Sword of the Stars - vybudujte si vesmírne impérium

Pred časom vyšlo Galactic Civilizations 2, o pár týždňov by malo doraziť Space Empires V a tuším ešte nejaká ďalšia hra k tomu ... no a dnes vám ponúkame Sword of the Stars. Čo sa to s vami stalo milí herní vývojári? 3 stratégie alá Master of Orion v jedn

Pred časom vyšlo Galactic Civilizations 2, o pár týždňov by malo doraziť Space Empires V a tuším ešte nejaká ďalšia hra k tomu ... no a dnes vám ponúkame Sword of the Stars. Čo sa to s vami stalo milí herní vývojári? 3 stratégie alá Master of Orion v jednom roku a potom, že dnes sa robia už len samé komerčné FPSky...

Asi naozaj svitá na lepšie časy, teda minimálne nám - milovníkom ťahových vesmírnych stratégií, v ktorých sa hráte na zlého interstelárneho imperátora s veľkou chuťou na každú planétu v známej galaxii. Za ďalší prírastok do tejto starej rodiny môžeme poďakovať vývojárskej skupine Kerberos, ktorá zatiaľ nemá na svedomí žiadne hry. Poďme sa teda pozrieť na to ako dopadla ich premiéra.

Vo väčšine hier podobného typu si na začiatku môžete vybrať z kvanta rôznych rás, ktoré sa navzájom líšia všakovakými bonusmi. Vždy narazíte na nejakú tú rasu výskumníkov, bojovníkov, či diplomatov. Väčšinou sa však líšia len akýmisi percentuálnymi bonusmi. Autori Sword of the Stars na to išli úplne inak. K dispozícii sú len 4 rasy, ktoré si navyše nemôžete ani modifikovať. Nevšimol som si dokonca ani nejaké rozdiely medzi nimi čo sa týka špecializácie na jednotlivé smery ako výroba, poľnohospodárstvo, je to tým, že celá hra je viac menej jednoduchá a priamočiara.

Rasy sa líšia len dizajnom lodí a spôsobom cestovania vo vesmíre. Na prvý pohľad je to veľmi málo, no keďže sú vyrovnané a v podstate rovnaké, nie je tu problém s výberom a rozdiely v spôsobe cestovania galaxiu sú až prekvapivo zaujímavé! Napríklad ľudia môžu cestovať rýchlosťou svetla len cez vyznačené vesmírne cesty, mimo ne sa vlečú pomaly. Pre ich lode (tak ako pre všetky rasy) je dôležité palivo, po jeho vyčerpaní však pokračujú ďalej, ale s nižšou rýchlosťou. To však neplatí pre Liirov (morská rasa), pre ktorých vyčerpanie paliva znamená úplne uviaznutie vo vesmíre. Azda najzaujímavejší spôsob cestovania má rasa Hiver (hmyzoidi), ktorí neprekročili rýchlosť svetla, takže cesta do každej sústavy im trvá strašne dlho. Keď však do nejakej sústavy dorazia, môžu vybudovať bránu pomocou, ktorej sa dostanú do akéhokoľvek systému s inou bránou behom jedného ťahu.

Na začiatku hry si môžete, ako to už býva zvykom, nastaviť veľkosť a tvar galaxie (aj rôzne pomerne nezvyčajné, no zaujímavé tvary). Nič iné však čo sa týka galaxie samotnej si už nezmeníte, čo len potvrdzuje filozofiu tejto hry, teda priamočiaro a jednoducho. Každá hviezda obsahuje len jednu jedinú planétu, ktorú buď môžete alebo nemôžete kolonizovať. Planéty sa líšia veľkosťou a nerastnými surovinami, podobne ako vo všetkých ostatných hrách tohto typu.

Ďalšou dôležitou stránkou vesmírnych stratégií je výskum. Vývojový strom v tejto hre nevyniká práve kvantitou, no napriek tomu ide o jeden z najzaujímavejších stromov, aký som mal v takýchto hrách možnosť vidieť. Ide o to, že s každou novou hrou je iný, teda občas máte prístup k takej a takej technológii a občas jednoducho nie. K niektorým výskumom sa môžete dostať rôznymi smermi, takže napríklad ak chcete rakety s fúznou hlavicou, môžete sa k nim dostať buď skúmaním rakiet ako takých alebo skúmaním reaktorov, kde po čase narazíte na fúzny reaktor, z ktorého je to už len skok k hlavici rovnakého typu. Rovnako by som mohol vyzdvihovať aj veľkú variabilitu výskumov. Môžete napríklad vyskúmať umelú inteligenciu a poslať ju riadiť vaše lode, no váš nepriateľ môže vyskúmať počítačový vírus, ktorým vám môže narobiť pekné nepríjemnosti. Vy však môžete vynájsť protilátku a všetko vyriešiť.

Mikromanažment je v Sword of the Stars okresaný na absolútne minimum. Nebudete budovať žiadne špeciálne planetárne stavby či presúvať obyvateľstvo z výskumu do poľnohospodárstva a naopak. Všetky sa rieši len pomocou niekoľkých sliderov, ktorými nastavíte buď zameranie na obchod či výstavbu, zvýšite produkciu lodí, prípadne sa zameriate na teraformovanie planéty na úkor výstavby infraštruktúry. Čo sa týka výskumu, môžete prerozdeliť peniaze doňho alebo ich ukladať do štátne pokladnice, z ktorej potrebujete peniaze na výstavbu lodí. Absolútne jednoduché, no s prekvapujúcou hĺbkou.

GRAFIKA 8 / 10
Grafika hry Sword of the Stars sa dá rozdeliť na dve časti. Prvou z nich je pohľad na galaxiu so všetkými tými hviezdami. Tie nevyzerajú vôbec zle, no celkom úprimne, čo sa dá v dnešnej dobe na takých hviezdach zbabrať? V každom prípade hráčov určite poteší fakt, že galaxia je plne 3D, takže už žiadna dvojrozmerná mapa, ktorá s vesmírom nemá nič spoločné. Spočiatku to môže hráčom činiť nemalé problémy naučiť sa orientovať v takomto priestore, keďže treba neustále rotovať kamerou, aby ste mali v zábere práve to čo potrebujete, no v konečnom dôsledku tento fakt oceníte, už len pre ten pocit reality.

Na strane druhej stoja strety medzi armádami, ktoré sa odohrávajú väčšinou v prítomnosti nejakej planéty, ktorá v Sword of the Stars tvorí neoddeliteľnú súčasť bojiska. Planéta je obrovská a až na malé nepekné detaily v oblasti pólov vyzerá vždy pôsobivo. Čo sa týka vlastných vesmírnych lodí, ide skôr o osobitý vkus každého hráča, pretože každá rasa má svojský dizajn. Ak to zoberieme po technologickej stránke vyzerajú lodičky veľmi pekne, hoci občas z nich bude mať tak trochu tuti-fruti pocit. No ale čo už autori majú radi pestré farby, hoci tento fakt nepôsobí veľmi prirodzene, rozhodne pomáha v orientácii a v rozlišovaní priateľov od nepriateľov. Na záver by som nemal zabudnúť vyzdvihnúť zbrane, ktoré z bojiska robia naozajstnú svetelnú šou. Plazmové torpéda, lasery rôznych farieb, rakety a elektrické výboje spolu s explóziami robia z boja veľmi príjemnú záležitosť.

INTERFACE 7 / 10
Interface sa nesie vo veľmi jednoduchom duchu. Na pohľad je príjemný a pomerne ľahko sa v ňom dá orientovať (keďže celý systém hry je dosť jednoduchý). Vytknúť mu však možno najmä to, že všetky lišty, tabuľky a fonty sú obrovské, čo zavadzia najmä v bojovej fáze. Okrem iných drobností mi v hre chýbala najmä tabuľka všetkých neobsadených planét, možnosť zoradiť ich podľa určitých kritérií a podobne. Autori asi zabudli na to, že hoci je systém hry jednoduchý, hráč potrebuje v takýchto hrách veľmi dobrý prehľad o všetkom.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Keď opomeniem fakt, že po kliknutí na tlačidlo „turn“ sa začne dosť dotieravé odpočítavanie troch sekúnd (Prečo? Naozaj, prečo by som mal na spracovanie ťahu čakať 3 sekundy?!), ide veľmi zábavnú hru. K dispozícii máte okrem klasickej voľnej hry aj niekoľko scenárov so špecifickými cieľmi. Aj tak sa však najväčšia zábava ukrýva práve vo voľnej hre, v ktorej si môžete nastaviť vesmír podľa vlastnej chuti. Sila hry je v jej jednoduchosti, to znamená, že jej hrateľnosť vynikne najmä pri malých galaxiách s menším počtom hráčov. Výskumov je totižto pomerne málo a diplomacia zanedbateľná. Ďalším mínusom sú vesmírne súboje, ktoré zvyknú byť veľmi zdĺhavé. V prípade, že útočíte na planétu s vlastným obranným systémom, ktorý okolo nej rotuje, budete musieť počkať kým sa malá stanica dostane až k vám, alebo ju krvopotne naháňať okolo planéty.

Neberte si však všetky vyššie zmienené mínuse veľmi k srdcu. Je síce pravda, že ak obľubujete partičky, ktoré sa vlečú niekoľko dní či týždňov, táto hra u vás asi neuspeje. No aj tak je jej premyslenosť popri jednoduchosti obdivuhodná a určite dokáže zabaviť. Veľmi zabaviť. Rozhodne odporúčam hráčom, ktorí si chceli podobnú hru vždy vyskúšať, no ešte sa k tomu akosi nedostali ... na svoje si však prídu aj ostrieľaní harcovníci, ktorí majú čím vyplniť čas čakania na ďalšiu hard-core vesmírnu stratégiu.

MULTIPLAYER 7 / 10
Sword of the Stars obsahuje aj možnosť hry po sieti či internete. Počet hráčov sa nám vyšplhal až na 8. Kvôli slabej diplomacii má však multiplayer oproti svojim konkurentom čo doháňať.

ZVUKY 6 / 10
Zvukové efekty zbraňových systémov a hučiacich motorov sú prijateľné a občas vás svojou silou a mohutnými basami dokážu prekvapiť. Absolútnym fiaskom sú však hovorené pasáže. Sú až primitívne jednoduché a komické, dokonca až detinské. Ide v podstate o jednoduché vety typu „ó pane, výskum dokončený“ prehnané cez sadu ekvivalizérov a syntetizátorov. Výsledný efekt však rozhodne nie je dobrý, čo uberá na vážnosti takmer každej rase.

HUDBA 7 / 10
Pomaly sme sa dostali až k hudobnej kulise, ktorá vyznieva... no skúste hádať. Pomalé, elektronické a nevýrazné melódie, ktoré boli vytvorené s cieľom neprekážať vám v myslení. Jednoducho soundtrackové klišé tohto žánra. Autorom však nedošlo, že pri zdĺhavých ťahových stratégiách potrebuje hráč nejaké rozptýlenie, napríklad v podobe hudby. Na to však každému z vás poslúžia najlepšie asi vlastné hudobné databázy. Hudba však nie je zlá, len trochu otrepaná.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Zvykom býva, že v ťahových vesmírnych stratégiách máte k dispozícií aspoň 5 stupňov náročnosti, často krát však oveľa viac. Sword of the Stars vám ponúkne len 3, čo oproti štandardu trošku málo, no ak opäť použijem obligátnu vetu tejto recenzie, teda „jednoduchosť a priamočiarosť“ bude vám tento počet pasovať tak akurát. Inteligencia ide teda ruka v ruke s tým čo som povedal o náročnosti. Kroky počítačom ovládaných protivníkov sa dajú presne vypočítať, takže pokiaľ ide o toto, niet čo v podobných hrách vylepšovať... jedine akési profily správania sa jednotlivých rás, tu však narazíte len na minimálnu diplomaciu, takže na niečo také sa ani neopovážim myslieť. Vo vesmírnych súbojoch ma však počítač dokázal občas prekvapiť.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,3 / 10
Ak ste sa dostali až sem, spravili ste si o hre aký taký názor. Viete, že ide o vesmírnu ťahovú stratégiu, v ktorej ide o budovanie impéria a o dobývanie. Všetko je však jednoduché a priamočiare, čo je zároveň sila a zároveň aj slabina tejto hry. Ubezpečujem vás však, že je to hrateľné a občas prekvapivo zábavné.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Klimatológovia: Hurikány spôsobili tento rok najdrahšie škody v histórii

Čo hovoria odborníci na tohtoročnú rekordnú sezónu hurikánov.

Google začal linkovať adresy a telefónne čísla

Ak často prepisujete v mobile kontaktné údaje, už to nebudete musieť opakovať.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 598
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 102
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 096
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 915
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 906
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 509
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 495
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 469
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 987