Vybavovaním e–mailov trávime už značnú časť nášho pracovného času.
ILUSTRACNÉ FOTO –SITA/AP
Som rád, že ťa nevidím
Podľa štúdie si 20 percent ľudí pracujúcich v kanceláriách púšťa v zamestnaní do slúchadiel hudbu (muži dvakrát častejšie než ženy). Až 5 percent zamestnancov to robí najmä preto, aby obmedzili svoju konverzáciu s kolegami; slúchadlá na ušiach pôsobia ako prirodzená bariéra, ktorá má odradiť okoloidúcich od zbytočnej debaty.
Uzatváranie sa do seba na pracovisku mnohým ľuďom zvyšuje produktivitu práce, pretože ich neustále nerozptyľujú urečnení kolegovia a zbytočné otázky.
Konzultačná firma však upozorňuje, že to zároveň môže zhoršovať vzťahy na pracoviskách, sociálne zručnosti zamestnancov a z dlhodobého hľadiska produktivite dokonca škodiť.
Podľa správy totiž na podobný účel využívajú zamestnanci aj ďalšie technológie: polovica ľudí napríklad uviedla, že posielajú e-mailom informácie aj kolegom, ktorí sedia vedľa nich, aby sa tak vyhli nutnosti hovoriť s nimi tvárou v tvár.
Obľúbeným nástrojom je aj mobilný telefón. Pätina Britov napríklad oceňuje esemesky ako nástroj, vďaka ktorému môžu šéfovi oznámiť, že sú chorí a neprídu do práce, bez toho, aby s ním museli osobne hovoriť.
„Tieto komunikačné technológie poskytujú ľuďom útočisko, ale napriek tomu je dôležité, aby sa naďalej s kolegami a podriadenými rozprávali aj osobne,“ píše sa v správe.
Život bez webu? Nikdy!
Podľa štúdie pošle bežný kancelársky zamestnanec z práce v priemere 3840 e-mailov ročne, alebo asi 150 tisíc e-mailov za život. Až 37 % e-mailov poslaných z pracovných adries sa však práce vôbec netýka a priemerný zamestnanec strávi súkromnou korešpondenciou každý deň v práci až 27 minút, tvrdí Corporate Services Group.
Rýchle a zdanlivo jednoduché riešenie v podobe zákazu surfovania v pracovnom čase však odborníci neodporúčajú. Najmä mladá generácia totiž často už považuje prístup na web za „základné ľudské právo“ a znechutením veľkej väčšiny zamestnancov firma ťažko môže dosiahnuť zlepšenie ich produktivity.
„Mladí jednoznačne vravia: Zabudnite na to!“ povedala antropologička Anne Kirah pracujúca v Microsofte. „Hovoria – nikdy nebudem chcieť pracovať pre firmu, kde nemôžem byť slobodne na internete počas celej pracovnej doby.“