Safecracker - bohatstvo v trezore

Safecracker nepatrí medzi očakávané hry, dokonca ani adventúristi sa naň netešia s otvorenou náručou. Hlavným dôvodom je odklon od tradičnej príbehovosti – Safecracker je logická hra, ktorá riadne prevetrá vaše mozgové závity.

V dnešnej multimediálnej dobe, keď i mraznička má vlastnú odnož Tetrisu na miniatúrnom dipleji, sa zdá byť maximálne pochabé vsádzať na tak odstrkovaný žáner, akými logické hry sami o sebe sú. Rôzne freeware vecičky istotne potešia oko unaveného hráča, bažiaceho po jednoduchej zábave. Veď kto z vás ešte neskúsil nejakú z hier v novom ICQ? Teraz si predstavte, že spoločnosť Kheops Studio sa rozhodlo zabaliť tento vymierajúci žáner do pomerne príťažlivej grafiky, pekne ozdobilo príbehom a pochabý autor recenzie sa tešil na dobrodružstvo, pri ktorom by si mohol dokázať, akýže je on inteligentný.

Príbeh je sám o sebe jednoduchý, ale istú iskru mu uprieť aspoň zo začiatku nemožno. Každý milionár má nejakú tú úchylku, ktorá vypláva na svetlo božie až po jeho skone. Takým chlapíkom je i Duncan W. Adams. Po jeho smrti nenašli rodinní príslušníci tajomnú nahrávku s orgiami plyšových medvedíkov, až tak zúfalý náš pán veľkomožný nebol. Ono totiž potenciálni dedici nenašli nič. Respektíve závet. A to je problém, pretože list, momentálne už nebohého, milionára hovorí jasnou rečou – pod zámkom 35 sejfov je ukrytá závet a pokým ju nik nenájde, ťažko môže pomýšľať na jeho bohatstvo. Inu, rodina dá hlavy dokopy a rozhodne sa najať profesionálneho otvárača sejfov, teda vás. Po vstupe do sídla pána s podivnou úchylkou sa za vami zatvárajú dvere a nik vás pri riešení 35 hlavolamov nebude rušiť.

Honosne ladená vila pozostáva z pomerne veľkého počtu miestností, zaznamenávaných do prehľadnej mapky. Lenže dom je značne obmedzujúce miesto, čo napadne istotne každého po prvom preskúmaní štvrtej rozsiahlej kúpelne. Lenže o tom hra nie je, dokonca nie je ani o príbehu, ktorý je len občas postrehnuteľným pozadím. Po celý čas hrania nenarazíte na žiadnu postavu, s ktorou by ste prehodili zopár láskavých slov, zápletka sa rozvíja pomocou listov roztrúsených po priestrannom dome, písaných rodinnými príslušníkmi. Aspoň si tak hráč môže teoreticky vytvoriť vlastný názor na jednotlivé charaktery, čo mu (znovu) čisto teoreticky pomôže v úplnom závere hry. Dobre, kecať sa teda veľa nebude, ako to je s používaním predmetov, obľúbeného to zákysového miesta v adventúrkach? Minimalistický prístup postihol aj túto črtu v dobrodružnách hrách. Všetky predmety bijú do očí, vždy ich nájdete v trezore, takže prehliadnutie sa rovná absolútnej nule a ich použitie by istotne zvládol aj Chuck Norris (Hedviga je už otrepaná). Máme tu kľúč a zamknuté dvere, čo s tým? Máme tu magnetickú kartu a elektronicky zamknutý sejf, čo s tým? Kľuka, otočné koliesko, náhradný displej a zopár pomocných zdrapov papiera vám vytvorí celkovo dvadsiatku predmetov.

Prejdime však k hlavnej časti Safecrackera, teda k hlavolamom. Rozdelenie na číselné (klasické sejfy), matematické (zoradiť čísla vo štvorci 3x3, aby súčet v riadku, v stĺpci a po diagonále bol 15), logické (spájanie potrubia, drôtov, magnetické posúvanie loptičky, skladanie obrázku) a tzv. „všímavé“ (neprezradím, prišli by ste o zábavu, no záverečný oriešok je vcelku zaujímavý), je tradičným rozložením síl, nútiacich prehrabávať piliny v hráčovej lebke. Niektoré z hádaniek sú evergreenom adventúr, podaktoré prekvapia, ale každý z rébusov má svoje čaro a dokáže pohltiť. I keď sa to cez náročnosť niektorých podarilo na hranici možností, každý nový problém som prijímal ako výzvu a nie ďalšiu frustrujúcu prekážku v úspešnom dokončení hry. Je vskutku nutné uvedomiť si, že Safecracker je LEN A LEN o logických hádankách. Neobsahuje žiadne akčné medzihry, nepoužívate nezmyselné kombinácie predmetov, ani nehľadáte dôležité súčiastky o veľkosti blchy, prípadne nekonečné dialógy v hre nikoho neuspia. Pretože tu nie sú, ale dosť bolo irónie, poďme sa radšej pozrieť, ako to dopadlo so samotných hodnotením.

GRAFIKA 5 / 10
Engine hry nepatrí medzi extravagantné kúsky, ponukajúci svetelné záblesky, realistické tiene a kadejaké lesklé veci, po ktorých sa mi z grafiky priam parí. Panstvo rozhodne skromnosťou netrpí, i tak však dom považujem za obmedzený priestor – aj keď tu máme prízemie, dve poschodia, pivnicu a výhľad do záhrady. Tradičné miestnosti prekvapia svojou (tisíc plus jedenkrát) videnou noblesou. Niet sa čomu čudovať, veď človek žijúci si na vysokej nohe si svoj domov zariadil s riadnym plesnutím sa po vrecku. Archaický štýl nábytku nemusí predstavovať pre každého nádherne tvarovanú brunetku s červeným melírom, ale mne sa do hry samotnej podobná architektúra jednodznačne hodí.

Priemernosť však treba niečim vysvetliť a začneme pekne z ostra. Celé prostredie je mŕtve. Počas hrania som nielenže nenatrafil na jednu jedinú postavičku, ale aj samotné miestnosti sú až absurdne neinteraktívne, nič sa v nich nehýbe. Akoby vo svete domu pána Duncana zastal čas. Pohľad z vlastných očí už automaticky definuje štýl pohybu (po skokoch na vopred určené miesta s možnosťou rozhliadať sa vôkol seba), na ňom nevidím nič zlé, avšak taktiež nepatrí medzi mladíkov v danom odvetví. Animácie sa tak vyskytujú len v trápnej forme „otvárajú sa dvere trezoru“, „otvárajú sa dvere“ a podobné variácie otvárania alebo, teraz pozor, zatvárania! Trochu viac života by hre rozhodne neuškodilo, veď som ochotný prejsť so zažmúrenými očami minimalistický štýl, ale to neživé, umelé prostredie ma ubíjalo.

INTERFACE 7 / 10
Ovládanie zjednodušené do maximálnej možnej miery sa obmedzuje na hlodavca, čo však nie je žiadnym dôvodom k oslave, pretože to tak je niekoľko dlhých rôčkov. Interaktívny kurzor, meniaci sa vzhľadom na možnosť konania (pôjdem tam, vezmem tamto, aktívne miesta) taktiež nepredstavuje žiadnu novinku, no svoju funkciu bravúrne plní. Prekvapila prítomnosť mapy, do ktorej sa postupne zakresľujú už objavené miestnosti, ale hlavne aj rozlúsknuté i na riešenie čakajúce hlavolamy. Jednoznačné plus, aspoň som neblúdil po dome a nehľadal tú zastrčenú fialovú izbu s dvojitými dverami. O niečo smutnejší je už fakt, že sa k mape musím dostať cez inventár, kde je prezentovaná pod špeciálnou ikonou. Zdržuje to, hlavne v kombinácii s nutnosťou stlačiť 2x pravé myšítko ako imaginárnu náhradu internetového Back. Navyše sa hráč zobrazuje na mape obrovským kruhom neadekvátne k jeho polohe v miestnosti. Ďalej mi vadila absencia „resetu“ niektorých hádaniek, takže som musel odísť od problému a znovu sa vrátiť. Žiadna vyslovene prasačina sa však v ovládaní a interfejsi hry nevyskytuje, no strohá účelnosť by sa dala istotne ešte viac vyšperkovať.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Som na vážkach. Počas celého hrania som sa v konečnom dôsledku zabával. Fľaška pomerne kvalitného vína, vôkol ticho, prerušované len nočným vetrom za oknom a prskajúca sviečka. Nádherná atmosféra, pri ktorej som si Safecrackera rozhodne užíval. Tak dokonalý dojem však môže veľmi rýchlo opadnúť, a tentoraz nenarážam na vyprázdnenie červeného moku a istej inteligenčnej indispozície, vyústiacej do skúšania všetkého na všetko (a nech sa prepadnem pod zem, ono to funguje, ale po pol hodine úporného klikania neodporúčam nikomu týmto zúfalým spôsobom hľadať správnu kombináciu k otvoreniu sejfu). Hranie je však stále o tom istom, čo nemusí vyhovovať každému. Niektoré hádanky je radosť úspešne dokončiť, pričom po pochopení princípu sa zopár z nich stáva záležitosťou na pár minút. Iné držia desiatky minút a poviem vám, zapísal som mnoho papierov s rôznymi kombináciami, pokusmi a poznámkami – vám radím to isté, pretože vyriešenie posledného rébusu sa stane nočnou morou. Táto časť je spracovaná na výbornú, lenže na rad nastupujú výčitky svedomia.

Keď už má Safecracker vcelku zaujímavý príbeh (a príbeh je v logickej hre jednoznačne nie často videnou záležitosťou, takže kudličky späť do vreckák, deťúrence), prečo ho tvorcovia nerozvinuli do aktívnejšej, atraktívnejšej polohy? Prečo sa neobjavia rodinní príslušníci, prečo sa príbeh nezamotá hoc i klišoidnou vraždou alebo sprísahaním? Vytvoriť úchvatné prostredie už predsa tvorcovia dokázali ich predošlým dielkom Return to Mysterious Island a ani Da Vinciho Forbidden Manuscript nebol vyslovene prepadákom. Stačilo tak málo, trochu viac to zamotať, vyprofilovať celú rodinu, priviesť do hry život. Dokonca za celý čas hrania neuvidíte sami seba! Pekná dávka logických hádaniek tak nie je spojená kvalitným lepidlom, a to predstavuje najväčšiu trhlinu v hrateľnosti. Podľa tohto výberu budete po celý čas hrania Safecracker nenávidieť alebo si ho užívať. Pamätáte, len a len logické hádanky! Nie som proti, avšak napríklad svet Mystu je taktiež prepchaný rébusmi, no jeho svet je príťažlivý, abstraktne tajomný a odhaľovanie nového miesta predstavuje šokovú terapiu do fantázie tvorcov. Nie Safecracker, vložený do mŕtveho domu.

MULTIPLAYER
Hra ho z logických príčin neobsahuje. Aké logické príčiny? Vráťte sa na začiatok článku a čítajte celú recenziu.

ZVUKY 4 / 10
Okolie nevydáva takmer žiadne zvuky, občas som síce natrafil na zurčiacu vodu, pískanie dverí, ale všetok zvuk sa dá zhodnotiť ako hlas hlavného protagonistu. Nedá sa mu uprieť výborné zafarbenie pre zlodejíčka, intonácia sa pri čítaní a komentovaní listov či niektorých vynálezov mení a také uchechtnutie nad dômyselným zablokovaním obyčajnej práčovne sa nedá ničím iným nahradiť. Ale má to jednu chybu. Zvukov a dabingu celkovo je zúfalo málo.

HUDBA 5 / 10
Kľudné melódie znejúce počas niektorých fáz hrania uvoľňujú, nerušia, ale občas sa mi podarilo ich vnímať. Veľkú váhu by som im rozhodne neprikladal. Taktiež nečakajte agresívne motívy alebo pištiace gitary či elektrické bubny. Kľud a pohoda. A znovu ako pri zvukoch i tu platí známe slovné spojenie – málo nás, málo nás.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
O obtiažnosti hádaniek sa dá napísať mnoho strán textu, ale hádam vám bude stačiť ubezpečenie, že sa jedná o náročnejšiu sortu hlavolamov, ktoré však po premáhaní sa istotne povolia. Systém hry je výborne navrhnutý, takže ak sa moríte s jedným rébusom a neviete si s ním poradiť, môžete sa vrhnúť na ďalší a neskôr sa k nerozlúsknutému problému vrátiť. Viacero možností postupu sa síce obmedzuje napríklad uzamknutými dôležitými dverami a napokon budete musieť zvládnuť všetky sejfy, fontány, elektrické zariadenia a kadejaké mechanizmy, avšak rôzna cesta k riešeniu problému rozhodne hre pomohla. Niekedy totiž hádanka nie a nie povoliť, takže prechod k druhej tempu a nervom pomáha. Vyriešenie všetkých záludností je otázkou značne nepraktickou, extrémne dlhá doba to však rozhodne nebude. Niektoré problémy totiž zaberú skutočne len pár minút a Safecracker sa tak dá charakterizovať ako večerná zábavka. Pre skúsených nebude problém zvládnuť všetky nástrahy behom 4 hodín, ale ostatní si môžu rezervovať aj dvojnásobok herného času. Lenže ďalším problémom je nulový záver a žiadna znovuhrateľnosť.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,3 / 10
Safecraker je hra určená len pre vopred definované publikum. Nemôžem ju odporučiť každému, ale viem si predstaviť ako si hranie užíva takmer každý, kto si nájde čas na prevetranie si hlavy logickými hlavolamami. Keby však tvorcovia vrazili do hry ešte trochu multimediálneho balastu, vyšperkovali ju po stránke príbehovej, výrazne tak rozširujúc zápletku, istotne by sa nik nenahneval. Chcelo by to viac života, takto sa kúpu výborné hádanky v šedivom vesmíre, v ktorom sa zastavil čas.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Bielenie Veľkej koralovej bariéry je ešte horšie, než sa čakalo

Koraly predstavujú živobytie nielen pre ľudí, ale aj pre milióny živočíchov.

Koniec latrín a chemických záchodov, nová toaleta odpad prefiltruje a spáli

Akademici sľubujú vyššiu hygienu pre chudobné kúty sveta.

Závislosť na mobiloch narastá, pozeráme do nich šialene veľa

Vybaviť hovor a prečítať správu - to je mobilná história, ktorá bola len skromným začiatkom dnešných dní.

Pri nedostatku spánku začne mozog požierať sám seba

Preťažené bunky sa snažia ochrániť mozog, no zvyšujú riziko demencie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 957
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 705
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 235
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 806
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 771
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 554
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 461
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 896
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 646
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 871