SME

Safecracker - bohatstvo v trezore

Safecracker nepatrí medzi očakávané hry, dokonca ani adventúristi sa naň netešia s otvorenou náručou. Hlavným dôvodom je odklon od tradičnej príbehovosti – Safecracker je logická hra, ktorá riadne prevetrá vaše mozgové závity.

V dnešnej multimediálnej dobe, keď i mraznička má vlastnú odnož Tetrisu na miniatúrnom dipleji, sa zdá byť maximálne pochabé vsádzať na tak odstrkovaný žáner, akými logické hry sami o sebe sú. Rôzne freeware vecičky istotne potešia oko unaveného hráča, bažiaceho po jednoduchej zábave. Veď kto z vás ešte neskúsil nejakú z hier v novom ICQ? Teraz si predstavte, že spoločnosť Kheops Studio sa rozhodlo zabaliť tento vymierajúci žáner do pomerne príťažlivej grafiky, pekne ozdobilo príbehom a pochabý autor recenzie sa tešil na dobrodružstvo, pri ktorom by si mohol dokázať, akýže je on inteligentný.

Príbeh je sám o sebe jednoduchý, ale istú iskru mu uprieť aspoň zo začiatku nemožno. Každý milionár má nejakú tú úchylku, ktorá vypláva na svetlo božie až po jeho skone. Takým chlapíkom je i Duncan W. Adams. Po jeho smrti nenašli rodinní príslušníci tajomnú nahrávku s orgiami plyšových medvedíkov, až tak zúfalý náš pán veľkomožný nebol. Ono totiž potenciálni dedici nenašli nič. Respektíve závet. A to je problém, pretože list, momentálne už nebohého, milionára hovorí jasnou rečou – pod zámkom 35 sejfov je ukrytá závet a pokým ju nik nenájde, ťažko môže pomýšľať na jeho bohatstvo. Inu, rodina dá hlavy dokopy a rozhodne sa najať profesionálneho otvárača sejfov, teda vás. Po vstupe do sídla pána s podivnou úchylkou sa za vami zatvárajú dvere a nik vás pri riešení 35 hlavolamov nebude rušiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Honosne ladená vila pozostáva z pomerne veľkého počtu miestností, zaznamenávaných do prehľadnej mapky. Lenže dom je značne obmedzujúce miesto, čo napadne istotne každého po prvom preskúmaní štvrtej rozsiahlej kúpelne. Lenže o tom hra nie je, dokonca nie je ani o príbehu, ktorý je len občas postrehnuteľným pozadím. Po celý čas hrania nenarazíte na žiadnu postavu, s ktorou by ste prehodili zopár láskavých slov, zápletka sa rozvíja pomocou listov roztrúsených po priestrannom dome, písaných rodinnými príslušníkmi. Aspoň si tak hráč môže teoreticky vytvoriť vlastný názor na jednotlivé charaktery, čo mu (znovu) čisto teoreticky pomôže v úplnom závere hry. Dobre, kecať sa teda veľa nebude, ako to je s používaním predmetov, obľúbeného to zákysového miesta v adventúrkach? Minimalistický prístup postihol aj túto črtu v dobrodružnách hrách. Všetky predmety bijú do očí, vždy ich nájdete v trezore, takže prehliadnutie sa rovná absolútnej nule a ich použitie by istotne zvládol aj Chuck Norris (Hedviga je už otrepaná). Máme tu kľúč a zamknuté dvere, čo s tým? Máme tu magnetickú kartu a elektronicky zamknutý sejf, čo s tým? Kľuka, otočné koliesko, náhradný displej a zopár pomocných zdrapov papiera vám vytvorí celkovo dvadsiatku predmetov.

SkryťVypnúť reklamu

Prejdime však k hlavnej časti Safecrackera, teda k hlavolamom. Rozdelenie na číselné (klasické sejfy), matematické (zoradiť čísla vo štvorci 3x3, aby súčet v riadku, v stĺpci a po diagonále bol 15), logické (spájanie potrubia, drôtov, magnetické posúvanie loptičky, skladanie obrázku) a tzv. „všímavé“ (neprezradím, prišli by ste o zábavu, no záverečný oriešok je vcelku zaujímavý), je tradičným rozložením síl, nútiacich prehrabávať piliny v hráčovej lebke. Niektoré z hádaniek sú evergreenom adventúr, podaktoré prekvapia, ale každý z rébusov má svoje čaro a dokáže pohltiť. I keď sa to cez náročnosť niektorých podarilo na hranici možností, každý nový problém som prijímal ako výzvu a nie ďalšiu frustrujúcu prekážku v úspešnom dokončení hry. Je vskutku nutné uvedomiť si, že Safecracker je LEN A LEN o logických hádankách. Neobsahuje žiadne akčné medzihry, nepoužívate nezmyselné kombinácie predmetov, ani nehľadáte dôležité súčiastky o veľkosti blchy, prípadne nekonečné dialógy v hre nikoho neuspia. Pretože tu nie sú, ale dosť bolo irónie, poďme sa radšej pozrieť, ako to dopadlo so samotných hodnotením.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 5 / 10
Engine hry nepatrí medzi extravagantné kúsky, ponukajúci svetelné záblesky, realistické tiene a kadejaké lesklé veci, po ktorých sa mi z grafiky priam parí. Panstvo rozhodne skromnosťou netrpí, i tak však dom považujem za obmedzený priestor – aj keď tu máme prízemie, dve poschodia, pivnicu a výhľad do záhrady. Tradičné miestnosti prekvapia svojou (tisíc plus jedenkrát) videnou noblesou. Niet sa čomu čudovať, veď človek žijúci si na vysokej nohe si svoj domov zariadil s riadnym plesnutím sa po vrecku. Archaický štýl nábytku nemusí predstavovať pre každého nádherne tvarovanú brunetku s červeným melírom, ale mne sa do hry samotnej podobná architektúra jednodznačne hodí.

Priemernosť však treba niečim vysvetliť a začneme pekne z ostra. Celé prostredie je mŕtve. Počas hrania som nielenže nenatrafil na jednu jedinú postavičku, ale aj samotné miestnosti sú až absurdne neinteraktívne, nič sa v nich nehýbe. Akoby vo svete domu pána Duncana zastal čas. Pohľad z vlastných očí už automaticky definuje štýl pohybu (po skokoch na vopred určené miesta s možnosťou rozhliadať sa vôkol seba), na ňom nevidím nič zlé, avšak taktiež nepatrí medzi mladíkov v danom odvetví. Animácie sa tak vyskytujú len v trápnej forme „otvárajú sa dvere trezoru“, „otvárajú sa dvere“ a podobné variácie otvárania alebo, teraz pozor, zatvárania! Trochu viac života by hre rozhodne neuškodilo, veď som ochotný prejsť so zažmúrenými očami minimalistický štýl, ale to neživé, umelé prostredie ma ubíjalo.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 7 / 10
Ovládanie zjednodušené do maximálnej možnej miery sa obmedzuje na hlodavca, čo však nie je žiadnym dôvodom k oslave, pretože to tak je niekoľko dlhých rôčkov. Interaktívny kurzor, meniaci sa vzhľadom na možnosť konania (pôjdem tam, vezmem tamto, aktívne miesta) taktiež nepredstavuje žiadnu novinku, no svoju funkciu bravúrne plní. Prekvapila prítomnosť mapy, do ktorej sa postupne zakresľujú už objavené miestnosti, ale hlavne aj rozlúsknuté i na riešenie čakajúce hlavolamy. Jednoznačné plus, aspoň som neblúdil po dome a nehľadal tú zastrčenú fialovú izbu s dvojitými dverami. O niečo smutnejší je už fakt, že sa k mape musím dostať cez inventár, kde je prezentovaná pod špeciálnou ikonou. Zdržuje to, hlavne v kombinácii s nutnosťou stlačiť 2x pravé myšítko ako imaginárnu náhradu internetového Back. Navyše sa hráč zobrazuje na mape obrovským kruhom neadekvátne k jeho polohe v miestnosti. Ďalej mi vadila absencia „resetu“ niektorých hádaniek, takže som musel odísť od problému a znovu sa vrátiť. Žiadna vyslovene prasačina sa však v ovládaní a interfejsi hry nevyskytuje, no strohá účelnosť by sa dala istotne ešte viac vyšperkovať.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Som na vážkach. Počas celého hrania som sa v konečnom dôsledku zabával. Fľaška pomerne kvalitného vína, vôkol ticho, prerušované len nočným vetrom za oknom a prskajúca sviečka. Nádherná atmosféra, pri ktorej som si Safecrackera rozhodne užíval. Tak dokonalý dojem však môže veľmi rýchlo opadnúť, a tentoraz nenarážam na vyprázdnenie červeného moku a istej inteligenčnej indispozície, vyústiacej do skúšania všetkého na všetko (a nech sa prepadnem pod zem, ono to funguje, ale po pol hodine úporného klikania neodporúčam nikomu týmto zúfalým spôsobom hľadať správnu kombináciu k otvoreniu sejfu). Hranie je však stále o tom istom, čo nemusí vyhovovať každému. Niektoré hádanky je radosť úspešne dokončiť, pričom po pochopení princípu sa zopár z nich stáva záležitosťou na pár minút. Iné držia desiatky minút a poviem vám, zapísal som mnoho papierov s rôznymi kombináciami, pokusmi a poznámkami – vám radím to isté, pretože vyriešenie posledného rébusu sa stane nočnou morou. Táto časť je spracovaná na výbornú, lenže na rad nastupujú výčitky svedomia.

SkryťVypnúť reklamu

Keď už má Safecracker vcelku zaujímavý príbeh (a príbeh je v logickej hre jednoznačne nie často videnou záležitosťou, takže kudličky späť do vreckák, deťúrence), prečo ho tvorcovia nerozvinuli do aktívnejšej, atraktívnejšej polohy? Prečo sa neobjavia rodinní príslušníci, prečo sa príbeh nezamotá hoc i klišoidnou vraždou alebo sprísahaním? Vytvoriť úchvatné prostredie už predsa tvorcovia dokázali ich predošlým dielkom Return to Mysterious Island a ani Da Vinciho Forbidden Manuscript nebol vyslovene prepadákom. Stačilo tak málo, trochu viac to zamotať, vyprofilovať celú rodinu, priviesť do hry život. Dokonca za celý čas hrania neuvidíte sami seba! Pekná dávka logických hádaniek tak nie je spojená kvalitným lepidlom, a to predstavuje najväčšiu trhlinu v hrateľnosti. Podľa tohto výberu budete po celý čas hrania Safecracker nenávidieť alebo si ho užívať. Pamätáte, len a len logické hádanky! Nie som proti, avšak napríklad svet Mystu je taktiež prepchaný rébusmi, no jeho svet je príťažlivý, abstraktne tajomný a odhaľovanie nového miesta predstavuje šokovú terapiu do fantázie tvorcov. Nie Safecracker, vložený do mŕtveho domu.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Hra ho z logických príčin neobsahuje. Aké logické príčiny? Vráťte sa na začiatok článku a čítajte celú recenziu.

ZVUKY 4 / 10
Okolie nevydáva takmer žiadne zvuky, občas som síce natrafil na zurčiacu vodu, pískanie dverí, ale všetok zvuk sa dá zhodnotiť ako hlas hlavného protagonistu. Nedá sa mu uprieť výborné zafarbenie pre zlodejíčka, intonácia sa pri čítaní a komentovaní listov či niektorých vynálezov mení a také uchechtnutie nad dômyselným zablokovaním obyčajnej práčovne sa nedá ničím iným nahradiť. Ale má to jednu chybu. Zvukov a dabingu celkovo je zúfalo málo.

HUDBA 5 / 10
Kľudné melódie znejúce počas niektorých fáz hrania uvoľňujú, nerušia, ale občas sa mi podarilo ich vnímať. Veľkú váhu by som im rozhodne neprikladal. Taktiež nečakajte agresívne motívy alebo pištiace gitary či elektrické bubny. Kľud a pohoda. A znovu ako pri zvukoch i tu platí známe slovné spojenie – málo nás, málo nás.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
O obtiažnosti hádaniek sa dá napísať mnoho strán textu, ale hádam vám bude stačiť ubezpečenie, že sa jedná o náročnejšiu sortu hlavolamov, ktoré však po premáhaní sa istotne povolia. Systém hry je výborne navrhnutý, takže ak sa moríte s jedným rébusom a neviete si s ním poradiť, môžete sa vrhnúť na ďalší a neskôr sa k nerozlúsknutému problému vrátiť. Viacero možností postupu sa síce obmedzuje napríklad uzamknutými dôležitými dverami a napokon budete musieť zvládnuť všetky sejfy, fontány, elektrické zariadenia a kadejaké mechanizmy, avšak rôzna cesta k riešeniu problému rozhodne hre pomohla. Niekedy totiž hádanka nie a nie povoliť, takže prechod k druhej tempu a nervom pomáha. Vyriešenie všetkých záludností je otázkou značne nepraktickou, extrémne dlhá doba to však rozhodne nebude. Niektoré problémy totiž zaberú skutočne len pár minút a Safecracker sa tak dá charakterizovať ako večerná zábavka. Pre skúsených nebude problém zvládnuť všetky nástrahy behom 4 hodín, ale ostatní si môžu rezervovať aj dvojnásobok herného času. Lenže ďalším problémom je nulový záver a žiadna znovuhrateľnosť.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,3 / 10
Safecraker je hra určená len pre vopred definované publikum. Nemôžem ju odporučiť každému, ale viem si predstaviť ako si hranie užíva takmer každý, kto si nájde čas na prevetranie si hlavy logickými hlavolamami. Keby však tvorcovia vrazili do hry ešte trochu multimediálneho balastu, vyšperkovali ju po stránke príbehovej, výrazne tak rozširujúc zápletku, istotne by sa nik nenahneval. Chcelo by to viac života, takto sa kúpu výborné hádanky v šedivom vesmíre, v ktorom sa zastavil čas.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Skúmali 40-tisíc ľudí.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Ilustračná fotografia.

Vaše telo sa ochladzuje, nie zohrieva - a vy to necítite.


a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Nález baktérie vedci označili za mimoriadne vzácny objav.


TASR

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 225
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 753
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 858
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 689
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 562
SkryťZatvoriť reklamu