicou dýk. Skrátka neprišli ani vyznávači lukov alebo tichého zakrádania sa v tieni.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Špeciálny dizajn úrovní nikomu nenahráva, už spomínané viaceré cesty k úspešnému dokončeniu úrovne sa v preview verzii ešte viac zvýraznili. Po známom tutoriali nás čakala ukážka jedného z levelov. Príbeh sa odohrával v mestečku Stonehelm, kde sme mali za úlohu dostať sa do precízne chránenej pevnosti. Stráže boli rýdzo ľudského charakteru, režba sa odohrávala nielen vo vonkajších priestoroch, kde sa vojaci zohrievali pri ohníku, samozrejme vo dvojiciach, takže odlákanie jedincov bolo o to ťažšie. Po prebudení sa v miestnej putike sa tak môžeme pomaly zakrádať v tieňoch a zozadu (fér nefér, horiaci človek, stráž nabodnutá na bodce, už problémy robiť nikomu nebude), lenže prechodom do samotnej pevnosti sa všetko mení. Cesta vpred síce nie je vopred navrhnutá samotnými tvorcami, je možné zvoliť alternatívnu, avšak najprv treba nájsť „tajomné tlačidlo“, otvárajúce chodbičku, odhaľujúce dômyselne ukryté lano. Po ňom sa napríklad môžete vyšplhať do podkrovia a ak zostanete v tichosti, dole prechádzajúce a rozprávajúce sa stráže vás neodhalia. Niekedy však treba tasiť meč, dýky alebo luk a vysvetliť strážam, že hoc priepustku nemáte, mali by vás pustiť ďalej. Mŕtvi alebo živí. Stroho osvetlené chodby sa striedajú s obrovskými halami, kde ma zaujal napríklad svietnik, ktorý sa po preťatí istiaceho lana dal do pohybu ako klasické kyvadlo, a kto sa dostal do dráhy tohto kolosu, skončil veľmi rýchlo svoju životnú púť. Stačilo nájsť si výhodnú pozíciu, nalákať zástup vojakov a krvavý masaker nenechal nejedno oko suché. Rovnako fungujú aj hrátky s ohňom, pričom je možné vytvoriť si z klasického šípu zapálený, pričom platí známa rovnica: oheň + ľudské telo = mŕtve telo. Kutice, knižnice i chodby obsahovali mnoho predmetov, ktoré stačilo uchopiť a odlákať tak stráže zo svojej pozície a mohli sme tak hladko prekĺznuť do dverí, ku ktorým by sme sa museli inak prebiť.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon sa nám podarilo dostať do najvyššej veže, kde sme sa však stali svedkom nepríjemného incidentu – zomierajúcemu mágovi bol ukradnutý dôležitý kryštál nechutnou rasou orkov a začala sa kratučká naháňačka po strechách domov. A úroveň predčasne končila. V konečnom dôsledku hodnotíme úroveň ako vhodnú skôr pre premýšľajúcich hráčov, pretože dostatok tmavých miest dáva každému mnoho možností na úkryt. Prerúbať sa však zástupom vojakov dá taktiež, a to nie je posledná možnosť. Do stredoveku ladené prostredie malo svoju temnú atmosféru konšpirácie a zrady, vhod však prišla ďalšia úroveň, nazvaná Temple of the Spider.

Ďalší chapter bol od predošlého úplne odlišný a nejedná sa len o architektúru a umiestnenie. Južne ladená krajinka v pozadí sa začína odhaľovať pri plavbe v malom člne v prítomnosti nádhernej kúzelníčky Leanny, ktorá bola našim side-kickom. Čiže charakterom, ktorý pomáha v ceste vpred a nesmie zahynúť. Piesok pred chrámom a páliace slnko na nebi výrazne osvetľuje celé okolie, takže pozornému oku orkov nič neunikne, ani náš príchod na predmestie obrovského chrámu. Zo zničených chatrčí sa nás začali valiť hordy nepriateľov, výrazne sa líšiacich od ľudských protivníkov. Jednoznačne ich prevyšovali silou, pričom väčšia skupina predstavuje v kontaktnom boji riadne nebezpečenstvo i pre ostrieľaných hráčov. Tieto potvorky dokážu využiť svoju silu a po okolí rozmiestnené nástrahy sa tak stanú nepríjemnou nočnou morou nielen pre nich, ale i pre hráča. Keď nás po prvýkrát nechutné stvorenie uchopilo a odhodilo na bodce, neverili som vlastným očiam a postupne ubúdajúce zdravie a nemožnosť sa odtrhnúť zo smrteľnej prekážky vyústilo v trpké nahrávanie posledne uloženej pozície. Praví šermiari si prídu na svoje, pretože s mečom som sa bavil v šarvátkach dlhé minúty – potvorky vydržia mnoho, často chytia amok a ich zúrivé výpady je čoraz obtiažnejšie odvracať. Dôkazom bolo i skríženie mečov a následné „preťahovanie sa“ známe skôr z historických filmov. Okrem bojovníkov s mečmi a štítmi sa k slovu dostali i protivníci vybavení lukom. Každý z nich však mal na sebe pevné brnenie, takže mierenie výpadov získalo omnoho väčší význam.

SkryťVypnúť reklamu

Po drsných súbojoch prišla na rad prvá hádanka – uzamknutá brána nechcela pustiť Leannu a ďalšieho pomocníka vpred, tak sme sa museli spustiť do kanalizácie a pokúsiť sa nájsť alternatívnu cestu do chrámu. Objavili sa noví protivníci, maličké pavúky a dotieravé lietajúce príšerky, pripomínajúce vodné medúzy. Po chvíľkovom snorení (a objavení tajnej miestnosti, kde sme našli špeciálny luk, schopný zmraziť protivníka) sa nám do rúk dostala nová zbraň – tzv. rope bow, čiže luk s lanom. Ak šíp zasiahol drevenú prekážku, automaticky sa spustilo nadol lano, po ktorom sa hrdina Sareth mohol vyšplhať na inak neprístupné miesta. Nový rozmer v odhaľovaní prostredia tak získal reálnu tvár a nasledovali ďalšie zúrivé súboje. V tomto bode vyplynula na povrch trochu slabšia umelá inteligencia protivníkov, i keď orkovia žiadnym výrazným intelektom neovplývajú. Pri súboji štyroch na jedného ich stačilo nahnať k blízkemu ohnisku, od ktorého sa v trme-vrme všetci premenili na uškvarené torzá nehybných tiel. Nádherné grafické spracovanie rozpadnutého chrámu dokonale oslnilo, hlavne prenikajúce lúče do tmy zahalených zákutí. Je to vidno i na priložených obrázkoch. Takto by som mohol pokračovať i naďalej, ďalším hľadaním skrytých pák, mechanizmov alebo pamätným súbojom s pao-kai v jednej z predsiení. Pao-kai je totiž gigantický drak, ktorého vôbec nie je jednoduché zlikvidovať a na rad príde skrývanie sa za prekážky a využívanie alternatívnych foriem boja. Úžasné.

SkryťVypnúť reklamu

To všetko je však len strohý popis pochodu, ktorý by bolo zbytočné rozvíjať, pretože by ste tak prišli o veľký zážitok z odhaľovania. Radšej sa v ďalšej časti zameriame na rozdelenie charakterov – na začiatku je len na vás, ktorou cestou sa rozhodnete ísť, navyše môžete neustále meniť svoje zameranie, nič nebráni bojovníkovi používať luk, len nebude až tak úspešný ako jeho vytrénovaný náprotivok. Okrem spomínaného bojovníka, strelca, tichého vraha (zakrádajúci sa v tieňoch, ak musí niekoho zabiť, tak využije rýchle dýky) alebo mága. Ako už z popisu vyplýva, táto deľba nie je definitívna a pokojne môžete kombinovať jednotlivé profesie. Dôležitým bodom programu je však postupné vylepšovanie si vlastností bodmi, získanými pri postupe do ďalšej časti. Bojovník spoliehajúci sa na silu bude istotne uprednostňovať silové upgrade-y : od zvýšenia poškodenia, zručnosti s mečom, vylepšením sily, dômyselnejšími útokmi alebo zvýšením critical-hitom (väčšia šanca na usmrtenie daným úderom).

SkryťVypnúť reklamu

Rovnako si bodíky môže pridávať aj vrah, ktorý bude neviditeľnejší, tichší (áno, nepriatelia reagujú na zvuk a keď sme dupotali ako slon, okamžite sa vydali na obchôdzku a presnorili inkriminované územie), dokáže otvárať zamknuté dvere, nachádzať cennosti. Archer (strelec s lukom) predstavuje taktiež zaujímavú cestu vývoja – horiace šípy, väčší dostrel, účinnosť šípov, trojité šípy, špeciálne šípy prenikajúce brnením, väčší zoom pri mierení, rýchlejšie nabíjanie, otrávené šípy a podobne. Archer tak predstavuje vojenský ekvivalent snipera a pri hraní za túto postavu je nutné držať sa v ústraní. Mág je zo začiatku slabší, ale postupným vývojom sa z neho stáva neoceniteľný tank, ničiaci všetko, čo mu stojí v ceste. Okrem nutného vylepšenia objemu a rýchlosti obnovovania many (to isté funguje aj pri zdraví) sa môže mág oháňať bleskami, magickými šípmi, ohnivým ekvivalentom granátov, fireballom, elektrickým šokom alebo magickým štítom, chrániacim pred zničujúcimi kúzlami. Je nutné ešte raz zopakovať, že si môžete vytvoriť univerzálny charakter a používať tú profesiu, ktorá vám príde v danom momente vhodná, prípadne na ňu máte chuť. Kto je dobrý vo všetkom, nebude výborný v jednej oblasti.

SkryťVypnúť reklamu

RPG prvky sú zastúpené aj viacerými druhmi zbraní, pričom niektoré ponúkajú bonusy na určité vlastnosti, nechýbajú štíty, brnenia alebo prstene. O grafickom spracovaní je zbytočné písať, o kvalite ste sa mohli presvedčiť v deme a novinárska preview verzia len potvrdila vysoké nároky na oko i HW hráča. Mohol by som písať ešte o vhodne navrhnutom ovládaní, ktoré prejde rýchlo pod ruku, jednoduchom interfejsi, ale to všetko poznáte. Jeden odstavec by sa dal venovať aj akémusi duchovi so ženským hlasom a menom Xana, ktorý splynul so Sarethom a pomáha ho ochraňovať a radí. Nechýbajú špeciálne údery po naplnení „berserk teplomeru“, podmanivé zvuky, ale... nič nie je lepšou skúsenosťou ako samotné hranie. Na recenziu sa už teraz môžete tešiť, pretože bude istotne plná kladných dojmov. Podobné spojenie akcie a fantasy prostredia s diametrálne odlišnými možnosťami postupu v hre sme tu ešte nemali. Využívanie okolitých predmetov z uľahčení boja nie je nutnou podmienkou k úspechu, môžete sa len tak zabaviť pri efektnom zabíjaní. Práve o tom Dark Messiah of Might & Magic vlastne je. O zábavnom a hrateľnom odhaľovaní riešenia situácie. Dark Messiah sa s najväčšou pravdepodobnosťou objaví v nejednom rebríčku najlepších hier tohto roku, tak naň zaostrite pozornosť, vydanie sa blíží.

SkryťVypnúť reklamu

Za poskytnutie novinárskej verzie ďakujeme firme Playman

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší 1
Asteroid 2024 YR4 zachytený Webbovým teleskopom.

Objekt je doteraz najmenší, aký Webbov teleskop zameral.


TASR 1
Ilustračná snímka.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


4
Misia Fram2 je pomenovaná po nórskej prieskumnej lodi.

Kapsula za pomoci padákov dosadla do vôd Tichého oceánu.


TASR

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 817
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 184
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 442
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 330
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 374
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 761
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 739
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 193
SkryťZatvoriť reklamu