Formula One 06 - Alonso vs. Schumacher

Ako každý rok i tento nás na začiatok jesene víta nová verzia formúl od Sony. Ponúkne dostatočné množstvo vylepšení alebo sa celý cirkus zvrhne v úbohé kopírovanie v štýle Electronic Arts? Formula One 06 neprináša nič objavné, ale stále je z čoho sa tešiť

Pri troche nadhľadu som mohol v podtitule použiť spojenie Alonso vs. Schumacher vs. Kordoš. Mohol, ale nemôžem sa porovnávať s obyčajnými smrteľníkmi, moja virtuálna prilba prežila už mnoho škrabancov, monopost sa nie raz zmietal v nekontrolovateľných šmykoch, čelných nárazoch a smrteľne vyzerajúcich kolíziách s ostatnými jazdcami. Toľká skromnosť v mojom virtuálnom hlase má svoje dôvody. Jednak týmto pánom závidím ich zážitky a výška môjho konta je zatiaľ o niečo menšia ako toho ich, aj keď na tom úspešne pracujem a po poslednom výbere z bankomatu sa mi pri zostatku 6,04 Sk začína blýskať na lepšie časy.

Oddaní priaznivci najrýchlejších kolies majú u nás po vtákoch. Nie že by bola kvalita priamych prenosov z Formuly 1 na našich staniciach najpríjemnejším spestrením nedeľného popoludnia, človek prahnúci po týchto obľúbených pretekoch si však vždy prišiel na svoje. Prinajhoršom stačilo stlmiť zvuk. Môžete navrhovať alternatívy v podobe rakúskych staníc, ale profesionálny štýl komentovania viac ruší. Maďarská voľba je zamietnutá okamžite. I keď Hedviga rulez, a to prosím žijem v južnej časti Slovenska, jazyk našich južných susedov mi je cudzí. Jedinou voľbou je vrhnúť sa do virtuálneho šampionátu, a zahnať tak hlad po dravých súbojoch vo vysokých rýchlostiach.

Keďže ma licenciu na Formulu 1 vo svojom vlastníctve Sony, znamená to jediné – Raikkonenovi to môžete natrieť jedine na konzolke Playstation 2, nikde inde. Už niekoľko ročníkov nám liverpoolske štúdio prináša update v podobe novej verzie, lenže už minule začali mať niektorí recenzenti tik v oku s príliš veľkého kopírovania. Hoci je v príprave i next-gen verzia, Formula One 06 je zatiaľ dostupná iba na Playstation a nápadne sa podobá na svojho staršieho súrodenca. Je úplne zbytočné vysvetľovať, čo všetko hra obsahuje – výber medzi rýchlou jazdou, veľkou cenou, šampionátom alebo kariérou je dobre známy každému. Licencia pokryla všetky oblasti od samotných strojov, cez jazdcov až po reklamné plochy. Všetko nádherne po starom, lenže ihneď skraja musím upozorniť na príjemnú novinku. Mód kariéry sa totiž dočkal potrebného oživenia, štýlom pripomínajúcim Dynasty Mode zo športov od EA sa na začiatku ocitáte na voľnej nohe. Nerátajte s tým, že vám okamžite ponúknu kontrakt v Renaulte, kde vykopnú Alonsa so slovami: „Lúzrov tu trpieť nebudeme.“ Nie, prvé krôčiky sa začínajú formou testovacieho jazdca v tých najslabších stajniach a vašou úlohou je presvedčiť momentálneho zamestnávateľa o vašich kvalitách. Niekedy sa mi zdalo zložitejšie zvládať niektoré úlohy v sedadle testovacej formuly ako v nekompromisnom kolotoči samotnej Formuly 1. Lenže nejako sa na výslnie prepracovať musíte a šancu môžete chytiť za pačesy jedine v slabšom tíme. Aspoň sa naučíte základy ovládania a omakáte si všetky trate.

Po jazde na tri kolá po sebe pod určitý časový limit (na testovanie rôznych druhov pneumatík a podobne) alebo jednom kole naostro sa objavia aj súboje s dvojkou v tíme. Až po mnohých úspechoch prichádza vyslobodenie, kedy sa konečne jazdec ocitá v hlavnom stane, kde ako stratég posúvajúci figúrky po modeli krajinky mieša karty i nováčik, čiže vy. K slovu sa tak hlási ďalšia novinka, tentoraz vychádzajúca zo zmien pravidiel v samotnom šampionáte. Reč je samozrejme o novej forme kvalifikácie, ktorá je podľa mňa výborným riešením. Celá príprava sa najprv začína testovacími jazdami, čo je najlepšia príležitosť pripraviť sa na trať, naučiť sa jej najväčšie záludnosti, prechádzať a vyskúšať si obtiažne úseky a podobne. Prvá kvalifikácia vyberie 16 jazdcov, ktorí postupujú do ďalšieho vyraďovacieho kola, kde ich zostane rovná desiatka a až v treťom kvalifikačnom kole sa rozhodne o pole position. Výborný systém, kedy jedna chyba nemusí znamenať okamžite katastrofu, pokiaľ ste zašli aspoň jedno kvalitné kolo. Mieru taktiky je možné upravovať v poslednej kvalifikácii obsahom paliva v nádrži – bolo by jednoduché vsadiť na prázdnejší monopost, no o to skôr potom treba v závode navštíviť boxy. Rovnako funguje aj stratégia pred závodom, kedy si môžete zvoliť počet zastávok u mechanikov.

Myslím, že netreba vysvetľovať rozdelenie bodov podľa umiestnenia, vymenovať veľké ceny alebo hádať sa, kto je lepší. Je jasné, že Alonso a k ostatným témam sa netreba vracať, každý čitateľ, ktorý sa prehrýzol textom až na toto miesto, istotne o F1-ke čo-to vie, preto bude lepšie vrhnúť sa na samotné hodnotenie.

GRAFIKA 7 / 10
Čo si budeme nahovárať, grafické spracovanie Playstationu 2 je už dávno za zenitom, avšak bolo by príliš hlúpe mávnuť rukou nad grafikou, vlepiť jej 5ku so slovami „na PC také šity nemáme“. Ono na PC nič také neexistuje a atmosféra z obrazovky priam sálala, hoci sa mi nie raz zachcelo vyšších detailov. Monoposty sú vyvedené v maximálne možnej miere vzhľadom na HW PS2, každý z nich rozpoznáte už z diaľky, je tu plynulá animácia zatáčania či nadskakovania pri prejazde vyšším obrubníkom alebo kúsky karosérie lietajúce pri nárazoch. To všetko tu síce máme, avšak na dnešnú dobu nič moc. Okolie trate je zrejme verne prenesené do virtuálneho sveta, avšak pôsobilo na mňa príliš mŕtvo, diváci sa zrejme rozhodli Veľké Ceny bojkotovať a ozývajú sa maximálne pri prejazde cieľovou rovinkou. Hardvérové obmedzenia sú až príliš badateľné, no nadpriemerné hodnotenie si grafika zaslúži vďaka dvom dôvodom:
1. počas jazdy si toho veľa všímať nebudete, pretože všetku svoju energiu sústredíte na samotný pretek, ktorý vyžaduje maximálne nasadenie a jediná vec zamestnávajúca vaše zmysly bude hladká asfaltová vozovka a najbližší súper – je jedno, či za alebo pred vami.
2. atmosféra sa dá z grafiky žmýkať, obrovskú rýchlosť je cítiť a efekt nakláňania sa v kresle v smere jazdy zaručujem. Obraz sa pri vyšších rýchlostiach rozmaže, pri každom kontakte s nerovnosťou sa kamera zatrasie, proste výborný zážitok.

Pohľadov je k dispozícii dostatok – od externých po televízny (nad helmou jazdca) a z vlastných očí. Jak je libo. Škoda len, že nedochádza k premenlivým zmenám počasia – na začiatku je buď zamračené alebo sa vyškiera slniečko a po celý čas sa to nezmení. Pri kvalifikácii niekedy dôjde k zmene, no to musíte opustiť trať, v garáži stráviť aspoň stotinu sekundy a znovu opustiť depo. Nový ročník ponúkne istotne omnoho prepracovanejšie technické spracovanie, teraz je to sedmička len tak tak.

INTERFACE 9 / 10
Ovládanie je správne citlivé, sami si môžete navoliť vlastnú konfiguráciu, pohyb v menu je v podstate rýchly, každé okno je prehľadné. Od čítania mailov, novinových správ po sledovanie rebríčkov alebo osobných štatistík. Ovládanie monopostu tiahne k simulátoru, všemožné nastavovania však dokážu každému sprístupniť minimálne jednu Veľkú Cenu.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Super zábava. Nedá sa to presne slovami popísať, na nový ročník som sa výnimočne tešil, čo sa pri rôznych sériach, opakujúcich sa rok čo rok, nestáva. Formula One 06 ma chytila – od prvého momentu išlo o návykovú záležitosť a okupovanie televízneho prijímača často prijímali ostatní rodinní príslušníci s nepríjemným vrčaním. Najviac si užijú samozrejme poctiví pretekári, ktorí si povypínajú všetkých pomocníkov, nastavia priemernú obtiažnosť a vrhnú sa do boja ako nováčikovia. Postupné odhaľovanie a prenikanie do kolotoča F1 dá zabrať, sezónu strieda sezóna a nie je problém prestupovať medzi jednotlivými stajňami a vyhostiť jazdca z teplého a lukratívnejšieho miestečka. Súboje pripomínajú televízne zábery, len si treba uvedomiť, že tentoraz je v hlavnej úlohe hráč – v týchto momentoch mi stúpal adrenalín, každú zákrutu som prežíval... a vidieť tie boje o bodované priečky s ostatnými jazdcami na brdy v ostrých zákrutách... výborný pocit. Dojem zadosťučinenia po kvalitnej jazde je cítiť a práve toto si na hrách vážim. Dokážu zanechať v hlave kladnú myšlienku, spomienku, vďaka ktorej si poviem, že čas strávený za obrazovkou rozhodne nebol zbytočný a bavil som sa.

Lenže hra má samozrejme aj chyby. Väčšina vyplýva zo strojovej umelej inteligencie, o ktorej sa rozpisujem nižšie, komentátor je taktiež spomalený a niekedy trepe vyslovené hlúposti, ale dosť ma nahnevala i nemožnosť uloženia si nastavanie monopostu. Pred každou Veľkou cenou si totiž môžete nastaviť systémom zajazdenia jedného kola čo najlepšie vlastné vozidlo – od pneumatík, prítlačných krídiel, paliva v nádrži až po neviem aké serepetičky. Po polhodinke krúženia sa s dobrým pocitom vyberiete na Veľkú cenu. V ktorej môžete skončiť v prvej zákrute. A nastavenie formuly sa vám neuloží, takže v ďalšej sezóne sa znovu vyberiete nastavovať monopost do najvhodnejšej konfigurácie. Frustrujúce a radšej sa na testovanie vykašlete.

MULTIPLAYER
Nebol testovaný.

ZVUKY 5 / 10
Ozvučenie monopostov nemá najmenšiu chybičku krásy, motory formúl sú určite každému jasné, rovnako to hučí aj v hre. Ranou pod pás je však výkon komentátora, ktorý reaguje so značným spomalením. Často sa mi stalo, že reagoval až po niekoľkých desiatkach sekúnd na zmenu stavu, čo síce pripomínalo bývalé komentátorské duo na nemenovanej televízii, avšak v hre sa podobné zmätky nenosia. Preto som radšej dával na správy z boxov, no i tu sa občas stala menšia nehoda, kedy mi po vyjdení z trate a návrate na vozovku hlas z boxu oznámil, že v danom sektore idem výborne. Zrejme vtipálek. Podobné chyby by sa jednoducho stávať nemali a sú zbytočným kazom na inak pomerne čistom štíte tohto ročníka.

HUDBA 5 / 10
V hre sa vyskytuje iba v menu a ide o dokola hrajúcu smyčku, a tak ju z objektívnych príčin ohodnotím ako priemer, hoci by sa patrilo zabezpečiť aspoň minimálnu variabilitu.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Zapnúť/vypnúť si môžete rôznych pomocníkov, ale priznajme si – aká je to zábava jazdiť s pomocným brzdením, zatáčaním a nezničiteľným monopostom? Žiadna, prípadne na pár minút. Ja som si spočiatku nechal zapnutú pomocnú čiaru, signalizujúcu nielen optimalnú trajektóriu, ale farbou i moment brzdenia, voľnobehu alebo plného plynu. Výborná pomôcka na začiatok. Umelú inteligenciu si po sezóne, dvoch v kľude zdvihnite na strednú, v nej sú protivníci adekvátnymi partnermi. Tí v rýchlejších monopostoch vám dajú zabrať hlavne na rovinkách, protivník totiž vyberá zákruty trochu nemotorne, bojí sa riskovať, brzdí priskoro. Všetky predbiehacie manévre sa tak v mojom prípade diali buď pri brzdení pred zákrutou alebo priamo v nej – pretože si ostatní nestrážia vnútornú stranu zákruty – a pri výbehu z nej, keďže stačí vedieť, v ktorý moment treba začať prudko akcelerovať, a pohodlne tak získate i drahocennú sekundu na jednej zákrute. Súboje medzi jazdcami občas nastanú, ale je to skôr výnimka a často ich vidno ako jazdia v zástupe za sebou. V niektorých prípadoch sa snažia atakovať najbližšieho protivníka, avšak robia to bezzubo, výsledný efekt je často nulový. V priebehu šampionátu sa často stáva, že niekoľko jazdcov Veľkú cenu nedokončí, takže nemusíte mať strach, že by ste na začiatku permanentne končili na chvoste po zvládnutí trate. Konkurencia by mohla byť viac agresívna, lenže férovým spôsobom. To, čo niekedy spôsobili, ma dojalo. Väčšinu času si idú vo svojej stope, hoci som býval markantne vo výhode, uhli sa až na poslednú chvíľu, z čoho sa občas stala nepríjemná kolízia, ktorá vyústila do odstúpenia zo závodu. Istotne, stáva sa to aj v skutočnosti, ale neprajte si zažiť tú bezbrannú zúrivosť po takom incidente. Aspoň viem, aké pocity lomcujú skutočnými jazdcami – aspoň približne, ja som totiž v ohrození života nebol.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,0 / 10
Čistá osmička. Keby som dal menej, stúpal by som sám sebe po prstoch, pretože počas celej doby testovania som sa neskutočne bavil a Formulu One 06 rozhodne nezakladám do poličky medzi tituly, z ktorých oprášim prach len v momente maximálnej núdze. Virtuálne budem cestovať po svete a pokúšať sa získať pohár pre najlepšieho jazdca ešte niekoľko týždňov, ba dovolím si tvrdiť i mesiacov. To je ten najväčší klad Formuly One 06 – má skvelú atmosféru, ktorá fanúšika chytí za srdce a úbohý priaznivec prehliadne i nedokonalé ozvučenie alebo príliš strojových protivníkov či slabšiu grafiku. Ak vlastníte minulý ročník a nie ste vyslovene zažratým fandom, kúpu nového ročníku by som zvážil. V opačnom prípade je však Formula One 06 nutnosťou.

P.S.: Pozdravujem vysoké obrubníky na trati Magny Cours pár metrov pred cieľovou rovinkou. Mám vás neskutočne rád a spôsobili ste mi nejeden záchvat zúrivosti.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

DOMOV

Študenti z 1989: Začína sa to tu podobať na obdobie pred revolúciou

Vtedajšie a dnešné okolnosti sa podobajú.

DOMOV

Vyprodukovali Kolesíka aj Procházku, dnes sú študentské liahne v útlme

Mladí poslanci Smeru rozdávali lístočky pred tajnou voľbou či potápali kolegov.

Neprehliadnite tiež

Pokus českých vedcov ukázal podmienky, v ktorých mohol vzniknúť život

Nový výskum nadväzuje na slávny experiment z 50. rokov minulého storočia.

Bratislava ukáže, aká bude budúcnosť technológií

Medzinárodná konferencia TechSummit & Gadget Expo sa odohrá 10. až 11. mája 2017.

Šesť tipov, ako ochrániť svoju identitu na sociálnych sieťach

Ak sa správate zodpovedne, nemusíte sa báť bezpečnostných prešľapov.

Facebook bude predpovedať, kam sa chystáte pozrieť

Nie je zložité natočiť 360-stupňové videá. Oveľa náročnejšie je dáta v reálnom čase dopraviť k divákovi.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 113
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 905
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 168
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 730
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 523
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 946
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 925
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 803
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 602
  10. Inteligencia vo všetkom 1 523

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop