Specnaz: Project Wolf - bum sem, bum tam!

Hrali ste Project IGI? Nepáčila sa vám grafika, umelá inteligencia, ozvučenie, hrateľnosť, a množstvo ďalších vecí? Ak ste odpovedali aspoň na jednu otázku slovom ÁNO, tak si pustite radšej starý IGI, než SPECNAZ.

Na jeden nádych: Strieľačka, ktorá sa hrá na strieľačku, a pritom to je len stupídnou akciou z čias Project IGI, a tým pádom má hnusnú grafiku, ešte horšie ozvučenie a vôbec sa neoplatí o nej písať. Hodnotenie: 1,8. Nemusíte ani čítať ďalej.

Dva roky dozadu, keď som sa o hre dozvedel, tak som jasal, bol som nadšený, všetko vôkol mňa bolo ružové. Spoza kopca vychádzala žiara a na mňa sa hrnulo rozvášnené stádo anjelov... ach. Neskôr, sa mi dostali pod nos videá, a tak radosť z blížiacej sa hry sa ešte viac stupňovala. Kvalitne zostrihané video s ruským prízvukom v pozadí budilo rešpekt voči celému štúdiu Byte Software, ktoré ma tento počin na svedomí. V oblakoch som bol až do toho momentu, kým som hru nespustil. Práááásk!

Byte Software sa hre začali venovať už v roku pána 2001. Čo ich k tomuto viedlo? Citujem z jedného interview: „Momentálne je to náš prvý projekt a naším cieľom je ho dokončiť a zviditeľniť sa.” Dosť odvážne tvrdenie – zviditeľniť sa. Škoda. Ako už z prvej vety článku viete, tak sa im to bohužiaľ nepodarilo.

Specnaz: Project Wolf je FPS, čiže First Person Shooter s vložkou taktiky. Príbeh sa odohráva na pieskom zasypanej púšti v Jemene, Iráne, Afganistane, Uzbekistane a Myanmare (proste tam, kde je piesok a háveď tomu podobná). To, že Rusáci mileradi plytvajú materiálom, a zároveň peniazmi, je známe. Tak teda po skončení Studenej vojny ostali po svete roztrúsené vojenské základne, ktoré sa nedali nijako využiť. Po rozpade sovietskeho zväzu na prevádzku jednoducho neboli peniaze. O čo išlo v studenej vojne hádam všetci viete, čiže červená armáda za sebou zanechala otrasný bodrel v podobe nukleárnych zbraní a kadečoho ostatného. Nemilou povinnosť bola likvidácia tohto svinstva. Vybraní ľudia mali za úlohu doletieť po materiál a vrátiť sa späť domov - aj s ním, ale nejako im to neklaplo a domov sa vrátili nohami napred. Vtedy sa do hry zapája jednotka Specnaz.

Na začiatku hry si vytvoríte profil, teda skôr plnohodnotné prihlasovacie konto. Zmysel tohto konta som absolútne nepochopil. Vy si totiž vytvoríte nick s heslom, ale na čo je tam to heslo? Ak splníte túto prvú požiadavku, tak hopsa do hry. Máte na výber z dvoch módov – Geroy a Tactical. Geroy je hra osamoteného hráča. Klasický king, ktorý je na všetko sám a zdolá hory aj doly bez jedla, vody a iných potrieb (stále dúfam, že v hre sa budem môcť vyčúrať). Stačí vám flinta a pevné nervy. Druhým módom je tactical. Ani zďaleka nie je prepracovaný na úrovni. K tomuto módu dostane tlupu totálnych magorov, ktorí sa nevedia o seba postarať, kým im to neprikážete. Celkom komická situácia nastala vtedy, keď som jedného chlapíka poslal, nech zabije nepriateľa. Ten prišiel 10 metrov pred neho a nechal sa napumpovať adrenalínom. Potom vypálil dávku, zahlásil reloading. A znova, znova, znova, až kým som nezakročil ja. Ja, ja a znova len ja. V tejto hre platí pravidlo, že keď uvidíte nepriateľa, tak strieľajte prvý. Keď on uvidí prvý vás? Tak nech kľudne počká, kým príde rad aj na neho.

Super vecičkou je satelitný systém, ktorý môžu závidieť aj ultra rozvojové krajiny. Na ňom máte totiž zakreslené všetko, nepriateľa, jeho polohu, či je skrčený, akú ma zbraň... absolútna delikatesa. My hráči ho využijeme hlavne na to, že si pomocou neho môžeme elegantne zistiť, koho ešte treba poslať na onen svet.

Nezmyselný poklus cez bojisko sa skôr či neskôr skončí smrťou. Dá sa to prirovnať behu v rozviazaných teniskách, kde si taktiež skôr či neskôr rozbijete váš drahocenný chrup. Prečo smrť? Nuž preto, lebo nepriatelia trpia chorobou excelentnej mušky. Je jedno, že ste na míle od nich, aj tak vás dostanú. Vôbec nepreháňam. Spočiatku som nadával na nezvyklú nepresnosť u svojich zbraní (ktorá sa neskôr javila ako normálna), a keď som stál zoči-voči nepriateľovi, tak som zase pre zmenu nadával na jeho ukrutnú presnosť. Je až udivujúce, s akou rýchlosťou a predvídavosťou vám dokáže umiestniť olovo tam, kam ho najmenej potrebujete.

Iste si spomínate na starý Project IGI a sniperku SVD Dragunov. Z nej ste mohli strieľať do nekonečna a ešte ďalej, a aj tak ste vždy trafili. Tam zákony balistiky neplatili, a tak isto neplatili ani zákony ľudské. Totiž, hlavnej postave sa ruky ani nemihli, boli pevné ako skala. A prečo to spomínam? Preto, lebo Project Wolf pokročil o polovicu dopredu! Neskutočný pokrok. Samozrejme nepohyblivé ruky ostali, ale aspoň do hry autori zakomponovali balistiku. Takže už to nie je o tom, že stred krížu je miesto doletu guľky, ale je to skôr o hádaní dopadu (časom a tréningom môžete chytiť chorobu excelentnej mušky dokonca aj vy).

Umelá inteligencia tiež ostala na úrovni IGI, čiže ak ste niekedy videli vystrieľané celé kasárne, a vôbec vás to nerozhodilo, tak neváhajte, a pridajte sa k nepriateľom do Project Wolf. Zaľahol som vedľa plotu a počkal, kým príde patrola dvoch vojakov bližšie. Keď sa priblížili, tak padol výstrel. Puf, bác. Jeden spadol. Druhý má pevné nervy, tak ho to netrápi. Ide ďalej. Puf, bác. Spadol aj druhý. Hm. Podivuhodné. Za chvíľku tade ide ďalší vojak, vidí dve mŕtvoly, ale taktiež nič. Tak čo s ním. Puf, bác. A stále dookola. Otextúrované ksichty týchto stupídnych tvorov dostali taktiež tupú formu (už aj výraz kravy pôsobí inteligentnejšie).

Za zmienku rozhodne stojí zbraňový arzenál. Ten totiž obsahuje zbrane, ktoré v hrách nie sú až také bežné. Napríklad kompaktná odstreľovačka VSS Vintorez, klasik z roku 1947 – AK47, Avtomat Spetsialnij – AS (VAL) a nakoniec tlmená útočná puška – GROZA. Samozrejme sa dostanete aj k výbušninám - ako granáty, satchel s C4kou, alebo RPG...

Cestou necestou po zaprášenej a vyprahnutej púšti zbadám UAZ. S jazykom až po zem sadnem do neho a v tej chvíli sa ma zmocní hrozne, ale ozaj hrozne úchylná myšlienka. Čo takto ich rad radom pozrážať? To vôbec neznie blbo. Tak sa všetkým známy ruský UAZ stane nesmrteľným. Samozrejme, že to nie je len tak, pokým v ňom nesedíte, tak je veľmi zraniteľný. Dokonca aj pri neustálej streľbe do čelného skla nastane deštrukcia. Ale ako náhle zasadnete za volant, tak tvoríte nerozlučnú dvojicu, ktorá je navyše nesmrteľná. Hej, znie to šialene. Keď jazdíte v UAZe, tak ste nesmrteľný a s chladnou hlavou môžete všetkých pozrážať.

Možno ste niekedy videli kopu sena. Tak hra oplýva niekoľkými takými kopami bugov. Je ich dokonca toľko, že sa nedajú spočítať. Rôzne zaseknutia v plote, neviditeľné steny (a pritom tam nemajú byť), nefunkčnosť ALT+TAB, niekedy postava beží do strany sama od seba...

Ku koncu si čo to povieme o skutočných Specnaz. SpetsNaz sú vojská špeciálneho nasadenia. Ich obdoby sú napríklad americký Delta Force (DF) alebo anglický Special Air Service (SAS). V azbuke SpetsNaz znie: специального назначения, a v latinke: SPETSialnogo NAZnacheniya. To by malo stačiť na miernu orientáciu aj pre tých, ktorí sa o military nezaujímajú. Chcel som len naznačiť, že Specnaz nie sú len dáki šašovia, ale sú plnohodnotnými „konkurentmi” iných špeciálnych vojsk zo zahraničia.

GRAFIKA 2 / 10
V nastaveniach hry je tradične mnoho grafických efektov na vypnutie a zapnutie. Lenže čo z toho... Bol som mierne vykoľajený, keď som si hru zapol na rozlíšení 1024x768 so všetkým „ON“. Hra totiž sekala. FPS mi kleslo pod hrateľnú hranicu. Autori sú značne poznačený Ruskou márnotratnosťou a hru urobili veľmi náročnú na pohonné hmoty. Všetko by bolo okej, keby grafické spracovanie odpovedalo hardwarovej náročnosti. Tiene v hre sú také isté ako ich vrhač, čiže kostrbatý strom = kostrbatý tieň. Je to pochopiteľné, ale zároveň som tým poukázal hneď na dva nedostatky. Navyše Specnaz obsahuje ešte množstvo grafických chýb, ako napríklad elektrické vedenie do kopca, plot cez kopec... Všetky objekty a predmety pôsobia celkovo nepríjemným dojmom. Flóra povaľujúca sa po okolí taktiež nezapasovala do gurmánskeho oka. Proste všetko, čo sa tu dalo pokaziť, sa tu aj pokazilo.

INTERFACE 2 / 10
Šok číslo 1 nastane hneď pri uvítaní. Zapnete hru a pááác! Hnusné menu. Kebyže vlastním vývojárske štúdio ja, tak sa čiastočne snažím mať v jeho projektoch aj príjemné menu, pretože to je to prvé, čo na vás po spustení vybafne. Ak je príjemné menu, tak sa radosť z novej hry a zvedavosť ešte viac stupňuje. Pri Project Wolf dostanete hneď ranu medzi oči, už len ako náznak toho, že sa nemáte púšťať ďalej. Prehľadnosťou bolo v poriadku, ale zapáchalo to hlavne po grafickej stránke. Šok číslo 2 sú pohyby. Pohľad na váš Specnaz sa dá ešte prežiť, ale pohyb nepriateľov je komický. Nedá sa to popísať, musíte to vidieť. Proste to vyzerá, ako keby dali ruky hore, šialene s nimi mykali a popritom ešte nohy zdvíhali čo najvyššie. Polovičný šok číslo 3 je HUD. Ten je tak 50 na 50, z časti dobrý a z časti zlý. Najskôr horšia stránka – tá sa týka hlavne kompasu, a zobrazenia waypointov (majú krikľavo-zelenú farbu). Dobrá stránka – zobrazenie vašej zbrane a stavu zásobníku, mód streľby a nakoniec aj vaša poloha (ľah...).

HRATEĽNOSŤ 2 / 10
Samé negatíva... ktoré sa nevyhnú ani tomuto chlieviku. Jeden hnusný stereotyp. Vzhľadom na príbeh je to aj z časti pochopiteľné (ničiť, ničiť a ničiť), ale my nechceme chápať, my sa chceme baviť! Všetky misie sú na báze – Znič to, potom tamto, vyvraždi všetkých a podobne. Baviť vás bude len tréning a prvá misia (po pár nadávkach a reštartoch vás ale prestane baviť možno aj tá). Potom jeto len piesok, piesok, noc, noc, piesok, piesok. Wow! Zmena, sme v inom štáte. Rutina...

MULTIPLAYER X / 10
Jediné plus - nemá ho.

ZVUKY 1 / 10
V menu sú zvuky skôr z takého futuristického súdka (teda aspoň na mňa tak pôsobili), takže opäť sa niekde sekli. Ozvučenie v hre samotnej je chabé. Vánok rozfúkava duny piesku, zbrane krákajú, nepriatelia pazvukujú atď.

HUDBA 1 / 10
Nemám tu čo napísať. Síce tam je, ale len jedna skladba, ktorá hrá dokonca len v menu.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 3 / 10
Náročná, to teda je! Prvých pár misií bude cesta peklom. Nie je to spôsobené zložitým ovládaním, alebo zložitosťou zadaných úloh, ale extra schopnosťami nepriateľov. Čo to o inteligencií som už spomínal vyššie, takže to nemá zmysel kopírovať.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 1,8 / 10
Autori nám zjavne chceli ukázať to, ako sa dá premárniť 5 rokov vývoja. Nechcem im ale brať nádeje do budúcnosti, veď s elánom, a samozrejme ešte s novým enginom, môžu spraviť oveľa viac ako teraz. Dôležitý je hlavne dobrý pracovný kolektív, o ktorom nepochybujem. Hneď takto na začiatok si však asi zvolili priťažkú kartu a, bohužiaľ, zrejme sa jej nechystajú vzdať, keďže už ohlásili Specnaz 2. Na záver im chcem popriať veľa šťastia. Teším sa na ďalšiu hru pod taktovkou Byte Software.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 546
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 201
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 841
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 512
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 129
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 138
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 031
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 574
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 491

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

ŠPORT

Prvá klasika ukáže favoritov. Víťazstvo sa však nevypláca

Belgičan Tom Boonen má poslednú šancu vyhrať.

Neprehliadnite tiež

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

RECENZIA

Nové Razer slúchadlá ocení milovník hudby aj náročný hráč

Razer Kraken Pro V2 sú dobré herné slúchadlá, ktoré môžete kedykoľvek vytiahnuť aj na cesty.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop